eczeem gezichtje

• Hoi, kan iemand me op weg helpen. ons dochtertje heeft net als mama een heel gevoelig velletje in het gezicht (op lijfje niks van droogheid of eczeem te bespeuren). Nu staat ze geregeld onder het eczeem, ze krabt er niet aan ,dus jeuken doet het niet. het is erg onvoorspelbaar, heb al vanalles geprobeerd om te zien van waar het komt en ik ben ten einde raad. We geven antiallergische melk (nutrilon pepti) en hebben al enkele keren proberen over te stappen op nutrilon omneo, maar telkens zien we eczeem toenemen. Nu drinkt ze pepti en nog staat ze geregeld onder het eczeem. Fruitpap was tot nu toe nooit een probleem, maar misschien is het dat wel geworden? het eczeem is nu de laatste twee maanden enorm toegenomen en er is eigenlijk niet echt iets veranderd in de voeding. Heeft iemand tips of gelijkaardige ervaringen? ons dochtertje is intussen 8 maanden. Ik heb een homeopatisch zalfje dat wel helpt, maar dit kunnen ze sinds vorige maand niet meer maken in belgie... pfff... wat een zoektocht!

sofie
  • Hey meid,

precies hetzelfde verhaal als bij mijn dochtertje! Rond 4 maanden (denk ik) had ze erg veel uitslag op haar gezichtje (nattend eczeem), naar HA, vermoedelijk koemelkallergie, dus soyamelk gegeven, zalfje erbij, even beter, maar dan weer erger. Terug naar HA, cortisonezalfje voorgeschreven, soyamelk blijven geven en appelsien weglaten. Even later toch ook Nutrilon pepti gegeven, want het beterde niet. Dit hielp ook niet. Na veel uitproberen met voedingsmiddelen en weinig resultaat ben ik naar de kinderarts gegaan. In tegenstelling tot wat mijn huisarts zei, kon er al wel een test gedaan worden op die leeftijd (Janna was toen ook 8 maanden). Dus er is bloed genomen en er kon getest worden op koemelk, soya, tarwe, katten, kabeljauw... Het verdict? Geen enkel spoor van allergie gevonden voor de dingen waarvoor ze getest was. Een hele opluchting en bovendien al meer zekerheid. Ik kon dus wel gewoon koemelk geven! Vermoedelijk zat er ook een schimmel op het plekje eczeem, waardoor het nooit helemaal wegging. Dus antischimmelzalf eraan gedaan. Het plekje ging héél goed weg. En dan zag je eigenlijk heel duidelijk waarop ze reageerde: steenvruchten (perzik, nectarinen, pruimen) en appelsien. Enkele uren later zag je enkele rode vlekjes in haar gezichtje verschijnen. En dat is nu nog steeds, want ik probeer tussendoor nog wel appelsien e.d. om te zien of ze er nog op reageert. Het enige wat voor mij nog onverklaarbaar was, is het eczema van haar 4 tot 6 maanden, want ik heb haar toen nog geen fruitpap gegeven. Waarschijnlijk gewoon baby-eczeem.

Ik begrijp volop je frustratie, want je wil weten waarvan het komt, maar het is zo moeilijk te achterhalen. Je moet al een maand een voedingsmiddel van het menu schrappen voor je er effect van zou zien. Dan blijf je natuurlijk wel lang bezig! Dus mijn advies: naar de kinderarts en je dochtertje op een aantal voedingsmiddelen laten testen. Je weet dan misschien nog niet van waar het juist voortkomt, maar dan heb je omtrent bepaalde dingen wel zekerheid!

Amai, een heel verhaal geworden, maar ik denk dat je er wel wat aan hebt!

Veel succes en groetjes! wink.gif
  • Hallo mama's

Wij hebben het niet aan de hand gehad, maar de ka heeft me er ooit wel uitleg over gegeven...
    Koemelkallergie, kan heel goed zijn...
    Nutrilon pepti en soya melken is voor kindjes met een koemelkintollerantie. Das nog iets anders dan een allergie. Bij een intollerantie is er spraken van een tijdelijke allergie, ze verdragen het niet.
    Wat er in de meeste gevallen w voorgeschreven wanneer er een allergie is, is Nutramigen. Dat is een speciale voeding voor baby's, waar de koemelkdeeltjes zoooo klein zijn, dat het geen allergische reakties kan geven (bv eczeem).
    Wij hebben ze moeten gebruiken omdat Matthias zat met kolieken (dachten ze). Hij weende continu. Later bleek het te gaan om een kiss baby...
    Nu, die Nutramigen is niet lekker van smaak, en ze kost het dubbel ve gewone papa. (15 euro voor 400gr ipv 17 euro voor 800gr), maar als je kindje ermee geholpenis...
    Ik zou het eens vragen aan je ka, en die zal je zeggen om de nutramigen te proberen denk ik...

Veel succes! thumbup.gif

Wendy
  • Tja, ons Tiamotje heeft ook last van eczeem. Bij zo'n allergie word er vaak "opgebouwd" dit betekent dat ze bv, na een keer een appelsien te eten, geen reactie geven, bij een keer in de maand een appelsien een klein beetje, en hoe vaker je het produkt geeft waar ze allergisch aan zijn, hoe heviger er gereageert word. Tiam heeft eczeem op zijn gezicht, armen en benen en soms op z'n romp (overal dus eigenlijk bored.gif ) Ik geef BV en hij reageert dus op de deeltjes die in mijn melk zitten. Ik ben dus op dieet... al zes maanden, geen eieren, geen citrusvruchten en geen citroenzuur (e330). Wij zijn bij een homeopatische kinderarts geweest. Die deed tests met elektro-accupunctuur. Doet geen pijn en duurt niet lang.
    Dan weet je direct aan wat je kindje allergisch is.
  • goeiemorgen,
    heb namelijk hetzelfde meegemaakt met onze tweede ondertussen is ze nu al zeven maar weet wat je doormaakt zij heeft dat namelijk gehad over heel haar lichaam van kop tot teen echt niet plezant was dat en in de plooien van de benen en armen lag dat gewoon in rauw vlees toen een vriend van ons een adres gegeven heeft van een homeopaat in de panne wel tis wel een einde voor ons als je van de kust oostende moet komen maar voor je kind zou je de andere kant van de wereld ervoor rijden en die heeft ons erdoor geholpen onze dochter was toen een jaar half en zijn bij die dokter moeten gaan een jaar en maar om de drie maand terug moeten gaan en sedertdien hebben we niet meer moeten gaan ben wel die dokter heel dankbaar nu wel met de examens periode moeten we wel opletten zou het op haar kin beginnen maar niet erg dan moeten we een zalf aandoen dat cardiflor noemt en ze is ermee geholpen ze moet wel opletten als ze veel melkprodukten eet of drinkt ook maar als je het weet let je op je voeding ik hoop voor jullie dat het opgelost zal worden want als het begint te jeuken kan het lastig zijn voor een kind heb zelf maar een keer jeuk je bent er ook lastig van dus kijk er maar vlug achter
    als je het adres moet hebben wil ik het gerust doorzenden hoor je heeft maar een seintje wave.gif
  • Hoi Sofie,
    Wij hebben hier ook zo'n zoektocht achter de rug.
    Ons ventje stond in zijn gezichtje vol met uitslag,een beetje op z'n lijfje en op z'n armpje. 3 artsen dachten aan koemelkallergie... Op een bepaald moment gaf ik Enfamil HA (Nutramigen weigerde hij te drinken), heb ik de wasverzachter (hypo-allergeen) weggelaten en ben ik hem beginnen te wassen met de produkten van Eucerin i.p.v. Galenco.
    Momenteel geef ik sinds 5 weken terug nutrilon bebelac(gewone flesvoeding dus), stilletjes aan heb ik opnieuw een beetje wasverzachter gebruikt maar de produkten van Eucerin ben ik blijven gebruiken. Ik geef ook al groentenpap(5w) en fruitpap(3w). Hij heeft sindsdien geen uitslag meer gehad.
    Misschien ook nog handig om te weten. Het kan even duren voor de uitslag echt verdwijnt ivm allergie.
    Hopelijk vind je vlug een oplossing!

Groetjes
    Laila
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld