Tips geboortelijst - musthaves?

• Tips geboortelijst - musthaves?

We gaan binnenkort ons lijst leggen. Het is ons eerste kindje dus zal een uitgebreide lijst worden. Ik deed al wat inspiratie op bij verschillende websites, maar wou hier ook even in de groep gooien wat de dingen zijn die jullie onontbeerlijk vinden op de lijst of dingen die er bij jullie niet op stonden en die jullie wel handig vonden of net omgekeerd, wat stond er op dat jullie achteraf niet handig vonden... Shoot smile.gif!
  • Stond erop en was niet handig (persoonlijke mening uiteraard):

Lakentjes - gewoon omdat ze zoveel duurder zijn in zo een winkels en je het ook elders kan kopen
    Eetstoel - tegen ik die goed en wel nodig had stond hij echt al lang in de voeten smile.gif
    Autostoel voor na baby leeftijd - staat ook echt lang in de voeten

(die laatste twee zoals ik aangaf is wel handig en vaak krijg je korting op de lijst enz maar echt na een jaar dat in de weg te zien staan die autostoel dan pffff)

Stond erop wel handig - maar je hebt het direct nodig dus ja wat is het nut smile.gif:

autostoel (maxi cosy)
  • Absoluut onontbeerlijk: een draagdoek of ergonomische drager (geen babybjorn of stokke dus). De eerste weken woonde zoontje zowat in een doek, en zo kon ik toch wat huishouden gedaan krijgen. Ook ideaal in de supermarkt (geen kar vol maxi cosi), en om te gaan wandelen, op drukke plaatsen zoals een markt, ...
  • Wel : draagdoek, ergo draagzak, park met deftige matres, verzorgingskussen.

Niet : lakentjes, tetra doeken, pamper emmer, badstaander, bad ligding, fleswarmer
  • Ik heel persoonlijk want ik ben dol op tetradoeken. Vooral in het begin gebruikte ik die enorm veel (babies gaven allemaal veel terug). De eerste 5-6 maanden dus vooral nodig bij voeding, of om op te leggen, later als verzorgingsdoek/handdoek. Ik had ook van die extra large tetradoeken, om in te wikkelen of als lakentje te gebruiken in het gras. Ook heerlijk de eerste weken en maanden.

Draagdoek/zak is inderdaad ook een must voor mij, maar ook hier veel persoonlijke voorkeur van mama en baby. Heb een meitai, maar eigenlijk niet zo vaak gebruikt. Tricot Slen was makkelijker de eerste weken, vanaf een maand of 4 draagzak van Ergobaby.

Verder veel slabbetjes en bodies. Ook heel tevreden van wasbare billendoekjes. Wat ik niet meer zou doen zijn van die schattige dingen zoals bobuxen voor het eerste jaar of grote-mensen-kleren. Zo'n baby steek ik het liefst in gewone zachte broekjes en een body. Sokjes overigens wel voor de kleinste maten, niet meer daarna (vanaf een maand of 2 trekken ze die alleen maar uit).

Ook super tevreden van onze Bugaboo - ziet er na 3 kindjes nog perfect uit.

• Dank je voor de reacties!!

Tetradoeken kocht ik al in bulk bij hema. Daar zijn ze heel goedkoop terwijl die voor op de lijst zo in speciale verpakking zitten en veel meer kosten. Inbakerdoek ga k er wel op zetten.

Draagdoek en babybjorn-draagzak heb k kunnen lenen van een vriendin. Dus de luxe om te kunnen testen wat hij leukste vindt.

Waarom geen badstaander enz erop zetten @neuzeke?
  • Badstaander : Omdat zo een badje even goed op een handdoek bovenop de tafel kan staan smile.gif en eens de baby heviger werd, ging het badje in het bad zelf of in de douche. Anders kon ik heel de keuken opdweilen smile.gif.

Fleswarmer omdat het lang duurt smile.gif.

Badligding ons kinderen waren blijkbaar alle twee veel te dik (en ze waren niet eens echt dik) die lagen daar echt in alsof ze vastgeplakt waren.

Laken en tetra doeken zoals je zelf aangaf kan ergens anders veel goedkoper.

Pamperemmer : vreselijle geur zo een hoopje vieze pampers bij elkaar. Beter direct buiten.
  • @neuzeke thx! Goeie tip van die pamperemmer. Stond op men lijstje voorlopig om er op te zetten, maar je doet me twijfelen smile.gif!
  • Ik heb hem ook gehad hoor. Het leek mij kei handig smile.gif. Maar als je er enkel pipi pampers mag insteken (dat hoor je wel eens) en voor de kaka pampers buiten moeten, tja dan lan je beter voor alles buiten gaan smile.gif. En pipi pampers die blijven zitten ruike eigenlijk ook vies ze smile.gif
  • Ik heb altijd een pamperemmer gehad. Ik vond dat wel handig, eerst een paar jaar gedaan met een sangenic die ik doorgekregen had van mijn broer. Die speciale zakjes kosten natuurlijk ook wat. Toen die emmer z'n deksel kapot was en we gingen verhuizen heb ik me een metalen pamperemmer van Ubbi aangeschaft. Daar zit nu een gewone vuilzak in, deksel sluit goed af en in de zomer als het hier binnen een paar maand niet onder de 27 graden wordt dan hang ik nog een geurvreter in het deksel. Ik vind dat niet echt hard stinken, en ja alle pampers gaan er in....

• Hier geen pamperemmer. Qua bad hadden wij zo'n Tummytub, dat is wel een handig ding. Toch een aantal praktische dingen ook op de lijst gezet, ook al zijn die wat duurder in een babywinkel. Zeker oma's en opa's (= niet alleen jouw ouders en schoonouders, maar ook nonkels en tantes enzo) kopen graag iets nuttigs, hebben wij geleerd. Daarnaast hadden wij een pamperrekening.

Niet op de lijst: lakentjes, tetradoeken, kleertjes, draagzak. Hoewel ik dat laatste echt niet meer zou kunnen missen. Ik raad je wel aan die pas te kopen wanneer je kan gaan passen met je kindje. En steek je baby aub NIET in een Babybjorn draagzak, die zijn niet ergonomisch!!
  • Ik had inderdaad ook geen badje, maar een Tummytub. Niets dan voordelen. En vanaf 6 maanden mee in het grote bad, of onder de douche. Dus zeker geen badstaander en zo'n badje met afloop. Gewoon een grote emmer naast het bad. Ook nooit gehad: aparte verzorgingstafel. Nooit nodig gehad, nooit gemist.
  • En een pamperemmer vind ik persoonlijk pure verspilling en milieuvervuiling. Pampers op zich zijn al erg genoeg, en dan draai je nog eens elke pamper in een zakje! Hier gewoon een goed afgesloten vuilbakje, dat geregeld geleegd wordt. Geen enkel probleem. Je ruikt dat niet als dat dicht is.
  • Lijst gisteren gelegd. Mede dankzij research op voorhand heel vlot gegaan. Bedankt voor input smile.gif!

Badje hebben we er toch op gezet, maar is een opplooibaat van stokke dat je later als speelbal in tuin ofzo kan gebruiken. Neemt niet veel plaats in en staat dus niet in de weg.
  • Geen antwoord op je vraag, maar die Babybjorn-draagzak die je hebt geleend, zou ik niet eens testen. Die dingen zijn vreselijk onergonomisch, zowel voor de baby als voor jou. Er zijn echt wel genoeg ergonomische alternatieven tegenwoordig!

Hier trouwens ook al héél veel gehad aan draagdoek en -zak, zonder twijfel de beste investeringen van heel de baby-uitzet!! Tetradoeken heb je naar mijn idee ook nooit genoeg, evenals body’s (maar die zou ik daarom niet kopen in een babywinkel waar ze toch vaak duurder zijn). Zo’n spiegel in de auto vind ik ook handig: ik kan naar haar kijken bij het rijden en zij vindt het ook leuk om naar zichzelf te kijken.
    Achteraf bekeken zou ik niet zoveel geld gegeven hebben aan een wandelwagen, want daar wil en ligt ze dus ook nooit in. Maar misschien komt dat nog wel als ze ouder is en ze het zitje meer gaat appreciëren (nu 5m). Een park vind ik ook niet zo geweldig, staat hier werkloos te wezen want heeft ze een hekel aan. Alleszins blij dat we daar toch niet gekozen hebben voor de dure aerosleep-matras! Maar zulke dingen zijn moeilijk op voorhand te voorspellen want er zijn ook baby’s die wel in hun park liggen en slapen.
    Ligt hier nog ingepakt in de kast: speenkoorden (tut neemt ze niet), adapters om maxi cosi op onderstel koets te zetten (draagdoek/zak zo veel makkelijker en die maxi cosi is ze ook liever zo snel mogelijk uit), toebehoren voor de wandelwagen (regenhoes, muggenhoes, Dooky, ...).
  • @Fienemien Dank je voor de tip. Heb advies ingewonnen van bevriend pediater en zij vindt babybjorn vanaf 3 maand geen probleem. Zal sowieso wat zien zijn waar de kleine het gelukkigste mee is.
  • Wel: zo'n worst-kussen, heel handig, maxi cosi en buggy, luieremmer, papflesjes en sterillisator, park en parkbenodigheden, bad en of zo'n badstoeltje
    Niet: electrische flessenwarmer, wc verkleiner, lakens, bumbozitje (of hoe heet het), ik heb ook nooit een draagdoek gebruikt, als je zwakke rug hebt wordt dat niets...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld