wachten met vaste voeding tot 6 maand bij flessenvoeding.

• Normaal gezien had ik enkel en alleen borstvoeding willen geven tot 6 maand. Dit is spijtig genoeg niet gelukt door een aantal omstandigheden en toen Sander 2 weken was zijn we overgestapt op flessenvoeding.

Op het internet lees ik veel tegenstrijdige berichten. Artikels die zeggen dat je wel enkel en alleen flessenvoeding kan geven tot 6 maand en artikels die zeggen dat dit onvoldoende is.

Wat is jullie ervaring hierin? Zijn er mensen die flessenvoeding gaven en effectief gewacht hebben tot 6 maand met vaste voeding of is dit absoluut "not done"?
  • Bij K&G is de richtlijn nu ook wachten tot 6 maanden, ik wil sowieso tot dan bv geven maar lukt dat om de één of andere niet ga ik ook wachten tot 6 maanden ja...
  • Kan zeker. Qua toegevoegde vitaminen zit je heus wel save tot zes (en zelfs meer) maanden.
    Ik vermoed dat de meesten rapper met GP/FP beginnen omdat het goedkoper is?
  • Ik heb dat gedaan. Afgekolfde melk (borstweigeraartje) exclusief vier maanden, dan nog twee maanden gemengd afgekolfde melk + kunstvoeding.

Ook zo besproken met Kind en Gezin en geenenkel probleem.

Alleen de laatste weken in de creche was het "vechten". Want hij dronk daar niet goed meer, volgens de verzorgsters "was hij zijn flesjes beu", "of ze toch niet echt mochten proberen met groentepap", ... pfff, was even het been stijf houden hoor! Wel wat fronsende blikken gehad van de omgeving dus, maar niets van aantrekken.
  • Mathidez tuurlijk kun je (ook met flessenvoeding!) wachten tot ze 6 maanden zijn voordat je groente en fruit introduceerd!!! wink.gif Vitamines kunnen ze zeker niet tekort komen hoor!!! dit omdat er een voorraadje aangelegt is die het zeker tot 6 maanden kan uithouden (en zelfs langer! wink.gif ) en vooral met flessenvoeding hoef je niet bang te zijn dat ze vitamines tekort gaan hebben hé?! wink.gif Het is zelfs aan te raden om te wachten tot 6 maanden ivm de ontwikkeling van de darmen.

Ik heb beide keren flessenvoeding gegeven (eerste keer wel bv geprobeerd maar niet gelukt dus) en beide keren gewacht totdat ze in ieder geval 5,5 maand waren! Toen merktte ik gewoon aan mijn kinderen dat ze er echt aan toe waren om iets "vast" in de mond te hebben! wink.gif Dit merktte ik doordat ze oa. naar mijn lepel begonnen te grijpen en dan smak bewegingen met de mond maaktte en ze keken het eten gewoon uit mijn mond...kan het niet anders zeggen! bigsmile.gif

Anneke....GP/FP geef je niet bij omdat het "goedkoper" is! wink.gif Integendeel het wordt dat juist duurder want je moet het wel kopen hé?! wink.gif Aantal flesjes blijft tenslotte hetzelfde want het heet niet voor niks BIJvoeding!!! bigsmile.gif
  • Als je dat zelf maakt kost dat toch echt niet veel?
  • Die tegenstrijdige berichten komen vooral uit de potjesfabrikanten hoek! dus laat je daar niet door van de wijs brengen. Er heeft niemand belang bij 6 maanden borstvoeding, want er verdient niemand aan! En als je toch kv geeft, kan je er ook nog wel een duur potje bij geven. Het zou eigenlijk zo moeten zijn dat je juíst met de fles langer moet wachten met de introductie van bijvoeding, omdat de darmen van borstvoedingskindjes onder meer ideale omstandigheden kunnen rijpen als kunstvoedingskinderen. Iedereen kent toch wel het verhaal van het beschermende laagje in de darmen, als je als bv moeder een flesje kv geeft duurt het twee weken voor dat laagje om weer helemaal in orde te zijn. De darmen van kv kinderen hebben gewoon meer te lijden gewoon alleen door het feit dat ze geen borstvoeding krijgen. Dan ook nog heel snel beginnen met bijvoeding zorgt alleen maar voor meer stress in de darmen.
  • Het is iets wat je zelf moet beslissen, je doet met beiden geen kwaad, maar als je kindje dat lekker vindt, ik zou het eens proberen, wel dan zou ik er voor gaan, wij zijn op 3 maand gestart met fruitpap en op 6 maand met groentenpap, ons mannetje ging slecht naar het toilet en door de fruitpap is alles goed gekomen, hij heeft er nooit last van gehad. Je doet er zeker niks verkeerd mee. maar je hoeft het inderdaad niet te geven voor 6 maanden, maar het mag. En als je het gevoel hebt dat je kindjeje het eten uit de mond kijkt, dan zou ik toch zeker eens proberen hoor, al is het maar een beetje aanvullende + flesje en omdenduur meer tot je een volwaardig fruitpapje hebt.En inderdaad het wordt juist duurder je moet je vers fruit kopen en dat gaat er nogal van door ze bij ons, hiih. Potjes weet ik niet hoeveel die kosten. groetjes!
  • "Je doet er zeker niks verkeerd mee."
    Het zou fijn zijn mocht je zo stilaan stoppen met dat te verkondigen.
  • Hallo,
    Deze tijd heb ik alweer lang achter de rug maar toch kan ik het niet laten te reageren.
    Ik geloof ik onderzoeken en de uitslagen. Ik geloof dus ook dat het beter is te wachten tot 6 maand.
    Toch ben ik zelf bij mijn zoon veel vroeger begonnen met bijvoeding.
    Oorzaak? Een groot verschil tussen BV en FV is dat BV onbeperkt gegeven mag worden. FV mag je niet meer van geven als 1 liter per dag anders is het schadelijk(tenminste 3 jaar geleden).
    Tygo had niet genoeg aan 1 liter, een groot kindje dat altijd honger had.
    Niemand laat een kind honger lijden omdat bepaalde dingen geadvisseerd worden.
    wave.gif
  • Zelfs het onderzoek dat het meest positief is over vroeg starten met bijvoeding zegt dat starten voor 4 maanden NOOIT goed is. Het is ook de omgekeerde wereld, babies flesvoeding gaan geven, en omdat dat zorgt voor problemen met ontlasting (niet kunnen gaan) iets bij gaan geven waar ze nog niet aan toe kunnen zijn om ze weer te kunnen laten gaan. Echt de omgekeerde wereld. En je hoort zo vaak ja maar hij heeft er geen last van, dat weet je pas als je kind volwassen is, je weet dan pas of er allergieen of overgevoeligheden zijn. De kans is in elk geval veel groter. En dat verhaal van als ze het eten uit je hand kijken dan zijn ze er aan toe. Nooit gehoord van een orale fase? de fase waarin babies alles in hun mond steken om het te onderzoeken, van zand tot grint tot kattenbakvulling? Echt flauwekul om te denken dat dat iets toe zijn aan vaste voeding te maken heeft.
  • Hallo,

Ons zoontje had ook nooit genoeg met 1 liter flesvoeding.
    Daardoor zijn we toen hij 4 maand oud was gestart met groentenpap.
    Vanaf z'n 6de maand is dit een volledige potjesmaaltijd geworden en 's middags krijgt hij fruitpap.
    's Morgens drinkt hij nog een fles melk en 's avonds ook. Beide flessen (Beba2) zijn 240ml (zonder de poeder) en die drinkt hij meestal uit. Soms blijft er nog 20ml erin.

We zitten nu dus op 4 maaltijden per dag. Voordat we met bijvoeding gestart zijn, kreeg hij 5 flesvoedingen van 240ml. Soms had hij met 4 voedingen voldoende, maar meestal niet. En het gebeurde wel eens dat hij nog een half flesje melk 's nachts wou bijhebben. Op aanraden van de kinderarts zijn we toen van poedermelk veranderd, maar we mochten wel maximum 5 voedingen van 240ml geven.

We zijn dus op aanraden van de kinderarts aan 4 maanden gestart met bijvoeding.
    Volgens Kind & Gezin mochten wij dit al vanaf 3 maanden doen. Met ons dochtertje hebben wij dit destijds gedaan, maar na een week of 3 hebben wij moeten stoppen met het geven van fruitpap want ze huilde alsmaar.
    Vandaar dat wij nu voor de zekerheid met groenten gestart zijn en niet met fruit.

Indien ons zoontje niet zo'n grote eter was dan hadden wij zeker tot zijn 6de maand gewacht met het geven van bijvoeding.

Groetjes !
  • De hoofdreden waarom ik het zo belangrijk vind... wanneer starten met groentenpap, fruitpap, gluten, volle melk, etc.. is omdat ik zelf glutenintolerantie heb.

Ik heb hier bepaalde personen gelezen die schrijven, "ze hebben nergens last van". Wel, ik heb glutenallergie gekregen op mijn 25ste, dus het is nog te vroeg om daarover iets te schrijven.

Of ze effectief meer als een liter mogen drinken of niet per dag, daar ben ik ook nog niet helemaal uit. Hiervoor hadden ze ook altijd gezegd tegen mij, je mag ze niet meer geven als een liter, maar ik denk dat Sander momenteel al rond de 7kg weegt. Ze mogen 150ml per kilogram hebben, wat dus neerkomt op 1050ml (momenteel drinkt hij slecht voor zijn doen - we zitten tussen de 600ml en de 800ml) en wat dus meer is dan een liter, hoe zit dat dan juist?

Alle commentaren zijn meer als welkom. Sorry dat ik voor anderen hier misschien teveel mee bezig ben, maar ik wil er absoluut alles aan doen dat hij geen glutenallergie krijgt (en de borstvoeding is al misgelopen).
  • Vermits je aangeeft zelf een glutenintolerantie te hebben, zou ik zeker wachten tot 6 maand. De huidige flesvoeding staat zeker al genoeg op punt om je kapoen 6 maand van alle voedingsstoffen te voorzien.
    De reden waarom mensen vroeger sneller begonnen met papjes, was omdat de vorige generatie flesvoeding wel tekorten gaf. Nu is dat absoluut het geval niet meer.
  • Hangt vooral af van hoe goed je kindje is met enkel melkvoeding.
    Hier vroeg begonnen met vaste voeding omdat we een kindje hadden die veel zuur teruggaf en nooit ofte nimmer verzadigd was.
    Sinds de vaste voeding is alles hier veel beter beginnen gaan.

Maar als alles perfect loop met enkel melk, dan kan je dat gerust doen tot 6 maand.
  • Anneke ik zal niet stilaan stoppen met dat te verkondigen, ik sta volledig achter bijvoeding als je denkt dat het nodig is, kindjes met reflux starten ook vroeger, kindjes met darmprobleempjes (zoals bij ons) starten ook vroeger, kindjes die altijd maar honger hebben starten ook meestal vroeger om hun toch geen honger te laten lijden, enzzz, als al die dingen niet van toepassing zijn ja dan kan je gerust wachten tot 6 maanden, maar toch verschilt het van baby tot baby wat die onderzoeken ook zeggen, ze hebben gelijk, maar je kan baby's geen honger laten lijden of als ze maar elke 3de dag kei harde stoelgang hebben, dan ga je toch geen 6 maand lang een suppo opsteken zeker...! Dan opteer ik toch voor het fruitpapje. Niet alles verloopt volgens de wetenschap of onderzoeken het beste hoor en dat is bij alles zo!

Hey maar als jij een glutenallergie hebt dan is het wel een reden om toch voorzichtig te zijn en zeker koek zonder gluten te gebruiken. En jouw glutenallergie is dat gekomen door voor je 6 maand fruitpap te krijgen dan? Greetz!
  • Evelyne ik snap echt wat je bedoelt hoor, maar dit stoort me echt mateloos:

'als je denkt dat het nodig is'

Er zijn mama's genoeg die er eigenlijk niet zoveel van af weten, die onzeker zijn en hier advies komen vragen en jouw foute advies dus voor juist aannemen.
    Als je denkt dat het nodig is begin je er niet zomaar mee maar informeer je eerst even bij iemand die er wel iets van weet. Met vaste voeding beginnen kan een oplossing zijn voor darmpromblemen maar voor hetzelfde geld is er gewoon een oorzaak die op een andere manier aangepakt kan worden. Keiharde stoelgang is vaak op te lossen met ander water... Zoals je zelf zegt verschilt het inderdaad van baby tot baby dus als je denkt dat er met je baby een probleem is dan ga ke naar een arts, dan begin je niet zomaar met vaste voeding terwijl de algemene richtlijnen (wat dus wil zeggen dat ze in de meeste gevallen kloppen) duidelijk zeggen pas na 6 maanden te beginnen.
  • Wij zijn met ons babytje eerst naar de arts geweest hoor, dat is gewoon standaard nr 1 als je over dingen twijfelt en dat weet iedereen wel uit zichzelf, maar de dingen die bij mij goed gegaan zijn door de fruitpap vroeger te starten wel die mag ik hier gerust vertellen. Ga jij er zomaar vanuit als jij iets op een forum vraagt om daar direct met in het water te springen? Nee toch, ale ik toch niet ik hou de reacties in mijn achterhoofd, maar je gaat eerst op iemand beroep doen die er meer van af weet, meer dan mij maar meer dan u... En ik zal wel weer commentaar krijgen, maar denk je nu echt dat ik daarom mijzelf ga veranderen van instelling.... nee hoor moest ik huer foute dingen zeggen oké, maar ik weet dat het niet zo is. greetz!!
  • Geef dan het advies contact op te nemen met een arts in plaats van te zeggen 'je doet er niets fout mee' terwijl dat wel zo is in de meeste gevallen, in mijn ogen is dat fout advies ja.

Je gaat ervan uit dat mensen je advies toch eerst gaan controleren bij een arts dus het mag onjuist zijn? Rare instelling...
  • en alleen Mathidez vraagt ons iets, ik vraag jou niks, dus we kunne best alleen maar aan de topicstarter een mening geven ipv over elkaars woorden te vallen...greetz!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld