Naam 3de kindje

• Naam 3de kindje

Ikzelf ben zwanger van mijn eerste kindje. 12 weken ondertussen. Mijn vriend heeft al 2 zoontjes uit een vorige relatie. Seppe en Ferre. Geen namen die ik zou kiezen. Vinden jullie dat mijn eerste/zijn derde kindje een naam moet hebben die bij de 2 andere past? Ik vind het moeilijk aangezien het niet mijn genre is. Indien wel wat zijn jullie suggesties? Zowel voor een jongen als een meisje.
    Dank u wel allemaal om te helpen
  • Ik vind niet dat het erbij moet passen. Zelfs niet voor een 'volbloed' broer/zus. Het zijn individuen die later hun eigen leven gaan leiden. Kies lekker een naam die jullie alletwee mooi vinden, ongeacht of het 'past' of niet 😊
  • Hoh ik vind dat namen wel wat in dezelfde stijl mogen zijn.
    Ik denk dat de meeste mensen wel een bepaalde stijl hebben, waardoor namen vaak gewoon al samen passen.
    In jullie geval vind ik dat anders.
    Jij hebt een andere smaak en jij moet geen rekening houden met wat de smaak van anderen is of was.

• Ik zou daar niet op letten. Wij doen dat bij onze eigen kinderen eigenlijk al niet eens.
  • Onze kinderen hebben wel dezelfde stijl als de kinderen die man al had. Dat zijn ook namen die ik mooi vind, als je ze alle 4 zegt, dan klinkt het als 1 hoop broers en zussen.

Seppe , Ferre en Charles-Henri, dan maak je HEEL erg duidelijk dat er eentje anders is. Als dat je bedoeling is.. Wat is wel je genre dan?
  • Hier hebben wij toch echt alleen namen gekozen die we mooi vinden. Nienke is een Friese naam, Emily is engels, en Tessa vonden we al jaren prachtig. Ze zijn uniek op zichzelf maar past prima samen, zou niet weten waarom namen met verschillende stijlen niet samen kunnen gaan. Je kiest toch wat je mooi vind, niet omdat bij kwik kwek ook kwak hoort.Aangepast door Lynne op 23/12/2018 21:50
  • Ikzelf ben meer voor de Franse oude namen.
  • Ik vind dat de namen van kinderen niet bij elkaar moeten passen. Later hebben ze hun eigen gezin en dan worden ze niet meer zoveel met hun (half)broer genoemd.
    Ik vind uiteraard wel dat hij de naam ook leuk moet vinden, en hij is duidelijk van dat soort namen. Dus ik denk dat jullie wel een compromis moeten zoeken. En dat lijkt mij geen gemakkelijke opdracht als jij van oude Franse namen houdt, want dat is inderdaad een heel ander soort naam!
    Zeker voor een jongen niet simpel, daar kan ik enkel op Josse komen. Een meisje is wat simpeler, daar denk ik aan: Irene, Elise, Laure, Flore, Reine, ...
  • Ik vraag mij toch af of er in veel gezinnen 2 namen met een totaal andere stijl voorkomen.
    Jan en Allesio bijvoorbeeld.
    Het is niet omdat namen een andere achtergrond hebben dat ze niet samen passen e.
  • Louis, Leon, Juliette, Charlotte ... passen daar toch goed bij?
    Je moet een naam kiezen die jij mooi vindt!
  • Idd, naam kiezen die je vooral ook zelf mooi vind! Zodat je er achteraf geen spijt van hoeft te hebben, want hoe jammer zou dat zijn...

Natuurlijk maak je dat verschil zo groot als je zelf wel, als er een zoontje bijkomt dat Jean-Louis-Michel gaat heten, zal het inderdaad naar de buitenwereld overkomen als de vreemde eend in de bijt. Anderzijds, kinderen zien dat zelf niet zo en zullen gewoon nooit anders gewend zijn. Plus het blijft een individu die later ook een eigen leven gaat leiden.

Mischien kan je de kids ook bij de naamkeuze betrekken, afhankelijk van hoe oud ze zijn?
  • Dan vind ik Charles (op zijn Frans) er nog wel mooi bij, eindigt ook op die doffe e zoals de broers, maar is toch een ander genre van naam
  • Ik vind niet dat namen van kinderen van hetzelfde genre moeten zijn. Maar zoals iemand al zei: een té verschillende naam maakt misschien té duidelijk dat het een half broertje is? Als jij van oude Franse namen houdt, kan je misschien is kijken naar Nederlandse/Vlaamse vormen van zo'n namen? Zo is Emile bv Frans, maar heb je ook de vormen Mil, Miel en Emiel. Of Tjen(ne) ipv Etienne, Thieu ipv Matthieu, Lou of Lode ipv Louis, enz. .En anders eveneens klassieke namen maar eerder internationaal dan typisch Frans? Dan denk ik aan Arthur, Jef, Louis, Victor, Vic,,... . Of een modernere Franse naam zoals Yannick, Loïc,... Al vind ik een naam als Charles er inderdaad ook bij passen, net als Jules of Julien. Want de namen van de zoontjes zijn inderdaad Vlaams maar zijn wel oude namen en dat zijn klassieke Franse namen, zeker in België ook (kijk maar naar alle opa's die vaak een Franse naam hebben smile.gif ).
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld