geconstipeerd - wat een ellende!

• Dag dames,

Ik zit met de handen in het haar. Onze kleine pruts is al van toen ze heel klein was geconstipeerd, ook al gaf ik moedermelk... We kregen eerst Nutrilon Omneo, maar dat hielp niets. Daarna Nan transit, in combinatie met deels Heparwater, en toen ging het een pak beter.. Onze kleine mie had niet dagelijks een kakapamper, maar het was niet meer zo hard... Wat voor ons al een hele opluchting was.

Maar... ze is nu bijna 6maanden en zou dus groentepap en/of fruitpap moeten krijgen. We begonnen met groentepap, met daarna een flesje, maar daar geraakte ze onmiddellijk geconstipeerd van (ttz: enorm harde stoelgang) De kinderarts zei om dan fruitpap te proberen (geen banaan uiteraard) maar ook daarvan heeft ze binnen de 2dagen harde stoelgang...

Hebben jullie tips om dit op te lossen? Wat probeerde ik al:
    - Heparwater
    - Suppo's (maar die komen er steeds terug uit smile.gif ) of de thermometertruuk, maar dat vond ik zooo zielig sad.gif
    - Appelsiensap bij de fruitpap
    - Extra water geven na de fruitpap
    - Veel olie en vocht bij de groentepap

We zijn nu lactulose aan het geven en gestopt met fruitpap en groentepap... maar binnenkort zal ze dit moeten eten om voldoende voedingsstoffen te krijgen...Ik probeer woensdag soep, zoals de kinderarts zei... Maar k vrees ervoor of dit zal helpen...

Is vast voedsel iets waar de darmpjes aan moeten wennen en bijt ik door? Wat denken jullie?

Dankjewel!
  • Onze man is alleen goed met evian water, bij de rest ook allemaal constipatie.

Mss eens ha melk proberen?
  • al eens geprobeerd met soja pap.onze oudste dochter kon de koemelk niet goed verteren en deed mega veel krampen en heel harde stoelgang.
    Met sojamelk was er al heel veel leed weg. Misschien het proberen waard
  • Hoi,

Ben je al eens naar een osteopaat geweest ?
    Onze meid haar darmpjes zaten verdraaid en daardoor had ze in het begin wat moeilijk.
    De osteopaat heeft ze 'normaal' gelegd en sindsdien is dat volledig opgelost smile.gif

Groetjes
  • Mijn zoontje was ook altijd geconstipeerd, maakte niet uit wat hij at. soms was het weer enkele dagen beter en dachten we dat we gevonden hadden aan welke voeding het lag, maar enkele dagen erna was het telkens opnieuw hetzelfde.
    Tot hij 14 maanden was en gebleken is dat hij allergisch is aan koemelk, overgestapt op sojamelk en sindsdien geen enkel probleem meer gehad.
  • Heb inderdaad al gedacht aan allergie?

Hier ook een kleintje dat niet regelmatig is.
    Wij geven in de loop van dag drie zonder kakapamper een suppo, afhankelijk van of ze last had of niet. Als de suppo er niet in blijft, wil een warm badje en dan pas de suppo ook wel helpen.
    Bij de overschakeling van bv naar fv heeft ze toch ook een paar weken last gehad.
    Bij introductie van vaste voeding opnieuw een paar weken, maar nu heeft ze wat last van tandjes dus is het meermaals daags smile.gif

Wij gaven louise water, maar vanaf vaste voeding maken we flesjes met kraantjeswater.

Wij gaven tot 7 mnd nutrilon pepti 1 en vanaf dan de HA 2 variant. We hebben nooit laten testen op koemelk maar aangezien mijn man en ik daar als baby beiden ferm last van hadden hebben we geen risico genomen. 's avonds laatste flesje krijgt ze beba en dat is niet koemelkvrij dus ze krijgt het wel wat binnen, zonder grote problemen.
    Misschien het proberen waard? Met soja hebben we geen ervaring.
  • Hier had ze ook wel wat last van constipatie eens we met patatjes begonnen. Vooral bij worteltjes was dat het geval. Nu voor de start van groentepap ging ze wel elke dag dus niet zo'n problemen als bij jou. Maar ik deed in het begin het Hepar water bij de patatjes en daarmee ging ze terug elke dag.
  • Onze jongste had erge constipatie door koemelkallergie.
    Hij heeft uiteindelijk een laxeerkuur moeten krijgen.
    Hier is het uiteindelijk overgegaan met speciale melk, Alfaré
  • Vreselijk he....wij hebben ook maandenlang gesukkeld met onze eerste. Wat zeker helpt op middellange termijn is probiotica om de darmflora te stimuleren.

Verder hier ook ons beholpen met hepar en suppo's. Een tip kan zijn om de suppo omgekeerd te steken, dan kunnen ze die er niet zo gemakkelijk terug uitduwen. Je kan de suppo nat maken of wat zalf aan het poepje smeren om het inbrengen te vergemakkelijken...

Veel succes!
  • Goedemorgen mama's!

Bedankt voor jullie reactie. Ik dacht ook al aan een allergie, maar als ze enkel flesvoeding krijgt (dus iedere dag enkel NAN transit), heeft ze het probleem niet. Pas wanneer ze vaste voeding (fruitpap - groentepap) krijgt. Ik probeer vandaag soep, ben eens benieuwd smile.gif

Dat ze niet iedere dag kaka doet, vind ik nog geen drama, het is vooral de vastheid dat me zorgen baart.

Van probiotica heb ik ook pas deze week gehoord, ik kan het inderdaad eens proberen. Bedankt voor de tips!

Groetjes!
  • Hoi ikke

Wat ook goed hielp bij mijn dochtertje was infacol. Een siroopje dat je met een pipetje moet toedienen.

Mijn dochtertje heeft er ook felle last van gehad. Na verschillende soorten melk ben ik overgeschakeld op novalac allernova ar en die zorgde meteen voor een heel groot verschil. Ze was nog wel af en toe geconstipeerd nadien maar niet meer in die mate dat het zorgwekkend werd en dat ze er echt last van had.

Zeker geen appel of banaan geven bij de fruitpap, dat stopt. En qua groente raden ze venkel heel hard aan bij constipatie. En zeker geen worteltjes.

En als het een troost mag wezen, het gaat over. Mijn dochtertje heeft er zo hard van afgezien en nu is het een pak beter
  • Veel baby's hebben daar last van bij de overgang naar vaste voeding, dat is ook heel wat voor die kleine darmpjes. Wat hier hielp was af en toe een dagje enkel melk inlassen, weet wel niet goed of en hoe je dat zou kunnen doen met kv. Misschien gewoon wat minder vaste voeding? Alleen groentepap of alleen fruitpap in plaats van allebei...
  • Onze kleine meid had net hetzelfde. Vanaf de geboorte, om de 3 a 4 dagen stoelgang maken en erg hard. Ze moest er zo voor persen, erg zielig.

Wat hier alles heeft doen omdraaien is de osteopaat en verandering van melk. Zij krijgt nu nutrilon pepti. Ook al heeft zij geen echte koemelkallergie, wel is ze er gevoelig aan.

Ze maakt nu meerdere keren per dag stoelgang, en normaal. Nu en dan nog eens wat harder maar dat hangt af van wat er in haar groente en fruitpap zit.

Het is even zoeken en elk kindje is anders maar zou in elk geval de osteopaat eens proberen.
  • Mijn zoontje kreeg ook last vanaf de vaste voeding. Hij krijgt daarbij ook BV maar dat helpt niet.
    Ik heb hem een tijdje probiotica gegeven en dat hielp wel. Verder geef ik veel rijpe peer en ook kiwi (geen pitjes want die zijn bitter) in de fruitpap en dat werkt wel vind ik. Geen appels en wortels geven en veel olie in de GP (en zelfs in de FP).
    Fietsen met de beentjes, buikje masseren (met de klok mee, dat is de richting van de darmwerking).
    Pediater adviseerde ook brood met goede boter erop. Granen helpen ook wat maar dat mag nog niet vanaf 6 maanden misschien? ben het al vergeten... blush.gif

Zielig he, vooral als ze pijn hebben.

Trouwens, oppassen met die thermometermethode! Je kan er echt schade mee toebrengen aan de anus van je baby en dan ben je nog veel verder van huis.

Ik stak de glycerinesuppo's soms ook achterstevoren als ze er opnieuw uitkwamen. En dan komen ze er inderdaad niet meer uit!

Veel succes!
  • Soep weigert ze, dat is dus ook geen oplossing smile.gif Nu ja, denk dat van zodra ze haar fles ziet, ze de link legt met melk... wat niet was deze keer smile.gif

Appel stopt? Oh jee, en ik gaf eigenlijk heel vaak appel uit een potje sad.gif Wortelen heb ik nog nooit gedaan, omdat ik wist dat dit stopt.

Met enkel de NAN gaat het goed. Omdat met groenten het probleem onmiddellijk terugkwam, raadde de pediater aan om dan met fruit te starten en zo gaandeweg groenten op het menu te zetten, als het goed ging met fruit. niet dus sad.gif

Als het probleem blijft ga ik inderdaad eens op zoek gaan naar een osteopaat... Hoewel ik begin te denken dat het ook wat in de genen zit haha smile.gif

Maar eerst ga ik nog eens proberen met enkele middeltjes.. Wist niet dat kiwi en venkel goed waren voor constipatie, dus ben net naar de winkel gelopen en gaan halen smile.gif

De thermometer gebruik ik heel voorzichtig omdat ik idd gelezen had dat het vanalles kan beschadigen. De suppo kan ik eens omgekeerd proberen.

Het is idd verschrikkelijk om te zien hoe zo'n klein prutske zoveel moeite moet doen voor een klein harde keutel sad.gif Mensen bekijken me altijd wat vreemd als ik blij ben als mijn prutsie een volle pamper heeft haha smile.gif

Bedankt voor de tips! En vooral fijn om te horen dat kleine kindjes er vaak uit groeien!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld