wat denken jullie

• wat denken jullie

bij de naam Yassin?

iemand tips voor gelijkaardige namen?
  • Moslim naam? Niet dat daar iets mis mee is. Maar dat is het eerste wat in mij opkomt
  • Ik zou dat niet doen, je geeft je kind minder kansen op de arbeidsmarkt/huurmarkt ... Helaas, er is nog veel racisme. Ik zou een naam kiezen die ook door Vlaamse families gekozen wordt.
  • Mss is de ts wel een moslim? Mss daar al eens aan gedacht of mogen die hier niet aanwezig zijn? Yassin is een prachtige naam of hij nou Vlaams of “moslim” is. Een naam zegt niet alles over een persoon maar wel over de persoon die iemand afwijst voor een naam... .
  • Een oud-collega heeft een zoontje die zo heet. Ik vind het een supermooie naam.
  • ik ben niet moslim. Mijn man vindt deze naam mooi, zelf twijfel ik nog net vanwege de connotatie met 'moslimnaam'.

bij de eerste waren we het direct eens over de naam, nu is het moeilijk smile.gif
  • Als je zelf niet-moslim bent, zou ik deze naam nooit geven aan mijn kind.
    Je maakt het hem alleen maar onnodig moeilijk door een naam te kiezen met deze connotatie.
  • @Moikar, ik ben leerkracht Nederlands voor anderstaligen en het is inderdaad verschrikkelijk dat mensen met een naam als Yassin minder kansen krijgen dan een Thomas sad.gif. Maar het is de realiteit, ik zie dat dagelijks bij mijn cursisten die bijvoorbeeld geen huurwoning vinden.

Mijn collega die perfect Nederlands spreekt (maar een Arabische naam heeft) kreeg nooit reactie op zijn sollicitaties tot hij een andere (Vlaamse) voornaam gebruikte.

Er is nog werk aan de winkel in onze maatschappij ...
  • Idd, ik zou dit ook nooit kiezen omwille van de connotatie met de islam. Een collega van mij is samen met een (niet strikt praktiserend) moslim en zij hebben hun zoon bewust GEEN moslim voornaam gegeven EN haar familienaam. Ze schamen zich niet, maar zijn er zich wel van bewust dat ze hun zoon anders minder kansen zouden geven (en de papa ondervindt dit ook zelf uiteraard).
  • Dat is inderdaad heel erg, maar ik heb wel 1 bemerking bij het opportunisme (bij gebrek aan beter woord) van de mensen die geen moslimnaam en haar achternaam gebruiken: op die manier gaat er nooit iets veranderen natuurlijk... Dan conformeer je aan de 'foute' reflex in mijn ogen.

• Er is idd nog veel werk aan de winkel en door de namen niet te gebruiken zal het wss niet beteren maar ik zou mijn eigen kinderen ook niet inzetten om een probleem aan te pakken.

• Ik ben gehuwd met moslim en onze kinderen hebben moslimnamen. En ze hebben de achternaam van papa. Mijn ouders wilden ook liever mijn achternaam, maar sorry, dat wil ik niet, net daarom. Er zal niks veranderen als men toegeeft en vooral het gevoel dat ik krijg als men 'deze goede moslims die voor westerse namen kiezen' gaat als voorbeeld stellen van het 'juiste' maakt het in mijn ogen nog erger!

Mijn kinderen zullen zich van mij (en van hun vader ook niet, want hij doet dat zelf ook niet!) niet mogen verstoppen achter hun naam! Je kan zoveel excuses aan halen om ergens niet te geraken in je leven (je leeftijd, je uiterlijk, je naam,...) Het hangt toch veel af van je instelling. Ik ken mensen met vreemde namen genoeg die wel een huis vinden, die wel een goede job vinden, die geen problemen hebben op school, waarvan de kinderen perfect nederlands kunnen na een half jaar school lopen ... zelfs als ze thuis alleen maar een andere taal spreken!
  • Daar heb je ook een punt ano!
  • Daar ben ik het dus niet mee eens.
    Waarom het je kind moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan? Ik zou als grootouder ook liever hebben dat de ouders 2 keer zouden nadenken en kind een Westerse naam zouden geven.
  • @ano, ik snap je ouders ook. Je maakt het je kinderen net iets moeilijker in het leven. Vraag het maar aan Unia... het is de pijnlijke waarheid. Uit interesse: Waarom heb je geen neutrale voornaam gekozen? Sommige namen kunnen in beide culturen ... Of wou je man alleen maar een moslimnaam?

• we hebben de namen gekozen die we het mooist vinden, wij de ouders, niet de grootouders, niet de andere mensen om ons heen. Een voorrecht dat blijkbaar ook alleen maar mag voor echte westerlingen volgens jou dus? alle anderen moeten toch eens twee keer nadenken over welke naam (die een echte naam is, zelfs als klinkt hij exotisch) ze hun kinderen geven?

• Wat een rare discussie wordt dit. De vraag was gewoon wat er gedacht wordt van de naam Yassin....
    @Ano, ik vind Yassin best een leuke naam. Ik ken hem wel enkel als Yasin met één s, da's een jongen die bij mijn zoontje in de klas zit. Er zit ook een Yunis bij hem, vind ik persoonlijk ook wel leuk! Misschien nog Amin, Sami of Soufiane?
  • bedankt itsme... Yasin met 1 -n vind ik dan weer verwarrend, ik zou zelf dan yasiiieen zeggen smile.gif

• @ano, ik werk met allochtonen en zie dagelijks met welke problemen ze (helaas!) in aanraking komen. Ik heb dus een andere visie dan jou, maar ik hoor dan ook DAGELIJKS hoeveel racisme en vooroordelen er zijn. Als jouw kind op zijn 16 een vakantiejob zoekt en een CV invult, zal het minder snel opgebeld worden dan een kind met een niet-moslimnaam. Dat is nu eenmaal de realiteit ... Van Thomas Peeters weten ze zeker dat hij Nederlands spreekt, van Ibrahim zijn ze niet helemaal zeker. (kan bv ook een vluchteling zijn die op zijn 14 hier is aangekomen) Thomas aan de kassa van een buurtwinkeltje vinden de Vlaams Belangers onder de klanten geen probleem, maar iemand met Ibrahim op het naamkaartje is dat wel (dus die krijgt niet eens een uitnodiging van de eigenaar van die winkel om te komen solliciteren, ook al is die eigenaar zelf niet racistisch, die mens denkt ook aan zijn omzet). Dat zijn nu eenmaal de feiten. Dat zou ik mijn kinderen niet willen aandoen.

(Ik heb laatst nog een anderstalige cursist horen zeggen dat hij het maar niks vond dat hij Nederlandse les ging krijgen van Mohammed. Dat Mohammed hier geboren is en perfect Nederlands spreekt, daar had hij niet aan gedacht ... smile.gif )
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld