Dochtertje naar onthaalmoeder tijdens zwangerschapsverlof?

• Dochtertje naar onthaalmoeder tijdens zwangerschapsverlof?

Hallo,

Even een korte schets van de situatie.
    Ons dochtertje is nu net 2j geworden en gaat naar een onthaalmoeder toe. Ze gaat er heel graag heen.
    Vanaf 1 januari stopt de onthaalmoeder ermee aangezien ze al op een flinke leeftijd is, dus gaat ze vanaf dan naar een andere onthaalmoeder.
    Nu is het zo dat ik uitgeteld ben voor 2 februari. Ik weet eigenlijk niet goed wat ik moet doen met de oudste dan. Ik heb vanaf de 2de week van januari mijn verlof opstaan. Zou ik de oudste dan nog ff naar de nieuwe onthaalmoeder laten gaan voor de bevalling? En dan nog erna? Als ik terug moet beginnen werken kunnen onze 2 kindjes samen bij deze onthaalmoeder terecht. Ik heb enkel geen idee hoe ik het het beste kan doen tijdens het verlof? De oudste toch laten gaan zodat ik mijn rust heb of toch niet door het schuldig gevoel van dat ik thuis ben eigenlijk.
    Hoe hebben jullie dit gedaan?
  • Bij mij gaat zoontje toch iedere week 1 of 2 keer...
    Is leerrijk voor hen en je moet natuurlijk je ritme ook vinden met een nieuwe baby in huis.
    Nu is het wel zo dat zoontje supergraag gaat en daar echt in zijn nopjes is.
  • Gewoon paar dagen laten naar dagmoeder gaan, zowel voor als na de bevalling, en dan kan je nog kiezen om ze s'middags vroeger te gaan ophalen of zo.

Mijn oudste is ook blijven gaan toen haar zus geboren werd, soms volle dagen, soms maar halve en soms eens thuis.

Doen waar jij je het best bij voelt, en niet wat zullen de mensen denken.

En ze hebben zoveel meer plezier om met de andere kindjes te spelen.

• Maar mag je oudste al niet bijna naar school dan ? Misschien dan beter om direct naar de kleuterschool te laten gaan ?
  • Normaal mag ze dan al gaan.. Maar we gaan wachten tot september.
    Dat is gemakkelijker voor de grote vakantie nog op te vangen..
    Mss dan haar ritme maar aanhouden van nu.. dat is woensdag donderdag en vrijdag halve dagen.. Ik werk ook maar halftijds
  • ik zou je dochtertje thuishouden.
    Zo kan zij ook even wennen aan de nieuwe baby en de momenten dat je baby slaapt, kan je lekker aan haar spenderen.
    Zo kan zij genieten en jij!
    Kindjes worden al zo snel groot en je moet zoveel missen als je gaat werken.
    Geniet ervan, met twee kindjes tesamen gaat dat ook!
  • Ik zou dan weer je dochtertje haar normale ritme van voor de baby laten behouden en genieten van die momenten van 'rust' met de nieuwe baby. Dus haar op dezelfde momenten als anders naar de onthaalmoeder laten gaan, kan zij wat spelen met andere kindjes en zelf kan je je eens neerleggen als de kleinste slaapt. Hier ging ons dochtertje al naar school bij de geboorte van haar broertje en daar was ik echt blij mee met momenten! Je moet nog wennen aan het leven met een kleintje erbij, minder slapen - en als je daar dan soms nog een lastige peuter bij hebt kan het wel eens teveel worden.
    Natuurlijk is het net iets moeilijker om die keuze te maken omdat je gaat overstappen naar een nieuwe onthaalmoeder maar tegen dat je kleinste daar ook heen moet is je oudste het alweer gewend en voelt ze zich ook groter vermoed ik.
    Ieder zijn keuze natuurlijk, succes met de jouwe!
  • ik denk dat dit vooral je eigen keuze moet zijn en waar jij je goed bij voelt.
    ik ga mijn dochtertje thuishouden en tegen ik terug moet gaan werken gaat ze naar school en nummertje 2 naar de onthaalmoeder.
    en we zien wel hoe het loopt.
    wel is mijn man de eerste weken nog de dinsdag thuis en ga ik de woensdag naar mijn mama met de 2 kindjes. dus sta ik er uiteindelijk maar 3 dagen helemaal alleen voor overdag
  • Waar ik ook wel aan denk ik dat ik ons oudste dan tevoet naar de onthaalmoeder moet doen aangezien mijn man de auto steeds mee werken heeft.
    De onthaalmoeder waar ze nu gaat ligt op weg naar mijn werk (1km) van thuis dus dat is ideaal. Maar als ze dan vanaf januari ergens anders gaat moet ik haar nog tevoet weg doen en als het dan zo sneeuwt of regent zit je al met tegenzin om naar buiten te komen he (uitgeteld voor 2/2/15)
  • Ons oudste zoontje was 19 maanden toen kleine broer geboren werd. Hij is steeds zijn 4 dagen naar de onthaalmoeder blijven gaan, al was ik ongeveer 6maanden thuis. Maar aangezien hij sowieso ook na mijn bevallingsverlof nog naar de onthaalmoeder moest, was hem tijdelijk thuis houden geen optie want dan waren we de plek kwijt. Aan de andere kant, ik denk dat hij gek geworden zou zijn als hij al die tijd bij mij en de baby op een appartement had moeten zitten. Hij gaat graag naar de kindjes. En aangezien kleine broer niet de meest rustige baby was, was ik toch wel blij dat ik toch 4 dagen per week me overdag enkel om de baby moest bekommeren en niet ook nog een peuter entertainen...
  • Hier is dochtertje van 2 jaar ook 2 dagen blijven gaan naar de onthaalmoeder. Ook al ben ik al thuis in moederschapbescherming van 16 weken. Merkte dat dat voor haar toch wel erg leuk was spelen met de andere kindjes, ook al omdat de overgang naar school anders te groot zou zijn,0. Om eerlijk te zijn genoot mama ook immens van haar 'vrije' dag.

Sinds 2 weken gaat ze ook op vrijdag terug nr oma en opa. Het werd echt te lastig met veel harde buiken tot gevolg. Heb dan ook beslist dat ze niet meer alleen bij mij blijft (gelukkig komt het verlengt weekend eraan, want voel me er wel schuldig over... maar voor haar is het ook niet leuk dat mama veel moet gaan zitten en niet meer actief kan meespelen). Gelukkig komt de bevalling wat dichter! (19-11) nervous.gif

Misschien kan je je dochtertje een paar dagen laten gaan en afspreken met de onthaalmoeder dat het meer of minder is naargelang hoe jij je voelt? Ik wou ook zo veel mogelijk genieten van onze tijd samen maar je kan niet weten hoe je je zal voelen en dan kan het zowel voor jou als voor je dochtertje een opluchting zijn dat ze naar onthaalmoeder kan. Na de bevalling blijft linde trouwens verder nr onthaalmoeder gaan en wrsch ook nog 1 dag nr oma en opa.
  • Ik vind dat hier toch nogal foefkes voorbijkomen om zichzelf te verantwoorden over het waarom kindjelief naar de opvang moet terwijl je thuis bent. Ieder doet er zijn goesting natuurlijk mee maar ik versta in de verste verte niet waarom je mensen gaat betalen om op je kind te passen terwijl je zelf thuis bent?!
    De enige reden om dat te doen is op zelf gerust te zitten. Durf dat dan gewoon zeggen. Niet omdat ze het leuk vinden of omdat de overgang naar school te groot is anders. Wat een zever zeg!
    Meer kinderen is meer werk ja. En neen, ik ben supervrouw niet maar ik heb alleszinds geen kinderen gekregen om ze uit te besteden.

In het geval van ts liet ik het kindje gewoon naar school gaan. Ze mag al zo lang gaan dit schooljaar, dat geeft pas een 'achterstand' wanneer ze op 1 sept pas start!
  • Ik zou het persoonlijk niet doen. Zeker geen 4 dagen maar dat is in jouw situatie niet het geval. De oudste ging hier een half dagje naar de om toen de jongste er was. Papa bracht hem dan. De jongste had de gewoonte om rond 6 uur zijn voeding te vragen en sliep dan tot 10u. Zalig was die voormiddag alleen met hem. Even bijslapen. En in de namiddag sliep de oudste nog dus weer heel even rust. Maar ik heb voor de rest echt genoten met hun twee allebei thuis. Ik zou me niet schuldig gevoeld hebben maar ik vond het echt niet nodig. Ik had nu eenmaal twee kindjes en die hoorden gewoon thuis content.gif . Mijn oudste had nu ook wel niet de behoefte om bij andere kindjes te zijn. Wat hier hielp als het wat uit de hand liep of de oudste zich verveelde was baby goed indraaien, oudste warm aankleden en het huis uit, wandelen, al was het maar naar de bakker. De dag was gebroken. Opa kwam de oudste ook wel eens halen om te wandelen, was ook fijn.
    Nu bij de derde gaat de oudste naar school en de jongste zie ik wel. Misschien dat die een dagje gaat. Dan kan papa ze afzetten en ik haal ze dan allebei op na school. Maar we zien wel.
    Schuldig voelen doe je jezelf aan denk ik. Als je je schuldig voelt hou je de oudste thuis, zo 'simpel' is het als de situatie het toelaat. Of het schuldig voelen heeft meer te maken met 'wat gaan anderen ervan denken?' en daar moet je je dan weer niets van aantrekken. Jouw kind, jouw keuze!
    Maar met een peuter en een baby thuis valt voor het grootste deel wel mee hoor en anders is het advies 'adem in, adem uit' wink.gif, ook als ze ouder worden.
  • Niks om schuldig over te voelen. De periode dat je voor en na je bevalling thuis bent noemen ze nu eenmaal moederschapsrust. Geef jezelf de tijd om beetje bij beetje een ritme te vinden. En wie het zever noemt dat kindjes nu eenmaal beter ontwikkelen door contact met leeftijdsgenootjes ... tja ... geen commentaar zeker. Timo ging in ieder geval 2 of 3 dagen per week toen ik met Ineke thuis was en ik heb mij daar geen moment schuldig over gevoeld, in tegendeel. En ik heb nochtans ook niet mijn kinderen op de wereld gezet om ze uit te besteden, wat voor dwaze opmerking is me da nu.

Je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Maar als je kindje sowieso nog naar de nieuwe onthaalmoeder moet voor ze naar school kan, of daar vb ook zal opgevangen worden op schoolvrije momenten eenmaal ze wel gestart is, zou ik er zeker geen maanden tussen laten. Op die leeftijd vergeten ze zo snel mensen die ze niet meer zien. En over het te voet brengen: is zalig toch? Als je gewoon thuis zou zitten zou je er toch ook mee op stap gaan?
  • Amai Els, wat een boertige reactie is dat nu weer? Ieder is vrij om te kiezen wat ze in zo een situatie doen en uit jouw commentaar is af te leiden dat je een slechte moeder bent als je het oudste kind naar de opvang doet. Waar is dat voor nodig?
    Ik beval 1 vd dagen en de oudste zal ook gewoon naar de crèche blijven gaan. Hij blijft zijn routine aanhouden en vindt het daar helemaal fantastisch.
    Iedereen moet gewoon hun gevoel volgen, want dat is het beste voor jezelf en je kinderen. En daar hoeft niemand boertig op te reageren
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld