Slaapgewoonten op 18 maanden

• Slaapgewoonten op 18 maanden

Dag dames,

Ik had graag eens uit interesse gehoord van mede-mama's die ongeveer een 18-maander in huis hebben rondlopen hoe bij hun de "slaapjes" zijn smile.gif
    Wij hebben sinds een dikke maand geloof ik het voormiddag dutje weg gelaten… ze is nu 17.5 maanden oud en slaapt 's nachts zo'n 11uur en in de namiddag vanaf ongeveer 13u nog eens 2 tot 2.5 uur.
    Het leek me vroeg om het ochtend dutje weg te laten maar ze leek ons er zoooo klaar voor en merkten aan haar andere slaaptijden dat het misschien wel de moment was happy.gif

Ik ben bovendien ook wel eens geinteresseerd wanneer moeders van oudere kindjes overgeschakeld zijn naar één dut door de dag?

Alle ervaringen en verhalen Welkom!

thumbup.gif
  • Hier altijd vroeg nog maar een dutje. Nienke was 7 maanden en sliep alleen nog van 11:30 tot 15:00. Emily was ronde de 11 maanden en sliep alleen nog van 11:00 tot 14:00 en tessa slaapt nu alleen nog van 11:30 tot 14:30. Die is 6 maanden.
  • oh wow @Lynne ! Mooi! Is wel handig als ze dan maar één dut doen. Ik vond het hiervoor soms wel "lastig" met twee dutten. Als je weg moest was het altijd wat moeilijker want zomaar ergens slapen zat er met Emma meestal niet in.
  • Mijn dochter is bijna 18 maanden! Ze doet sinds ze 13 maanden is 1 dutje. We zijn overgeschakeld omdat ze na haar ochtenddut niet meer ging slapen in de namiddag.
    Haar ritme:
    20u naar bed voor de nacht, ze slaapt dan tot 6u30 à 7u.
    En dan rond 11u30 à 12u terug naar bed voor haar middagdut. Die duurt meestal +/- 1,5u à 2u.
    Kan uiteraard allemaal een beetje verschillen van dag tot dag.
  • hier eentje dat altijd al een heel erg wakker kind geweest is en al een hele tijd voor de 1ste verjaardag maar op 1 dut draait.
    's nachts slaapt ze zo'n 10 a11u en overdag nog een (vroege) middagdut (rond 11a12u) van ong 1u a 1u30 (uitzonderlijk eens langer)
  • Mijn (bijna) 17maander doet sinds een aantal weken maar 1 dutje meer, althans in de crèche toch.
    Thuis merk ik dat ze het soms wat lastig heeft in de voormiddag en gaat ze ook om 11u30 slapen, terwijl ze in de crèche pas na 12u gaat slapen.

Haar ritme is op zich als volgt:
    's morgens wordt ze tussen 6 en 6u30 wakker.
    's middags gaat ze rond 12u slapen tot ongeveer 15u
    's avonds gaat ze altijd om 19u slapen
  • Ik heb hier eigenlijk geen vast ritme voor haar dutjes.
    Ik leg ze in bed als ze moe is. soms twee dutjes per dag. Andere dagen 1 dutje per dag.
    Slapen 's avonds is rond 20.00u en ze wordt een 12uur later wakker meestal.

Gisteren was ze dan weer heel erg moe. Ze is om 17u gaan slapen en heeft doorgeslapen tot deze ochtend 07u. Om 9u heb ik ze alweer in bed gelegd omdat ze zo moe was en ze slaapt op de moment nog altijd ( 11u nu).
    Ik zou graag een vast ritme vinden. Denk dat dat voor haar ook veel beter is.

we hebben een tijdje een ritme gehad. uurtje in de voormiddag slapen rond 11u en rond 17u nog eens een uurtje. Ik denk dat ze meer nood heeft aan een lange goeie dut en ' savonds eventueel een uurtje vroeger bed in dan zo gebroken hier en daar een uurtje.
    Tips om ritme erin te krijgen ?
    Dwingen om te slapen vind ik wat raar. Lukt als volwassene al niet dus lijkt me voor een kindje dat nog niet in staat is linken te leggen tussen humeur en plezier en rust nog veel minder evident.
  • Hier 16maand en meestal 2 dutjes en af en toe maar 1tje.

Wakker rond 06u30.
    In de opvang bedje in rond 09u30 en kort dut.
    Rond 13u gaat hij terug zijn bed in en dan slaapt hij tot rond 14u30 à 15u
    Tot een 3maand terug sliep hij van 17u30 tot 18u15 ook nog eens.
    Toen ging hij slapen rond 21u.
    Nu gaat hij slapen rond 20u.

Als zijn voormiddag dut weg valt is het een beetje znders.
    Wakker 06u30.
    Slapen 11u30 tot rond 14u
    Bed in rond 19u.

De 2de is maar af en toe van toepassing.
    Hij heeft die korte dut in de voormiddag echt nog nodig.
    Zo is het leuk voor iedereen.
    Anders is hij heel zagerig en gedoe om te eten.

@Asil ik denk dat je zelf moet kijken of je de structuur gaat kunnen bieden.
    Structuur, rust, ritme en regelmaat kan alleen als je u daar als ouder ook wat naar schikt natuurlijk.
    Op deze leeftijd (ik dacht dat uw dochter ongeveer even oud was als onze jongste) lijkt he tmij ook niet simpel meer om ritme te vormen.
    Uw dochter is wss niet gewoon van wakker in bed gelegd te worden.
    Jij wacht wss tot ze echt moe is?

• @Neuzeke ja ik leg ze te slapen als ik door heb dat ze moe is. Maar ik leg ze wel wakker in bed hoor wink.gif Niet dat ze bij ons op onze arm bijna in slaap valt. Ik merk aan haar manier van stappen bijvoorbeeld dat ze moe wordt en dan leg ik ze in bed of als ze bij me kruipt om een boekje te lezen...
  • Hier een kindje van 21 maanden. Zij slaapt van 20.00u tot 06.30u en overdag nog van 12.30u tot 15.30u.
    Zij was rond de 17-18 maanden dat wij zijn overgeschakeld naar één dutje overdag. Toen was zij in de namiddag al na een uurtje of minder wakker waardoor we hebben geprobeerd naar één dut te gaan en dat liep eigenlijk meteen vlot.
  • @Lali en is dat elke dag ongeveer het zelfde uur dat ze gaat slapen ? Leggen jullie haar klokslag 20u in bed ? en klokslag 12u30 'middags ?
    Bij ons gaat ze tussen 19u en 20u slapen meestal. Maar de dutjes overdag is echt afhankelijk van hoe ze zich voelt.
    Als ik ze in bed leg en ze weent na 10*15 min nog dan haal ik ze er weer uit. Als ze echt moe is en wil slapen geeft ze normaal geen kik. Als ze moe is en wil slapen zal ze haar tutje nemen en anders gooit ze het weg. Aan zo'n signalen merk ik dat ze moe is en wil slapen.
  • @Asil Goh, het is niet klokslag 12.30u en 20.00u hoor (hoewel dit wel mijn richturen zijn, maar ja in de praktijk...), maar eerder tussen 12.30u en 13.00u en tussen 20.00u en 20.30u. Op normale dagen zal zij niet later dan 13.00u of 20.30u in bed liggen. Enkel als we weg moeten ofzo, dan gebeurt het dat zij wat later gaat slapen, maar ze wordt ook altijd op hetzelfde uur wakker en ze heeft die uren slaap wel nodig.
    Van zodra ik haar in bedje leg, hoor ik haar (meestal) niet meer dus hou ik mij zo goed mogelijk aan de vaste structuur. Moest zij een periode nog lang wakker liggen en/of huilen, zou ik dit wel aanpassen aangezien dat niet haar gewoonte is.
    We hebben ook wel een vast ritueel voor ze gaat slapen (één aflevering kijken van Bumba of Uki ofzo) dus dan weet ze dat het tijd is om te gaan slapen en wordt ze rustig.
    Voor ons werkt dit, maar misschien hebben wij op dat punt gewoon een gemakkelijk kind. smile.gif
  • @asil ik bedoel ook niet dat je haar in slaap laat vallen op uw arm hoor 😉.
    Ik bedoel maar dat je niet specifiek naar signalen kijkt.
    Eerder als ze al doodmoe is, pas in bed leggen?

Het is voor ouder en kind vaak makkelijker om een beetje regelmaat te hebben.
    Zoals bij Lali.
    Ongeveer dezelfde uren houden. Rituelen (doen wij niet bij onze 3de, die ziet zijn slaapzak en die weet al wat dat is en wil dan ook zo snel mogelijk naar bed).

Zijn ze sneller moe, dan ga je natuurlijk niet nodeloos rekken maar het uur dat ze ten laatste in bed moeten, probeer ik toch te houden.
    Zowel bij de 2.grote als de jongste Aangepast door Neuzeke op 11/02/2019 14:57
  • Ja misschien is ze al TE moe als ik ze in bed leg.
    had ook gelezen dat nachtmerries voorkomen (wat ze veel heeft) als ze te moe zijn (maar ook als ze te warm hebben, te laat en/of teveel gegeten hebben, ... )
    Avond uur is bij ons ook tussen 19u-20u altijd. Ten laatste 20u.
    Dutjes overdag vind ik echt moeilijk.
    Misschien moet ik wat meer proberen om ze een vast ritme te geven overdag ook.
    Maar als ze niet moe is krijst ze gewoon de boel bij een wink.gif en daar krijg ik dan weer stress van dus dat houd ik niet lang vol smile.gif
  • Kindjes die te moe zijn, kunnen de drempel van rustig zijn natuurlijk ook al voorbij zijn.
    Waardoor ze net actiever worden.
    Je stopt ze dan toch in bed omdat je weet dat ze eigenlijk een dutje moeten doen en dan liggen ze te tetteren, kruisen of huilen.
    Als moeder denk je dan "lap die is niet moe". Terwijl het ook een teken kan zijn van te moe 😁😂.
    Ik heb dat ook al voorgehad dat ik de grote broers moet ophalen en de jongste wat moet wachten.
    Hij lijkt dan hyper en super wakker maar niets is minder waar natuurlijk.
    Dan is het ook niet direct stil. Maar ik laat hem effe doen.
  • Vind het echt moeilijk. Ik laat ze ook wel huilen maar geen half uur aan stuk.
    Gisteren voor eerste keer wel en uiteindelijk is ze in slaap gevallen. Ze heeft echt moeilijke avonden tegenwoordig.
    Slaapritueel veranderen ?
    Te warm ...
    Ik vind het allemaal niet evident ponder.gif
  • En had je een bepaald ritme die je iets of wat volgde of echt altijd anders?
  • alleen avond hebben we echt zelfde uur. 19u , ten laatste 20u afhankelijk van wanneer ze nog in de creche heeft geslapen.
    Soms heeft ze dagen van maar een dutje in de dag, meestal dan rond de middag en dan slaapt ze 2-3u.
    En soms dagen met een uurtje voormiddag en uurtje namiddag.
    Maar daar kan ik geen klok op gelijk zetten.
    Als ik de log bekijk van de creche hebben ze er ook geen vast ritme in, in die dutjes doorheen de dag. Ze zeggen ook dat onze dochter echt alleen maar slaapt als ze moe is. In bed leggen op het uur zonder echt moe te zijn haalt niet uit.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld