Babyborrel of niet? ...

• Babyborrel of niet? ...

Dag dames,

Als alles goed gaat verwachten we volgend jaar in maart ons tweede kindje. Nu stellen we ons de vraag of we opnieuw een babyborrel zullen doen.
    Het zaaltje waar we de vorige keer vierden is erg gewild, zeker in het voorjaar, waardoor we nu al zouden moeten reserveren. Mijn gevoel zegt eerder om het niet te doen: veel werk, grote kost, dubbel geregel met twee kindjes... terwijl het toch erg onpersoonlijk is en je op dat moment amper tijd hebt voor je gasten. Dan liever iedereen persoonlijk thuis ontmoeten, of er eventueel een bezoekweekend aan te koppelen. Al is ons huis niet zo groot en je zo misschien nog meer geregel hebt dan een zaaltje afhuren. dilemma!
    Wat hebben jullie gedaan bij de geboorte van jullie kindje? Iemand leuke ideetjes?
  • Ik wou zelf liever geen babyborrel omdat ik ook dacht dat dit veel meer geregel was. Bovendien vind ik het zelf ook leuker om op kraamvisite te gaan dan naar een babyborrel. Maar omdat ik een super grote familie heb (+/- 80 mensen), hebben we een babyborrel gegeven voor de familie en al de rest gewoon thuis laten komen. Eerlijk? Ik heb mij ONTZETTEND vaak beklaagd dat ik de rest niet op de babyborrel heb uitgenodigd. Ik heb kraam visite gehad met een wenende baby, die hun wenende baby in mijn armen duwde terwijl die van mij net even rustig was. Of visite die 5 uur bleef plakken. Of mensen die een uur later kwamen opeens. De eerste maand was er ook echt elke dag visite. De maand erop nog steeds het hele weekend. Ik was vaak helemaal uitgeput na al het bezoek. De babyborrel zelf was een druk weekend, maar veel beter te doen. Als er hier een tweede volgt, twijfel ik niet meer! Hier wordt het dan sowieso een babyborrel! Het scheelt natuurlijk ook als je een kleinere sociale kring hebt. En ook als je wat assertiever bent en je bezoek makkelijk de deur uitwerkt. En ongetwijfeld zullen er ook mensen zijn die een compleet andere ervaring hebben dan mij smile.gif
    Geniet van je zwangerschap!
  • Hier een 3de kindje aan na lang twijfelen beslist geen babyborrel te doen.
    Wij hebben een grote familie maar zijn er ook van overtuigd dat er heel wat mensen enkel gaan komen als er een babyborrel gedaan word en anders wss niks laten horen.
    Dichte familie, buren, beste vrienden komen toch aan huis de 1ste weken.
  • Ik heb niet zo een grote familie, mijn man wel... maar zowel voor baby 1 (toen we net in ons eigen appartement woonden) als baby 2, nauwelijks kraambezoek gehad. Onze ouders, grootouders, broers en zussen uiteraard wel, net als de meeste van onze vrienden... maar mijn man zijn tantes en nonkels en neven en nichten? Op 1 nonkel en 2 nichtjes na bij de 1ste baby, niemand op kraambezoek geweest. Bij baby 2 zijn er nog net 2 nichtjes geweest. Terwijl wij wel bij de andere nichten en neven op kraambezoek of naar de babyborrel gingen.
    Mijn familie van moeders kant is allemaal gelijk gekomen, maar die waren dan met 8. Aan vaders kant met 7...
    Ben ik blij dat we niet de moeite gedaan hebben om een babyborrel te organiseren!
  • Wij hebben een babyborrel gedaan, en ik zou dat voor een tweede kindje ook doen. Al die mensen thuis ontvangen, zie ik niet zitten, dan ben je maanden bezig met bezoek krijgen.

En zoveel georganiseerd vond ik het niet: frietkraam bestellen, zaal huren die dranken en borden enz heeft, taarten bestellen, klaar smile.gif De dag zelf was eventjes druk, maar mijn (schoon)ouders kwamen helpen met alles klaarzetten.

Er zijn in onze families al zo weinig feestjes (iedereen is al getrouwd, geen communiefeesten meer), zo'n babyborrel is nog eens een moment om iedereen samen te krijgen.
  • Wij hebben geen baby borrel gedaan bij beide kindjes. En zijn nu ook niet van plan om het te doen. Vind het een enorme geldverspilling in ons geval. Zo grote familie hebbem we niet meer. Mensen kunnen kopje thee met beschuit bij ons thuis komen eten en drinken. Half uurtje een op een met de baby en weer weg.
  • Wij hebben het bij onze eerste niet gedaan en gaan er nu wel een geven. Bij de eerste net zoals iemand hierboven al zei maanden aan een stuk bezoek ontvangen en dit was inderdaad voor ons ook erg vermoeiend. Soms bleef dat bezoek tot 23u plakken, terwijl ik zo moe was en eigenlijk gewoon wou gaan slapen nu de baby ook sliep smile.gif Wij hebben ook wel een grote familie en vriendenkring, dus in dat geval lijkt mij een babyborrel handiger. De dichtste familie en vrienden komen waarschijnlijk in het ziekenhuis al op kraambezoek en de rest zien we dan later op de babyborrel, hoop ik smile.gif Wij doen ook niet te gek hoor, zaaltje gehuurd, drankjes en een dessertenbuffet (wat we volledig zelf gaan maken / samenstellen) ,dat lijkt ons wel voldoende. Als het bezoek thuis zou komen krijgen ze ook niet meer dan een hapje en een drankje, dus een hele menu ga ik zeker niet voorzien smile.gif Heb het ook op een zondag gepland in de hoop dat mensen dan niet tot een stuk in de nacht blijven plakken, ben benieuwd bigsmile.gif
  • Wij waren zelfs zo "onbeleefd" geweest om ook een einduur te vermelden angel.gif Babyborrel op zaterdag van 14 tot 18u. Tja, die zaal moest nog opgeruimd en gepoetst worden die avond, en met een baby zag ik het niet zitten om pas 's nachts thuis te komen. Mensen begrepen dat wel.

En via onze ouders hadden we "subtiel" aan de familie laten weten dat we geen bezoek wensten in het ziekenhuis / thuis die eerste weken: ik had een keizersnede en was echt heel snel vermoeid (ik sliep die eerste weken letterlijk wanneer de baby sliep, bijna de hele dag dus). Tantes en nonkels entertainen lukte echt niet.
  • Een kop thee met enkel een beschuit erbij en op een half uur terug buiten staan, dat lijkt mij wel een heel gezellig feestje tongue.gif Jij weet echt hoe je iemand zich welkom moet laten voelen, Lynne goofy.gif
    Bij ons kreeg het kraambezoek toch altijd wel cava, wijn, frisdrank, allerhande (warme en koude) hapjes,... en een bezoekje duurde over het algemeen heel de namiddag.
    Een babyborrel hebben we nooit gedaan, maar we hebben maar een kleine familie. Indien je een grote familie hebt die ook allemaal willen langskomen, dan zou ik eerder opteren voor een babyborrel.
    Weet wel dat er bij een tweede kindje veel minder mensen op bezoek komen bij de meeste mensen, dus misschien moet je daar wel rekening mee houden in je beslissing.
  • @els klopt idd ivm het bezoek bij een 2de 😄.
    Wij verwachten nr 3 dus weten 100% zeker dat er veel mensen al niet meer gaan kopen.

Bij ons gaat iedereen die op bezoek komt een gezellige namiddag of avond hebben.
    Taartje, glaasje, hapjes.
    Ik ken mijzelf en weet dat ik het heel erg in orde wil en dat zorgt er ook voor dat een babyborrel in ons geval gewoon heel duur zou worden.
    Ik wil geen okra feestje of gewoon wat chipskes en kaasjes aanbieden en daar wat makkelijke taarten zetten of familie laten helpen.
    Ik ben zo niet en zou mij daar ook niet goed bij voelen (dat wil niet zeggen dat ik zoiets te min vind e, maar dat is niet hoe ik ben).
  • Wij hebben er ook een einduur op vermeld hoor tongue.gif Maar we houden er wel rekening mee dat er waarschijnlijk toch altijd een paar blijven plakken content.gif
  • Wij doen geen babyborrel maar wel doopfeest voor familie. Als mensen op bezoek komen zet ik chips/nootjes/.. en suikerbonen etc op tafel, met een glaasje cava of frisdrank (te zien waar men zin in heeft content.gif ). Doopfeest zal uiteraard wat uitgebreider zijn!
    We hebben bewust gekozen om geen bb te doen omdat er alleen maar mensen op afkomen die je amper 2x/j ziet en bij thuisbezoek ben ik benieuwd wie er allemaal over de vloer zal komen...
  • @Neuzeke onze vorige babyborrel was ook zo over the top. Van zelfgemaakte stoffen tafelkleedjes en bijpassende aankleding tot een taartenbosbuffet met allerlei lekkers waarvan nog de helft zelfgemaakt. Zelfs de bloempjes op de tafels waren eetbare snoepjes. Heb eerlijk gezegd nog niemand beter weten doen tongue.gif
    Nu, het zaaltje dat we willen is enkel nog vrij een maand na de geboorte (en dat zie ik niet zitten, heb bij onze dochter lang moeten recupereren) ofwel in het juliverlof (en dan is iedereen waarschijnlijk al in verlof) en 4,5 maand na de geboorte vind ik persoonlijk wat aan de late kant.
    Zal eens nadenken over een ontbijtformule al dan niet bij ons thuis, kwestie van opnieuw origineel uit de hoek te komen smile.gif

