bekken te smal - bij 2de kindje sowieso keizersnede?

• bekken te smal - bij 2de kindje sowieso keizersnede?

Hallo, ik zou graag wat ervaringen horen over vrouwen met keizersnede door te smal bekken en hoe het bij eventueel volgend kindje verloopt
    Ik ben na 24u arbeid bevallen met een spoedkeizersnede. Ik had een scheur in de vruchtzak dus hebben ze het ingeleid met een pil. Omdat het niet vorderde heb ik uiteindelijk 3 van die pillen gekregen. Dat was voor mij echt een hel en kreeg geen epidurale omdat ik bleef steken op 2 cm ontsluiting. Tijdens de arbeid moest ik onder de scanner en mijn bekken bleek te smal. Toen het hartje even stopte werd meteen spoedkeizersnede gedaan. Het was echt geen leuke bevalling. Heb zo hard afgezien en dan die plotse ks. Heb er nu wel wat vrede mee genomen.

Nu zei mijn gynae dat het bij volgende kindje het een geplande ks wordt omdat ze mij niet opnieuw nodeloos door die hel wil laten gaan. Ik heb het daar ergens wel moeilijk mee. Als het moet,dan moet het. Maar toch is er dat stemmetje in mij of het bij een tweede kindje niet natuurlijk zou kunnen? Zijn er dames met een gelijkaardig verhaal? Ik hoor het graag!

Trésor
  • Ja, hier. Mijn eerste bevalling was een draak van een bevalling, met uiteindelijk een ongeplande KS. Heel traag vorderende arbeid, na 12u regelmatige en sterke weeën 4cm ontsluiting (voordien had ik er al 2), hartslag die regelmatig wegzakte, verplicht uren op de linkerzijde liggen om dat zuurstoftekort verder te voorkomen, zelf hoge koorts, enz. Ik ben uiteindelijk tot 10cm geraakt (na meer dan 20u), maar geen verdere persweeën waardoor ze voor een ks gegaan zijn. Een dag later wist ik al dat volgende kinderen ook met Ks zouden komen. Tijdens mijn tweede zwangerschap heb ik daar wel wat studies over opgezocht omdat ik het plots niet zag zitten om nog eens op die manier te moeten bevallen, maar de kans op een natuurlijke bevalling als je eerste vanwege CPD een KS was is zo laag (iets van een 75% kans om toch met een KS te bevallen als ik het mij goed herinner), dat ik daar niet moeilijk over gedaan heb. Ik heb dan maar de cliché voordelen omarmd (de kans op voorhand goed het verloop te bespreken met het ziekenhuis, het feit dat je weet wanneer het er zal zijn, de papa die op het werk een goede planning kan maken). De tweede keizersnede is mij heel goed meegevallen. Het was een veel vlotter herstel en ik vond het toch ook geld waard dat die problemen met de hartslag van de baby die we de eerste keer hadden daardoor gewoon vermeden werden.
  • ik probeer er ook de voordelen van in te zien. Ik moest ook op mijn zij liggen om zijn hartslag goed te houden. 1 ding weet ik zeker, Mijn bevalling wil ik echt niet meer opnieuw beleven. Dus dan inderdaad liever geplande ks. Ik heb nog altijd bekkenproblemen,rugpijn en pijn aan mijn staartebeen omdat mijn bekken te lang onder druk stond zonder dat mijn bekken "mee uitzette". Dus ks is waarschijnlijk beste oplossing. Maar nooht natuurlijk bevallen, piekt toch wel wat...
  • Hoi,

Hier een normaal bekken na 24 u weeen en inwendig draaien van de baby, steeds slechterwordende harttonen bij elke wee, een spoedkeizersnee toen bleek dat de baby zijn hoofd groter was dan gemiddeld.
    Bij tweede bekkenfoto laten maken met bevestiging dat bekken oke was, toch geplande sectio, gynecoloog wou risico niet lopen op natuurlijke bevalling omdat bij echo de baby weer een groter hoofd had, familietrekske.
    En derde bevalling terug een spoedsectio , vliezen vroegtijdig gebroken en dwarsligging van de baby.
    Ik heb het er ook altijd moeilijk mee gehad om nooit te kunnen meemaken wat het is om natuurlijk te bevallen maar een gezonde baby op de wereld zetten was voor mij prioriteit, de manier waarop is dan bijzaak geworden.
    Veel succes en geniet van je kindje
  • Mijn zoontje heeft vastgezeten in mijn bekken en daardoor een bloedklonter opgelopen... Ben uiteindelijk vaginaal bevallen, mijn zoontje is 29 dagen later overleden door de bloedklonter die toen opgelopen was... Mijn dochter is geboren met een "geplande ongeplande" keizersnede en wordt er bijna twee. De pijn, het afzien neem je er allemaal bij als de zekerheid naar gezond kindje zoveel meer kan gegarandeerd worden...
  • @Christa, je hebt wel gelijk, uiteindelijk primeert de gezondheid van de baby ... Had dat misschien even nodig om te horen smile.gif

@Abieke Woww, Abieke, wat erg voor je ... moet verschrikkelijk geweest zijn. Als ik je verhaal zo hoor stop ik meteen met twijfelen, want dat risico wil je natuurlijk niet lopen ... Hopelijk heb je op een waardige manier afscheid kunnen nemen van je kleintje en heb je steun bij familie en vrienden gevonden...
  • Ik ben gelukkig goed opgevangen int UZA en heb mijn zoontje nog knn laten dopen. Dat was voor ons een hele troost. Maar er gaat geen dag voorbij dat mijn zoontje niet terug naar boven komt...

Trouwens, met keizersnede bevallen is ook bevallen hoor, niet te onderschatten.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld