Borstvoedingsgêne

• Borstvoedingsgêne

Hallo!

Graag had ik jullie een vraagje gesteld over het geven van borstvoeding. Dit lijkt heel evident, maar ik zit toch met twijfels. Ik wil het zeker wel proberen, maar ik maak me nu al zorgen over het praktische.. Ik zie me geen borstvoeding geven in het bijzijn van familie (op mijn partner na), vrienden, laat staan vreemden.. Sta ik alleen met dit gevoel? Lijkt of niemand daar problemen mee heeft, maar ik ben er erg bang voor. Ik weet dat het iets natuurlijk is en op zich heel normaal, maar het voelt voor mij gewoon niet zo. De vroedvrouw zei dat je mag rekenen op min. 8-12 keer aanleggen per dag. Altijd apart gaan zitten is dan geen optie lijkt me. Weet niet goed wat ik ermee moet.. Jullie ervaringen zijn dus welkom!
  • Hallo! Ik ben ook absolute voorstander van.borstvoeding maar ben ook niet van plan om zomaar bij iedereen in mijn blote borst te zitten. Er bestaan echt wel heel makkelijke borstvoedingsdoeken om discreet voeding te geven zodat je toch in groep kan blijven zitten en niemand iets ziet van.je borst. (Bvb bij Dreambaby)
  • In het begin ging ik sowieso ergens anders gaan zitten omdat de melk nog spoot en de baby vaak losliet. Kzat dan liever op mijn gemakske.
    Eens ik er mee weg was, ging ik niet meer ergens anders zitten maar nog steeds een beetje uit het zicht en rustig.
    Ik deed dat met de flesjes trouwens ook. Zo een beetje weg uit de hoop.
  • Ik heb 9mnd bv gegeven, ik had altijd een grote tetradoek bij als we weggingen. Bij vrienden of familie ging ik op de slaapkamer (ook bij hen thuis). Pas de laatste 2 maand én met goed verstoppende bh durfde ik in de living bv geven wanneer familie erbij zat.
  • Ik schaam me dan totaal niet. Maar wr zijn wel mensen in het openbaar die het vervelend vinden om te zien. Dus hier een grote hydrofiele lakentje of dekentje die ik over mijn schouder legde.
  • In het begin vond ik het ook wat moeilijk..., maar al snel kon ik dat naast me neerleggen; wat telt is het welzijn van je kind... wink.gif

Ondertussen zijn we bijna 2 jaar verder en geef ik nog steeds borstvoeding...

Geniet ervan.. kijk naar dat wondertje en niet naar de mensen om je heen...
  • Ik wil ook graag proberen borstvoeding te geven, maar ben ook niet van plan om dat open en bloot te doen. Ik ga me ook wat proberen af te zonderen en zal zeker ook een tetradoek bij de hand houden. Ik ga trouwens ook tegen de familie zeggen dat ik liever wat privacy heb tijdens het voeden. Mijn schoonzus voedde haar kinderen wel gewoon in het bijzijn van iedereen (waar ik absoluut geen probleem mee had, ieder zijn keuze he), maar mijn schoonfamilie kwam dan vaak bij haar zitten om naar de baby te kijken en een babbeltje te slaan en dat zie ik toch niet zitten... Natuurlijk gaat het uiteindelijk om je kind en als mijn kind eten vraagt en ik kan me nergens afzonderen ga ik het eten geven. Ik zie wel hoe het loopt. Veel succes!
  • Wat telt is dat je u goed voelt bij wat je doet. Het welzijn van uw kind word niet anders door de manier van voeden, de plek waar je zit of hoeveel je al dan niet laat zien e 😄. Vooral naar uzelf kijken en u niks laten opdragen door anderen.
  • Ik dacht ook dat ik hier heel veel problemen mee zou hebben, maar uiteindelijk valt dit allemaal best mee bij mij.
    de eerste dagen probeerde ik het wat te verbergen of te wachten, maar ik vond het zelf niet doenbaar... ik geef gewoon voeding waar iedereen bij zit, de meeste mensen (voornamelijk alle mannen bv schoonbroers) gaan spontaan 'lopen' als ze zien dat je borstvoeding gaat geven smile.gif mijn zussen of mijn mama komen er dan weer wel spontaan bijzitten.

Ik heb me erover gezet in elk geval. Ik heb in mijn hoofd gestoken dat het iets natuurlijk is, je geeft je kindje te eten... en de mensen gaan zelf ook weg of kijken weg uit respect voor jou privacy smile.gif

Veel succes ermee in elk geval!
  • Ik ging alleen apart zitten als mijn baby's onrustig waren en de hele tijd met hun hoofd draaiden. Anders zat ik gewoon in de zetel waar de rest bij zat. Ik had verschillende types BV -bh's en BV- topjes en ik zorgde er wel voor dat de combinatie van beiden wel tot resultaat had dat de bovenkant van mijn borst bedekt was. Omstaanders zagen dan alleen een "normaal decolleté, de baby bedekte de rest wel. Ja er zal wel occasioneel eens een tepel geflashed zijn als de kindjes onverwacht loslieten. Maar ik ga er nu ook wel vanuit dat mijn familie niet echt gaat zitten naar mijn borsten staren smile.gif

Op restaurant probeerde ik gewoon wat discreet te gaan zitten...
  • Ik begrijp je gevoel helemaal. Ik heb me steeds afgezonderd bij de borstvoeding omdat ik overproductie had en mijn zoontje reflux. Die combi zorgde ervoor dat hij regelmatig loste. Zelf vond ik het wel vaak jammer maar langs de andere kant kon ik me er niet overzetten om met ontblote borst (wat jammer genoeg toch vaak het geval was) tussen de mensen te zitten.
    Bij een tweede zou ik zeker opnieuw borstvoeding geven maar zou ik een grote (borstvoedings)sjaal voorzien zodat ik me, als ik me er zelf ongemakkelijk bij voel, kan bedekken. Je hebt er zo echt wel modieuze. Een tetradoek vond ik persoonlijk onvoldoende. Mijn zoontje kon soms ontzettend wriemelen dus dat bleef niet liggen en met zo'n tetradoek kon ik hem zelf ook niet meer zien.
  • Ik denk dat je je niet te veel moet opjagen. Bij de eerste wilde ik dat ook liever op mijn gemak doen en vroeg ik in het ziekenhuis gewoon aan de mensen om weg te gaan. Thuis had ik een makkelijke stoel in een andere kamer en ging ik gewoon apart zitten. Na een paar weken werd ik er vanzelf wat makkelijker in en kreeg ik zelfvertrouwen en bleef ik bij dichte familie zitten en gebruikte ik een doek. Bij de tweede vroeg ik in het ziekenhuis terug om weg te gaan, maar heb ik veel sneller in bijzijn van anderen gevoed. Wel steeds met een doek er over. Nu bij de derde voed ik nog steeds en heb ik een super handige borstvoedingsdoek gekocht, waarbij er een soort ijzer zit bovenaan, zodat de doek blijft open staan en je zelf je kindje continu kan zien. De rest van de doek is luchtig en ruim en bedekt alles. Ik merk dat ik er nu heel losjes mee omga en overal voed. Ben heel blij met die doek! Kan niet afvallen en je kan zelf perfect zien wat je doet. Zomaar bloot zitten ga ik nooit doen, daar voel ik me niet goed bij. Het blijft ook een intiem moment tussen mama en baby dat ik niet graag met anderen deel eigenlijk. Ik kan er echt van genieten om rustig BV te geven. En het was soms een heel goed excuus om bezoek dat te lang bleef plakken af te wimpelen wink.gif.
    Gewoon doen waar je je zelf goed bij voelt! Heb ook veel commentaar gekregen als ik alleen ging zitten, dat ik toch niet moest weggaan en dat niemand dat erg vond, maar gewoon je eigen zin doen. Je ziet zelf wel waar je uiteindelijk komt wink.gif.
  • Misschien moet ik het inderdaad gewoon op me af laten komen en gewoon doen waar ik me goed bij voel.
    Borstvoeding proberen te geven, in het ziekenhuis de mensen vragen om buiten te gaan en thuis apart gaan zitten.
    Als ik er vlotter in word, is zo'n borstvoedingsdoek wellicht een handige oplossing.
    Alleen, hoe vraag je familie en vrienden in het ziekenhuis buiten te gaan, zonder brutaal over te komen?
    Ik dacht mss een versje aan de deur te hangen ofzo, maar wat dan weer he wink.gif
    (Andere) ideeën zijn welkom..
  • Gewoon zeggen ik ga even voeden, dit wil ik in alle rust doen. Zou je kunnen gaan/verplaatsen/ergens anders wachten.
  • Inderdaad zoals Lynne zegt, gewoon vriendelijk vragen om buiten te gaan omdat je moet voeden. Er waren er altijd die de opmerking gaven dat ik dat gerust in hun bijzijn kon doen, maar daar zei ik altijd vriendelijk op dat ik dat niet zag zitten. Je maakt je teveel zorgen! Laat het maar gewoon op je afkomen. Dat is het belangrijkste in het al dan niet slagen van BV, dat je het los laat en gewoon doet waar je je zelf het beste bij voelt. Dan komt het helemaal goed wink.gif.
  • In sommige ziekenhuizen heb je plaatjes om op de deur te hangen, dat je aan het voeden bent, zodat er niemand binnenstapt als je net aan het voeden bent
    Als er bezoek zit vraag je hen eventjes weg te gaan.
    Mijn bezoek ging dan iets drinken in de cafetaria.
    Ook kan je aan de vroedvrouwen altijd vragen om de mensen eventjes buiten te sturen hoor. Die zijn rap mee als je tekens doet smile.gif.
  • Gewoon doen waar je je goed bij voelt! Zelf had ik geen last van gêne (had dit op voorhand ook niet verwacht hoor...) en van commentaar heb ik me nooit iets aangetrokken. Als ik voelde dat mijn dochter rust nodig had ging ik apart zitten, anders deed ik het overal en wie dit niet wil zien kijkt maar naar de andere kant. Mijn schoonmoeder heeft 1x een doek over ons gedrappeerd terwijl ik de borst gaf... die doek werd.onmiddelijk aan de kant gelegd met de mededeling dat ik ook niet graag onder een doek zou eten. Niet bang zijn om je eigen ding te doen, of dat nu open en bloot of in afzondering is!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld