Nachtritme baby 8 weken

• Nachtritme baby 8 weken

Hallo,
    Mijn zoontje is 8 weken oud en slaap eigenlijk zeer goed. Wel merken we dat hij steeds wakker wordt om 2u en 5u 's nachts, ongeacht het uur van zijn laatste fles. De ene avond eet hij zijn laatste fles nog om 7u, de andere om 10u en toch iq hij steeds om 2u wakker. Hij drinkt dan ook opnieuw een fles.
    Hebben jullie enig idee hoe we dat ritme kunnen aanpassen? Mij lijkt het zo vreemd dat hij de ene dag 6u verder kan met een fles en de andere dag na 3u opnieuw wil eten. Overdag zit er meestal 3 a 4u tussen.

• Het is een klein babytje van 8 weken. Daar hoef je echt geen ritme van te verwachten. Onze tessa is bijna 6 maanden en is snachts weer zo wisselvallig als de pest. Als ik dacht dat er een schema in zat is het weer anders.

Met 8 weken zal hij nog veel veranderen. Het kan erger worden, beter wordrn, slechter worden, anders worden.
  • 8weken... volg het ritme van je baby.
    Wel kan je eventueel proberen om ofwel om 2u zijn tuutje te geven en dat hij terug een uurtje slaapt en dan pas een flesje, oftewel om 5u. Het kan eventueel ook een gewoonte zijn. Maar om zijn ritme op 8weken te proberen aanpassen is niet makkelijk, want eigenlijk heeft hij nog geen ritme, heeft er geen enkel besef van.
    Succes!
  • @Dorien8
    Ik zie dat je berichtje al een tijdje geleden is maar ik hoop toch nog "van dienst" te kunnen zijn bigsmile.gif
    Als je hier op het forum wilt praten over "ritme" of "doorslapen" moet je niet teveel verwachten vrees ik… de meesten zullen alleen maar antwoorden dat je je erbij neer moet leggen, dat een baby geen ritme kan hebben, dat het helemaal normaal is dat ze niet "doorslapen" en dit ook niet mag verwachten en daar niks aan te doen valt. Iedereen voed op hoe ze willen en als mama's graag om het uur de borst geven, 20x opstaan 's nachts en zelf geen leven meer hebben omdat dat nu eenmaal "normaal" is mag dit uiteraard. Iedereen doet wat ze willen. Wij besloten echter een ander soort aanpak. Misschien hebben we gewoon geluk gehad met onze dochter, misschien heeft onze aanpak ertoe bijgedragen…. wie weet, ze kan het ons niet zelf vertellen vrees ik….
    En vaak heb ik al reactie gekregen als ik mijn ervaring/mening geef maar misschien heb je er wat aan smile.gif Dat kies je uiteraard zelf!

Ikzelf heb 6 maanden borstvoeding gegeven en uiteraard is dit "op verzoek" maar ik heb er altijd wel een paar regeltjes aan verbonden laat maar zeggen. Zo probeerde ik zowiezo eerst te kijken of er niets anders aan de hand was dan alleen maar honger als ze vroeger kwam dan normaal. Direct de borst aangeven met het gedacht dat het altijd honger is of omdat ze gewoon zou willen tutten deed ik niet. Uiteraard als niks anders hielp, mocht ze lekker aan de borst. Maar zo kregen wij er wel ongeveer een ritme in. Meestal dronk ze om de 3 uur, soms eens een dag dat ze om de twee uur al daar was maar mijn eigen minimum was 2 uur… eerder probeerde ik ze eerder af te leiden want ik wilde niet als tut dienen.
    Door dit "ritme" hadden we ook een +- bedtijd. Om 21u gaf ik haar de borst en 's avonds mocht ze best tot een uurtje klusteren bij mij als ze wou, lekker gezellig, maar tussen half10 en 10 uur zat ze er dus wel in. Dan werd ze tussen 3 en 4 wakker om nogmaals de borst te krijgen en dan sliep ze daarna weer tot ergens tussen 6 en 7 naargelang ze 's nachts wakker was geweest.
    Aangezien haar voedingen door de dag dus ongeveer rond de 2à3 uur naargelang haar "goesting" kon het wel zijn dat ze bv om 19h nog had gedronken. Nou dan kreeg ze alsnog om 21h de borst. Dus ongeacht wanneer die voorlaatste voeding was, om 21 hing ik haar er terug aan tongue.gif
    Dan was ze daarna klaar voor de nacht, kamertje in en slapen. Op die leeftijd viel voornamelijk nog in slaap aan de borst dus kon ik haar gewoon wegleggen na het voeden. Eigenlijk al vanaf het begin ongeveer zo gedaan.

Ze begon meer en meer door te slapen vanaf haar 3 maanden. Eens het meerdere nachten na elkaar voorkwam dat ze die nachtvoeding oversloeg ben ik ook begonnen met haar eerst zo proberen te troosten zonder de borst aan te bieden en te kijken of ze zelf terug in slaap viel. Voor mij wou dit zeggen dat ze het best kon maar misschien gewoon af en toe een duwtje in de rug nodig had. Tegen die leeftijd moet ik zeggen dat ik nogal snel doorhad of het van honger was dat ze wakker was geworden of of ze "gewoon" was wakker geworden en niet direct terug zelf haar slaap terugvond.
    Ik zou in jouw geval proberen om die "laatste" fles dus op hetzelfde uur te geven, ongeacht wanneer de voorlaatste was, hij kan zen buikje maar goed vol hebben. En als hij dan wakker word om 2uur zou ik gewoon even proberen te kijken of het hem echt wel van de honger te doen is. Misschien slaapt hij wel redelijk snel terug in, word hij weer wakker om 5uur voor de fles…. Als je dit een tijdje probeert slaagt hij misschien die van 2u wel over en hoef je er maar één keer uit 's nachts. Niemand kan je vertellen natuurlijk of dit gaat werken/lukken content.gif Dat zal even proberen zijn en zien wat je eventueel wil doen.

Groetjes en succes om jullie gewenste ritme te vinden! wave.gifAangepast door HappyJ op 05/07/2018 15:29
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld