wel of geen borst voeding

• Hoi allemaal
    Eindelijk, eens een nader geluid dan dat borstvoeding moet!
    Ik ben geen fel tegenstander, maar ik zie het helemaal niet zitten om borstvoeding te geven.
    Ik heb trouwens gelezen -wetenschappelijk artikel- dat het helemaal niet zo is dat borstvoeding beter helpt tegen allerlei allergieen, bij asthma is het precies andersom, juist flesvoeding is beter!!!!!
    En trouwens sluit de darmwand van de baby binnen een week en de voornaamste productie van antilichamen via de moedermelk neemt af na de eerste week, en dan neemt de baby zowiezo al minder antilichamen op. Dus daarvoor hoef je het ook niet zo lang te doen,
    verder kan de maternale immuniteit interfereren met de natuurlijk weerstandsopbouw van de baby, dus....
    Er zijn voor beiden voor en tegens te bedenken, maar ik vind het niet mijn plicht wat sommige mensen tegen mij zeggen.
    Ik vind het jammer dat er zo weinig aandacht aan flesvoeding wordt besteedt...
    Maar doe waar je je goed bij voelt!!
    groetjes Anne wink.gif
  • Dag dames,

Heb net deze site ontdekt en heb al jullie conversaties gelezen. Ik ben 22 weken zwanger en ook aan het twijfelen
    of ik wel borstvoeding wil geven. Lijkt me allemaal zo
    een pijnlijk en moeilijk gedoe. Trouwens iets wat ik nog niet gelezen heb hier is dat je dikwijls hoort dat vrouwen een kleiner cup krijgen als ze borstvoeding gegeven hebben. Een collega van mij had een A-cup (en vond dit heel erg), heeft geen borstvoeding gegeven en heeft nu een B-cup en is hier dolgelukkig mee. Een andere vriendin had een C-cup en heeft 2 x borstvoeding gegeven en heeft nu nog amper een A-cup. Ze is hierdoor heel ongelukkig en overweegt zelfs een borstvergroting.
    Zelf zou ik niet graag een cup kleiner willen hebben want
    zit zowat op de rand tussen A en B! Weet iemand hier meer over???

Veerle K.

content.gif content.gif bigsmile.gif
  • ik denk dat je voor een maatje meer of minder bij een plastisch chirurg moet zijn.voor het zaligste gevoel dat er bestaat(voor mij toch)moet je bij jezelf zijn.Of je grotere of kleinere borsten gaat hebben is meer een erfelijke zaak.Je borsten veranderen onder invloed van de zwangerschapshormonen die bereiden je borsten voor om borstvoeding te geven en dit gebeurd helemaal in het begin van de zwangerschap,dus dat is nu al gebeurd.Voor al die andere zaken zijn er heel goede boeken.Mischien is er hier ook een site over borstvoeding of een boekenlijst.Er bestaan ook informatiegroepen die je telefonisch kan contacteren.Dit is eigenlijk de enige raad die ik kan geven,zoveel mogelijk informatie verzamelen voor je zo een belangrijke beslissing neemt.En je kan zeker beginnen met borstvoeding en daarna beslissen of je dit wil blijven doen of niet.Veel geluk met je kindje en wat je ook kiest zolang jij je goed voeld en je kindje ook denk ik dat je de juiste besl genomen zult hebben.Groetjes nimu? wink.gif
  • Anne, toch nog even een reactie. Ook al zou borstvoeding minder goed beschermen tegen astma dan eerst werd gedacht (dit is de conclusie van 1 onderzoek, terwijl andere onderzoeken altijd op bescherming tegen astma uitkwamen, dus deze ene uitslag zegt mij niet zo veel...), dan nog blijven er een heleboel voordelen over tegenover kunstvoeding.

Ik vind trouwens niet dat er altijd meer aandacht is voor borstvoeding dan flesvoeding, voor de laatste wordt veel reclame gemaakt en voor borstvoeding niet: daar kan niemand iets op verdienen (behalve de gezondheidszorg natuurlijk in een later stadium).

Natuurlijk mag iedereen zijn eigen mening hebben, maar de enige reden die je niet mag gebruiken om voor flesvoeding te kiezen is dat het even goed of beter is (gezondheidstechnisch) dan borstvoeding, want dat is pertinent niet waar. (Dan blijven er misschien nog genoeg voordelen over voor de voorstanders van kunstvoeding maar het gezondheidsaspect mag echt alleen in het voordeel van borstvoeding worden beslist).

Veel succes iedereen met haar keuze!

Stefanie
  • Hoi,
    je kunt veel zeggen over borstvoeding, maar toch niet dat het minder goed is dan flessevoeding ???
    Ik gaf de oudste slechts 7 wekend de borst, wist er te weinig van af, had een huilbaby en zat emotioneel in zak en as door slaapgebrek en het constant huilen van de kleine. Deze keer heb ik me beter ge?nformeerd, en ga er opnieuw met volle overtuiging aan beginnen! hopelijk lukt het me deze keer wel thumbup.gif

Groetjes, Conny
  • Hoi,

Ik ga niet al de voor en nadelen van bv nog eens opnoemen, dat is hier al regelmatig gebeurd. Ik zal je wel mijn bv-ervaring meedelen.

Nena is op 5/03/02 geboren en een uur na de bevalling lag ze al aan de borst. Dit is heel belangrijk, dat je je kindje vlug na de geboorte aanlegt, de eerste twee a drie uren zijn ze namelijk heel allert. Je mag ze wel niet te lang laten drinken anders krijg je kloven. Dit hadden ze mij niet verteld, en ik kreeg dus aan een kant last van een kloof. Dit heeft mij, ondanks veel pijn niet doen opgeven. Ik ben dan tepelhoedjes gaan halen en dit heeft mij goed geholpen. De baby kan dan namelijk niet verkeerd zuigen.
    Nena heeft volledige bv gehad tot 4 maanden, toen is er een voeding vervangen door fruitpap en op 6 maanden kwam er ’s middags ook nog groentepap (+vlees/vis) bij.

Nena slaapt al sinds haar 6 weken ’s nachts door van 21u tot 7u.

Ik ga al sinds ze vier maanden is terug werken van 8-12 en van 13-17u30. En dit terwijl ik niet afkolf en ze nog steeds bv krijgt. ’s ochtens een lekkere bv. ’s middags groente, aardappelen en vlees, allemaal gemixd natuurlijk! en ik ga haar bij de onthaalmoeder haar ’desertje’ van bv geven. Rond 16-17u fruitpap en om 19u en om 21 u nog eens bv.

Ik schrijf dit gewoon even om te laten zien dat het ook zonder problemen kan! Het is echt gemakkelijk, en heel snel. ze drinkt slechts vijf min. aan elke kant! En ze zit goed van gewicht en lengte.

Nog effe dit; een borstvoedingskindje drinkt meestal tot hij genoeg heeft. een fleskindje wordt vaak een beetje overvoed, omdat het flesje leeg moet.

In elk geval sluit ik me aan bij de meeste hier; doe waar jij zin in hebt, want anders gaat het toch niet.

Nele en Nena
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld