Gioia

• Gioia

Hallo allemaal,

Ik ben nu inmiddels 24 weken zwanger van ons eerste kindje, een meisje
    Zelf ben ik van kleins af aan al helemaal weg van de naam Gioia
    Ik had namelijk een beste vriendinnetje op de basisschool die zo heette en ik vond haar naam altijd al prachtig.
    Ze was echter van Italiaanse afkomst.
    Mijn man vind de naam Gioia ook erg mooi, maar we twijfelen of dit wel kan voor een Nederlands kindje.
    Wat vinden jullie??

(Emma en Sofia vinden we ook erg mooi, maar niet zo mooi en uniek als Gioia)
  • Hmm, ik ben niet zo'n fan, ik denk dat er ook wat verwarring zal zijn rond de uitspraak OF als je telefonisch de naam doorgeeft rond de schrijfwijze. Niets zo lastig als 500x uw naam moeten spellen, believe me wink.gif Ik vind Sofia leuker, maar dat is puur smaak... Of misschien Elisa, Elena, Alessia, Erica, Amalia?
  • Ik weet totaal niet hoe deze naam uit te spreken. Om te vermijden dat mensen deze naam 3x moeten proberen uit te spreken tijdens het lezen ervan zou ik een andere naam van jullie lijstje kiezen. je kan nog steeds de pop van je dochtertje zo noemen, maar voor haar zelf zou ik niet doen.
  • Ik heb echt geen idee hoe je het moet uitspreken. Ik heb het nu al een paar keer hard op proberen te zeggen maar echt ik kom er niet uit.

Dan toch echt veel beter Sofia. Of eigen nog mooier Sophia.
  • Hier in de regio zijn wel veel mensen van Italiaanse afkomst, dus je hoort de naam wel vaker. Ik weet dus wel hoe je het moet uitspreken, maar als ze mij zouden vragen om het te schrijven zou ik toch ook eventjes moeten vragen om te spellen. Verder vind ik het wel een heel mooie naam.
  • Een leerling in mijn klas heet zo (half Italiaanse) en ik vind het een hele mooie naam. Ik had de naam nog nooit gehoord en toen ik hem eerst zag geschreven staan, wist ik ook niet goed hoe ik hem moest uitspreken. Maar nu vind ik dit een hele mooie naam! Ze is een vrolijke, opgewekte meid en die naam past echt bij haar. Ze moet haar naam wel dikwijls spellen, dat is misschien wel een nadeel. Maar eens je de naam kent, vind ik dit echt een topper!
  • Ik weet ook niet precies hoe hem uit te spreken (ik zou denken Gjoja of eerder Djiejooja?)
    Maar zo zijn er toch meerdere namen? (mijn vriendin noemde haar dochter Luna. Ik sprak die uit als Loena omdat dit bij een dochtertje van een collega zo uitgesproken werd. Maar ze vond dit verschrikkelijk en zei dat het als Luuna werd uitgesproken.
    Geen probleem toch, als je dat éénmaal weet?
    Wat schrijfwijze spellen betreft: onze zoon heeft een heel vaak voorkomende en klassieke naam en toch wordt die vaak fout geschreven... ook geen reden om je droomnaam niet te gebruiken.
    Als deze naam echt al zolang je favoriet is en je man hem ook mooi vind, zou ik het gewoon doen!
    Anders krijg je misschien spijt. (stel je voor dat de naam volgend jaar ineens populairder wordt en je vriendin, collega of buurvrouw haar dochtertje zo noemt terwijl jullie een Emma hebben, zou het dan niet 'steken'?)
  • Ik zou de naam nooit kiezen maar dat is smaak. Als jullie echt overtuigd zijn dan gewoon doen! Als ik de bovenste reacties lees komt de naam wel voor. Kans is groot dat mensen steeds zullen vragen achter de schrijfwijze en uitspraak maar dat zou mij niet tegenhouden als het DE naam was. en nadien zijn ze dat gewoon. Mijn voornaam is redelijk duidelijk denk ik, Julie, en toch slagen er veel mensen in om deze te schrijven als jullie, july of juli of ze vragen of het met ‘ie’ is. Tegenwoordig worden zo veel ‘gewone vlaamse’ namen op creatieve manier geschreven dat je best altijd even na vraagt bij twijfel. Bon, sorry voor dit boek 😃
  • Ik zie dat we drager zijn van dezelfde naam? 👍🏼😀
  • 4 dagen later en nu weten we nog altijd niet hoe je deze naam eigenlijk uitspreekt goofy.gif
  • Asl het gewoon op zijn Italiaans is moet je "Djooja" zeggen wink.gif
  • Als het zo wordt uitgesproken, vind ik het maar niets. Ik hou niet van namen die beginnen met 'Dj-'
  • Ik ken een Gioia. Spreken ze uit als:
    D - joy (zoals het Engelse woord) - ja.
    Ik vind de naam niet lelijk, maar niet echt passen bij een Belgisch kindje... Maar mensen zullen dat uiteraard ook wel weer gewoon worden! smile.gif Er zijn ook genoeg Belgische Dylano's, terwijl ik dat toch ook echt een Italiaanse naam vind.
  • Ik vind Gioia een mooie en elegante naam. Ik zie geen reden om je kindje niet zo te noemen. Als jullie overtuigd zijn, is dat toch voldoende? De anderen zullen wel wennen.
    Sofia vind ik ook erg mooi, maar wel klassieker.
  • Bedankt voor jullie reacties smile.gif
    Het wordt inderdaad uitgesproken als Joy - a
    Kan ook met d ervoor d-joy-a vinden wij ook mooi, maar wij zeggen inderdaad gewoon joy-a
    Wij zijn inmiddels ook nog een beetje aan het kijken voor alternatieven
    Sofia en Emma vinden we mooi maar niet DE naam.
    Gioia/Joya is kanshebber, maar inmiddels ook: Julia, Philou/Filou en Pauline vinden we mooi.
    Ook staan we nog open voor andere opties, het is nog even lastig wat DE naam voor ons is hahaa.
    Ik merk inderdaad dat veel namen verkeerd worden geschreven zelf heb ik last van uitspraak Djoelie en schrijfwijze July
    Mijn man heet Thomas wat vaak zonder h wordt geschreven. Het is inderdaad vervelend als kind altijd iedereen te moeten verbeteren en daar zijn we met Gioia bang voor. Vandaar dat we verder zijn gaan kijken.
  • Over dat uitleggen hoe je je naam moet schrijven: trek je dat niet aan, mensen vinden sowieso altijd rare manieren om je naam te schrijven, hoe moeilijk of makkelijk je naam ook is! Ok je moet het niet gaan zoeken en je kind Szenneh ofzo noemen bigsmile.gif maar Gioia is nu eenmaal een naam die je zo schrijft, waarom dan niet smile.gif
  • Als je een G gebruikt, dan gaan de mensen niet op het idee komen dat spontaan als een J uit te spreken, maar eerder als djoja, zoals in het Italiaans.
    Ik ben niet zo voorstander van het gebruik van letters die je dan ineens anders moet gaan uitspreken.
  • Filou zou ik niet nemen, dat is het bekendste kinderkledingmerk van Belgie.
    Ik zou Gioia ook niet nemen, want jullie spreken het eigenlijk zelfs al verkeerd uit.
    Dan toch eerder Pauline
  • Ik denk dat wel dat TS met haar uitspraak a la Joy-A hetzelfde bedoelde als Djoja (niet met de J van jas maar met de J zoals jeans)
    Ik zou m gewoon nemen als jij hem al zo lang mooi vindt en jullie het hierover eens zijn !
    Zoals hierboven reeds gezegd slagen mensen er ook in om Thomas verkeerd te schrijven of te vragen hoe dit moet... Dus eender welke naam je kiest heb je blijkbaar dat "risico"
  • ik denk het niet, want ze zegt duidelijk dat het niet dj moet zijn, maar j.
    Dan moet je geen Italiaanse naam nemen, want Gioia is echt geen joja
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld