Schreeuwend wakker worden, niet meer in slaap te krijgen

• Schreeuwend wakker worden, niet meer in slaap te krijgen

Hallo allemaal,

Wij zijn net terug van een weekje vakantie.
    Alles ging prima, vliegtuig, eten, slapen,...

Alleen de laatste nacht kon mijn zoontje (9 maanden) de slaap niet vinden en heeft hij meer dan 2 uur echt geschreeuwd.
    Hebben toch echt van alles geprobeerd, maar niets hielp.

Sinds we terug zijn wordt hij snachts rond 3 à 4 uur schreeuwend wakker! En is niet meer in slaap te krijgen. Als ik hem opneem is hij direct stil.
    Ik neem hem dan op en ga ermee in de zetel zitten en probeer hem in slaap te wiegen. Zijn ademhaling wordt rustiger en als ik hem terug leg, wordt hij wakker van zodra hij de matras raakt... en begint weer te scheeuwen
    Als ik dan mijn hand op zijn buikje leg en heen en weer beweeg is hij weer rustig, maar als ik denk dat hij slaapt en stop, wordt hij weer schreeuwend wakker...
    Ik heb ook al geprobeerd om bij hem in bedje te gaan liggen, alles gaat pril tot op het moment uk op sta en terug in mijn eigen bed wil gaan liggen...

Het duurt meestal 1.5 uur eer hij weer slaapt en dan slaapt hij tot smorgens 8-9 uur...

Heb ook al geprobeerd hel de fles te geven en dan valt hij sneller in slaap, maar ik kan toch niet opnieuw beginnen met nachtvoedingrn?

Voor de vakantie was hij een perfecte slaper! Hij ging slapen en werd smorgens op 8-9 uur wakker...

Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
    En wat kan ik eraan doen, want dit hoe ik niet lang meer vol...

Alvast bedankt voor jullie tips
  • Misschien heeft hij wel gewoon terug honger als hij na de fles sneller in slaap valt. Hier heeft onze middelste tot 15 maanden nachtvoeding gehad. Ik geef liever snachts een fles dan uren met een krijsend en huilend kind te zitten.
    Daar is niemamd blij mee.

Het kan ook een fase zijn. Hier hebben ze allemaal eond verschillende leeftijd het soms moeilijk gehad snachts. Dat duurde dan een tijdje en in eens was het voorbij
  • Ik volg @Lynne, het kan gewoon zijn dat hij een groeischeut heeft en dus hongerig is?

Hier ook eentje van 9 maanden en nu een tand of 4 die tegelijk doorkomt, dus ook hele slechte nachten. Maar wij hebben nog nooit een nacht gehad die langer dan half 5 duurde dus is niet te vergelijken. Verlatingsangst kan ook op de leeftijd dacht ik. Dus misschien tandjes, wat Verlatingsangst en eventueel een hongerige fase?
    Het is niet gemakkelijk om te ontdekken wanneer ze zo klein zijn thumbup.gif
  • Wij geven ook 's nachts nog een voeding als het echt niet anders kan. We proberen altijd wel eerst even zonder voeding (zien of ze vanzelf terug in slaap vallen, evt. tutje geven, ...) maar als dat allemaal niet werkt - dan geven we melk (borstvoeding). Deden we zowel destijds met onze oudste als met ons jongste nu.

Zowel voor de kindjes als voor onszelf. Ook al zijn ze 'al' 8 maanden of zelfs bijna een jaar, toch zijn ze in se nog heel klein en kunnen ze je ook 's nachts nog echt nodig hebben (groeispurt, nood aan nabijheid, ...). We willen hen die geborgenheid geven, ook 's nachts.

Maar ook voor onszelf is dit de betere optie: als je allebei 's ochtends vroeg uit bed moet om te gaan werken, is elke nacht anderhalf uur met een half-slapend kind rondwandelen echt geen optie. Dan liever een kwartiertje aanleggen en terug kunnen gaan slapen. Je hoort vaak 'daar wennen ze aan, die voeding mag toch geen gewoonte worden?, enz.' En dat snap ik, maar anderzijds denk ik: 'in slaap gewandeld/gedragen worden kan óók een gewoonte worden voor het kind' en dat is een gewoonte die ik al helemaal niet wil. Dat is nog veel vermoeiender...

Hier twee keer 'pech' op het vlak van slapen. Verhalen van 2 maanden oude kindjes die al de ganse nacht doorslapen is nooit aan de orde geweest, maar voor de rest wel vrolijke, tevreden & vooral gezonde kindjes, dus ja, 'als het dat maar is' probeer ik dan te denken... Al geef ik toe: het kan met momenten dodelijk vermoeiend zijn, zeker in combinatie met een fulltime baan. Ben er soms ook gefrustreerd van geraakt (en nu soms nog), maar langzaamaan zie ik wel verbetering. Dus uiteindelijk komt het bij alle kindjes wel goed, al zal het bij de éne wat langer duren dan de andere.

Jouw verhaal is natuurlijk een beetje anders, omdat je kind (als ik het goed lees) al wel geruime tijd goed doorsliep (was/is bij ons niet het geval), maar ook dan kan het (denk ik) echt wel honger zijn owv bv. een groeispurt...

• Zijn de oren al bekeken ?

Verder tje fases e.
    Kinderen hun 1ste jaren bestaat uit fases .

Tanden ?
    Te warm ?
    Dorst ?
    Honger ?
    ....

Wie zal het zeggen.
  • Is hij verkouden? In dat geval zou ik de oren zeker laten nakijken! Tandjes heeft hier ook een weerslag op het slapen. Of als ze wat veel heeft meegemaakt de laatste tijd (hier soms ook met vakantie bv).
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld