Daar ga ik mij ook naar informeren bij de vroedvrouw, naar bevallingshoudingen. Het zou mij spijten dat je als vrouw in volle arbeid niet mag kiezen hoe je zelf het liefste bevalt?!
Je hoort het vaak genoeg, dat liggend op je rug, met inderdaad ook in de beugels, de meest gebruikte houding is, omdat dit dan het gemakkelijkste is voor de gynae oa, maar de beste houding inderdaad niet!
Er is mij altijd gezegd dat deze houding de meeste pijn oplevert bij en natuurlijke bevalling en dat het zowel moeder als kind hierdoor extra moeilijk word gemaakt, omdat 'de weg naar buiten' smaller wordt gemaakt en de kans op inknippen is hierdoor groter. Ik zou het alleen voor mezelf goedkeuren als ik epiduraal verdoofd zou worden, dan ben je vanonder toch quasi gevoelloos?
Ik 'droom' van een bevalling is bad. Arbeid mag daar wel blijkbaar in het ziekenhuis waar ik beval (Genk) maar de eigenlijke bevalling 'moet' op bed gebeuren, zgn. voor de veiligheid van moeder en kind.
Als ik tegen dan nog geen epi heb, geef ik de voorkeur aan 'hangend' oftewel op handen en voeten en hoop ik ook dat dit 'mag' als er niets medisch in de weg staat. Ik heb al eens de opmerking gehoord in mijn naaste omgeving: "Dat je dan precies 'zoals bij de dieren' bevalt en dat dat toch niet 'past' voor een mens. Wat er moet gebeuren en hoe ik moet liggen 'zullen ze daar wel het beste weten, beter als gij!"
Ik zou mijn 'voorkeuren' toch duidelijk kenbaar willen maken bij de vroedvrouw of gynae, tegen dat ik moet bevallen, half augustus. Toch hoop ik dat het meevalt, want ik denk dat je ook moet kijken naar de 'omstandigheden', hoe het zit met de pijn en vooral wie er van dienst is op de afdeling?
Ik ben dus nog nooit bevallen, maar ik hoop dat ze toch ook een beetje met de wensen van de moeder rekening houden...