• Het gaat mssn een beetje raar klinken, maar mijn man en ik willen geen babyborrel omdat we niemand willen verplichten tot komen/kado kopen. We sturen kaartjes en de mensen zien zelf maar. We maken geen kindjes om kadootjes te krijgen e... En we hebben daar vreemd genoeg ook geen maanden kraamvisite aan overgehouden, maar wie kwam was altijd welkom! Ik zou het ook moeilijk vinden om een grens te trekken... wie vraag je, wie niet? Onze dochter werd op 4maand gedoopt en daar hing een feestje aan vast voor de familie. Meer moet dat niet zijn vind ik.
  • Wij doen wel een babyborrel.
    Al ben ik me er zeer van bewust dat het meer volk aantrekt dan wanneer je ze gewoon tot bij je thuis zou laten komen.
    Wij hebben grote familie en mijn man heeft vooral veel "aanhangsel" met zijn eigen zaak en hobby's.
    Ik heb eerlijk gezegd geen zin om weken aan een stuk bijna elke dag volk thuis te hebben smile.gif
    Ik ga dan ook proberen assertief te zijn en soms "neen" durven zeggen.
    Ik hoop ook dat wanneer er een babyborrel is dat mensen tussen de geboorte en de babyborrel "niet" langskomen want dan heb je dubbele kost (dichte familie en vrienden wel he)
    Onze vrienden en familie kennende die blijven plakken en dan heb ik dat liever op de babyborrel dan bij mij thuis. bigsmile.gif blush.gif Beetje egoistich smile.gif
  • Wij kiezen bewust, net zoals bij ons eerste, om geen babyborrel te doen.
    De reden?
    Mensen die je baby écht willen zien die komen aan huis. Mensen die alleen maar komen om te kunnen eten & drinken op jou kosten die blijven dan weg terwijl je die dan wel op de babyborrel ziet opduiken maar nooit meer ziet.
    Al vind ik wel dat als je voor je eerste een babyborrel gehouden hebt, je voor het tweede hetzelfde moet doen anders mist die veel aan cadeau's die je eerste wel kreeg.
    Veel bezoek bij ons thuis?
    Tjah, dat regel je toch gewoon lekker zelf? Wil je geen te drukke weekends, dan plan je maar 1 bezoek per weekend. Wil je wat drukkere weekends dan plan je er meerdere... Het ligt wat aan jezelf.
    Over familie die blijven plakken? Bij ons eerste gaf ik bv boven als het me wat te lang werd en onze kleine uk te verstrooid werd en 9/10 waren de mensen weg tegen dat ik weer beneden kwam.
    Kan allemaal wat raar & erg klinken maar je bent nog steeds in je eigen huis & beslist dus nog steeds zelf hoe of wat...
  • Volledig eens met @KriekjeM.D. zo denken wij er dus ook over alleen heb jij het beter verwoord. Ik vind het ook gewoon fijner dat kraambezoek even tijd heeft met onze Nieuwe aanwinst thuis. En niet een van de zovelen is die tijdens de baby borrel een cadeau mee neemt, vlug kijken na de baby en weer door met het feest. Dat vind ik dan weer jammer.
  • Wij geven ook een babyborrel! Het is ons eerste kindje en ik heb bewust gezegd dat ik de eerste maand géén bezoek wenste (enkel grootouders en broer/zus).
    Ik vind dit ook niet echt geregel, zaal is geboekt al maanden geleden. We doen een dessertbuffet en bakker is al op de hoogte en de drankleverancier ook. Het is ook voor de familie fijn, da ziet iedereen elkaar nog eens!
    Bij ons is het ook de gewoonte om daar een uur op te plaatsen, van 14-17u. Ze mogen dus nog een uurtje langer plakken, zoveel is daar niet aan.

Je moet gewoon doen waar jullie je het beste bij voelen!
  • Hier een babyborrel gedaan en zou het eerlijk gezegd nog eens doen, maar vooral gezien mijn familie ver weg woont, ik zou uitnodigingen wel beperkter houden. Maar je hebt dit ook al gedaan en ik snap als zegt onpersoonlijk, veel geregel,...

Bij ons was er veel te veel volk. Dit ook mede doordat ik zeer ernstige complicaties had bij de geboorte en dus hierdoor nagenoeg geen kraamvisite had gehad. En eerlijk gezegd, ik was kapot van de babyborrel want ik was echt nog niet herstelt na een tien tal weken

Een ander idee zou zijn een paar keer een beperkt geboortefeestje thuis te houden. Namiddag met koffie en cake verschillende groepen met een keer uitnodigen (zijn familie, jou familie, beste vrienden) zo is kraamvisite misschien beperkt, maar komt toch iedereen is langs. En thuis is het handiger voor de kids en de baby. Simpel houden met koffie en taart van de bakker, je bespaart immers de kosten van een zaal. Toch minder werk lijkt me.
  • Bij mij komt de familie van mijn vader zijn kant ook in 2 keer ipv allemaal afzonderlijk.
    Ze zijn met nogal veel langs mijn vader zijn kant en spraken de vorige keer gewoon onderling af om samen te komen. Best nog gezellig eigenlijk.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld