zoveel geprobeerd en toch nog zoveel moeite om bv te geven

• Hallo
    Ons meisje is 18 dage. Een zalige zwangerschap en bevalling gehad. In begin ook hele goede bv. Nu heb ik ook nog enorm goede melkproductie, ze heeft zeker melk genoeg. Het probleem is het aanlegge. Dat gaat zo moeilyk. In begin geen probleem maar nu..
    Ons popje doet haar mondje wyd ope ma eens ze myn borst voelt verkleint dat mondje en neemt ze enkel myn tepel. Hoe vaak ikbhaar ook heraanleg of haar kinneke na benede duw.. Het betert ni. En as hetvdanvis lukt dat ze goed aanligt maakt ze haar mondje klein ergens in het midde Van de voeding. Omdat ik zoveel melk heb moet ze geen moeite doen om melk te kryge en daardoor is ze bly met alleen myn tepel.
    Het gevolgvis wel dat ik met enorme klove zit en het enorm pyn doet by begin van de voeding. Andere houding helpt ook ni sad.gif
    Nog iemand die het zo moeilyk heeft? cry.gif
  • Controleer het aanhappen, dat is het belangrijkste. Als je zelf drinkt, knik je omhoog, jouw baby moet dat ook doen. Leg je tepel thv haar neus, dan moet ze een grote hap omhoog doen om jouw tepel inhaar mondje te nemen. Haar lipjes moeten naar buiten gekruld zijn. Doet ze dat niet, afkoppelen (zuigkracht verbreken met je viger, niet lostrekken) en opnieuw proberen. Ik zou ook afkoppelen ald ze enkel jouw tepel neemt.
    Genezen van kloven: bloot bloot bloot, zo veel mogelijk. Een paar druppels melk over joiw tepels uitstrijken. Indien mogelijk tepelhoedjes vermijden maar als het echt niet zonder gaat, zorg dan voor de juiste maat (!!!) en een goed merk, dunne plastic met uitsnijdingen voor het neusje.
    Maar de allerbeste tip werd hier al gegeven: haal aub asap een lactatiekundige in huis!!! Zij kan live kijken wat er gebeurt, aanpassen, de baby wegen en verzorgen, nieuwe houdingen aanleren, tips op jouw maat geven,... veel beter dan gelijk welk boek of antwoord hier. Een lk heeft hiervoor specifiek bijgestudeerd en komt aan huis. Een lk wordt door de meeste ziekenfondsen terugbetaald dus is helemaal gratis. Elke vrouw die bv geeft, zou een lk op bezoek moeten krijgen, al is het om een schouderklopje te krijgen als alles goed gaat. Maar jij hebt met dit probleem echt wel extra professionele hulp nodig. Zou zonde zijn dat jouw vlotte borstvoedig zou kelderen door de pijn van het foute aanhappen.
    Veel succes!
  • Dank u voor de reacties.ik heb een vroedvrouw die al een 7 tal keer is gekomen en elke keer mee kykt en oefent by het aanlegge. Ook zy zegt elke keer af te koppele en ik doe da ook ma het heeft geen zin. Ik doe da zoveel en elke keer opnieuw gaat ze van grote mond na klein mondje. Of als ze gedaan heeft duwt ze haar mondje helemaal toe en trekt ze haar hoofd naar achter. Pynlyke zaak.
    Ik loop vaak met myn borsten bloot en doe melk of vitamine d erop en laat aan de lucht droge..
    Opgeve doe ik nog ni want hoe pynlyk ook, ik geniet van het voede van myn dochter op zo een mooie natuurlyke manier.
  • Wat Anneke zegt!! niet elke vroedvrouw weet waar ze het over heeft, bij een lactatiekundige heb je meer kans dat ze jou kan helpen.
  • Mijn dochter is nu bijna 19 weken; en ik herken heel veel van wat je schrijft. Ik heb de eerste weken ook indrukwekkende kloven gehad, aangevuld met borstontstekingen. Ik keek op tegen elke voeding... (en het zijn er veel in het begin) Gelukkig had ik hulp van een goede lactatiekundige die wel meer dan 10 keer is langsgeweest. Mijn dochter krijgt nog altijd BV.
    Achteraf gezien:
    - als de LK langskwam, ging het altijd veel vlotter. Zij durfde ook om mijn dochter kordaat aan te leggen, terwijl ik schrik had om haar zo vlot aan te leggen. Als gevolg daarvan kwam mijn dochter pas aan de tepel op het moment dat ze haar mondje alweer begon te sluiten; gevolg: slecht aangelegd. Ik heb echt moeten leren om zeer snel te reageren bij het aanleggen.
    En inderdaad: weghalen als het niet goed is.
    - Voor de kloven: Ik heb aan 1 kant 2 weken exclusief gekolfd om de kloof te laten genezen. De afgekolfde melk kreeg mijn dochter dan bijgevoed. ('finger feeding')
    - Zorg voor mentale ondersteuning en ontspanning/afleiding. Je partner/familieleden/vrienden kunnen je afleiden. Wanneer er bezoek was, had ik veel minder moeite om haar aan te leggen 'omdat het moest'. (ik ging meestal wel buiten het zicht van dat bezoek zitten, maar wel nog zodat ik kon meebabbelen) Je bent minder bezig met de gedachte 'oei oei, ze moet weer eten'; waardoor het ook vlotter gaat.

Bij mij heb ik toch behoorlijk veel pijn en last gehad tot de baby zo'n 8 weken was. Daarna waren de problemen grotendeels voorbij; en ben ik eindelijk beginnen genieten van bv geven en het gemak ervan.
    Ik weet niet of je hier veel aan hebt, maar onthou in elk geval dat je niet alleen bent! Velen hebben problemen in het begin, weinigen praten erover; maar met de juiste ondersteuning kom je er wel uit!
    Succes!
  • Ik herken dit verhaal..
    Ikzelf heb ook zeer veel moeite gehad met het geven van BV. Het aanleggen ging praktisch niet, ik heb ook erg vlakke tepels, dus ze kon mijn tepel bijna niet vastpakken en schoof dus steeds van mijn borst af. In de kliniek heb ik 9 dagen lang hulp gekregen van een LK, maar toch is het nooit goed geweest. Uiteindelijk een borstontsteking gekregen doordat mijn dochtertje niet goed kon zuigen. Na de borstontsteking ben ik gewoon beginnen kolven, en zo dan uiteindelijk afgebouwd (door de ontsteking was mijn melkproductie niets meer waard... sad.gif )
    Ik ben er dus mee gestopt al vrij snel, moest ik de borstontsteking niet gehad hebben had ik er misschien langer mee doorgegaan. Laat je niet afschrikken door mijn verhaal hoor. Ik deel het maar mee omdat ik uiteindelijk vrede heb genomen met het feit dat ik nadien KV gegeven heb ipv BV. Ik heb het geprobeerd met de beste wil van de wereld, Maar liever KV geven dan elke keer verkrampt van de pijn, dochter die amper iets drinkt, uren en uren BV geven zonder resultaat,...
    Zoek professionele hulp, maar voel je vooral niet schuldig als het echt niet lukt zoals bij mij.
  • Hey,

Ik herken je verhaal ook en hier is het goed gekomen.

Ik gebruikte Purelan van medela voor de tepelkloven.
    Inderdaad goed op de hap letten en afkoppelen als de hap te klein wordt.
    Bij mij is de hap nooit helemaal juist geworden, maar zijn mijn tepels ook gehard. Na zes weken merkte ik echt een verschil en begonnen de kloven te genezen. Tegen de 8 weken waren die zo goed als weg (wel al pijnloos). En als ik nu naar haar hap kijk is die nog steeds aan de kleine kant (wel iets meer dan enkel tepel hoor) maar mijn tepel kan er tegen smile.gif Ik denk dat dat die wel beetje harden hierin.

Ik zou je tepels tussen de voedingen goed verzorgen en hopelijk komt het goed!
    Veel succes!
  • Gebruik een tepelhoedje zodat je tepelkloven kunnen genezen. Gebruik het verder als dat voor jou beter gaat. Ik heb het gedaan en dat gaat veel vlotter. Ze zeggen dat je dat niet mag doen, omdat ze na de genezing moeilijker happen aan je tepel, maar dat is absoluut niet waar. En anders gewoon verder tepelhoedje gebruiken, maakt toch niet uit ?
    Echt een aanrader en zoveel beter als je moeilijke tepels hebt of als je kloven hebt

groetjes
  • Ook hier is dit verhaal zo herkenbaar! Ik durfde wel kordaat aanleggen, ik zag die vroedvrouwen dat doe en ik deed dat na. Ik vond dat vrij 'bruut' en 'geweldig' maar doe maar. Je doet daar niets verkeerd mee hoor. je duwt het gezicht als het ware kei snel tegen je borst daarna kan je nog corrigeren en het neusje vrijmaken.

Laat de lactatiekundige nog maar komen. Bij mij is die wel 12 keer geweest!. blijven vragen, blijven oefenen, blijven voordoen, ...

En ten laatste, bij ons ging het plots helemaal niet meer. Na 8u geen eten omdat aanhappen niet lukte heb ik zondagochtend om 7u15 de lactatiekundige gebeld. in complete paniek. Uiteindelijk was haar oplossing 'het tepelhoedje' (dit hadden ze mij in het ziekenhuis verboden) omdat ik te kleine tepels heb. Hij vond gewoon niets om aan te zuigen! Of hij vond het te klein. raar want de eerste 14 dagen ging het wel. Dusjah, valt eens te proberen

Succes!
  • Nog even toevoegen dat het echt niet aan te raden is om op eigen houtje met een tepelhoedje te starten. Vaak zit de oplossing daar niet in.

Is er al naar het tongriempje gekeken? Je kan best eens een lactatiekundige contacteren.(bvl-borstvoeding.be/nl/lactatiekundige_zoeken-7.html) Zij kunnen hier het beste over oordelen.

Gebruik van een tepelhoedje doe je best in overleg met een lactatiekundige.
  • Eens met mama Vero, ik heb het er een beetje moeilijk mee als tepelhoedjes zomaar gepromoot worden. Een persoonlijke ervaring kan helaas geen professioneel advies vervangen. Bij een enkeling geeft het geen problemen, anderen krijgen te kampen met verminderde productie, een verkeerde zuigtechniek, borstontstekingen omdat de baby de borst niet efficiënt kan legen, een borstweigeraar achteraf...

Maar aangezien het oorspronkelijke bericht al een paar maanden oud is hoop ik dat ts intussen probleemloos kan voeden smile.gif
  • Hallo,

ik had hier hetzelfde probleem.
    Ik heb onze dochter ook geen andere manier aangeleerd gekregen hoor. (is nochtans mijn derde kindje)
    Zij nam ook steeds enkel het voorste stukje van mijn tepel...
    In ziekenhuis had ik al erge kloven, mijn dochtertje gaf soms echt wat bloed over van de kloven.
    Ook enkele weekjes nadien nog, deed verschrikkelijk pijn, ik keek soms echt op tegen de bv-momenten, zou bijna in mijn broek hebben gedaan van de pijn.
    Heb toch doorgebeten en op den duur geen kloven meer, mijn tepels leken eraan gewend te zijn geraakt.
    Heb uiteindelijk 9.5 mnd borstvoeding gegeven (nog maar onlangs gestopt).

groetjes2 keer aangepast. Laatste keer door nathalie op 12/11/2014 07:17
  • Heb je al eens geprobeerd BV te geven met een tepelhoedje?
    Kan je bij de apotheker halen en kost bijna niets.
  • Hier in het begin van de bv ook tepelkloven gehad. Dan maar een tepelhoedje geprobeerd en na enkele dagen waren de kloven genezen en dan geen tepelhoedje meer.
    Men zegt wel dat het gevaarlijker is voor een borstontsteking te kunnen krijgen, gelukkig heb ik daar geen last van gehad maar een goede preventie naar borstontsteking is ook al veel.
    Af en toe eens je borsten grondig controleren op harde knobbeltjes en als je er eentje voelt, onmiddellijk voor de voeding warmte op leggen en na de voeding koude. Zo heb ik toch 2 keer ene ontsteking kunnen voorkomen..

Succes!
  • Longines horloges, Longines flagship

Longines horloges, Longines flagship
    US Dollar
    Euro
    GB Pound
    Canadian Dollar
    Australian
  • Herve Leger Nita Asymmetrische Bandage Dress [herve leger222] - €181.74 : hervelegercheap, hervelegerclothing.com

Herve Leger Nita Asymmetrische Bandage Dress [herve leger222] - €181.74 : hervelegercheap, her
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld