bekkeninstabiliteit en keizersnede

• hallo, ik ben moeder van een zoontje van 2 jaar die met de vacuum is geboren na deze bevalling bekkeninstabiliteit gekregen. Ben nu zwanger van een tweede kindje en heb veel last van bekkeninstabiliteit ben nu 23 weken zwanger. Mijn gynaecoloog raadt mij aan om via keizersnede te bevallen omdat hij zegt dat de risico's te groot zijn om normaal te bevallen. Zelf twijfel ik nog. Wie kan mij haar ervaring vertellen en of eventueel advies geven of dit wel de oplossing is en of de klachten verdwenen zijn na de bevalling. Groetjes Linda. surprised.gif
  • Hoi Linda,

Ik wil dus eventjes reageren op je oproepje. Zelf ben ik moeder van een zoontje van 20 maanden en ook in verwachting van mijn tweede kindje. Bij de eerste kreeg ik al vroeg last van bekkeninstabiliteit(bi) en heb dus op het laatst ook door Helpp-syndroom een keizersnede gehad. Ik was dus op het laatst gezien mijn bi-klachten en helpp klachten totaal uitgeput, dus daarom deze ingreep.

Een kennis van mij die ook bi had, is een week later bevallen dan mij op de natuurlijke manier. En zij heeft dus nog steeds last van klachten aan haar bekken.

Zelf wil ik dus nu ook weer een keizersnede gezien de risico die het met zich meebrengt. Ook al heb ik er op het moment nog weinig last van. Maar ik heb een groot voorbeeld die kennis, en ik heb dus weinig zin in om dadelijk met 2 koters en bi-klachten door het leven verder te gaan. En dan nog niet te spreken over het risico de rolstoel! Zelf was ik bijna genezen van mijn bi-klachten ik had nog lichte klachten, dus ik ben benieuwd wat deze zwangerschap met zich meebrengt.

Ik zou eerlijk gezegd kiezen voor een keizersnee, hoe rot en hoe lang het genezingsproces is maar het is echt de veiligste manier in jou geval denk ik om te bevallen. Maar ik denk dat je heel wat leed, wat betreft je bekken kan bespaard blijven door deze ingreep. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Succes, met je keuze!

groetjes Petra
  • Hallo smile.gif

Wat jullie schreven leek mij heel aannemelijk ... maar gisteren kreeg ik net een site te zien waar stond dat een normale bevalling net beter zou zijn ???? en dat keizersnede door het langere herstel nadeliger zou zijn!? Ik stond eigenlijk zelf nogal verbaasd... Ik zal proberen de site terug te vinden en als ik het adres heb gevonden zal ik hier ff de link zetten.. Is misschien makkelijker als je het ff kan nalezen nog.
    Nu ja .. Ik zou denk ik toch doen wat mijn Gyn voorstelt ,in zo'n geval... Die zal het wel het beste weten he smile.gif
  • Hoi Sedra,

Een normale bevalling is altijd beter. Omdat je veel eerder herstelt. Maar dit ligt uiteraard en hoeverre je zwangerschap verloopt. Dus niet als je ernstige bekkenklachten hebt waardoor je de kans hebt na een normale bevalling, met een rolstoel verder door het leven te gaan.
    Dus dan is een keizersnede voor je bekken minder belastend.

Het is algemeen bekend dat een keizersnede een langer herstel met zich meebrengt, en ik kan het weten want ik heb deze dus al achter de rug. Ik weet dus de nadelen van deze bevalling zowel op het gebied van emoties als lichamelijk.
    Want het is en blijft een buikoperatie.

Kijk die artsen snijden niet zomaar. Er moet altijd een duidelijk medisch indicatie zijn. En dit is duidelijk bij Linda het geval.

Maar uiteraard ben ik wel nieuwsgierig naar de URL. Ik hoop dat je die nog hebt kunnen vinden.

groetjes,

Petra.
  • Bedankt Petra en Sedra voor jullie reactie. Inmiddels zijn mijn bekkenklachten erger geworden en ik ben nu 29 weken zwanger. Ik heb de afgelopen tijd veel nagedacht over wat voor mij het beste zou zijn en ik denk dat ik inderdaad toch voor de keizersnee moet kiezen ook al weet ik dat dit ook niet alles is.
    Via de fysio die ik nu heb, heb ik ook het advies hiervoor gekregen aangezien mijn klachten nu al vrij hevig zijn. Ik denk ook dat het voor iedereen verschillend is welke beslissing genomen moet worden. In ieder geval bedankt voor jullie adviezen.
    Groetjes Linda
  • Hoi Linda,

Jammer dat het erger is geworden! Ik zou me erbij neer leggen als je toch voor de ks kiest. In jou geval klinkt het inderdaad beter van wel. Al is het waarschijnlijk niet te zeggen of het wel of niet verder helpt tegen de klachten en of die na de bevalling helemaal verdwijnen. Maar ik denk dat een gewone bevalling te veel belasting is voor je. Ik hoop dat het verder allemaal goed verloopt voor je en dat je er gauw vanaf bent.

groetjes Lisa
  • Hoi Linda,

Ik weet er dus alles van, over de twijfel of je een keizersnee doet ja of nee. Ook ik ben dus nu bijna 12 weken zwanger (2e kerstdag) en kampt dus nu alweer met bekkenklachten. Ik hoop er nu wat minder last van te hebben als bij de eerste, omdat ik nu al onder fysio behandeling ben. Mijn fysio zegt dat deze klachten zo'n beetje op het zelfde pijnniveau kunnen blijven. Omdat ik dus nu weet wat ik er aan kan doen. En met behulp van de oefeningen, hoop ik dat dus ook. Zelf loop ik dus nu alweer met een bekkenband. Ik baal hier dus wel weer van. Maar goed we moeten het er maar mee doen.

En wat betreft keizersnee of normale bevalling zijn de meningen verdeeld geloof ik. Mijn fysio zegt dus dat ik gewoon normaal kan bevallen. Dus hier komt dus weer mijn twijfel.

Besloten heb ik dus maar, niet meer druk om te maken ik zie het wel over zo'n 6 maanden dan ga ik er maar eventjes over nadenken. Ook het bespreken van hoe en wat, en laat ik dat maar over aan die periode. Ik probeer dus nu te genieten van alles wat er op dit moment gebeurd met mijn lichaam. Ik kan niet wachten op de trappelende voetjes smile.gif).

En genieten van de momenten wat ik nog wel kan doen. En niet te vergeten genieten van mijn zoontje. Moet eerlijk gezegd nog steeds wennen dat dit de o.a. de laatste kerst wordt met zijn drietjes, dadelijk zijn 2 e verjaardag de laatste verjaardag dat hij enigst kind is. Maar goed het gevoel komt er langzamerhand wel (dat is nu wel te zien en te merken aan mijn buik . Maar het is en blijft wel emotioneel.

Ook ik denk dat elke situatie verschillend is, wat betreft de keuze een keizersnee of niet.
    Voor iedereen ligt het gewoon anders. En daarom ben ik wel blij dat er gyneacologen zijn, die je daar bij kan ondersteunen. En niet te vergeten je partner.

Sterkte de komende tijd. En genietse ondanks alles.

groetjes,

Petra
  • hallo allemaal,

Hier nog even een berichtje van mij. Inmiddels ben ik nu in de 33e week van mijn zwangerschap en heb ook nog steeds veel pijn. De baby is ook nog niet gedraait en ligt in een stuitligging. Met de gynaecoloog eindelijk een datum vastgesteld waarop de baby gehaald gaat worden. 25 feb. is de datum geworden ik ben dan iets meer als 38 weken zwanger.
    We zijn nu al aan het aftellen en hopen maar dat alles goed zal verlopen. Dit wilde ik toch nog even aan jullie laten weten en nogmaals bedankt voor jullie adviezen.
    Groetjes Linda.
  • Hoi Linda,

Wat balen dat je nog veel pijn hebt. Maar fijn om te lezen dat er een datum is afgesproken, want dan kan je er een beetje naar toe leven. Laat je het overigens nog eventjes weten wat het geworden is? Veel sterkte met de laatste loodjes!

groetjes,

Petra

P.S. mijn bi is op het moment nog gelukkig uit te houden. Bij mijn vorige zwangerschap was het rond deze periode dus veel erger. Dus ik duim dat het nu alleen bij deze pijn blijft tot het eind. Maar dat is nog eventjes afwachten.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld