Geboortelijst

• Geboortelijst

Hallo Iedereen,

Ik vroeg me af wat iedereen al op de geboortelijst zet voor een eerste kindje en wat koop je zeker al vooraf aan.
    Uiteraard zijn er een aantal logische zaken die vooraf aangekocht moeten worden. Maar ik vroeg me af wat de meningen hierover zijn?
    En voor zij die al een eerste kindje hebben, wat bleek uiteindelijk nutteloos te zijn en zou je nu niet meer op de lijst zetten?

Alvast bedankt voor jullie feedback smile.gif !
  • Hier ook zwanger van een eerste kindje... We hebben lang getwijfeld of we een lijst wilden maar nu toch beslist om eentje te leggen. Voornamelijk omdat mensen niet graag met lege handen komen en we bang zijn om veel prul te krijgen die we of niet nodig of niet mooi vinden ookal zou er een pamperrekening op het kaartje staan. Nu komt er dus wasluier-rekening en geboortelijst.
    Wat op onze lijst staat: slaapzakken, bordjes, speeltjes, potje, reisbedje, babyfoon, verzorgingskussen, hoes maxicosi, rugzakje, wipstoel, slabbetjes, oorbescherming, park en matras,...
    Het park en matras kopen we wel zelf al van de lijst omdat we dat op voorhand willen hebben. Ook de wandelwagen, reiswieg, maxicosi en easyfix hebben we zelf al ergens anders veel goedkoper gekocht. En de cosleper gaan we zelf maken. Verder hebben we een bedje en draagdoek gekregen. Kleertjes zetten we er niet op omdat ik zelf veel maak, al wat tweedehands beurzen gedaan heb en ik normaal nog net de zomersolden kan meepikken. En ook wel omdat ik niet veel geld aan kleren wil geven en die in de winkel van de lijst wel belachelijk duur zijn.
  • Mensen willen inderdaad niet met lege handen langskomen. Ik denk dat het dan ook een goed idee is om ze een beetje 'te sturen'. Als je voor de eerste keer ouder wordt, hebben de meeste mensen de neiging om alles op voorhand te kopen. Zeker als je een babyborrel houdt (de kleine is dan al enkele weken oud, soms zelfs enkele maanden) of over een lange termijn bezoek verwacht. Als je het gevoel niet kan los laten: mijn kleintje heeft dit item misschien nodig vooraleer potentiële bezoekers langs komen, dan zou ik het gewoon zelf kopen. Om geen nutteloze dingen te krijgen, kan je dan spullen op de geboortelijst zetten die je in de nabije toekomst nodig gaat hebben, maar alleszins niet in de eerste weken. Ik denk dan aan bijvoorbeeld: Bumbo babyzitje, eetstoel, reisbedje, slaapzak van 3 tot 12 maanden, speeltjes voor in bad, deurhekjes, een autostoel voor al je kleintje ouder is dan 12 maanden,... Of zelfs kleine goedkopere zaakjes die je nu nog niet nodig hebt: verschillende zuigflesjes of drinkbekers, bijtringen,...

Binnen het jaar ga je nog veel uitgaven hebben. Misschien kun je die zaken op de geboortelijst zetten? Is alleszins onze strategie, maar deze past misschien niet bij iedereen. wink.gifAangepast door Eli05 op 13/04/2018 10:34
  • Ondertussen zitten we hier aan baby nr 3, en onze eerste baby was niet de eerste baby in de familie dus ik heb al veel spullen kunnen lenen van mijn broer en zus. Altijd handig om eens rond te horen of je spullen kan lenen. Zo moesten we geen commode met badje, park of wieg, draagdoek, tetradoeken, flessenwarmer en sterilisator aanschaffen ... (de flessenwarmer heb ik zelfs nooit gebruikt). Ook qua “eerste kleertjes” had ik het geluk dat mijn zus al drie zonen had en ik uit haar collectie kon kiezen wat ik wou hebben.
    Wat stond er dan wel op onze lijst? Een babyfoon, een speelmat, een mobiel, flesjes en flessenrekje, van die XL swaddles, een paar slaapzakken (in verschillende maten), slabbetjes, wat speelgoedje en boekjes, bonnen voor kleertjes (het leek me makkelijker om op de moment dat ik eens iets nieuws nodig had te kunnen gaan kiezen dan op voorhand al outfitjes in een bepaalde maat te kiezen).

De maxicosi met isofix kocht ik vooraf online en een enthousiaste meter en oma namen die kost op zich. Op zich hadden we dus geen gigantisch grote lijst, maar er zijn toch altijd mensen die liever een “echt” kadootje geven dan geld (ik ben zelf ook zo 😉). Ook had ik al de bonnen van de CM bij dreamland in m’n achterhoofd gehouden, daar hebben we nadien de andere autostoelen mee gekocht.

Ik weet niet of het bij alle winkels zo is, maar het winkeltje waar we toen (en ook bij de twee volgende kinderen) ons lijstje hadden die noteerden gewoon als je al spullen mee naar huis had voor die gekocht waren, de meeste mensen gaan toch niet naar de winkel zelf om de spulletjes op te halen... dus dingen die je direct nodig had kon je gewoon al in huis halen en telt het toch mee voor de percent op de lijst.
  • Wij hadden een vrij uitgebreide lijst voor ons eerste kindje en hadden er ook alles dat we direct nodig hadden opgezet. We wisten dat bijvoorbeeld onze ouders en enkele naaste familieleden een groter cadeau wilden kopen (zij hadden dat al op voorhand gevraagd) dus aan hen gaven we dan de code van de lijst zodat ze al konden kopen wat we nodig hadden. Zo hadden we de maxicosi, verzorgingstafel, koets en bedje wel al op voorhand en kregen we toch nog onze waardebon van 10% hierop. Zeker bij zo'n grote bedragen loopt dat wel op...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld