Veel twijfel - jongensnaam - niet té speciaal?

• Veel twijfel - jongensnaam - niet té speciaal?

Hallo, ik ben in verwachting van mijn tweede zoontje. Een jongensnaam vinden was deze keer echter heel moeilijk. We twijfelen nu voor 'Alvar' . Ik vroeg mij af wat andere mensen daarvan vinden aangezien ik de naam nog nooit gehoord heb. Ik wil een speciale naam, maar het moet ook niet té zijn. Wat denken jullie als jullie deze naam lezen? De betekenis is trouwens 'elf', wat we zeer mooi vinden.

Andere namen die we mooi vinden: artan, artar, thorben, eben, sverre. Andere suggesties zijn ook welkom!

Groetjes! ...
  • Hmm, ik ben geen fan... sorry!
    Wij hebben een Lasse en een Mats. Ebbe, Sverre, Iben, Torre, Sem en Ties stonden hier ook nog op de lijst!
  • Ik vind Alvar de minste van uw lijst.
    Artan en Artar vind ik ook niet zo mooi.
    Eben vind ik de mooiste van uw lijstje.

Ik had hem wel al gehoord maar nog niet als naam.
    Onze krukjes van Ikea zijn Alvar krukjes.
  • Wat een rare namen allemaal. Van jullie lijstje zou ik dan Sverre kiezen. Kinderen onderling zijn zo gemeen. Zodra ze er achter komen dat Alvar elf betekend zal die op school als "de elf" bekend staan. Geloof me dat hij dat niet zal waarderen
  • Hoewel ik hem zelf niet zou kiezen, is het nu ook niet dat de naam écht niet kan (vind ik toch).

Van jouw lijstje vind ik Eben het mooiste (of Ebe zonder eind-n).

• Ik vind 'Alvar' geen waauw-naam, maar nu ook niet afschuwelijk. Het klinkt stoer en je weet ook wel duidelijk dat het een jongen is. Dat dat "elf" betekent, hoeft toch geen reden zijn om te plagen? Ik denk dat kinderen niet aan elkaar vragen wat hun naam precies betekent...
    Artan en Artar vind ik dan minder mooi. Thorben en Eben vind ik persoonlijk de mooiste uit jouw suggesties.

• Deze naam, en Scandinavische namen in het algemeen, zijn niet mijn stijl, maar ik vind wel dat hij went. Ik ken een Alvar en vind het een stoere, mannelijke naam (nu misschien iets minder stoer, nu ik weet dat het Elf betekent wink.gif ). Voor elke naam ga je voor- en tegenstanders vinden (te speciaal, te gewoontjes, te saai, te veel voorkomend, vreemde speling, enz). Als dit voor jullie de naam van jullie zoontje is, zou ik er gewoon voor gaan.
  • Alvast bedankt iedereen! Ik vind het een mooie naam maar blijf twijfelen. Het is niet zoals bij mijn eerste zoontje dat we zoiets hebben van ja! Dat is de naam. Bij de andere namen op ons lijstje ook niet trouwens. Dat het elf betekent vind ik net heel mooi. Kinderrn kennen de betekenus inderdaad niet en ik geloof ook niet dat hij zou geplaagd worden met deze betekenis. Dus dat is voor mij geen tegenargument. Iemand nog suggesties? Aran en yaro vinden we ook heel mooi maar is bijna hetzelfde als de naam van obs eerste zoontje dus geen optie. Kent iemand nog speciale namen?
  • Ik probeer nog even...
    Iljo - Birger - Jesper - Dante - Ravi /Xavi - Tobe - Silas - Magnus - Otto - Anton - Ivar -
  • Alvar doet me denken aan het Portugese Alvaro, wat ook elf betekent.
    Niet echt fan van de namen die je voorstelt.

Als ik kijk naar elven namen die best nog gangbaar kunnen zijn, denk ik aan deze:

Cirdan
    Enel
    Feanor
    Idril
    Imin
    Nellas

Je andere suggesties lijken mij wat Scandinavisch, dus in die richting:

Balder
    Lunt
    Esper
    Laurits
    Iven
    Einar
    Thorian

Andere, niet veel voorkomende namen:
    Linus
    Pelle
    Tobin
    Jurre
  • Ebe(n) vind ik leuk, de rest is niet mijn ding.
  • Ik denk ook nog aan Yaron, Astor, Thoran, Uulen, Karsten, Wodan, Wolle, Birger, Perben of Gerben
  • Ik vind Alvar welk ok !
    Ik vind Artan ook mooi.
    kwestie van smaak.
    Op elke naam is iets te vinden door iemand ...
    Als je die naam mooi vindt, gewoon doen !
  • Bedankt voor alle reacties! Ons eerste zoontje heet Yoran trouwens.

We twijfelen ook nog over ivar.

Alvar of ivar. Ivar heeft een mooie en gemakkelijke klank om uit te spreken maar is ook wel erg stoer vinden we.
    Het elfengehalte van Alvar vinden we mooier maar alvar is dan weer iets minder gemakkelijk uit te spreken.. ale het klinkt iets minder vanzelfsprekend.
  • Ik vind Alvar wel nog passen bij Yoran. Zeker niet moeilijk om uit te spreken, deed me in eerste instantie denken aan de spaanse voornaam Alvaro.
    Vind het wel mooier dan Ivar.

Uit de overige namen uit je originele post zou ik voor Thorben gaan. Een suggestie: gelijkaardige naam die ook niet te veel voorkomt is Tjorven. Die vind ik ook heel leuk! Tjorven vind ik ook iets minder hard dan Thorben.

(ik heb een naam met geen echt leuke betekenis, maar geen haan die daar ooit al naar gekraaid heeft in mijn leven... zou me daar niet té veel op fixeren wink.gif )
  • Tussen Ivar en Alvar ga ik zeker voor Alvar!
  • Hier nog een stem voor Alvar.
    Ik had hem nog nooit gehoord, is ook niet meteen mijn persoonlijke smaak maar het is een naam die wel zou wennen en niet 'raar' is.
    Ook de combinatie Yoran en Alvar klinkt goed. (al hoeft dat natuurlijk niet per sé)
    Ivar is ook OK, maar Alvar net ietsje beter vind ik.
  • ik ben wel fan van Alvar!
    Het is speciaal maar niet te
    ik hoor ook wel graag speciale namen voor jongens (voor meisjes dan weer eerder klassiek)
  • het huidige alvar is kalksteen in het Nederlands

Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld