Geplande keizersnede... Epidurale... Beetje schrik

• Geplande keizersnede... Epidurale... Beetje schrik

Hoi

ik moet hoogstwaarschijnlijk met een keizersnede bevallen omwille van het verkeerd liggen van mijn placenta.
    Ik heb geen schrik voor niets in heel het proces behalve de epidurale.
    Als ik er begin over na te denken dan rollen de tranen over mijn wangen. Onnozel I know.... ben wel meer gewoon in mijn leven maar toch.

Wat zijn jullie epidurale ervaringen ?
    Mocht jullie man bij jullie zijn als ze deze zetten ?
    Kan ik beter als een film bekijken over hoe het in zijn werk gaat of best niets zien op voorhand ?
    ponder.gif
  • Ik vond dat dat bij mij heel goed mee viel. Ik had er ook schrik voor, maar heb er toch voor gekozen om een epidurale te laten zetten. Ze verdoven het ook een beetje voor ze het zetten. Naar mijn eigen ervaring zeg ik dat je er echt geen schrik voor moet hebben en dat dat allemaal goed komt 🙂. En ivm je man: mijn is gewoon in de verloskamer gezet waar ik zat. Dus ja, mijn man was erbij 🙂
  • Ik vond dat serieus tegenvallen. Ik ben iemand die absoluut geen schrik heeft van spuiten dus had dan ook helemaaaaaal geen schrik en heb asap die epidurale laten zetten maar waar ik WEL schrik van heb ik overgeven. Natuurlijk wist ik niet dat je van zo een epidurale een gigantische bloeddruk val krijgt waarvan je misselijk kan worden. Ik ben dus in een paniekaanval gegaan en heb uiteindelijk daarvan meer afgezien als de pijn die ik ervoor had.
    Maar als je geen schrik hebt van misselijk zijn zal het voor jouw wel meevallen hoor! Ik heb niks gevoeld van die epidurale te zetten bigsmile.gif
  • @Asil Ik heb twee keer een geplande keizersnede gehad en dus twee keer epidurale. Mijn man stond telkens nog in de gang te wachten, maar als je aangeeft dat je schrik hebt mag hij mss al wat eerder mee binnen. Ze verdoven eerst met een spuitje lokaal het stukje van je rug waardoor ze de epidurale gaan steken (beetje zoals een spuit bij de tandarts). Met een goede anesthesist voel je van de epidurale zelf zo goed als niets, mss enkel wat druk en een 'elektrisch schokje' in je benen. Bij mijn eerste epidurale ging het idd pijnloos. De tweede keer zat de epidurale niet helemaal op de verdoofde plek en deed het zetten wel wat pijn, maar ook dat was op een paar seconden voorbij. Nadien voel je precies warmte in je benen komen en is alles heel snel verdoofd.
  • bedankt.
    Schrik van misselijk te zijn heb ik niet.
    Ik hyperventileer soms wel dus mss door de paniek dat ik dat ook ga voorhebben.
    Die kleine prik voor de grote prik is dus hopelijk mss het enige dat ik ga voelen.
    Had al volledige narcose gevraagd maar is geen optie ...
  • Ik had ook een geplande keizersnede en vond die epi steken wel heel lastig. Het heeft 45 minuten geduurd ponder.gif Mijn man dacht al dat ze hem vergeten waren (die moest op de gang wachten). Het was een raar pijnlijk gevoel, niet te vergelijken met een andere pijn, alsof er keihard geduwd wordt op je wervels zodat die uit mekaar schuiven.
  • @austen
    OH GOD !!! nervous.gif
    Had je gevraagd of ze je man konden halen ?
    Hoe komt het dat het zolang geduurd heeft ?
  • De epidurale viel goed mee. Maar was geen keizersnede, hoewel het plaatsen hetzelfde is natuurlijk smile.gif
    Had er geen schrik van, mijn partner wel.. ben je bang van de naald? Of van de prik?
  • Hey Asil!

Ik sta meestal aan de andere kant van het verhaal, dus heb iets 'makkelijker' praten.
    Toch wil ik je even een hart onder de riem steken: Meestal verloopt het plaatsen van een epidurale verdoving vlot en snel. Meestal? Ja, maar niet altijd. Soms verloopt het aanprikken niet even vlot, kan de katheter niet opgeschoven worden,.. Zoals bij iemand hierboven, kan het dus even duren voor alles geplaatst is.

Ik wil je hiermee uiteraard niet meer schrik aanjagen, maar je eerder een realistisch beeld geven. Weten aan wat je je kan verwachten, schept (soms wink.gif ) rust smile.gif Ga uit van het positieve, probeer je zoveel mogelijk te ontspannen (wat het prikken vaak gemakkelijker maakt - veel plaats tussen de wervels) en geef héél duidelijk aan aan de vroedvrouw/verpleegkundige dat je schrik hebt. Ze zullen je met veel plezier door het moeilijke moment loodsen!

Veel succes & het komt goed!
  • Ik was er ook een beetje bang voor maar heb er niets van gevoeld! smile.gif Geen keizersnede hier, epidurale is gewoon in de verloskamer gezet en mijn man stond er bij. (weet niet of dat bij een keizersnede ook zo zal zijn). Ik moest van mijn rug een bolletje maken (zo goed als dat gaat met die dikke buik natuurlijk smile.gif ) en een van de vroedvrouwen hield mij een beetje mee vast zodat ik in de goede houding kon blijven zitten. Van het plaatsen van de naald zelf heb ik helemaal niets gevoeld. Was ook wel midden in de weeën natuurlijk, dus kan daar ook wel mee te maken hebben... Maar het komt goed hoor! Ik duim voor je! smile.gif
  • Ik denk dat het tijdens een wee prikken toch iets anders is dan gewoon zo prikken. Ik ging binnen zonder kwaaltjes, zonder pijn, en *plof* een naald tussen je ruggenwervels. Epi tijdens een wee, dan weet je dat de pijn zo meteen gaat verlicht worden, da's toch anders?

@Asil het is niet dat ze 45 min zijn bezig geweest met die epi steken, hoor. Ik heb zelf ook ff moeten wachten op de anesthesist enz. Maar het duurde toch veel langer dan bij de meeste mensen, volgens hem. Ik moest idd ook een bolle rug maken en ontspannen (euh?! moeilijk met een dikke buik + man met naald achter je!). De vroedvrouw stond voor mij tegen me aan te leunen zodat ik vast zat.

Soit, eens de epi zit, ben je dat wel vergeten en voel je niks meer (zelfs je benen niet bigsmile.gif ), en eens die baby er is, mogen ze nog 100x een epi steken wink.gif
  • Mij lijkt een epi voor een geplande keizersnede eigenlijk totaal niet te vergelijken met eentje tijdens weeën.
    Als ik tandpijn heb, ben ik enthousiast dat ze verdoven. Als ik een gaatje heb maar totaal geen last, heb ik ook een ander gevoel bij het spuitje ze 😄😃😂.
  • @Amoxiclav geen idee eigenlijk van wat juist ik schrik heb.
    Ik ben zoveel geprikt geweest in mijn leven door ziek te zijn ... overal ... en nu sinds een jaar denk ik heb ik meer schrik van spuiten. Ik denk precies eerder van de prik.

Als ik het hier lees moet ik al weer op mijn tanden bijten om niet te panikeren. Gewoon belachelijk want ik weet dat dat tussen mijn twee oren zit en de eventuele pijn niets is vergeleken met de pijn die je als mens kan ervaren.

@Silke bedankt voor de bemoedigende woorden. Kan je vragen dat je man er bij is als ze deze zetten bij een keizersnede. Heb vernomen dat dat van de anesthesist afhangt. Als ik panikeer en hij is er niet bij en ik heb een veel te kordate "doe niet flauw" vroedvrouw bij mij, dan blokkeer ik helemaal. (Ben precies terug een kind van 7 jaar nervous.gif)

Ik weet dat wanneer het voorbij zal zijn ik ga denken "was het dat maar" ... Ik kan alles goed wegrelativeren behalve dit en mijn schrik voor grote spinnen smile.gif
  • Kan je die angst niet bespreken met je gyn? Kan die dan niet zorgen voor een zachtere vroedvrouw? De anesthesist kan je waarschijnlijk niet kiezen, maar vroedvrouw misschien wel ?
  • @Asil

Het hangt er inderdaad een beetje van af.. Wat de gewoontes zijn, het type anesthesist,.. Je kan het uiteraard maar vragen! Een 'nee' heb je, een 'ja' kan je krijgen. Hou er alleszins wel rekening mee dat het antwoord ook negatief kan zijn (om jezelf een grote teleurstelling te besparen)

Ik weet niet waar je gaat bevallen, maar geef het alleszins duidelijk aan. Naar de gewoontes die ik ken of al meegemaakt heb, is er soms een vroedvrouw die de intake doet en dan met jou mee naar het operatiekwartier gaat om jou voor te bereiden en nadien het baby'tje op te vangen. Misschien al vooraf duidelijk aangeven dat je enorm schrik hebt voor die epidurale. Ik heb meer dan eens geweten dat de vroedvrouw dit nadien dan nog vermeldde in het OK zelf, zodat iedereen het hoorde en er rekening mee kon houden.

Je bent heus niet de eerste en je zal ook niet de laatste zijn die schrik heeft, wat helemaal te begrijpen valt. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat je een lieve vroedvrouw treft, die er 'samen' met je doorgaat. Kan een wereld van verschil maken. En denk vooral aan het prachtige cadeautje dat je zal krijgen! smile.gif (al is dat nu héél makkelijk gezegd, i know wink.gif -
  • ik mag vrijdag weer naar de gyn (niet mijn vaste want ze is op vakantie). Ik zal het daar nog eens aankaarten.
    Ik hoop echt dat het in mijn hoofd 10.000 keer erger is dan dat het in werkelijkheid zal zijn. En waarschijnlijk is dat ook zo...
    Mss toch al maar eens kijken naar een filmpje over het zetten van een epidurale dat ik weet wat me te wachten staat.
  • Ik heb twee keer epidurale gehad, de eerste keer kregen ze de naald niet goed (kromming in mijn rug van kindsaf) en toen zat ik daar ook met tranen in mijn ogen van de stress. ik was echt heel bang dat het onder volledige verdoving zou moeten en ik mijn kindje haar eerste momenten zou moeten missen. Maar weet je, ze hebben me daar echt heel goed begeleid, mijn hand vastgehouden enzo, op mij ingepraat ... ze zijn dat echt wel gewoon, vrouwen die schrik hebben. Je moet heel goed blijven ademen en stil zitten, anders lukt het niet. De tweede keer lukte het prikken veel beter en was er niet veel aan eigenlijk. Dat is een drukkend gevoel ergens in je rug, wat onaangenaam, maar dat lijkt compleet niet op de pijn van een andere naald.Mijn man mocht er wel bijblijven maar iemand van het ziekenhuis zat wel naast me, dus zoveel had ik er niet aan dat hij stond te kijken smile.gif.

En! Niet vergeten: je krijgt een licht kalmeermiddel in de premedicatie he. Ik had in elk geval het gevoel dat mijn schrik wat afgevlakt was. Probeer te denken aan wat er minder dan een uur later gebeurt: je kindje zien! En bespreek zeker je angst met de gyn.
  • @Asil Ik moest normaal ook met een geplande keizersnede bevallen een woensdag.
    Maar uiteindelijk is het een spoedkeizersnede geworden.. Ik ging binnen op maandag morgen 8u met 'maandstondenpijn' half uur later brak mijn water en had al 9cm opening, omdat mijn dochter in stuit lag moest het met keizersnede..
    Uiteindelijk is alles zo vlug gegaan! ik weet dat ik op voorhand ook zoo bang was voor die epidurale, maar ik vond dat het uiteindelijk goed meeviel!
    Mijn man was er nog onderweg toen ze hem zette maar buiten kijken kan hij toch niet veel doen.
    een vroedvrouw houd je goed vast zodat je voorover blijft zitten, en die zijn daar echt wel iets gewoon die zullen heus niet zeggen dat je kleinzerig bent ofo hoor! ik ben ervan overtuigd dat ze je goed zullen steunen. De prik voelde ik maar een klein beetje, het 'engste' gevoel is als ze de kateter op zijn plaats 'slaan' dat voelt echt heel vreemd aan maar echt pijn deed het eigelijk niet.
    Misschien is een filmpje kijken wel een goed idee dan weet je precies hoe het gaat en ken je de 'stappen' al.
    Veel succes!
  • Spoedkeizersnede is dat niet onder volledige verdoving ?
    maandstondenpijn ? dus geen weeën ?
    ik heb ook van die dagen dat ik echt maandstondenpijn heb in mijn rug en beneden aan mijn buik ... zo in golvende impulsen soms...
  • Zelf had ik meer schrik van een epi dan van de bevalling, heb het dan ook 14u uitgesteld... en als ik het had geweten had ik hem veel vroeger gevraagd! Ik zat te beven van de schrik (beetje naaldvrees) en zei op een bepaald moment "hou je niet in meneer, doe maar, steek hem maar!" En kreeg als antwoord: " madamke toch, het is al lang gepasseerd!" Niks gevoeld! Voelde me een beetje boos nadien, want iedereen kwam steeds met van die horrorverhalen over epidurales af...
    Ik heb bewust geen filmpjes gekeken en van het moment dat ik hoorde dat ze de instrumenten gingen klaarleggen tot het achter de rug was heb ik de ogen netjes dichtgehouden.
    Als je echt heel angstig bent kun je misschien eens informeren naar ademhalingsoefeningen. Die pas ik zelf altijd toe als ik naar de tandarts ga, wat voor mij de moeder alles horrors is 😁. Klinkt een beetje zweverig, maar het werkt!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld