Weet niet wat doen met ei allergie...

• Dag allemaal.
    Toen zoontje 4 maanden was werd er een allergie voor kippenei vastgesteld.
    Nu hij 1 jaar is geworden, nieuwe test gedaan en ook nog steeds die allergie voor kippenei.
    Nu zijn de waarden wel gezakt, maar het is er wel.
    Nu gaf de dokter ons de keuze:

Veilig spelen en de komende 2 jaar geen kippenei geven. ( sandwiches, koeken, ijsjes, pannenkoeken, .....)
    En daarna ne nieuwe test.

Of

We bieden enkele dagen achter elkaar kippenei aan en zien hoe hij er op reageert. Hij kon wel niet zeggen hoe dat hij zou reageren, exceem, opzwellen, ....
    Nu ben ik er als de dood voor dat hij zou beginnen opzwellen, dus doe dat liever niet, maar zal wel pak geruster zijn als ik weet dat hij kleine hoeveelheden wel kan verdragen. Hoe zijn kinderen, pakken wel eens een koek af van een ander kindje en stopt die in zijn mondje.....

Wat zouden jullie doen?
  • Is een moeilijke, weet ook niet wat ik zou doen....
  • Moeilijke keuze, maar ik zou het mss toch proberen om enkele dagen kleine hoeveelheden ei aan te bieden. Dan ben je zoals je zegt wat geruster als hij is een koekje krijgt ofzo.
  • Ik zou ook testen met kleine hoeveelheden onder jullie strikte toezicht. Ik zou het niet doen als hij naar de crèche moet ofzo, alleen als je er zelf een oogje kan op houden.
    Maar dan weet je tenminste wat hij wel of niet kan verdragen en ben je geruster als hij per ongeluk eens zondigt...
  • Vraagje: welke test heb je laten doen? Heb zoontje met mogelijke KMA en soja allergie en zou graag zekerheid hebben hierover. Pediater heeft nog nooit voorgesteld om te testen.
  • Mijn zoontje is 2 en we weten sinds hij ongeveer 8 maanden is dat hij een ei-allergie heeft. We zijn het te weten gekomen na het eten van ei. HIj was helemaal gaan zwellen, stond vol vlekken, werd apatisch, ... hij zag er echt griezelig uit.
    Bloedtesten wezen een allergie voor eiwit en -geel uit. De waarden waren toen al vrij hoog.
    Sindsdien zeer voorzichtig, en toch heeft hij nog twee keer gereageerd na het eten van 'iets' waar blijkbaar ergens een fractie ei op zat (bv. op de korst van brood - onze bakker was in verlof en brood kwam van een industriële bakker, en dit terwijl hij toen zelfs geen korsten at).

De pediater stelde al eens voor om een ei-challenge te doen (onder toezicht ei toedienen in de kliniek) maar enkel als de allergiewaarden zouden dalen.
    Ondertussen nog verschillende testen gehad, en de allergiewaarden stijgen alleen maar.

Om op je vraag te antwoorden: Ik ben helemaal geen voorstander om het te proberen. Ik heb mijn kind bijna voor dood in mijn armen gehad en wil dit echt niet nog eens meemaken. Ik moet wel zeggen dat hij het meteen zou voelen als er ergens ei in zit (tong/mond irriteren meteen - en zwellen dus ook) en dus niet zou verder eten maar toch...

Wij zijn ondertussen vrij geroutineerd geraakt in het aanbieden en maken van eten zonder ei. Ik ben een kei geworden in het lezen van bijsluiters en het zoeken van alternatieven. En, ik denk maar, wat hij niet kent, zal hij ook niet missen.

Het angstzweet breekt me uit als ik eraan denk dat hij in september naar school zal gaan en daar kan eten wat hij wil. In de beschermende thuisomgeving en crèche eet hij toch alleen maar wat wij hem geven en we zijn allemaal heel erg voorzichtig.
    Ik probeer niets voor hem te verstoppen en, als hij iets vraagt dat hij niet mag, uit te leggen dat hij dat niet mag eten omdat hij er ziek van wordt. Ik zorg ook altijd dat ik koekjes of dergelijk bij heb als we weg zijn zodat hij iets te knabbelen heeft als wij dat hebben. Ik probeer hem ook te leren dat hij nooit iets mag nemen zonder eerst aan ons te vragen of het mag...
    En, voor het geval dat,... hebben we een adrenalinepen!

Hopelijk heb je hier iets aan.
  • Ik zou het momenteel zeker nog niet aanbieden en binnen een jaartje nog eens laten testen. Er zijn alternatieven genoeg. Mijn dochter had ook ei-allergie, en is er ondertussen uitgegroeid. Ivm pannenkoeken, daarvoor kan je bijvoorbeeld de pannenkoekenmix nemen waar je enkel nog melk bij moet doen. Daar zit geen ei in. Voor koeken gewoon zien waar er geen ei in zit, en daar een gewoonte van maken. Duidelijk aan je zoontje zeggen: deze mag je eten, want hier zit geen ei in.
    Ik gaf in de creche en de kleuterschool ook altijd koeken aan de juf, voor als er een tractatie met cake was (bij een verjaardag ofzo). Dochter was niet anders gewoon, dus maakte er ook geen problemen van.
    Ipv sandwiches, namen wij mini-pistolets. Onze bakker had dit in het weekend vaak in het standaard assortiment.
    Succes!
  • Dank je voor de reacties.

Even terug naar kika.
    Ze hebben gewoon een bloedtest gedaan in het ziekenhuis bij de kinderarts.
    Deze hebben ze op 4 maanden gedaan omwille van zeer erge exzeem, uit die bloedtest is gebleken dat hij allergisch was voor de hond en eieren. Hij kreeg toen nog niks van ei en kwam dus door de hond dat hij exzeem had. Maar meteen wisten we ook dat hij die allergie voor ei had.
    Nu is het wel niet veel voorkomend da ze dat al zo vroeg in het bloed kunnen zien, maar zou mss toch eens bij je dokter bloed laten prikken, dan weet je het zeker....
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld