Anders bevallen - Jessa

• Anders bevallen - Jessa

Hallo iedereen.

Ik heb een kleine vraag. Ik ben van plan om in het ziekenhuis te bevallen, maar er niet zo lang te blijven (indien medisch mogelijk). Max een nachtje of 2 na de bevalling.
    Maar over de bevalling heb ik zelf ook nog wel een vraag: Weet er iemand of het mogelijk is om in het jessa ziekenhuis (Hasselt) op een natuurlijkere manier te bevallen? Ik bedoel hiermee: op handen en knieeen, op de baarkruk,... Ik vind het namelijk niet echt natuurlijk dat je al liggend op je rug moet bevallen, voeten in de beugels... Lijkt me een zeer onaangename houding.

Volgende afspraak bij de gynaecoloog is nog even wachten, vandaar dat ik mijn vraag hier al stel...

Alvast bedankt !
  • bij de rondleiding had ik een baarkruk zien staan, maar zou het toch aan je gyn vragen. Is bij mij uiteindleijk keizersnede geworden dus geen 'praktijk'ervaring. Nu voor de 2e had ik ge├»nformeerd naar gentle sectio en volgens de gyn zouden ze daar mee bezig zijn. Beetje vaag wel, was ook niet men vaste gyn. Dus volgende keer weet ik hopelijk iets meer. Je kan ook eens horen of je een eigen vroedvrouw mee mag nemen. Dacht sowieso als het niet 'mag' te veranderen naar ander ziekenhuis.

eventueel interessant report van het KCE om te googlen: (pagina 55) :Richtlijn voor goede klinische praktijk bij laag risico bevallingen
    KCE reports 139A.

Wanneer moet je bevallen?
  • Hoi!

Ik heb nog even tijd, ben uitgerekend voor juni.
    Ondertussen heb ik het er al even met mijn gynaecologe over gehad. Ze zei dat ze zelf geen onderwaterbevallingen deed, maar dat ze mij altijd wel een collega kan aanraden moest ik dit willen. Maar ben zelf niet zo te vinden voor de onderwaterbevallingen.
    Voor de rest had ze liever dat de bevalling liggend gebeurde (in de beugels), maar tot het moment van persen mag ik zelf kiezen welke houding ik aanneem. Dit omdat ze dan beter kan zien of er een knip gegeven moet worden. En eerlijk: liever een kleine knip dan een grote scheur . Ze heeft me in elk geval wel wat gerust gesteld. Daar ben ik al blij om smile.gif

Groetjes,
  • In jessa mag je na een keizersnede niet bij je baby blijven! Je pasgeboren kindje mag gaan skinnen met papa op een andere verdieping terwijl jij op de recovery ligt. Vreselijk is dat...een baby anderhalf uur scheiden vd mama... en zolang laten wachten om te drinken. gelukkig staan andere ziekenhuizen vaak al verder... wou het even meegeven.
  • nog eens gevraagd: maar idd: weinig veranderd qua manier van keizersnede. Dan ook geinformeerd naar andere manier van bevallen want voor in die beugels te liggen ben ik geen voorstander en mijn gyn wou heel eventueel op zij ofzo wel overwegen maar als zij het niet was dan zouden het beugels zijn en laagdrempelig voor keizersnede.
    Ik heb dus besloten om in een ander ziekenhuis te gaan bevallen. Ga ook nog wel een brief naar jessa sturen met uitleg waarom.
  • Uw vraag en dit topic verbaasd mij wat. Super dat je je zo goed informeert en je goed weet wat je wilt... maar je weet toch, als puntje bij paaltje komt, en zij (= vrouwvrouw, gynaecoloog, ...) wil het op dat moment anders om de ene of de andere reden... dan zal het toch anders zijn!

Je kan plannen maken en wensen formuleren, maar wees je er bewust van dat ze mss niet zullen uitkomen. Als er mogelijke complicaties of indicaties zijn zal het mss toch in de beugels moeten. Bovendien, als je snachts bevalt, heb je mss een andere gynaecoloog en die zal mss niet met al je wensen instemmen.

Ook dat vroeger naar huis gaan: mooi plan, maar alles moet dan wel volgens plan verlopen. zeker al niet bij keizersnede! wat als je lelijke knip hebt, te veel bloedverlies, kindje komt niet bij, kindje ziet geel, kraamkoorts, ...

Ik vind een bevalling zo danig pijnlijk dat het mij echt niet kan schelen in welke positie ik dan lig wink.gif
  • Ik lees mee!
    Mij lijkt het ook niet fijn om 'in de beugels' of op de rug te bevallen, zoals je het meestal ziet. Ik kan begrijpen dat het nu eenmaal moet, als je bv epidurale verdoving hebt, je bent dan vanonder tijdelijk 'verlamd'(?), of bij complicaties ed.
    Toch is net op de rug bevallen langs de ene kant gemakkelijker voor de zorgverlener, maar is het toch meermaals bewezen dat het pijnlijker is voor de moeder en moeilijker voor de baby? Ook is er meer kans op een knip, dan bv gehurkt of op handen en voeten, als daar medisch gezien niets op tegen is?

Ik ga het ook navragen aan mijn vroedvrouw/gyn, wat mogelijk is, ik moet wellicht in Genk (ZOL) bevallen...Mij is gezegd dat daar ook een bevallingsbad is, maar dan alleen voor de wee├źn op te vangen, want de eigenlijke bevalling doen ze daar zeker niet onder water, klopt dit?
    Heeft iemand daar ervaring, toevallig, qua personeel, keuzes van bevallen, afdeling... Goed of minder goed? Kan je daar je eigen gyn/vroedvrouw laten komen, of is dit afhankelijk van wie 'dienst' heeft?
    De bevalling moet nu eenmaal komen, ik ben voor augustus uitgerekend, maar ik vind het spannend, en ik ben inderdaad ook een beetje bang. Het is onze eerste...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld