ervaring geboortehuis isis of andere

• ervaring geboortehuis isis of andere

Hoi,

Na een eerste 'gemedicaliseerde' bevalling, zou ik het nu anders willen. Vroeg me af of er iemand ervaringen heeft met geboortehuis isis of andere zelfstandige vroedvrouwen regio Leuven-Bekkevoort. Mag je eigenlijk met je eigen vroedvrouw in het ziekenhuis bevallen (zonder dan in die beugels te moeten)
  • Hallo,

Ik ben bevallen met bolle buik en ook daar kan je ook bij hen bevallen in het geboortehuis. Ik ben zelf thuis bevallen. Je kan steeds eens op consultatie gaan bij hen en dan kan je alles eens overlopen. Ze gaan mee naar het ziekenhuis maar mogen niet de bevalling doen dat kan enkel in Mechelen. Ik weet niet hoe het voor het ziekenhuis van Tienen is.

Lieve groeten en veel succes.
    Noortje
  • Hallo,

Geen ervaring met een geboortehuis in de regio die jij noemt. Ik ben van de Antwerpse Kempen en heb ondertussen een fijne ervaring met het Geboorte-informatiecentrum (GIC) van Geel. Wij plannen ook een thuisbevalling.

Op het 2e stuk van je vraag kan ik wel antwoorden en dat is jammer genoeg niet het antwoord dat je wil horen: in een straal van 20km rondom Geel zijn er maar liefst 6 ziekenhuizen en in geen één mag je binnen om te bevallen met je eigen vroedvrouw. De overgrote meerderheid verlangt dan ook nog eens dat je liggend op bed, met je benen in de beugels bevalt.

Het GIC heeft wel een fijn contact met het st Vincentius in Antwerpen en het AZ Jessa in Hasselt.

Nu, neem gewoon eens contact op met geboortehuis Isis, kijk wat zij zeggen (eventueel kunnen ze zelfs doorverwijzen). Zoek ervaringen van andere mama's (het GIC heeft een FBgroep, misschien vind je van Isis ook wel eentje) zodat je jezelf al een beeld kan vormen van wat waar mogelijk is. En vooral, durf zaken in twijfel trekken, vraag naar je opties,... Heel wat ziekenhuizen houden strikt aan hun protocollen vast, af en toe zijn er wel eens mogelijkheden, maar vaak worden die niet spontaan meegedeeld.

Veel succes!

• In heel wat ziekenhuizen gaat het zelfs zo ver dat hun eigen vroedvrouwen de protocollen tot in detail moeten volgen, zelfs al strookt dat niet met hun eigen waardes.

Na mijn eerste bevalling, een doorsnee klinische bevalling, had ik ook zoiets van 'dit moet anders kunnen'. Toen ik opnieuw zwanger was, won ik heel wat info in. Ik nam ook contact op met een zelfstandig vroedvrouw (die overigens parttime op een verloskwartier/materniteit werkt en dus in beide werelden thuis is). Eerst en vooral: niet elke zelfstandig vroedvrouw staat voor alles open: check de site van de VLOV eens. Daar kan je concreet zoeken naar welke vroedvrouw wat doen.

Ik wilde in eerste instantie poliklinisch gaan bevallen, als het even kon met mijn vroedvrouw (dacht dat dat wel mogelijk was omdat zij ook op het verloskwartier/materniteit werkte van het ziekenhuis waar ik wilde bevallen). Ik legde het voor en kreeg ook geen fijn antwoord: ze kon meegaan als vertrouwenspersoon maar mag zich in theorie niet mengen. Niet wat ik wilde horen dus! Het zou volledig van de collega-vroedvrouw en gyn van dienst afhangen hoe ver ik zou kunnen gaan met mijn wensen: geen permanent infuus, niet constant gemonitord worden, geen epi, niet op bed in de beugels bevallen, geen routineuze knip zetten,...

Ben dan nog een stapje verder gegaan (thuisbevallen was al in me op gekomen maar ik kreeg mijn man zo ver niet) en heb contact gezocht met het geboorteinformatiecentrum. Hebben daar een intake consult gedaan en wauw... het plaatje klopte gewoon! Zelfs mijn man kreeg er een fijn gevoel bij. Zodus, als alles nu goed loopt, willen we gewoon thuis bevallen, met een vroedvrouw van het GIC, mijn zelfstandig vroedvrouw en de student vroedkunde die me ook opvolgt. Is er toch een medische interventie nodig, dan rijden we naar het st Vincentius te Antwerpen. Dan beval ik wel in een ziekenhuisomgeving maar mogen mijn vroedvrouwen mijn bevalling begeleiden. In geval van spoed, is het natuurlijk wel vanzelfsprekend dat we naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis gaan, al hoop ik natuurlijk dat we die optie niet nodig gaan hebben.

Je ziet, we legden een hele weg af... maar het plaatje moest dit keer echt kloppen want ik weet nu wat ik zeker niet meer wil (als alles goed verloopt hé)... Het was gewoon zoeken en blijven zoeken naar een persoon, organisatie die in mijn wensen mee kon gaan. En ja hoor, die bestaan dus echt, ze zijn alleen wat moeilijker te vinden omdat 98.5% van de bevallingen in België klinische ziekenhuisbevallingen zijn.
  • Het vroedvrouwenteam van Bolle Buik doet thuisbevallingen en hebben in Rotselaar ook een Birth en Breakfast smile.gif
    Ik ben tijdens mijn eerste zwangerschap door hen begeleidt maar dat is uiteindelijk een ingeleide ziekenhuis bevalling geworden omdat zoonlief een prematuurtje was. Bij de tweede zwangerschap ook weer door hen opgevolgd en het is uiteindelijk zelfs een thuisbevalling geworden, op de baarkruk (wat ik zelfs twee uur voor de geboorte nog niet gedacht had, ik dacht voor een poliklinische bevalling te gaan met vroedvrouw mee voor de steun, in de Leuvense ziekenhuizen mogen ze niks "doen" en veel creativiteit qua bevallingshoudingen moet je in een ziekenhuis niet verwachten).
    Mijn ene schoonzus is ook twee keer met hen thuis bevallen, de tweede keer zelfs gewoon in haar eigen bad en mijn andere schoonzus is naar de birth en Breakfast gegaan, dat is bij een van de vroedvrouwen thuis. Ze zijn zowel de nacht na de bevalling als de nacht daarop ginder blijven logeren, geen bezoek gewoon puur cocoonen met hun drietjes.
  • Ik ben in het geboortehuis isis bevallen! Ik kan me geen betere plaats bedenken!
    Je mag me zeker een pm sturen, dan kan ik je meer info geven; zal hieronder al enkele dingen zetten:

Wat me zo een goed gevoel geeft bij het geboortehuis i vooral dat ik een groot vertrouwen heb in de vroedvrouw die alles leidt, Annemie Inion.
    Al mijn consultaties tijdens de zwangerschap zijn ook al bij haar;
    De consultatieruimte komt erg professioneel over. Alle materialen die nodig zijn, zijn ook aanwezig.
    Er is veel medisch materiaal en apparaten aanwezig indien dit nodig zou zijn vb of gewenst is vb echo nemen.
    Ze heeft erg veel ervaring en dat merk je in alle onderzoeken die ze uitvoert. Ze heeft jaren in Afrika gewerkt en heeft dus alles gezien en meegemaakt en weet van aanpakken!

Er is een bad, een baarkruk,.....je kan zelf kiezen! Je kan ook wisselen tussen deze opties. Bij mij lukte het bad niet en ben ik naar de baarkruk gegaan...
    Er is een mooie bevallingszaal, sfeervol ingericht en daarnaast nog een verblijfskamer.

Het is echt zo veel rustiger dan in een ziekenhuis, waar allerlei mensen je de hele dag komen 'storen' voor vanalles en nog wat.
    Je kan er echt eens een afspraak maken en zien of het goed klikt, dat weet je meteen!

Hoewel ik nooit meer ergens anders zou bevallen, zou ik jou vooral de raad geven om een kijkje te nemen en te zien wat je er van denkt. Je moet je goed voelen bij je keuze en daarvoor moet je er echt eens geweest zijn. Bij mij in de buurt is een ander geboortecentrum dichterbij waar ik me helemaal niet gerust voelde dus we blijven wat extra kilometers doen om daar te bevallen!
  • Geen ervaring met Isis maar kan je wel vertellen dat er weinig ziekenhuizen openstaan voor bevallen met je eigen vroedvrouw. Het is wel zo dat je jezelf ook goed kan voorbereiden, ze kunnen jou niet dwingen op je rug te gaan liggen met je benen in de beugels. Jij hebt op elk moment inspraak, al vergeten ze dat in een ziekenhuis vaak wel te vermelden.

Ik heb twee erg medische bevallingen gehad en een derde keer zag ik dat echt niet meer zitten, ik wilde aanvankelijk dus met vroedvrouw poliklinisch bevallen maar dat ging niet in het ziekenhuis waarbij mijn gyn aangesloten is. Ik heb dan contact opgenomen met een vroedvrouw vanuit het idee dan zo lang mogelijk thuis de arbeid te doen en dan naar het ziekenhuis te vertrekken en ergens tijdens de zwangerschap werd dat idee vervangen door een thuisbevalling smile.gif

Ga eens kijken zou ik zeggen, praat met een vroedvrouw, dan kan je je al meer voorstellen.
  • Ik ben in 2013 bevallen in geboortehuis isis. Het was voor mij een hele positieve ervaring, zowel de opvolging, bevalling als nazorg.. Volgens mij was er 1 gynaecoloog in Tienen die samenwerkte met Annemie maar dat moet je eens bij haar navragen. Veel succes on je keuze!
  • Deze reactie werd verwijderd.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld