Projectiel braken / klepje slokdarm

• Heeft er hier iemand ervaring met projectiel braken en de onderzoeken die een baby krijgt om vast te kunnen stellen hoe het met dat 'klepje' gesteld is?
    Wij komen net terug van de huisarts. Ik wilde eigenlijk alleen telefonisch weten wat we konden doen want het is ineens dit weekend zo erg sad.gif We moesten dan vanavond nog even langs komen.
    Het komt erop neer dat ze al vanaf haar geboorte spuugt, en veel.
    We hebben er alles al aan gedaan volgens de dokter en moeten nu door naar de kinderarts.
    Hij denkt dat het klepje door 5 maanden dikke melk spugen nu totaal 'van slag', lam of in een spasme verkrampt zit.
    Zielig voor ons meisje hoewel ze vrolijk lacht hoor, zal gewenning zijn denkt hij. Alleen als het in haar mondje hangen blijft (net zo'n herkauwende koe) of als ze recht omhoog spuugt waardoor het terug komt in/op haar gezicht heeft ze er veel last van. Ook heel erg vies natuurlijk als zoiets soms al 2 uur in je buikje gezeten heeft.

Ben benieuwd wat jullie ervaring is!
    Alvast bedankt!
  • Hallo,

bij mijn kindje werd er een vernauwing vastgesteld aan het uiteinde van de maag, dus naar de dunne darm toe. Grote hoeveelheden(en later ook kleinere hoeveelheden)kon de maag niet afgevoerd krijgen en zo hebben we op amper 7 weken beslist het te laten opereren want ons kindje kwam bijna niet meer bij in gewicht. Operatie was heel vlot verlopen, ons kindje mocht dan 24u niet eten maar erna de schade volop ingehaald wink.gif! Succes!
  • Wat is veel spugen? Mij dochter deed dit bijna dagelijks, haar overgeefsel lag soms twee meter voor de relax. Wij hebben het met een intollerantie- dieet kunnen oplossen. Sinds ik een hele lijst met zaken niet meer eet, heeft ze geen een keer meer gespuugd.
  • er wordt een rx smd gedaan.
    (slokdarm, maag, duodenum)
    Ze moeten dan barium pap drinken en tijdens de rx kunnen ze dan zien, of de maag klep goed sluit of niet.
  • Mijn dochtertje was net 1 maand oud toen ze het onderzoek hebben gedaan.
    Ze moest inderdaad een flesje pap drinken waarna ze een reeks foto's nemen om te kijken in hoeverre de pap terug de slokdarm in stroomt.
    Ik vond het onderzoek heel goed meevallen, ze leek er in ieder geval niet veel last van te hebben.
  • Tja, wat is veel?
    De dokter vindt het in ieder geval extreem. Na elke fles komt er heel wat uit, dit kan direct zijn maar ook gerust pas 2 uur later of 5 min. voor de volgende voeding. Of zoals dit weekend...gewoon een half uur lang niet kunnen stoppen...
    Vandaag dan weer terug geweest. Dat van dat klepje en geen melk meer binnen krijgen plus een operatie gebeurd meestal in de eerste 2 maanden. Deze kindjes schijnen dan ook direct na het eten alles terug uit te spugen.
    Hier is het dan blijkbaar toch wat anders. Omdat ze er nu geen last van heeft wachten ze nog 1 maandje af tot ze een half jaar is en dan hebben we half/eind mei een afspraak bij de kinderarts.
    Hopelijk mindere het snel!
    Bedankt voor jullie reacties.
    Erg prettig om te lezen dat de onderzoeken mee zullen vallen thumbup.gif
  • Er worden hier toch wel een aantal zaken met elkaar verward, wss door de term projectielbraken.
    Dit is een term die vaak gebruikt wordt om pylorus stenose te beschrijven (dan is de uitgang te klein of zelfs gesloten geraakt, moet geopereerd worden, en die maag is dan zo sterk geworden dat ze inderdaad met een harde straal heel ver spuiten even na het eten)
    Dit lijkt hier gewoon over reflux te gaan? De klep van een baby is zeer veel niet gesloten, zolang de inhoud niet te zuur is (baby er geen pijn van heeft maw) is er eigenlijk meestal niet zoveel aan de hand. Enkel lastig voor je wasmachine

wave.gif
  • Lisa ik ben het hier niet mee eens. Ernstige reflux is wel degelijk niet iets wat ik zou minimaliseren. Onze dochter heeft hierdoor in het ziekenhuis gelegen ivm uitdroging en gewichtsverlies. Dan is er dus wel degelijk iets aan de hand..

@linda84, bij onze dochter hebben ze op 4 maanden een slikfilmpje gemaakt en daar zagen ze dus dat haar maagklepje ook niet goed sloot en na het drinken direct terug haar slokdarm in liep waardoor haar slokdarm ook nog onstoken was. Dit hebben ze heel makkelijk opgelost door maagzuur remmer te geven, zantac. Ook heeft ze Enfamil AR 1 die dun is in de fles naar dik word in de maag. Betekend niet dat ze nooit meer heeft gespuugd maar het is groot verschil van dag en nacht!
  • Lynne, lees dat ook het woordje "meestal" in mijn zin .
    Zolang de groei ok is, lijkt het me niet erg nee.

wave.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld