Ijzerpillen? Tardyferion 80mg ervaringen?

• Ijzerpillen? Tardyferion 80mg ervaringen?

Na een vrij zware bevalling van 24 uur (eerste kindje) slecht werkende epi, en hevige persweeën na een paar uur op 7,5 cm te blijven steken, moesten de laatste centimeters 'manueel' gedaan worden om mijn kindje te laten geboren worden. Nadien een operatieve verwijdering gehad van de placenta omdat die niet spontaan wilde afkomen... Ik heb de eerste dag dus letterlijk lijkbleek gezien en was volgens het ziekenhuispersoneel een uitzondering dat ik de dag nadien, toen ik weer wat was bijgekomen, nog überhaupt recht kon staan en blijven zonder flauw te vallen met zo'n laag Hb-gehalte. Ik was wel wat zwakjes, maar voelde mij verre van duizelig.
    Daarop werd besloten mij 2 zakjes bloed bij te geven, waar ik wel wat op was bekomen, maar nog steeds was mijn ijzergehalte te laag. Dus begonnen aan een kuur Tardyferon 80. Vanaf de eerste dag dat ik terug thuis was, 's namiddags en 's avonds enorme buikkrampen daarvan gehad. Na 4 dagen ziekenhuisopname, veel AB en andere medicatie ed, dacht ik dat dit icm mijn hormonen een paar daagjes normaal zou zijn, eer alle rommel uit mijn lijf was verdwenen. Dus per dag 1 tablet genomen, wederom fel last. Dan stilaan een half tablet (of 1 om de andere dag). Buikklachten verdwenen niet. Daarom ben ik zeker 6 weken gestopt. 1,5 week geleden terug begonnen, aanvankelijk leek het goed te gaan, echter, na 2 dagen weer gestopt wegens maag- en buikkrampen hele avonden. Diarree en obstipatie wisselden elkaar af afgelopen week, en ik had tussendoor ook gemerkt dat mijn dochtertje ongedurig was en soms 'groen' afging in de pamper, hoewel ze goed dronk. Met de grote finale een week terug met mijn felle buikkrampen. Weer groene stoelgang bij haar, maar de hele avond krijsen tot het bij mij ook beter was...

Begin deze week dus Losferron 695mg voorgeschreven gekregen van de gyn. Voorlopig geen problemen, geen klachten bij mij en dochter , zelf niet na inname van 3 tabletten (1 per dag). Geen verstopping ed. Hopelijk blijft dit zo en kan ik mijn ijzergehalte wat opkrikken, want ook voor de zwangerschap nooit ijzertekort gehad. Nu ben ik enkel beetje bang dat mijn dochter niet genoeg ijzer heeft binnengehad, gezien ik fulltime de borst geef (dochter is 8 weken). Volgens de arts van K&G nog geen probleem, gezien zij een eigen, tijdelijke ijzerreserve heeft van bij haar geboorte? Ik heb haar toch geen tekort gedaan door haast 6 weken geen ijzer te nemen?
    Mijn gyn heeft daar niet echt op geantwoord en zelfs geen bloedname voorgesteld bij mij, gezien ik mij terug goed voel en gevarieerd eet, enkel een beetje 'bleek' zie; Dochter moest ook nog geen ijzerdruppels oid, ze was gezond en alles was oké volgens K&G...
    Zal het dan geen kwaad kunnen op langere termijn als ik dan vanaf nu verder doe met de Losferron?
    Wie had ook zo slechte ervaringen met Tardyferon? Ik heb deze in de vuilbak gesmeten alvast...
  • Hier een zeer ernstige bloeding gehad na de bevalling. Ik ben echt door het oog van de naald gekropen en heb 11 zakken bloed gekregen, 9 plasma en 1 plaatjes. Ik lag 2 dagen op intensieve zorgen.
    Ik neem nu dus al 6 weken dezelfde tabletten. Eerste maand 2 per dag, nu nog 1. Ik heb gelukkig niet snel last van mijn darmen. Hier enkel groen/zwarte stoelgang bij mij. Ik let wel op mijn voeding, ik eet Bv veel druiven want ik weet dat dit m'n stoelgang helpt.
    Ik heb ondanks alles ook BV kunnen opstarten. Mijn meid heeft af en toe krampjes, maar nt uitgesproken. Vooral de eerste weken. Stoelgang ook nt bijzonder. Dus ik denk dat jij die pillen niet zo goed verdraagd.

Mijn ijzer staat nog steeds aan de lage kant. Ik heb heel specifiek dezelfde bezorgdheid geuit bij de kinderarts en die verzekerde dat al het nodige ijzer naar de BV ging en je dus eerder een tekort opbouwt voor jezelf. Je moet al een zeer ernstigtekort hebben voor je kindje te weinig krijgt dus nt teveel zorgen maken
  • Op wat stond je Hb in het ziekenhuis? Hebben ze het verloop opgevolgd?
    Een nieuwe bloedafname kan geen kwaad om te zien hoe het gesteld is. Maar normaal heb je geen ernstige tekorten meer (anders zou je het wel voelen) en is het nu vooral je lichaam zijn werk laten doen. Ik veronderstel dat losferron ook een ijzersuplement is dat je dus ondersteunt in je herstel. Hier zit iets minder ijzer in dan de tardyferron, maar als je dit beter verdraagt is dat het beste voor jou!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld