Dringend:plotse overstap naar een ander ziekenhuis net voor geplande keizersnede...

• Dringend:plotse overstap naar een ander ziekenhuis net voor geplande keizersnede...

Iets waar ik al maanden mee worstel, waar ik nog al eens een topic over heb geopend (veranderen van gyn/ziekenhuis omwille van behandelingswijze bij keizersnede)

Ik heb een serieus trauma opgelopen tijdens mijn eerste bevalling die van mislukte inleiding met tal van fouten is uitgemond in een spoedkeizersnede. Emotioneel een wrak vlak na de bevalling en de eerste vier maanden erna....Ik ben trouwens bevallen in het Middelheim.

Nu had ik de keuze voor afwachten tot het vanzelf begint of geplande keizersnede. Vorige keer geen indaling en te weinig ontsluiting, problemen bij de baby en aangezien dit kindje het maar al te goed vindt binnen in mij kan ik hetzelfde scenario nog eens meemaken. Verstandelijk besloten dat een geplande keizersnede hier toch op zijn plaats is.

Het probleem is mijn angst/paniek voor de hechting na de geboorte, het contact, de eerste momenten die zo ellendig zijn verlopen dat het me een depressie heeft bezorgd en die nu zwaar de kop op steekt. Binnen twee dagen is de keizersnede gepland. Ik heb vorige week de vroedvrouw gecontacteerd en mijn bezorgdheden geuit (ook omdat ik nu kies voor bv). Zij ging proberen regelen dat ik toch even kon skinnen met de baby na de sectio. Dinsdag gesprek met de gyn die meteen alle hoop de grond weer inboorde en liet verstaan dat mensen die een slechte ervaring hadden dit blijven onthouden en moeilijke mensen zijn waar je niks goed voor kan doen. Ik heb mijn twijfel geuit die ik had voorbije zomer (die van veranderen van kliniek)maar benadrukt dat ik dit toch maar niet deed omdat ik me bij haar op mijn gemak voelde en goede begeleiding kreeg. Zij liet verstaan dat ik altijd mocht veranderen. Ik vraag denk ik toch niet het onmogelijke, laat de baby even bij mij in het ok, maak mijn armen los zodat ik de baby toch even kan vasthouden alvorens ik daar 'gedumpt' word op revocery en weer uren daar mag liggen.

Blijkbaar vraag ik iets onmogelijk....ik heb slapeloze nachten, huilbuien en voel me rotslecht. Zijn er mama's die de plotse overstap nog gemaakt hebben of die hun ervaring betreft het Middelheim willen delen en me toch een positief verhaal wat dit betreft kunnen vertellen. Kan je überhaupt die overstap ineens nog maken en dan hopelijk volgende week nog een plaatsje vinden in een ziekenhuis die me wel wil ondersteunen in het verwerken van dit trauma?
  • Nieke,
    Ik heb geen ervaring met het ziekenhuis dat jij vermeldt, maar wél met het vrij laat veranderen van ziekenhuis. En je moet weten dat dat altijd nog kan. Als je geen goed gevoel hebt met de gyne en verwacht dat ze geen rekening gaan houden met jouw wensen na de bevalling, is dat volgens mij voldoende reden om alsnog een ander ziekenhuis te overwegen. Het is tenslotte jouw bevalling en jouw ervaring.
    Anderzijds ben ik bijna zeker dat je komende bevalling sowieso een veel meer positieve ervaring wordt dan de vorige om de eenvoudige reden dat het een geplande KS is. Dat is heel iets anders dan een spoedKS. Daarom verbaast het me ook dat je gyn er zo moeilijk over doet om aan jouw -toch niet zooo veeleisende- wensen tegemoet te komen. Heeft ze schrik om je iets te beloven dat op het moment zelf mss niet mogelijk zal zijn. Of is het een type dat de touwtjes volledig zelf in handen wil houden zonder rekening te moeten houden met de wensen van lastige patiënten?

Heb je al een ander ZH en een andere gyn in gedachten? Zo ja, dan lijkt het me relatief eenvoudig om nog te veranderen. Je huidige gyn zal het je zeker niet in dank afnemen maar zoals gezegd: op dit moment moet je eerder aan jezelf denken.

Ik wens je een fijne ervaring toe, een wolk van een baby en een gelukkige kraamperiode! thumbup.gif
  • ik vind ook wel als je niet op je gemak binnen zal gaan, dat je moet veranderen maar ken je een ander ziekenhuis waar het zeker is dat het anders zal verlopen? Want anders pak je natuurlijk wel een risico...
    Wat ik wel niet zo goed begrijp is dat je je kindje niet mag vasthouden na de sectio... Ikzelf ben van een tweeling bevallen met een spoedsectio en heb ze (ondanks dat ze wat prematuur waren) toch even bij mij mogen hebben voor ik naar de ontwaakzaal moest...
  • Hallo,

Geen ervaring met laattijdig veranderen van gyn, maar wel met veranderen van gyn binnen de ZS.

Tijdens mijn eerste bevalling zijn er ook enkele zaken gebeurd die me achteraf niet loslieten. Heb dan extra info gezocht en merkte dat mijn frustraties toch wel gegrond waren. Ik was sowieso al van plan om enkel voor de 3 echo's nog naar de gyn te gaan, en de rest van mijn zwangerschap door een vroedvrouw te laten opvolgen. Dacht dat dat mij al een gerust gevoel zou geven, niets is minder waar. Het feit dat de bevalling weer op een heel klinische bevalling zou uitdraaien, liet me niet los.

Daarom op zoek gegaan naar andere opties. Eentje daarvan was gaan bevallen in het St Vincentius (Antwerpen). Van hieruit toch wel een 40 minuten (zonder file) rijden, en dat schrok me af. Uiteindelijk zijn we er zo in gegroeid, dat we -als er geen medische indicatie is- we voor een geplande thuisbevalling gaan (onder begeleiding van een steengoed vroedvrouwenteam). Als er toch medisch iets zou opduiken, rijden we wel naar het St Vincentius. Dat besluit zorgde er ook voor, dat ik het toch aandurfde om van gyn te veranderen. Ik maakte een afspraak bij dr Ch*'B**, een gyn in het St Vincentius. Als je 1x bij een gyn geweest bent, sta je geregistreerd als patiënt.

Waarom dat ziekenhuis; wel omdat ze heel vrouw-kind gericht zijn en ook voorstander zijn van gentle-C-sections bigsmile.gif (doek naar beneden tijdens effectieve geboorte, meteen op mama mogen liggen en zelfs bij mama blijven als zij op recovery ligt, meteen mogen aanleggen,...)

Als je nu al naar het Middelheim gaat, tevens een ziekenhuis in Antwerpen, neem dan morgen eens contact op met het St Vincentius en vraag naar dr Ch*'B** (zijn volledige naam vindt je op de website). Wie weet kan hij zich vinden in je verhaal, en wil hij erin mee gaan!

Persoonlijk vind ik het een zeer botte reactie van je huidige gyn dat mensen die een minder fijne bevalling gehad hebben en dat durven zeggen, moeilijke mensen zijn. Dat raakt mij het meest omdat zo uitschijnt dat je een nummertje bent, ipv een persoon met een naam en gevoelens.

Veel succes in elk geval! Blijf aub niet met je twijfels rondlopen!
  • Dank je wel al voor alle reacties tot hiertoe.
    Ik heb inderdaad het gevoel dat ik een nummer ben waar enkel het correct uitvoeren van de operatie telt en de rest telt niet mee. Ik vind het een gemiste kans van het ziekenhuis om een negatieve ervaring te proberen om te buigen naar een positievere. Vooral de instelling van de gyn die op voorhand al weet dat ze niks voor je kan doen (geen recht van spreken op die moment zegt ze) en meteen het hele riddeltje opsomt wat de risico's zijn die misschien 'ooit' kunnen gebeuren en totaal geen hoop geeft.

Het zal inderdaad al veel verschil uitmaken dat het nu 'gepland' is ipv van 'spoed'. Gisteren nog gemaild met de vroedvrouw die me begeleidt en daar ook werkt en een mailtje met een vleugje hoop gekregen. Ik trek me daar nu weer aan op en brand alvast een kaarsje dat het toch in orde komt maandag.

Als ander ziekenhuis dacht ik aan St-Augustinus, maar zoals in vorige reacties stond: verbeter ik me hiermee? Ik moet dan al heel wat zekerheid krijgen op voorhand. Ik ben een 'gewoontebeest' en misschien zien ze me als laf/ondankbaar als ik de dag ervoor nog annuleer. Ik had maar niet zo 'dom' moeten zijn en in juli moeten veranderen. Mijn gyn liet tijdens eerdere consultaties waar ik telkens weer mijn 'angsten' aankaartte duidelijk merken dat er nergens een andere werkwijze werd gehanteerd omdat ik het voorbeeld van 'gentle sectio' uit Nederland aanhaalde. Tot ik kennissen sprak met andere ervaringen .'Geslepen' noem ik dit... Laat ik stellen dat de relatie patiënt-dokter duidelijk verzuurd is en dat ik uitkijk naar een andere gyn...
  • Je zal nu al wel bevallen zijn en heb er ook geen ervaring mee.
    Maar snap niet wat je op recovery moet doen...
    Heb zelf al 2 keizersnedes achter de rug en telkens heb ik mijn kindjes even mogen bekijken/aanraken en dan gingen ze voor onderzoek verder en ging papa mee. Ondertussen werd ik dichtgenaaid en eens dat gebeurd was ging ik direct naar papa en kind, dus na een half uurtje waren wij telkens terug samen. Het kan dus ook wel echt anders.
  • Ik ben in het derde trimester veranderd van ziekenhuis. In hasselt zou mijn baby niet op de recovery zijn mogen blijven en in leuven wel. Geen seconde spijt gehad van de overstap!!! Dat eerste levensuur, dat is toch zo speciaal he...
  • update

Inderdaad even tijd voor een reactie nu...

Na veel stress en huilbuien en enkele kg's minder toch vertrokken naar het Middelheim. Die nacht geen oog dichtgedaan van de zenuwen en schrik. Pas de ochtend van de keizersnede kreeg ik bericht dat de vroedvrouw die me ging begeleiden er de hele operatie bijbleef en er voor ging zorgen dat ik toch kon skinnen... Opluchting, dankbaarheid dat het onmogelijke toch werd mogelijk gemaakt!

Tranen van vreugde bij de geboorte van mijn zoontje. Na het nakijken mocht hij onder een verwarmd deken bij me liggen gedurende 30 min terwijl ze me dichtnaaiden en dat gevoel is onbeschrijfelijk. Ik besef dat ik heel veel geluk heb gehad met een 'gouden' vroedvrouw die alles heeft weten te regelen en kan gelukkig nu de vorige keizersnede achter me laten...

Op aanraden van mijn vroedvrouw ga ik nu mijn verhaal doorsturen aan de directie van het ziekenhuis waarbij ik beide ervaringen naast elkaar moet leggen om aan te tonen wat voor een positief effect dit op mij heeft gehad en dat ze hun beleid op dat vlak hopelijk standaard maken ipv de uitzondering die ik heb gekregen. Blijkbaar was mijn verhaal op de hele afdeling bekend en doorgesproken want kreeg zelfs het hoofd van materniteit aan mijn bed om te horen hoe het was gelopen en of het nu ok was in vergelijking met vorige keer...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld