Advies gevraagd ivm ouderschapsverlof

• Advies gevraagd ivm ouderschapsverlof

Dag iedereen

Ik ben momenteel zwanger (14 weken) van mijn eerste kindje en zit met een vraag ivm ouderschapsverlof.
    Mijn directeur zou graag willen weten of ik mijn ouderschapsverlof denk op te nemen na mijn zwangerschapsverlof (kwestie om gericht naar vervanging te kunnen zoeken). Echter is dit mijn eerste kind en kan ik dit heel moeilijk inschatten.
    Ik sta in het onderwijs en zou dan vanaf midden oktober tot eind mei afwezig zijn. Hoe mooi dit ook kan klinken, lijkt dit me toch een hele lange periode. Een maand later valt dan opnieuw een vakantie van 2 maanden.
    Wie heeft er nog 4 maanden ouderschapsverlof genomen na het bevallingsverlof? Is dat meegevallen om zo lang niet te werken? Had je voldoende bezigheden of hoe heb je deze weten op te vullen?
    Alvast heel erg bedankt allemaal!
  • Ik sta niet in het onderwijs dus ik kan je niet helpen met hoe de regels daar zijn.
    In de privé ben je niet verplicht om 4 maanden direct achter elkaar op te nemen. Je kan bijvoorbeeld ook 1 maand nemen, zodat je thuis bent tot eind juni en dan aansluitend 2 maanden zomervakantie.
    Wanneer moet je bevallen? Hoe lang ben je al thuis zonder het ouderschapsverlof op te nemen?

Ik heb bij 1ste kindje vroeger moeten stoppen omwille van bloeddrukvallen.
    Dus ik had maar 10 weken na de bevalling. Ik heb dan nog 1 maand ouderschapsverlof genomen en nog wat verlof zodat ik 4 maanden thuis was na de bevalling. Ik dacht ook eerst dat ik me zou vervelen, maar ik was echt blij dat ik 4 maanden thuis was en ik zou het niet erg gevonden hebben moest ik nog langer thuis zijn.
    Ook nu ben ik van plan om sowieso 4 maanden thuis te blijven na de geboorte.

Heb je al opvang? Want dat kan ook meespelen in de beslissing om ouderschapsverlof te nemen.
    Als je pas vanaf september opvang hebt kan je de periode op die manier overbruggen hé.
  • Ik sta ook in't onderwijs, heb dit jaar een HT van 16u met 4 halve dagen vrij. Ik ben bevallen in januari en ga dinsdag weer werken bigsmile.gif Ik wilde geen ouderschapsverlof nemen nu: de komende 2 maanden zijn rustige maanden (Hemelvaart, Pinksteren, excursies, stages, examens, ...) en ik wil dat verlof opsparen voor wanneer zoontje naar school gaat smile.gif Ik ben het thuis zitten trouwens ook wel beu ondertussen.
  • Ik sta ook in het onderwijs. Denk er wel aan in het onderwijs moet je je ouderschapsverlof volledig opnemen, anders ben je het kwijt. Je kan het zoals in de privé niet in stukken opnemen.
    Ik ben vorig jaar eind oktober bevallen en volgende week ga ik terug beginnen. Ik heb ervan genoten om zolang thuis te zitten. Heb ik trouwens bij de drie dochters zo gedaan. Mijn mening was: wanneer zou ik het anders oppakken? Ik sta in het onderwijs, dus opvang regelen tijdens vakantiemaanden is niet aan de orde voor mij. Ik ben toch thuis. Dan geniet ik nu liever extra van het langer thuis zijn met de baby.
  • Ik neem het op als hij naar school begint te gaan, dan kan ik 'm de eerste maanden 's middags gaan afhalen. (en ook: als ik nu ouderschapsverlof zou nemen, ben ik er maar 2 maanden goed mee, die andere maanden zijn dan "verloren").
  • Ik sta in het onderwijs, bevallen in november en maandag terug aan het werk. Ik heb nu bij de geboorte van de tweede het ouderschapsverlof van de oudste opgenomen. Die zat nog in de regelgeving waarbij je maar drie maand betaald krijgt. Die vierde maand mocht ik wel opnemen, maar kreeg geen vergoeding en dat was jammer genoeg financieel niet haalbaar...

Omdat ik op voorhand al had beslist dit te doen, heb er ook voor geopteerd om enkele weken vooraf in verlof (half oktober ben ik gestopt) te gaan omdat ik wist dat ik sowieso een mooie periode erna had. Ik heb er enorm van genoten, maar dat kwam voor een groot stuk door onze oudste die ik kon brengen en halen van school. Van de eerste had ik geen ouderschapsverlof genomen(bevallen in januari, terug aan het werk eind april) en ergens was ik blij, ik liep thuis de muren op.

Ik vind het ergens wel raar om nu nog opnieuw te starten, ik ben er echt volledig uit. In juni zal dat vrees ik nog erger zijn.
    Het ouderschap van onze jongste zou ik graag opnemen als hij naar school gaat.

Jij kan dit eigenlijk alleen beslissen. En je hebt toch nog even tijd denk ik.

• Ik sta ook in het onderwijs en bij ons nemen er veel dit niet fulltime op. Dus bijvoorbeeld 4/5 werken. Dit kan toch ook?
    Hoe is het financieel eigenlijk? Daar heb ik geen idee van. Ik zal 1 juli vastbenoemd zijn, verandert dit dan? En ik vroeg me eigenlijk ook af hoe het dan zit met mijn zwangerschapsverlof. Kan ik als vastbenoemde die twee maanden zomervakantie (ik ben uitgerekend voor 28 juni) ergens recupereren? Iemand een idee?
  • Ouderschapsverlof kan je inderdaad ook 4/5 nemen. Ik vrees dat je je bevallingsverlof ook kwijt bent aan de zomervakantie. Vastbenoemd of niet... Dat is het stomme aan het opnemen onderwijs.
  • Hey flow,
    Ik ben ook uitgerekend voor 27 juni. Dus de weken zwangerschapsverlof die in de vakantie vallen, vallen ook dan. Je kan dat niet achteraf 'recupereren'. Ik neem dan ook nog FT mijn ouderschapsverlof op. Zal dus ongeveer van september tot december zijn.

Bij de eerste dacht ik ook dat 4 maand ouderschapsverlof teveel ging zijn en ben ik zo stom geweest om twee maand te laten vallen en maar twee maand op te nemen. Ik heb daar dan echt spijt van gehad. Ik ben niet enkel die 2 maand kwijt, maar ik kon die toen ook nog gebruiken. Dus nu onmiddellijk gezegd dat ik vier maand neem en daar niet vanaf wijk.

Ik zit nu trouwens thuis omdat mijn bmh al te vroeg verkort was. Als ik 33w3d zwanger ben mag ik terug op controle. Ik hoop dat ik dan terug aan het werk mag voor de laatste weken. Want ze vinden geen vervanging voor mij. Mijn collega's proberen nu zoveel mogelijk lessen te geven aan mijn leerlingen want de leerstof moet nu eenmaal gezien zijn op het einde van het jaar. Dus ik hoop dat ik dan nog wat kan gaan werken.
    Ik hoop dat er voor mijn ouderschapsverlof dan toch iemand gevonden wordt om mij te vervangen. Dan is het begin schooljaar en zijn er meestal wel nog iets meer vervangers te vinden.
  • Een 4/5e systeem zie ik niet zitten, een paar collega's doen dit en worden evenzeer op alle projecten gezet. Het enige verschil is dat ze 4u minder lesgeven (waardoor men op school denkt dat ze meer tijd hebben en bijgevolg gewoon nog een extra project erbij krijgen...).
    Parttime was mijn eerste idee, maar ik zou 2 maanden verliezen door de zomervakantie + zou dan ook een parttime maand hebben in september. We zijn momenteel bezig met het inlassen van nieuwe vakken en richtingen waardoor ik graag betrokken zou zijn in de opstart ervan in september. Een vervanger laat ik dit liever niet uitwerken.
    Een groot voordeel van fulltime ouderschapsverlof is dat ik de onthaalmoeder kan uitstellen van februari tot september, en deze belangrijke maanden in de ontwikkeling van een baby zelf mogen meemaken moet hemels zijn. Anderzijds: je verliest enorm veel inkomsten (we gaan dat wel voelen, maar we trekken onze plan wel), en ik heb wat bang om te lang 'uit' te zijn en een in sociaal isolement terecht te komen
  • Hoe voel jij je eind augustus? Ik ben de vakantie dan altijd zo beu en ben blij dat ik eindelijk terug kan gaan werken. Dat was dus al een indicator voor mij: 3 maand moederschapsrust zal wel volstaan wink.gif

Ik ben trouwens wel al thuis van met de kerstvakantie, 4,5 maand dus waarvan 3,5 met baby. Ik ben nu klaar om er terug in te vliegen, maar ook omdat mijn uurrooster zo goed is en omdat er zoveel vrije dagen in't verschiet zijn smile.gif Als ik nu direct 6 maanden zou moeten gaan werken voor er weer een zomervakantie is, 'k weet niet of ik dat zie zitten...
  • @austen : ik ben inderdaad altijd supergelukkig als de zomervakantie om is, maar ik heb dan ook nog geen kinderen en verwacht dat je dan wel anders denkt
  • Bij mijn oudste was ik na 3 maanden ouderschapsverlof heel blij dat ik terug kon gaan lesgeven. Toen kon je het ouderschapsverlof enkel voltijds opnemen. Ik heb dat zelfs niet overwogen, ook omwille van het financiële aspect.

Bij mijn tweede en derde heb ik het ook niet opgenomen. Bij mijn tweede heb ik even getwijfeld om de maand voor de kerstvakantie met ouderschapsverlof te overbruggen, maar doordat ik terugkeerde in de examenperiode en slechts halve dagen op school moest zijn, kon ik het toch combineren met borstvoeding.
    Bij mijn derde ben ik bevallen in de zomervakantie. Ik moest begin november terug aan de slag en had toen wel het gevoel dat dit bevallingsverlof korter was. Het was toen een turbulente periode op school, wat er misschien ook mee te maken had: ik had veel contact met collega's, kwam regelmatig op school (zowel wat betreft beleid als het begeleiden van mijn vervangers). Bij de eerste twee kon ik school volledig loslaten, bij de derde lukte dit niet. Toch heb ik toen, door de mooie zomer, heel erg genoten van het bevallingsverlof. Voor de borstvoeding moest ik het ook niet opnemen, door een klein gezondheidsprobleempje (waar ik verder niet veel last van had), ben ik na 2,5 maand gestopt met bv.
  • Bij mijn eerste twee zoontjes (tweeling) ben ik thuisgezet in april (24w) en bevallen begin juni (34w). Met enkel moederschapsrust had ik dus 1 september weer voor de klas moeten staan. Mijn kindjes waren toen gecorrigeerd nog niet eens anderhalve maand.
    Ik heb toen 4 maand fulltime genomen (tot na de kerstvakantie) en dat was zàlig! Geen stress van het werk, focussen op je kindje(s), leuke uitstapjes... Begin december kreeg ik stilaan het gevoel dat ik er klaar voor was om ze achter te laten en te gaan werken. Dus januari was prima.

Nu ben ik uitgerekend eind juli, normaal beval ik dit keer niet (veel) te vroeg en wordt ik ook niet thuisgezet op voorhand. DUs kan ik met moederschapsrust thuisblijven tot begin november. Maar ook nu neem ik nog ouderschapsverlof bij. Die 4 maanden inkomensverlies vond ik echt niet opwegen tegen de tijd met je kind. Je moet ook niet blijven binnenzitten he, ik ging zelfs met de tweeling dagelijks wel iets doen. Niet altijd grote uitstappen maar wel regelmatig. Samen met vriendinnen uit het geboortegroepje ofzo, veel daarvan zitten dan ook thuis.

Ik zou niet weten wat ik anders met mijn ov moet doen. Halftijds opnemen mag ik niet want ik ben zelfstandige in bijberoep, en idd 4/5e in het onderwijs... dat voel je meestal toch niet aan werklast. Tijdens de schoolvakanties ben je toch thuis dus daarvoor moet ik het ook niet laten. Mijn keuze is dus snel gemaakt.

(oh ja, nog een klein detail, als je borstvoeding wil geven is die 4 maand extra écht geen overbodige luxe. Geen druk om baby van de fles te leren drinken, de combi voeden en werken wordt ook veel lichter want tegen dat je gaat werken is je kindje al aan vaste voeding bezig en drinkt het veel minder frequent, je kan rustig 6 maand exclusief bv geven zonder te moeten stressen of je genoeg afgekolfd gaat krijgen,...)
  • Je kan toch gewoon 1 maand ouderschapsverlof nemen aansluitend op je bevallingsverlof? De overige 3 maand kan je dan behouden voor later. Ouderschapsverlof moet je opnemen :
    - per volledige maand indien volledige onderbreking
    - per 2 maand indien halftijdse onderbreking
    - per 5 maand indien 4/5de onderbreking

Ik heb bij mijn 3 kindjes 1 maand ouderschapsverlof genomen met volledige arbeidsonderbreking aansluitend op mijn bevallingsverlof. Vervolgens heb ik 1x5 maand ouderschapsverlof opgenomen in 4/5de toen onze oudste docher naar school ging. Nu heb ik 3x5 maand ouderschapsverlof van 2de dochter in 4/5de opgenomen om zo een extra dagje thuis te zijn op vrijdag. Ik heb dan nog 1 maand (of 5 maand 4/5) over van de oudste dochter (indertijd had je maar recht op 3 maanden), en nog 3 maanden (of 15 maand 4/5) over van ons zoontje. Ik kan dus in totaal nog voor 20 maanden 4/5den aanvragen. Ouderschapsverlof kan je opnemen tot de leeftijd van 12 jaar. Dus als je met 1 maand kan overbruggen van je bevallingsverlof naar het zomerverlof, dan zou ik daar toch geen ouderschapsverlof voor aanvragen.
  • @Erwtje: in het onderwijs kan dit niet. Als ts een maand ouderschapsverlof opneemt en de andere maanden niet, dan is ze de andere maanden kwijt. Je mag die dan niet meer opnemen. Je moet ook kiezen in welk systeem je je maanden opneemt, je kan niet een deel in 4/5den en een deel FT opnemen.
  • Ik ben kleuterjuf en dus al thuis van het moment dat je zegt dat je zwanger bent.
    Ik heb nu tot mijn baby vijf maand was moederschapsbescherming owv borstvoeding gehad en neem nog twee maand onbetaald verlof bij. En ik kijk nu al uit naar starten in september. Maar ben ook heel blij dat ik deze tijd met mijn kindje (s) gehad heb! En zou het niet goed zien zitten hebben om nu nog voor die twee maand te moeten starten. Want dat zou inderdaad stress gegeven hebben omdat hij niet van flessen drinkt en hij zou ook tijdens de zomervakantie naar de creche moeten gaan dan...
    Ik ga dus bijn anderhalf jaar thuis gezeten en een zalige tijd gehad hebben. Maar ook blij zijn om terug de uitdaging van te gaan werken te hebben!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld