Populairteit belangrijk?

• ik zeg dat ook nergens dat er geen kans is om met een minder populaire lijst met iemand in een klas terecht te komen, maar de kans wordt wel groter naarmate een naam vaker gebruikt wordt
  • Ik volg SDF compleet, ben ook een leerkracht. (Leerkrachten hebben het écht moeilijk om namen te kiezen, al die namen die je ziet passeren, en dan nog eens de connotaties..)

Ik kijk wel niet naar de lijstjes van topnamen, maar namen die je op school hoort en van kindjes die geboren worden in de buurt, dat is niet altijd hetzelfde als die lijstjes omdat sommige namen ook streekgebonden zijn.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik inderdaad denk als er een Lucas of Emma wordt geboren: ahja, de naam is wel ok... Ik heb dus niet dat waauw gevoel. Maar liever dat dan mensen die zeggen: we wouden een naam die niet vaak voorkomt. En waar je dan bij denkt: hebben die nu gwn wat letters uit een scrabble zakje gehaald en naast elkaar gelegd om een naam te vormen?

Dus liever populaire naam dan geknutselde naam om speciaal te doen..

Ps: Kijk ook naar de achternaam.. Is die veel voorkomend zoals Peeters, De Backer, De Smet, Janssens,.. kies dan misschien een iets minder voorkomende naam. Ik ken 3 Laura Peeters'..
  • Onze kinderen hebben vrij veel voorkomende namen maar zaten nog nooit met een naamgenoot in de klas.
    Terwijl specialere namen wel meermaals voorkomen, je weet dat dus inderdaad op voorhand niet.

Ik was zelf het andere uiterste: ik heb een heel speciale naam en vond dat als kind altijd verschrikkelijk.
    Iedereen vergat mijn naam, ik moest hem ALTIJD spellen, telkens weer opnieuw herhalen (hij is ook niet zo gemakkelijk uit te spreken en als kind had ik er problemen mee (moest logopedie volgen), dat heeft echt wel gezorgd voor een kleine "identiteitscrisis", ik schaamde me echt voor mijn naam...

Bij mij was het wel heel extreem natuurlijk, maar een naam is wel erg belangrijk voor je zelfbeeld.
    Daarom dat ik onze kinderen een normale naam wilde geven waar geen mogelijkheid tot foutief verstaan bij bestond.
    En die we mooi vonden, natuurlijk. Dat ze populair zijn vind ik niet zo erg, dat wil zeggen dat vele mensen het mooi vinden.
  • Even nog wat bedenkingen!

1) Helemaal eens met jongensintwild. Met een populaire naam heb je gewoon meer kans dat je met een naamgenootje in de klas zit. Dat wilt natuurlijk niet persé zeggen dat dat altijd zo is en dat je dat bij een unieke naam nooit hebt. Maar de kans is gewoon groter. En je blijft natuurlijk niet je hele leven in een klas en misschien zelfs niet in hetzelfde dorp of provincie. Je hebt na de lagere school nog de middelbare school, eventuele hoge school/universiteit, collega's, buren, het rusthuis (wink.gif), overal heb je gewoon meer kans op naamgenoten. Ik heb in mijn 31 jarige bestaan nog maar met 1 iemand gepraat met dezelfde naam als ik. Mijn vriend Steven heeft al heel wat meer Steventjes ontmoet!

2) Nog iets waarover ik jongensintwild moet bijtreden: populaire namen van nu zijn niet meer zo populair dan de populaire namen van vroeger. Doordat er meer en meer mensen kiezen voor uniekere namen, worden de populaire namen maar de helft zoveel keer gegeven dan de populaire namen van vroeger.

3) Ook eens met wat Veevie zegt: achternaam is inderdaad belangrijk! Mijn vriend heeft een veelvoorkomende achternaam en op onze middelbare school zat effectief nog iemand een jaar hoger met dezelfde voor- en achternaam. Dat is natuurlijk helemaal niet zo leuk.
  • Wij hebben er wel erg rekening mee gehouden. Zelf hebben we allebei een weinig voorkomende naam en vond dar wel fijn.
    De naam moest wel echt zijn. En we hebben hem gevonden, eentje die we heel mooi vinden en blijkbaar de mensen ook want we krijgen er alleen maar positieve reactie over. En die naam heb ik nog nooit gehoord of toch niet bij een kind.
    Vorig jaar zijn er 2 geboren in Vlaanderen maar je moet maar de pech hebben dat dan die andere net bij jouw kind in de klas zit.
  • @goeleg in onze opvang zit een meisje met de naam zoals uw zoontje. Wel een andere schrijfwijze.

Het valt ons op, hoe oud de namen zijn in onze opvang.
    Jules, Marcel, Mon, Toine, Lisette, Odile, Julia,...
    Wss een beetje de namen die in het rusthuis een straat verder ook voorkomen.
    Ik vind het GEWELDIG en worden die namen terug in en komen ze daardoor in de top 20 terecht dan is dat te begrijpen.
    Prachtige namen.
  • Blijkbaar is het ook meer voorkomend bij oude vrouwtjes dan bij oude mannen 😀
    Ik ben toch heel content met onze Odiel. De meisjesnaam was Odet dus bij nummer 2 moeten we weer 2 namen zoeken, die hopelijk niemand anders in de buurt kiest.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld