Slapen 10 maanden...pfft

• Slapen 10 maanden...pfft

Hoi
    Onze meid is nu 10 maandjes jong en is nog nooit een primo slaper geweest...
    Ik heb de eerste 3 maanden BV gegeven wat wou zeggen dat ze bij mij in bed sliep...
    Nadien hebben we haar bedje naast ons bed gezet en sliep ze daarin.
    Overdag sliep zij in het begin steeds blokjes van 45 minuten, maar dit werden 2 slaapjes overdag naarmate ze ouder werd. Nu slaapt ze 30-45 minuten 's morgens en soms 1u30 in de namiddag. Ik zeg soms, want das niet voor iedere dag. Ook in de kinderopvang slaapt ze meestal dit ritme.
    Rond 19u30 leggen we ze in de bvkussen met een hoes over bij ons in de zetel en slaapt ze tot wij gaan slapen. Dan nog een laatste fles en hup allemaal ons bed in.
    Tot voor kort kon zij blijven slapen in haar wieg (wel onder de voorwaarde dat 1 van ons haar handje vasthoudt) en bleef zij daar tot 's morgens.
    Nu heeft ze de laatste week het RSV virus gehad (snot, moeilijk kunnen ademen...) en hebben we ze meestal bij ons genomen in bed (wij schuiven dan met onze kussens naar beneden zodat zij hoger ligt dan ons (ook op het bv kusen)
    Nu proberen we al enkele dagen om ze terug in haar bed te leggen (die nog steeds pal aan ons bed staat) maar no way! Ze krijst de boel bijeen! We hebben ze laten weten (dachten dat het wel ooit zou stoppen), maar na 30 minuten was ze compleet over haar toeren en hebben we ze vlug terug bij ons genomen. Na 1 minuut is ze terug rustig en valt in slaap.
    We hebben geprobeerd om ze terug te leggen in haar wieg, maar daar wou madam niks van weten.
    Ook 's avonds hebben we nu al geprobeerd om ze het eerste deel in het park te leggen (zodat mijn man zich terug kan neervleien in de zetel) maar neen. Ook in het park komt ze iedere 15 minuten wakker!
    Enkel bij ons in de zetel wil ze slapen...
    Mijn man wil ze verhuizen en in haar eigen kamertje leggen (boven-wij slapen beneden) en het laten huilen zonder uithalen toepassen.
    Ik ben het emo type en wil dit mijn kind niet aandoen.
    Wie heeft de gouden tip?
    Sommigen zeggen dat samen slapen nefast is, andere sites beweren dat het net goed is voor de ontwikkeling van de baby als we samen slapen. (niet voor altijd hé!, maar nu misschien wel?)

Wat doen jullie?
    Wie slaapt ook samen?
    Hoe hebben jullie het opgelost?
    ALLE tips zijn welkom...
  • Een kindje iets aanleren is natuurlijk veel makkelijker en sneller dan hen iets afleren e .
    Jullie moeten zelf zien wat jullie willen.
    Vind je het geen probleem dat ze bij u ligt, doe dit dan lekker.
    Is het toch wat een twijfel geval en zien jullie het liever anders, dan ga je moeten doorbijten en een vaste ritueel invoeren.
    Ook dat zetel slapen en handje vasthouden is kei gezellig maar moet afgeleerd worden op een bepaalde moment

Wij hebben nooit samengeslapen in 1 bed na hun 4 maand.
    En ook daarvoor was en is dat eerder uitzondering.
    Ze slapen wel altijd vrij lang op onze kamer.
    1st vlak tegen het bed en stilaan een beetje verder af.

Aangepast door Neuzeke op 10/12/2017 13:23
  • Mijn dochtertje sliep bij mij tot haar 7 weken. Nu staat haar bedje naast mij. Overdag had ze het zo moeilijk om in slaap te vallen dat ik vreesde dat ze enkel in slaap kon vallen als ik naast haar in bed lag. Ik ben voor overdag en 's avonds een ritueel beginnen invoeren. Ze valt redelijk snel in slaap hierdoor (maar de dutjes overdag duren ook maar zo'n 45 minuten hoor).

Jouw dochter kan duidelijk alleen in haar bedje slapen. Zou ze nu een sprongetje doormaken waardoor ze zo hangerig is? Of zich nog ziekjes voelen?

Als je gedrag wil afleren zou ik op mijn tanden bijten. Hoe ouder ze wordt hoe moeilijker het zal zijn om iets af te leren.

Haar handje vasthouden zou ik ook niet meer doen. Kan je haar geen doudou geven die naar jullie ruikt? Dan kan ze dat vasthouden.

Waarom slaapt ze 's avonds in de zetel? Hier was dat ook oorspronkelijk zo. Toen ze ongeveer 8 weken oud was legde ik mijn dochtertje 's avonds in bed als ze moe begon te worden. Zo is ze snel beginnen doorslapen.

Want nu maak je je dochter wakker als jullie gaan slapen. Haar slaap is dan toch onderbroken?
  • Mijn zoontje is al na 6 weken naar zijn eigen kamertje verhuisd en heeft nog nooit in ons bed geslapen. Hij leek er geen last van te hebben. We zijn wel tot een jaar moeten opstaan om eens zn fopspeentje te geven. Nu vindt hij die zelf.

Kan me dus niet goed inbeelden wat je best doet. Misschien stap voor stap afbouwen? Zodat ze niet te abrupt uit haar huidige slaapritueel gehaald wordt. Maar haar in bed leggen bij jullie in de kamer en laten wenen heel even zou ik toch nog even proberen. Maar ze beseft natuurlijk dat jullie daar zijn...

Ons zoontje heeft trouwens heel veel troost aan zijn zachte knuffel. Dat kan idd ook helpen
  • Onze zoon slaapt al 23 maanden bij ons (we hebben een co-sleeper maar de laatste maanden wil hij echt in mijn armen liggen, de kleine baby wink.gif ). Zijn dutjes overdag doet hij in zijn bedje, en ook de nacht begint hij in zijn eigen bedje sinds zijn 10 - 11 maanden. Als hij 's nachts wakker wordt, komt hij bij ons. Hij is een zalige slaper: leg hem in zijn bedje en hij is vertrokken nog voor je de deur uit bent wink.gif

Je kindje is net ziek geweest, kon moeilijk ademhalen, die is waarschijnlijk ook nog onder de indruk daarvan en heeft bevestiging nodig? Ik zou ze lekker bij je nemen tijdens deze moeilijke periode. Waarom zou ze apart moeten slapen?
  • Ik zou haar rustig aan terug leren in haar eigen bedje te slapen. Dus in bed leggen, maar er wel even bij blijven in het begin. Troosten als er geweend wordt, maar niet uit bed nemen als het kan en zeker niet terug uit de kamer nemen, maar gewoon rustig samen in de donkere kamer blijven. Niet heel de tijd haar handje vasthouden, maar gewoon in de buurt blijven zodat je kan troosten wanneer nodig. Je zal er een paar avonden wat tijd aan moeten besteden, maar je zal zien dat het snel zal beteren op die manier.
    Ik zou haar trouwens vanaf bedtijd al in bed leggen ipv haar op deze leeftijd 's avonds nog eerst beneden in de zetel te laten slapen. Dat is goed voor een pasgeboren kindje, maar toch niet meer voor een kind van bijna een jaar oud.
    Veel succes en geduld ermee!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld