Borstvoeding

• Ik zie er verschrikkelijk tegenop om mijn toekomstige kindje borstvoeding te moeten geven? Hebben meer mensen daar last van?
  • Het is niet van moeten hoor! Eerder van mogen!
    Doe gewoon wat je het beste lijkt. Of je kan even proberen en lijkt het je maar niets dan kan je nog stoppen.
    Ik had zelf het gevoel van ’brrrr!’. Dus ik heb flesjes gegeven. Moesten er nu allergien ofzo in de familie geweest zijn dan had ik misschien wel anders beslist. Maar ik heb 3 ’flessen’kindjes en die zijn gelukkig en gezond. Misschien is bv wel beter maar zo is het ook wel ok hoor!

veel succes en een gezond gelukkig kindje gewenst!

Anita
  • Hoi Kushball,

Waarom zit je zo tegen borst voeding op? Het is zoiets moois. Wij hebben een dochtertje en ik heb toen borstvoeding gegeven. Het ging ook goed en als ze dan aan de borst lag, voelde ik me een met haar. Het is niet zo dat flesvoeding minder is of zo, maar ik zou je wel willen aanraden om het te proberen! Vind je het echt niks dan kan je altijd overstappen op flesvoeding, maar mijn mening is: probeer het in ieder geval. Ik heb er zelf ook echt van genoten toen ik borstvoeding gaf.

Wij waren een keertje wezen wandelen en toen we naar huis wilde stond er een hele file in de parkeergarage. Mijn partner zei: we gaan terug! We hebben een leuk restaurantje opgezocht en daar gegeten. Ik gaf onze Kimberley de borst en alles was oke. Dat is een voordeel: je hebt altijd de voeding bij je. Anders had ik geeb flesje voor de kleine gehad, want de planning was om naar huis te gaan en niet te bljven eten. Kijk, dit is gewoon een verhaaltje wat ik heb meegemaakt hoor, je moet het zelf beslissen smile.gif

Ben je al ver in de zwangerschap of heb je nog te tijd om erover na te denken? Laat je het weten?

Succes smile.gif
  • Hoi Kushball,

vervelend dat je er zo tegen op ziet. Misschien veranderd dat nog gaandeweg je zwangerschap. Ik vond het juist heel erg fijn en zag er naar uit, dus ik kan je gevoelens niet delen.

Maar zoals Anita al schreef, niets moet. Het is mogelijk, maar als je er echt van huiverd zoals jij zou ik me niet bezwaard voelen om gewoon lekker fles te geven.

Ik zelf heb mijn eerste drie maanden borstvoeding gegeven, toen was ik lichamelijk uitgeput en ben over gegaan op flesvoeding. Bij de tweede heb ik 6 maanden borstvoeding gegeven. Zij heeft daarna opvolgmelk gehad.

Nu ben ik 34 weken in verwachting en ik kan niet wachten om de kleine straks aan de borst te hebben.

Gevoelens verschillen nu eenmaal van persoon tot persoon. Een aantal jaren geleden was het trouwens heel gewoon dat je flesvoeding gaf. men keek je raar aan als je de borst gaf.(je zou wel geen geld hebben om flesvoeding te kunnen betalen) Dit weet ik niet uit eigen ervaring, maar van mijn moeder/ schoonmoeder.

Misschien kun je meer info zoeken over beide vormen van voeden en zo tot een goed besluit komen.

succes en geniet van je zwangerschap.

groetjes Tanja.
  • Hoi,
    Als je borstvoeding wil geven denk ik dat het heel belangrijk is dat je er op een positieve manier tegenover staat en zo te zien trekt het idee je niet erg aan. Het is helemaal geen verplichting om borstvoeding te geven maar je moet voor jezelf de voor- en nadelen tegenover elkaar zetten.

Zelf heb ik aan m’n zoontje 10 maanden borstvoeding gegeven en ik vond het jammer toen ik ermee moest stoppen.
    Ik vond het grote voordeel aan BV dat ik nooit heb moeten sukkelen met papflessen en als hij honger had dan kon ik hem direct te eten geven en moest ik niet eerst een flesje maken en dan opwarmen (mag niet te warm zijn of te koud). Het eten was altijd direct klaar.

Ik zeg niet dat het altijd zo gemakkelijk was, de eerste weken heb ik ook soms op m’n tanden moeten bijten om het niet direct op te geven maar gelukkig kwam alles snel in orde.

Nog een voordeel was dat hij nooit ziek is geworden zolang ik hem borstvoeding gaf.

Zoals je misschien al doorhebt, ben ik een groot voorstander van de borst maar ik kan best begijpen dat niet iedereen daarvoor kiest.

Ik ben nu 26 weken zwanger en ik kijk er al heel erg naar uit om m’n kleintje terug borstvoeding te geven.

Groetjes,
    Veerle
    baby.gif
  • Hoi Kushball,

Als je er zo tegenop ziet, zou ik je willen aanraden contact op te nemen met de stichting borstvoeding natuurlijk. Zij hebben een telefoonlijn beschikbaar waar je al je vragen en onzekerheden kwijt kunt. Het is het proberen waard joh, borstvoeding is echt het allerbeste wat je in de eerste periode in het leven van je kind voor hem/haar kunt doen. thumbup.gif Anders kun je een lactatiedeskundig raadplegen. Of kom eens kijken op de site van borstvoeding natuurlijk en lees een tijdje mee. Zij hebben mij ook geholpen in de beginperiode, toen ik er ook tegen op zag. www.network54.com/hide/forum/8…

Onze zoon is 13 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding. Helaas niet aan de borst, omdat het ons verkeerd is geleerd, maar ik kolf al ruim 13 maanden. Het is een gewoonte geworden waar ik mijn hand niet voor omdraai. smug.gif Maar ik heb wel steun gehad van andere borstvoedende vrouwen. En het is echt niet meer werk dan flesje hoor. Die moet je uitkoken enzo. Trouwens, een baby mag niet meer dan 1 liter kuntvoeding krijgen per dag, anders belast het de nieren. Borstvoeding hoeft niet op schema, mag wel maar hoeft niet. De baby drinkt zoveel hij/zij wil en een maximum is er niet. De wereld gezondheidsorganisatie adviseerd om de baby’s minstens 2 jaar borstvoeding te geven. Dan heeft het zoveel weerstand opgebouwd dat het zijn hele leven er profijt van heeft.

Ik weet wel dat er heel veel kinderen groot zijn geworden door flesvoeding, maar het blijft kunst. Het kan nooit de kwaliteit van borstvoeding benaderen, ook al zeggen de fabrikanten van wel. Borstvoeding is een levende stof. Het zorgt de eerst 6 maanden (als je alleen bv geeft) voor een beschermlaag in de darmen van je kind. Hij is daardoor veel beter opgewassen tegen bacillen enz. in de buitenwereld.

Het is een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen inspireren. Het is voor je kind, dat is de reden waarom ik nog door ga met bv. Ik weet niet hoe lang maar dat zien we wel.

Groetjes en sterkte met je keuze.

Renate
  • Hi, hi,

Ik zie ook erg op tegen de borstvoeding, ten eerste omdat ik weet dat ik na ongeveer 12 weken na de bevalling weer ga werken en ik het niet zie zitten te kolven op mijn werk.

Ook zie ik op tegen de pijn aan mijn tepels als je kloven en of andere kwaaltjes krijgt.

En eigenlijk vind ik dat als je de boekjes leest over borstvoeding dat het wel heel rooskleurig wordt gebracht dat je 6 to 8 a 10 keer per dag je kind aan de borst hebt voor voedin, troost etc. Dit betekend dat je om het uur bekant met je kind aan de borst ligt. Waar blijft de tijd voor jezelf, je man, je huishouden en mogelijk andere kids. Ik snap dat je veel tijd met een nieuw geborene door bengt en dat wil ik ook graag maar borstvoeding geven lijkt me een hele cultuur ipv een handeling.

De enige reden waarom ik toch ga proberen borstvoeding te geven is omdat ik mijn kind een goede basis (weerstand) wil meegeven. Maar als het echt niet gaat ben ik echt de eerst die overstapt op flesvoeding. Misschien valt het me honderd procent mee maar vooralsnog loop ik niet voorop.

Groeten Desiree goofy.gif
  • Oh Desiree,

Alsjeblieft kijk naar die site van het borstvoedingsforum. Daar kunnen ze je echt alles vertellen over kloofjes en spruw en weet ik veel wat nog meer. Er zijn daar ook veel werkende moeders die kolven op hun werk. Wist je dat je 25% van je werktijd mag kolven op je werk? En dat zij verplicht zijn om een ruimte voor jou beschikbaar te stellen? En dat je negen maanden kolfrecht hebt?
    En nu wil ik je een stelling voorleggen, een beetje flauw misschien, maar ik probeer je dan duidelijk te maken wat moedermelk betekend voor een kind. Stel dat je een puppy olifantenmelk geeft, daar kan hij toch nooit zo goed op groeien als op hondenmelk? Dat bedoel ik nou, een mens heeft andere stoffen nodig dan een koe. En ze proberen het bij de fabriek wel te immiteren, maar dat lukt ze maar matig.
    Nou kan ik maar beter ophouden, want het lijkt ondertussen alsof aandelen erin heb hihi. goofy.gif

Nou ja, ik zie je misschien wel op dat forum? Wees welkom in ieder geval.

Renate
  • Bedankt voor al jullie reacties. Even een vraag: wat zijn de opties om vanaf het begin melk te kolven en dit in de fles aan de baby te voeren? Op deze manier krijgt de baby toch moedermelk in plaats van flesvoeding? Heeft iemand hier ervaring mee?

Kushball
  • Hallo Kushball,
    Ik heb even de vraagstelling zitten lezen.
    Bijna 4 jaar geleden heb ik een dochtertje gekregen, ik was toen 45 jaar. Ze lag dwars op de rug, dus is ze met een keizersnede gehaald. Mededaarom kwam de borstvoeding slecht op gang en juffie dronk een paar slokjes en viel toen in slaap. Maar ik wilde haar zo graag zelf geven! Dus ben ik beginnen afkolven, de eerste keren doet het wel een beetje pijn, omdat je de kracht van het kolven een beetje moet leren aanvoelen, maar daarna ging het goed.
    Overdag dronk ze niet zo frequent, maar s’avonds had ze een periode dat ze om de 2 uur dronk. Zo kolfde ik overdag wat meer af en bewaarde dit in de koelkast voor een extra flesje s’avonds. Als ze hier niet genoeg aan had mocht ik haar een flesje Nativa bijgeven. Natuurlijk kreeg ze de afgekolfde melk ook in een flesje. We hebben op aanraden Avent flesjes gekocht en zijn daar zeer tevreden over. De baby moet hier hard aan zuigen, net als aan de borst.
    Als ze goed wakker was dronk ze wel graag de linkerborst uit, van de rechter moest ze niet weten.
    Het gaat dus goed om gecombineerd te voeden. Ik was ook blij dat ze toch iets waardevols van mij kreeg, ondanks dat het wel een beetje werk was, maar op den duur vind je een schema: tegen dat je de hongerbui verwacht, afkolven en dan staat het flesje klaar!
    Ze woog maar 2,5 kg bij haar geboorte [op 38 weken], is maar 40 gr aangevallen en na de tweede dag is ze al beginnen bijkomen.
    Een electrisch afkolfapparaat kun je bij het ziekenfonds huren, het afkolfsetje zelf, moet je [voor de hygiene] kopen
    maar dat was niet duur, ook het huren niet.
    Met de hand gaat het ook, maar is wel vermoeiend in de hand en pols.
    Succes met je beslissing!
    Jaenine
  • Hoi Kushball,

Ik kolf al vanal zijn geboorte omdat het ons niet goed was geleerd om aan de borst te drinken. Daar moet je goede begeleiding in hebben. Ik dacht, oh dat zal wel gewoon gaan net als eten en drinken, nou niets is minder waar. Je hebt echt begeleiding nodig, hetzij van een moeder die ervaring heeft of van een goede vroedvrouw enz.. Onze zoon is nu 13 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding, in een fles, maar de positieve werking van de borstvoeding krijgt hij gewoon mee.

Heb je hier wat aan? Als je meer wilt weten vraag gerust hoor.

groetjes Renate
  • Doen ze daar dan niet moeilijk over: ik bedoel dat je geen borstvoeding wil geven?
  • Hoi Kushball,

ik weet niet waar je woont, maar in Nederland wordt je gewoon gevraagd wat voor voeding je wilt geven. ik heb zelfs begrepen dat je een soort van injectie kunt krijgen als je besloten hebt om geen borstvoeding te geven, waardoor je geen/minder last krijgt van stuwing in je borsten.

op de verschillende forums lees ik ook van mamma’s die geen borstvoeding geven of een combinatie. volgens mij is het gewoon puur jouw beslissing.

Wat mij een beetje verbaasde (sorry) is dat je er wel over denkt om te gaan afkolven. Waar zie je dan eigenlijk precies tegenop ivm borstvoeding. Zoals ik het begrijp wil je wel graag je kind BV geven, maar dan uit een flesje, klopt dat?

Groetjes Tanja
  • hoi ik heb een zoontje die vandaag 7 weken oud is en geef hem borstvoeding .
    toen ik nog zwanger was was ik ervan overtuigd om het zeker te proberen maar niet ten koste van mezelf, ik had mij voorgenomen dat als ik het niet meer zag zitten ik direct ging stoppen .
    nu heeft mijn zoontje nog niets anders gekregen dan bv behalve 1 keer in de materniteit toen hij een nachtje onder de lamp moest heeft hij een beetje suikerwater gekregen om uitdroging te voorkomen .
    binnen 4 weken ga ik terug aan het werk (parttime)en ik zal de voedingen die hij bij de dagmoeder zal krijgen afkolven iets wat mij overigens al heel goed lukt de bv kun je ook invriezen zodanig dat je een klein reserve kunt aanmaken ik zou in jou plaats toch zeker proberen lukt het niet dan heeft je kinje toch die eerste melk gekregen waar bovendien veel waardevolle stoffen inzitten

ook slaapt mijn kindje door van 10.30u tot6?7u s’morgens sederty dat hij 4weken is dus je moet je niet laten wijsmaken dat je voor bv kindjes langer op moet het hangt gewoon af van kind tot kind

veel succes bij je keuse thumbup.gif
  • Waar ik tegenopzie? Het lijkt mij verschrikkelijk om bv te moeten geven terwijl er visite is. In de kamer zou ik het dan zowieso niet doen. Dan moet ik de visite alleen laten zitten. Ook wonen onze ouders allebei redelijk ver weg. Als we naar hen toe gaan zijn we uren van huis. Dan moet ik bv geven in een vreemde omgeving en dat lijkt me helemaal niks. Vandaar de vraag: en kolven (de eerste weken)? Tot slot lijkt het mij leuker voor mijn man als hij ook af en toe het kind te eten kan geven.
  • Mij is verteld dat iedere vrouw in principe borstvoeding kan geven, maar dat je er wel achter moet staan. Als je er zelf niet achter staat ben je te gespannen en dit gaat ten koste van je voeding (komt niet goed op gang, bevat weinig voedingstoffen of loopt terug) wat alleen maar meer spanning met zich meebrengt. Zelfde geldt uiteraard ook als je onder druk moet voeden (tijdsgebrek, vreemde omgeving, etc). Wat kolven betreft kun je het onder die omstandigheden waarschijnlijk helemaal vergeten, omdat je dan geen natuurlijke toeschietreflex krijgt. Wat je ook kiest... kies bewust. Flesvoeding is prima. Als er in de familie astma of allergie?n voorkomen kun je eventueel voor hypoallergene flesvoeding kiezen.

Na 4-6 weken, kun je gerust borstvoeding afwisselen met een flesje (dat je man dan bijvoorbeeld kan geven). Voor die tijd is het beter om dit niet te doen, omdat er dan zuigverwarring kan optreden.

Mijn moeder was wegens omstandigheden bijna niet in staat om mij of mijn broer borstvoeding te geven en maakte zich hier erg veel zorgen over. De kinderarts heeft haar toen gezegd: "Het gemak van de moeder is het gemak van het kind". Met andere woorden als jij er heel gespannen over bent voelt je kindje dit en zal hoogstwaarschijnlijk idem dito reageren.

Heel veel succes met je beslissing en wat je ook kiest... zolang je bewust kiest is het altijd een goede keuze en hoef je je er niet schuldig over te voelen.

Liefs Anja
    19 weken, 5 dagen
  • Hoi Kushball,
    je bent ook helemaal niet verplicht om tijdens het voeden echt met je borsten bloot te zitten hoor.
    Toen Karst klein was, heb ik hem zelfs gevoed toen we op restaurant waren...we zochten gewoon een tafeltje dat in een rustig hoekje stond, en de klein kon gewoon drinken terwijl wij aan het wachten waren op ons eten...en niemand heeft daar m’n borsten gezien wink.gif
    Je kunt ook altijd een lichte sjaal over je schouder en borst heen leggen, of gewoon thuis zelf voeden en afkolven en in de diepvries of koelkast bewaren voor als je op verplaatsing bent.
    Maar als je er echt tegenop ziet : poeder melk brengt ook kindjes groot smug.gif ik kreeg het 32jaar geleden en voel me prima thumbup.gif
    Laat je vooral niets aanpraten, maar ik vind dat het nooit kwaad kan om het proberen, wie weet valt het best mee, zoniet kun je nog altijd naar de apotheek om een doos poedermelk...
    Groetjes, Conny
  • Dag Kushball,
    we zijn net terug van een weekje Veneti?. Onze zoon krijgt nu al 4 maanden bv en ik vind het steeds handiger worden.
    In het begin is het een beetje aanmodderen maar nu is het gewoon een automatisme geworden.
    En tijdens onze vakantie was het gewoon ’de max’. Niks flesjes die moeten warm gemaakt worden, niet zoeken naar een stopcontact, geen gesleur met vanalles en nog wat, gewoon hops, T-shirt omhoog en drinken maar.
    Sem heeft gegeten op de ferry naar Veneti?, op het San Marcoplein (waar papa niks kreeg wegens 9,80 euro voor een cola), in het restaurant, op de parking van een autostrade, op het strand, ...
    In het begin was ik een beetje verlegen maar nu stoort het me absoluut niet meer. Onze zoon heeft honger en de rest van de wereld eet toch ook niet in een hoekje weggestoken?
    Op het strand lag het vol vrouwen zonder bikinitopje en bij mij zag je absoluut niks. Hoe vaak is me niet gevraagd of Sem sliep (terwijl hij aan ’t eten was).
    Gewoon rustig doen waar jullie zin in hebben en alles komt in orde!
    Succes met de keuze, ik kan de bv in elk geval van ganser harte aanbevelen...
    Groetjes,
    Sandra en Sem.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld