Groentenpap, wat een drama!

• Sinds een week en half ben ik aan ’t proberen om mijn dochtertje kennis te laten maken met de eerste vaste voeding: groentenpap. Wat een drama! De hapjes zijn er nog veel sneller weer uitgeduwd dan dat ik ze erin krijg en dit gepaard met een heleboel gejammer en gehuil (de buren zullen ondertussen al wel denken dat ik haar mishandel ofzo). Als ik een kommetje klaarmaak hangt er na afloop 1/3 van de inhoud op haar slabbetje, 1/3 hangt op mezelf en 1/3 zit nog in het kommetje, dus na een week en half zijn we nog steeds geen stapje verder. Gaat dit bij iedereen zo moeilijk in het begin, en zijn er tips om haar toch beter aan het eten te krijgen? Buiten de vaste voeding is ze eigenlijk wel een goede eter, ze krijgt nog steeds borstvoeding. Moet ik haar nu na het geven van de groentenpap (die dus maar voor een heel klein mini-deeltje in haar buikje terechtkomt), direct melk te drinken geven(ze heeft uiteraard nog grote honger) of beter een tijdje wachten, of iets anders te drinken geven (b.v.water of venkelthee,...)?

Groetjes van Petra. down.gif disappointed.gif upset.gif
  • Hoi Petra,
    Hoe herkenbaar toch!Bij Senne was het juist hetzelfde...elke keer een drama en een gehuil en de groentepap vloog zowat heel de kamer door...tot ik van iemand de tip kreeg een beetje gestoofde appel er bij te doen zodat het wat zoeter smaakt...of een beetje appelsap..sinds ik dat doe gaat het stukken beter al zijn er nog van die dagen.....
    In het begin gaf ik Senne na de groentepap een beetje pap achterna,waar hij dan ook gretig invloog...na verloop van tijd heb ik het gewoon weggelaten en dat verliep zonder problemen...
    Ik weet het...je zou er soms de muren van oplopen als je meer groentepap op de grond hebt liggen dan in je kleintje zijn buik...maar geloof me..op een dag zal het allemaal vanzelf gaan!!!!
    Veel succes ermee!!!
    Kristel en Senne. thumbup.gif
  • Hoi Petra,

Ik ben indertijd begonnen met fruitpap omdat dat zoeter is. Die ging er dan ook makkelijk in. De groentenpap heeft ook bij ons wat meer moeite gekost. Dat van die appel toevoegen dat klopt wel hoor. Vaak zit in die kant-en-klare potjes ook appel.
    Hoe oud is je dochtertje? Als je BV geeft heb je tijd tot ze 6 maanden is om te starten. Tot dan is het niet echt noodzakelijk. Misschien is ze er gewoon nog niet klaar voor. Schrikt het lepeltje haar af. Laat haar wat met het lepeltje spelen. Geef eerst enkele lepeltjes fruitsap, melk, water of thee zodat ze aan het lepeltje kan wennen. En lukt het dan nog niet. Stop dan eens een weekje en probeer nadien opnieuw.

Veel succes,
    Willie
  • Morrighan is ondertussen 5 maanden en een beetje oud en ze krijgt inderdaad nog borstvoeding. We zijn op aanraden van de kinderarts op (bijna) 5 maand begonnen met groentenpap i.p.v. met fruitpap omdat in onze familie nogal veel allergie voorkomt. Het lepeltje schrikt haar volgens mij niet echt af, ze heeft al eens medicijntjes moeten nemen met een lepeltje, en dat was geen probleem. Wel is ze anderhalve maand te vroeg geboren, misschien is ze er inderdaad gewoon nog nog niet klaar voor. Of misschien valt een groentenpapje haar beter in de smaak als er appeltjes aan zijn toegevoegd, maar dat moet ik nog uitproberen. Ik laat nog wel weten hoe het verder gaat, maar op deze moment vallen de groentenpapjes voor haar nog niet in de cathegorie ’eetbaar’. smile.gif
  • Hallo iedereen,

We zijn ondertussen alweer een tijdje verder, ik heb al vanalles geprobeerd en ik ben ook al eens een tijdje gestopt met groentenpap te geven, maar het succes blijft nog steeds uit. Hopelijk gaat ons meisje binnenkort met meer plezier fruitpap eten, want de groentenpap blijft nog steeds een catastrofe.

Petra. down.gif
  • Hoi Petra,

Niet getreurd meid, zonder die groentenpap zal ze ook wel groot worden. Bij ons heeft de fruitpap ook meer succes dan de groentenpap. Ondertussen geef ik de groentenpap terwijl wij ook eten want dan zit ons Sofie toch al mee te kwijlen, op die manier gaat het soms wat beter.

groetjes,
    Willie
  • Hoi Petra,
    bij ons hielp bij 1 van de kindjes het toevoegen van pap aan de groentepap. Ik gaf wel flesjes maar je kan misschien wat afkolven en dat eronder mengen?

Veel succes verder!
    Anita
  • Hallo Anita,

Het toevoegen van melk aan de groentenpap leek ook mij een goed idee (ik heb het al verschillende keren geprobeerd), maar jammer genoeg dacht Morrighan daar anders over. Spijtig, maar ook dit had dus niet veel succes. Toch bedankt voor de tip, vroeg of laat zal het toch ooit wel eens moeten lukken, hoop ik.

Veel liefs van Petra.
  • Hallo iedereen,

Ondertussen zijn er weer enkele weekjes voorbijgegaan en ons dropje heeft eindelijk groentenpap leren eten. Wat een wonder, ik dacht dat het nooit ging lukken. Van de ene op de andere dag was het plots in orde; maar toen kwam de fruitpap, die vond ze n?g verschrikkelijker. En sinds eergisteren wil ze niet alleen geen fruitpap eten, maar nu wil ze de groentenpap ook niet meer, en nochtans heeft ze die een hele tijd wel lekker gevonden, ook toen ik al aan het proberen was met de fruitpap. Ik snap er niets van, en ze was nu eindelijk goed op gang gekomen. disappointed.gif

Groetjes van Petra.
  • Hoi Petra,

Ik begrijp heel goed hoe je je voelt. Ons Chlo? (?01/07/2002) krijgt nu ongeveer 2 maanden groentepap en 1 maand fruitpap. We hebben alleen tijden het begin van haar groentepap problemen gehad. Maar na een week of twee ging dat prima ALS we overal worteltjes indeden. Nu maken we dus groentepap met een beetje worteltjes en een andere groente. Dat ging prima tot vorige donderdag. Ze wou ineens niet meer eten. Nu heeft ze wel een bronchitis en ik hoop dat het daaraan ligt.

Maar het zal nog wel goed komen.

Ik geef na de groentepap nu wel nog een beetje venkelthee en na de fruitpap een beetje melk. Misschien kun je dit ook even proberen tot ze terug flink dooreet.

Groetjes
    Silvy
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld