Geplande keizersnede... Epidurale... Beetje schrik

• Het eindigde bij ons trouwens in een spoedkeizersnede en als er geen ernstige complicaties zijn bij de mama dan gebeurt het ook met een epi.
  • ik heb al een geluk nog geen horrorverhalen gehoord over epi. Des te beter.
  • Ik heb al twee geplande keizersnedes achter de rug en vond de spinale al bij al één van de minst pijnlijke dingen. De eerste keer dat je je bed uit moet, dat is pittig😉. De operatie zelf valt eigenlijk heel goed mee, ze verdoven je rug (je voelt een klein prikje) en dan de spinale is eigenlijk meer druk dat je voelt. Van de rest voel je helemaal niets meer en dan ga je aan de pijnpomp zodat de pijn nadien ook goed meevalt. Alleen uit je bed komen en beginnen stappen na 2 dagen is afzien maar op dat moment ben je zo blij dat je uit je bed mag dat je dat erbij neemt 😉. Misschien heeft mijn brein negatieve ervaringen al zorgvuldig gewist, maar ik vond mijn keizersnedes heel goed meevallen 🙂
  • Dus het komt er op neer dat het een druk is dat ik zal voelen en dat het alleen het mini prikje is om te verdoven waar ze de epi gaan steken.
    Heb gisteren naar een filmpje gekeken. Was niet mijn beste plan smile.gif
    Ik ga ook gewoon mijn ogen dichtdoen en niet kijken naar wat er komt denk ik en hopelijk niet panikeren. Inwendig heel hard schreeuwen wel smile.gif
  • Ik heb epidurale gehad bij bevalling (inleiding met weëenstorm). Ik had er ook wel wat schrik voor maar aangezien ik zo aan het afzien was toch maar gevraagd. De epidurale op zich viel mee maar die anesthesist was zo'n lompe boer bij mij! Ik moest heel de tijd op mijn linkerzij liggen bij de bevalling omdat de baby anders in de problemen kwam. Tijdens die epi moest ik wel recht zitten maar dat moest dus allemaal heel snel gaan. Kreeg ik onder mijn voeten omdat ik mijn rug niet meer kromde (ik heb een erg holle rug en met zo'n zwangere buik nog erger natuurlijk), dan beweerde hij dat ik teveel bewoog (ze hadden me met 2 vast dus dat betwijfel ik) en heel de tijd 'juffrouwke dit, juffrouwke dat' op zo'n belerend toontje. Kgg! Ik was al superemo doordat het zo wat paniekerig was tijdens de bevalling en dan zo'n zagevent er bovenop. Tranen met tuiten dus, maar niet van de pijn van de epi wink.gif.
  • Geen zorgen maken op voorhand is de boodschap. Ikzelf heb geen negatieve ervaringen met epidurale. Ben 2 maal bevallen met keizersnede (één keer spoed en één keer gepland) en mijn ervaring is dat het zetten van de epidurale verdoving echt heel goed meevalt. Van begin tot einde legde de anesthesist uit wat ze aan het doen waren en wat ik ging voelen. Vraag gerust iets tegen de misselijkheid als je weet dat je daar gevoelig voor bent. Bij de eerste keizersnede ben ik heel misselijk geweest dus bij de tweede hebben ze direct iets bij de verdoving gedaan en geen last meer van gehad.
    Veel succes en probeer er zoveel mogelijk van te genieten. Ik weet dat ik de eerste keer uit je bed geen deugd doet maar uiteindelijk loopt het herstel heel vlot. Aarzel niet om dingen te vragen of te zeggen hoe je je voelt en dan proberen ze daar zoveel mogelijk rekening mee te houden.
  • Ik ben 2X met keizersnede bevallen, de eerste keer onder volledige narcose (zwangerschapsvergiftiging, daardoor slechte bloedwaarden en epi te risicovol) en 1 keer een zeer relaxte geplande keizersnede met epi. Ik kan dus enkel over mijn 2de ervaring spreken die ik bewust heb meegemaakt.
    Ik was op zich eigenlijk echt niet zenuwachtig en alles is heel goed verlopen. Ik had enkel een soort van communicatieprobleem met de anesthesist die me vroeg om mijn rug te bollen zoals een kat en ik hierop reageerde door mijn rug (blijkbaar) in te deuken als een hond die wordt geaaid. bigsmile.gif Ik heb toen zeer gedetermineerd gezegd dat ik geen huisdieren had en een hekel aan katten, dus geen idee hoe die hun rug bolden en of hij aub gewoon volwassenentaal kan spreken. bigsmile.gif bigsmile.gif bigsmile.gif . De verpleegster kwam niet meer bij van het lachen. Maar bon, toen de anesthesist me dus in gewone woorden had uitgelegd wat ik moest doen was het allemaal in orde.
    Wel een verschil, het voor de eerste keer opstaan na epi was pijnlijker dan na volledige narcose maar ben na de ei wel veel sneller uit bed opgestaan. Misschien had dat er iets mee te maken.
    Maar voor mij was het all in all een zeer positieve ervaring.
    Ik heb mijn keizersnede gehad op donderdagmiddag en zondagochtend na het ontbijt zijn we naar huis gegaan.
  • @Legallybored amai dat is snel naar huis.
    Bij ons worden de keizersnedes op een maandagvoormiddag gepland (dus dat weet ik al) en dan moet je 5 dagen blijven. Dus ik gok dat ik pas vrijdagavond of zaterdagvoormiddag naar huis zal mogen.
    smile.gif hahaha grappige conversatie tussen jou en de anesthesist ! zalig !
    Hopelijk vind ik ook nog wat humor als ik daar zo moet gaan zitten !
    Legallybored... wat een funny nickname ? Toch niet altijd verveeld hoop ik ? wink.gif
  • @Nena79
    worden er veel vrouwen misselijk van die Epi dan ?
    Ik weet dat ik de laatste keer volledige narcose me heel slecht voelde. ben toen heel lang op recovery moeten blijven omdat mijn hartslag te laag werd. Maar die anesthesist had me iets gegeven waar ik me al belabberd van voelde voor ik in slaap viel.
    Ik heb het achteraf gevraagd wat het was maar en wat er mis was maar dan zeggen ze dat er uiteindelijk niets mis gegaan is.. Dus tja ...
    Ik gok dat het antibiotica geweest is voor mijn hart waar ik slecht op reageerde die dan eigenlijk moest voorkomen dat het slecht ging gaan met mijn hart bigsmile.gif Dus hopelijk krijg ik dat deze keer bij die epi ook niet...
    Zal ik allemaal maar eerst vragen !
  • @Asil Als je zoveel schrik hebt voor die epi, en dat lijkt me duidelijk wel te zijn smile.gif, zou ik eens vragen voor een consult bij een anesthesist waar je al je vragen kan stellen en waar je ook kenbaar kan maken (ook aan je gyne) dat dit voor jou enorm beangstigend is.
    Denk dat je hier goede en slechte ervaringen zal horen, waarschijnlijk blijven de slechte nazinderen, dus ga rechtstreeks naar de bron!
    Ik ben er van overtuigd dat, eenmaal je weet dat je baby 'only minutes away' is, je alles zal relativeren maar daar heb je nu niks aan.
    Allerbelangrijkste denk ik, is de communicatie naar je dokter toe. Ik heb onlangs cyste op eierstok laten wegprikken. Zonder verdoving en dan komen ze daar met een naald af van zo'n 30 cm. Ik bibberde nog net niet van tafel en zat dan maar flauwe mopjes te maken.
    Dokter wist 'hoe laat het was' en heeft er me echt door gebabbeld. Tegen de naald erin ging, was ik 'kalm'.
  • Hier moest ik van de hoofdvroedvrouw en dokter een epidurale nemen..
    Ik was al meer dan een week overtijd en had nog niets van opening, indaling, verweking, voorweeën gehad en de medicatie hielp ook niet.
    Heb dan maar toegegeven..
    Tijdens het plaatsen had ik dus geen weeën en niets van gevoeld, is nadien wel een spoedkeizersnede geworden.
    Nadien geen problemen.
    2de bevalling was een geplande keizersnede, niets gevoeld van de epi.
    Nadien wel problemen gekregen, door de epidurale.
    Maar iedereen is anders en reageert overal verschillend op.
    Ben niet bang voor naalden, een jaar later nog een lumbaal punctie moeten ondergaan en geen problemen dan gehad.
    Maar hier werd ik wel zeer nauwlettend in de gaten gehouden door de neuroloog.
  • Danku iedereen voor alle toch meestal positieve verhalen.
    Het stelt me wel wat gerust.
    Ik ga idd moeten uitleggen dat ik er met een bang hart moet aanbeginnen.
    Hopelijk een fijne vroedvrouw en mijn eigen gyn.
    Normaal zal het mijn eigen gyn wel zijn want vrijdag werd bevestigd dat het een keizersnede wordt en zij doet de operaties zelf (maandagvoormiddag) dus ik kan al wat uitrekenen wanneer ik de EPI sprong moet nemen.
    Keizersnede moet omwille van placenta preavia. Tweemaal al een bloeding gehad. Nu so far so good geen meer gehad sinds midden juli.
    Hopelijk blijft ze nog wat zitten zodat ik pas op 38w ofzo moet bevallen...
    Ik wil NIET nog in 2017 terug moeten gaan werken smile.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld