Borstvoeding stimuleren

• Borstvoeding stimuleren

Hey iedereen
    Bij mijn eerste kindje moest ik steeds kolven omdat ze niet goed aan de borst dronk en resoluut weigerde. Na 2 maanden hard proberen haar aan de borst te doen drinken heb ik uiteindelijk 7 maanden gekolfd en heb ik nooit problemen gehad met melk geven. Ik kolfde steeds om de 3 tot 6 uur.

Vorige week ben ik bevallen, zaterdag het ziekenhuis verlaten, een tijd koud gehad, weinig eetlust, hoofdpijn, constant moe, kortom ik voelde me zwak en nutteloos. Maandag een vroedvrouw laten komen om nog wat extra hulp te krijgen bij het aanleggen van mijn zoontje die wel correct en goed aan de borst drinkt (ik had nog wat moeite met de houdingen). Ook had ik last van harde borsten en melk die vast zat. De vroedvrouw zei me om de 2 uur de borst met verharding te kolven en om de 4 uur de andere te kolven. Indien mogelijk mijn zoon aanleggen omdat hij die beter kan legen dan een machine. Zo gezegd zo gedaan, het probleem was de volgende dag opgelost.
    Woensdag had ik gelukkig terug wat energie om rustig aan terug wat huishoudelijke taken op me te nemen. Helaas is mijn melkproductie enorm gedaald. Ik heb helemaal geen last van stuwing meer, wat normaal is. Maar ze voelen ook nooit meer gevuld aan. Wel voel ik regelmatig dat ze zwellen als het bijna voedingstijd is (zo zou ik het toch omschrijven).
    Ik drink nu borstvoedingsthee maar het lijkt niet direct te helpen (maar is wel lekker bigsmile.gif)

Enig idee waarom ik zo weinig melk aanmaak? Ik probeer hem zoveel mogelijk aan te leggen (zelfs al is het gewoon maar om te sabbelen, het is aangenaam hem zo dicht bij me te kunnen houden 's avonds in de zetel). Rusten probeer ik te doen mits mijn andere helft eens wat meer doet. Ook kolf ik regelmatig maar krijg er zo goed als niets uit (80 ml max terwijl ik in het ziekenhuis met gemak 100ml uit 1 borst kon kolven als hij maar uit 1 gedronken had).

Hebben jullie tips om meer melk aan te maken? Uit pure noodzaak heb ik poedermelk aangekocht omdat er gewoon geen melk meer uit kwam (k enkele druppels maar niet genoeg om zijn buikje te vullen, hij bleef maar huilen en huilen dus heb ik maar in de zetel geslapen ipv in de slaapkamer zodat manlief toch nog wat kon slapen)
  • 80 ml is absud veel op deze termijn dus je maakt echt wel melk aan. Rond tien dagen is de maaginhoud van een baby ongeveer 40cc.

lalecheleague.be/borstvoeding-…

Ik snap het advies van de vroedvrouw niet zo goed, zo vaak kolven is gewoon onnodig, een kolf is lang zo efficiƫnt niet als je zoontje. Kan je iemand van LLL bellen om je bv-beleid eens toe te lichten?
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld