andere bevallingshoudingen

• andere bevallingshoudingen

iemand ervaring met bevallen in het ziekenhuis in andere houdingen dan in de beugels? Kan je deze houdingen bij de kine of best vroedvrouw aanleren?
  • Misschien eerst eens horen of het mag in je ziekenhuis?
    Bij de geboorte van ons eerste kindje lag ik gewoon op een bevallingsbed maar het voelde echt heel erg onnatuurlijk.
    Ik wist gewoon dat ik liever wilde 'hangen', mijn lichaam gaf dat zo aan (achteraf blijkt dat ook de primitiefste vorm te zijn dus mijn gevoel zat juist!)
    Voor de tweede had ik dus aan de gyn gevraagd of dit mogelijk was.
    Hangend ging niet, zei hij.
    Na lang aandringen zei hij dat "ergens op zolder nog wel een baarkruk moest staan".
    Dat vond ik ook al beter. Alles beter dan liggend met de benen omhoog.
    Tijdens de bevalling geen baarkruk te zien.
    Ook al werd ik ingeleid en had ik er herhaaldelijk om gevraagd.
    Het moest dus weer op bed, in de beugels.
    Ik heb er nog steeds spijt van.
    Had ik dat geweten, was ik naar een ander ziekenhuis gegaan.
  • Daar ga ik mij ook naar informeren bij de vroedvrouw, naar bevallingshoudingen. Het zou mij spijten dat je als vrouw in volle arbeid niet mag kiezen hoe je zelf het liefste bevalt?!
    Je hoort het vaak genoeg, dat liggend op je rug, met inderdaad ook in de beugels, de meest gebruikte houding is, omdat dit dan het gemakkelijkste is voor de gynae oa, maar de beste houding inderdaad niet!
    Er is mij altijd gezegd dat deze houding de meeste pijn oplevert bij en natuurlijke bevalling en dat het zowel moeder als kind hierdoor extra moeilijk word gemaakt, omdat 'de weg naar buiten' smaller wordt gemaakt en de kans op inknippen is hierdoor groter. Ik zou het alleen voor mezelf goedkeuren als ik epiduraal verdoofd zou worden, dan ben je vanonder toch quasi gevoelloos?

Ik 'droom' van een bevalling is bad. Arbeid mag daar wel blijkbaar in het ziekenhuis waar ik beval (Genk) maar de eigenlijke bevalling 'moet' op bed gebeuren, zgn. voor de veiligheid van moeder en kind.
    Als ik tegen dan nog geen epi heb, geef ik de voorkeur aan 'hangend' oftewel op handen en voeten en hoop ik ook dat dit 'mag' als er niets medisch in de weg staat. Ik heb al eens de opmerking gehoord in mijn naaste omgeving: "Dat je dan precies 'zoals bij de dieren' bevalt en dat dat toch niet 'past' voor een mens. Wat er moet gebeuren en hoe ik moet liggen 'zullen ze daar wel het beste weten, beter als gij!"

Ik zou mijn 'voorkeuren' toch duidelijk kenbaar willen maken bij de vroedvrouw of gynae, tegen dat ik moet bevallen, half augustus. Toch hoop ik dat het meevalt, want ik denk dat je ook moet kijken naar de 'omstandigheden', hoe het zit met de pijn en vooral wie er van dienst is op de afdeling?
    Ik ben dus nog nooit bevallen, maar ik hoop dat ze toch ook een beetje met de wensen van de moeder rekening houden...
  • @Anoniempje Moeilijke vraag, misschien,maar weet je nog waarom de gynae zo tegenwerkte toen je herhaaldelijk vroeg om anders te bevallen?
  • Hij wilde het niet uit gemakzucht hoorde ik later van de vroedvrouw in het ziekenhuis.
    Op een bevallingstafel, met je voeten in beugels is het gemakkelijkste voor de gyn omdat ze het kindje gewoon moeten opvangen.
    Op een baarkruk moeten ze bukken.
    Erg hé... daarom dat ik er nog altijd kwaad en teleurgesteld in ben.
  • jammer: maar kan absoluut begrijpen dat je er kwaad en teleurgesteld van bent. Omdat te vermijden ga ik dus waarschijnlijk ergens anders bevallen. Als ik kon zou ik thuis bevallen, dan kies je wel zelf hé samen met de vroedvrouw. Maar 1e was een keizersnede, dus moet in ziekenhuis....Moet nu nog wel een bekkenmeting afwachten, dus misschien dat mijn vraag eigenlijk overbodig was als het weer een keizersnede zou worden ma bon. Mijn gyn stond eventueel voor andere houdingen open maar als je in het weekend of 's nachts bevalt kon ze natuurlijk niet zeggen dat ze er ging zijn en dat het mocht van de andere gyn's. En keizersnede is er sowieso puur klinisch. Nou ja: ik ga der van uit dat een bevalling voor een ziekenhuis toch geld in het laatje brengt, dus het bestuur mag een brief verwachten over waarom ze dus inkomsten mislopen. Hopelijk dat er voor andere dames dan naar de toekomst iets verandert. Dus ipv enkel met je gyn te bespreken, zou ik ook niet aarzelen om na de geboorte het ziekenhuis zelf even aan te schrijven.
  • Laatst weer even discussie gehad met mijn vriend over bevallingshoudingen. Het is wel pas over een 4-tal maanden te doen bij mij, maar ik zei dus nogmaals dat ik echt wenste te bevallen op een voor mij zo aangenaam mogelijke manier. Wij kennen er allebei niks van, natuurlijk, dus is het nog even afwachten hoe alles in z'n werk gaat.
    Dus toevallig in een reportage op tv een vrouw die ook in de beugels 'moest' bevallen. Ik gaf haar groot gelijk dat ze niet tevreden was, omdat achteraf bleek dat ze niet moest geknipt worden als ze op haar zij mocht bevallen (geen epi). Ik wilde dus echt niet worden ingeknipt, behalve als het dus niet anders zou kunnen...
    Vriend: "Waarom niet, als het makkelijker is, zo?" en "Misschien moet bevallen nu éénmaal op die manier?" en "Doet dan maar gewoon wat ze u daar zeggen dat ge moet doen volgens hun!"

Hoe het ook zij, ik zou het verschrikkelijk vinden als ik zelf geen inspraak zou hebben...
  • Ik hoop straks thuis te bevallen en dan het liefs niet op mijn rug. gelukkig houd de verloskundige dat aan. ook mocht ik kiezen in een kraamhotel te bevallen dan ook niet op mijn rug.
    Die houding is zo onnatuurlijk, en moeilijk in te bevallen. Als je bekijkt hoe het menselijke lichaam in elkaar steekt weet je ook waarom die houding niet het beste is.
    Die houding is ooit gekomen (vroeger bevielen alle vrouwen staand, gehurkt of op handen en knieen), door een keizer die graag bij de bevallingen van zijn dames aanwezig wou zijn, en om goed alles te kunnen bekijken, moesten de vrouwen op hun rug bevallen. dat is later zo overgenomen omdat het voor de artsen makkelijker is het te benaderen en te bekijken (hij hoeft immers er maar met een stoel voor te zitten).

Dus als er niks mis is, en je niet kiest voor een verdoving, kan je gewoon bevallen in een houding die jij. als een ziekenhuis daar niet in mee wil, zou ik helemaal niet naar die gaan. Jij bevalt, en het is jou lichaam jou kindje en vaak voelen jullie beide aan wat het beste is om te bevallen.
  • Ik wilde met mijn eerste echt heel graag staand bevallen.
    Heb de meeste weeen op kunnen vangen middels door mijn knieen te gaan.
    Maar uiteindelijk moest ik, toen ik volledige uitsluiting had, wel op het kraambed plaatsnemen van de verloskundige.
    Ik vond dit niet erg, maar mijn benen merkten toen wel hoe moe ze waren van het opvangen van de weeen.

Ze wilde dit wegens het goed kunnen opvangen van het kindje en beoordelen of er een knip nodig was.
    Maar ik heb toen wel nog in het bed een uur moeten persen.
  • ik ben de eerste keer bevallen in de beugels, moeizaam en voelde niet natuurlijk. Maar ik wist niet beter...
    De tweede was in het bad : opvangen weeën en de bevalling. Of het warme water de pijn verzachtte weet ik niet, ik had gewoon erg veel pijn en erg warm. De ventilator stond op mij gericht de hele tijd! Ik vond het wel lastig om te duwen tegen de rand, schoof daar al eens af...(bevalling ging wel erg snel!)
    de derde bevalling kroop ik eerst weer in bad maar kon me echt geen houding vinden : deels van de pijn en deels omdat dat zo'n gladde wanden zijn en je je niet kan 'afduwen' ofzo. (ben ook eerder klein) Moest er dus meteen weer uit van de vroedvrouw. Dan naar de baarkruk en dat was meteen van:"ZOOOOO moet dat dus, bevallen!" Ik hing ook deels in een doek die boven de baarkruk hing. Ik voelde echt dat dat de 'juiste richting naar buiten was' Op 5-10 min was de baby er. De vroedvrouw moest inderdaad helemaal plat op de grond liggen, en de andere op haar knieën. Met een spiegel kon ik zelf kijken.

Nu zou ik er meteen weer voor kiezen om het op deze manier te doen. In sommige ziekenhuizen kan je de baarkruk vragen als je dit op voorand in je 'bevallingsplan' laat opnemen. Het is misschien echt wel de moeite om 2 ziekenhuizen met elkaar te vergelijken als er meerdere in je buurt zijn.

Ieder heeft natuurlijk zijn eigen favoriete houding. Op tv zie je in het UK vrouwen 'hangen' aan het hoofdeinde, dat helemaal rechtop staat. Dit is misschien een compromis tussen de twee. De dokter hoeft niet te bukken, je ligt snel plat als ze dat willen, je hebt een goede hoogte voor een onderzoek, je kan hangen en je zit een beetje zoals op een baarkruk.

Een vriendin van mij mocht op een soort laag bevallingsbed (leek eerder een 2 persoonsoonsmatras die op de grond lag) liggen en draaien hoe ze wou. Ze heeft de weeën een hele tijd op handen en knieën opgevangen. Uiteindelijk ook in dat bed bevallen, weet niet in welke houding. (Ziekenhuis Bonheiden)
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld