Constipatie: welke voeding

• Hoi

Mijn dochtertje van 7 maand is al bij de geboorte geregeld geconstipeerd. Wij geven haar al speciale pap, h├ępar water aangevuld met louise water, geef af en toe glycerine maar die duwt ze er telkens meteen terug uit. Heb nu lactulose in huis gehaald maar nog niet gegeven, heb wat schrik dat ze daar misschien nog te jong voor is, probeer zo goed mogelijk op haar voeding te letten. Maar desondanks dat blijft zij veel last hebben. Soms zit zij minutenlang te wringen en vind ik in haar pampertje een mini keuteltje of zelfs niets. Pas als ik dan zelf mijn vingers langs de zijkanten van haar poep zet en meedruk slaagt ze er in van de kaka naar buiten te duwen. En die is dan vaak heel hard.
    Bij kind en gezin zeiden ze van venkel te geven maar ik kan haar toch niet alle dagen venkel gaan geven? Ik geef haar dat nu al meerdere keren per week en dat helpt niet.

Wat zijn zo wat de aangeraden soorten fruit en groenten die helpen om de kaka wat minder vast te maken? Andere tips zijn ook welkom, van wat ik kan doen of geven
  • een lepel olijfolie in de groentepap?

fruit: geen banaan of rauwe appel want dat werk constiperend... Pruim en aanverwanten werken laxerend (is er wel het seizoen niet echt van natuurlijk).
  • Eet ze al fruitpap? Kiwi's en mango's werken ook laxerend. Als je nog maar 1 keer per dag vaste voeding geeft, zou ik groentepap beginnen afwisselen met fruitpap. Toen ik begonnen was met groentepap ging het bij mijn dochter ook duidelijk moeizamer. Dus wisselde ik ook af met fruitpap en dat hielp wel. Misschien ook eens proberen om meer groenten en minder aardappelen te gebruiken.
  • Olijfolie doe ik al bij de patatjes, 2 lepels zelfs ipv 1.
    Kiwi doe ik in de fruitpap, mango ook soms. Geef op aanraden van een vriendin ook al wat meer appelsiensap in de fruitpap.
    Ik word er echt lastig van. Dan ziet ze echt vuurrood van het wringen maar als ik dan haar pamper uitdoe zie ik de kaka wel zitten maar ze krijgt hem er echt niet uitgeduwd omdat hij zo vast is.
    En als dit af en toe zou zijn, ok, maar het is echt continu zo. Ik zou op de duur nog gaan denken dat ze tegen alles allergisch is
  • Oook geen wortels geven, dat maakt de stoelgang ook hard
  • Lactulose mag bij zo'n kleintjes hoor. Ik heb het hier voorgeschreven gekregen toen zoonlief 4 maanden oud was. Ik ken alleen de dosis niet meer.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld