Borstvoeding te zwaar - onbegrip partner

• Borstvoeding te zwaar - onbegrip partner

Goedenavond allemaal,

Ik ben 3 weken geleden bevallen en geef borstvoeding. Ik zit er momenteel even helemaal door en heb dan nog eens net een serieuze ruzie met mijn vriend gehad.
    Mijn kindje drinkt erg veel en lang, zo'n 11 keer per 24u en gemakkelijk 45 min tot 1u. Ik heb het gevoel dat ik een hele dag aan het voeden ben en ik word hier soms echt radeloos van. 'S avonds clustert hij enorm en wil hij soms uren aan mijn borst, vanavond bijvoorbeeld van 20u tot nu (1u 's nachts). Het lijkt alsof hij genoeg heeft, hij valt in slaap maar van zodra ik hem in zijn bedje leg of aan mijn vriend geef toont hij weer hongersignalen. Ik probeer me hieraan over te geven en gewoon telkens te voeden zonder teveel na te denken maar dat lukt echt niet. Ik ben zo ongelooflijk moe en zou zo graag af en toe een momentje rust willen.
    Elke avond krijg ik het enorm moeilijk en vloeien de traantjes uitgebreid. Ik zie de borstvoeding dan écht niet meer zitten en uit dit dan ook zo tegen mijn vriend. Maar ik wil helemaal niet overschakelen op flesjes omdat ik weet hoe goed borstvoeding is en ik zou me dan ook enorm schuldig voelen ten opzichte van mijn kindje als ik stop met borstvoeding.
    Op die momenten heb ik vooral nood aan steub, een knuffel en bemoedigende woorden maar in de plaats daarvan wordt mijn vriend boos. Hij begrijpt niet waarom ik zoveel ween en uit dat ik het zo moeilijk vind. Hij zet meteen dat wr moeten overstappen op flesjesvoeding en dat ik het duidelijk niet aankan etc.
    Ik voel me zo radeloos en heb het gevoel dat hij me echt niet steunt. Hij vindt dat hij het zoooo moeilijk heeft omdat hij naar mijn gezaag en gehuil moet luisteren. Nu hebben we dus megaveel ruzie omdat hij vindt dat ik ofwel moet doorzetten en erover zwijgen of moet opgeven en flesjesvoeding moet geven. En ik ben boos omdat ik het oneerlijk vind dat hij jet slachtoffer speelt omdat hij mijn gezaag moet aanhoren.

Sorry voor het lange verhaal. Het moest er even af. Iemand tips?

Bedankt alvast..
  • Ik vond borstvoeding geven ook een enorme uitputtingsslag. Bel even een vroedvrouw op ( je hebt geloof ik recht op 7 gratis huisbezoeken) Zij kan een luisterend oor bieden en tips geven. Misschien kan je elke dag 1x kolven en kan vriendlief die voeding in jouw plaats geven? Eens even wat langer kunnen slapen kan wonderen doen.
    Ik ben na 3 weken borstvoeding deels overgestapt... de helft borstvoeding en de helft flessenvoeding. Ik was blij dat ik de borstvoeding niet volledig heb opgegeven en daarnaast blij dat ik me even terug mezelf voelde ipv een melkkoe. Mocht het je na een tijdje terug beter afgaan kan je nog altijd stoppen met flesjes...
  • Hang in there, die eerste weken zijn zo ontzettend wennen. Het is niet enkel de borstvoeding, maar de onderbroken nachten, hormonen, een nieuw leven in huis. Dat is ook gewoon veel. Borstvoeding wordt echt gemakkelijker, dat lange drinken wordt minder. Ik zou ook een vroedvrouw (kijk zeker of het een lactatiekundige is!) langs laten komen voor een babbel en tips.
  • Ik moet je vriend toch ergens gelijk geven. Borstvoeding is zwaar, vooral de eerste weken. Maar als je constant loopt te klagen en zeuren en zagen er over zou ik als vriend zijnde ook denken dan stap over dan ben ik van dat gezeur af. En zo niet, dan kop op, schouders er onder en ga er voor. Er is niks zo erg dan continu gezeur horen over iets waar je zelf voor gekozen hebt en alleen jijzelf het er et beste van kan maken.

Dat terzijde, als je echt heel graag wil door gaan met de bv dan ga eens praten met een lactatie deskundige. Die heeft vast tips om het je wat meer comfortabel te maken. En probeer dan ook wat minder te zeuren tegen je vriend want die weet heus niet wat hij anders moet zeggen dan om te stoppen ermee.

Kom op, jij kan het echt wel. Als je die zware weken voorbij bent en wat meer "ritme" en handigheid er in krijgt ben je blij dat je bent door gegaan.
  • Ik heb mijn zoontje destijds 20 maand borstvoeding geven, mijn dochtertje nu krijgt bijna 1 jaar borstvoeding, en ik zou graag doordoen tot haar 2 jaar.
    Van zoontje ben ik het al vergeten, maar dochter dronk de eerst 2 maand denk ik, exact gelijk jij beschrijft.
    Om 18u30 ging ik met haar naar boven, en ik bleef er zeker tot 20u30: drinken, in slaap vallen, wakker worden, weer drinken...
    Vermoeiend, heel erg, maar het gaat over!
    Voor je het weet ben je misschien maar een kwartiertje bezig, en kan je een heerlijk verzadigd babytje in bedje liggen!

Borstvoeding is zalig, maar het is de eerste maanden zoeken en doorbijten...
  • Ik kan begrijpen dat het erg zwaar is momenteel, je bent zo'n 10u aan het voeden op 1 dag, dat ís vermoeiend hé. Dat je emotioneel bent lijkt me ook logisch, sowieso heb je al de hormonen na de zwangerschap, daarnaast heb je ook te kampen met vermoeidheid, dat werkt ook op je gemoed. Misschien komt de reactie van je partner wel deels uit onmacht ook, in plaats van onbegrip. Het is niet simpel om je partner te zien worstelen met iets waar je zelf niets aan kan veranderen.

Uitmaken of je door moet gaan met de borstvoeding of niet, kan niemand voor jou uitmaken, dat is een beslissing die je zelf moet nemen. Het advies om eens met een lactatiedeskundige te praten vind ik geen slecht idee.
  • Het is voor mij wel bijna 4 jaar geleden, dus ook niet meer zo fris in mijn geheugen. Maar mijn dochtertje heeft nooit 4uur aan een stuk aan mijn borst gehangen. Ik zou zeker eens een deskundige laten komen om te kijken of het wel degelijk hongersignalen zijn. En ja mannen denken nu eenmaal oplossingsgericht. Jij ondervindt last van de borstvoeding. Zij kunnen u hier niet bij helpen omdat zij natuurlijk geen borstvoeding kunnen geven dus overschakelen naar flesvoeding is logisch voor hen. Nu 3 weken is sowieso nog heel recent dat is normaal dat alles dan wennen en emotioneel is. Komt wel in orde. En als het echt te zwaar is kan je natuurlijk altijd overschakelen naar kolven of flesvoeding.
  • Ik zou ook iemand laten komen om ens mee te volgen.
    Zijn het idd wel degelijk honger signalen.
    Word er echt gedronken of is het meer liggen sabbelen.
    Veel dat ze eens kan bekijken.

Mijn man zou net hetzelfde doen als die van u.
    Voor hem is borstvoeding prima maar een gelukkige mama is nog veel belangrijker.
  • Zoals neuzeke zegt, is het drinken of eerder sabbelen?

Ik had ook zo'n baby die de eerste weken graag aan mijn borst hing (en nu nog). Als ik merkte dat ze niet meer dronk maar wel sabbelde gaf ik haar een tutje. Ik was hier absoluut geen voorstander maar mijn dochter heeft er nood aan.
  • Bedankt voor jullie tips. We hebben vandaag een tutje getest en tot hiertoe loopt het al wat beter. Als hij na een goede en actieve voeding nog blijft vragen maar eigenlijk niet actief meer drinkt geef ik het tutje. Hij zuigt hier dan een tijdje op en valt in slaap.

Bedankt voor jullie tips en lieve woorden.
  • Ik kom er ook even bij... net zoals Neuzeke en Lily al hebben aangegegven zou ik zeker eens kijken of het wel drinken is.
    Sommige babietjes hebben een enorme zuigbehoefte en vaak lijken de signalen die ze geven om te willen zuigen op hongersignalen.
    Er word dan ook vaak aangelegd hoewel je kleintje misschien niet honger heeft. Hij gaat uiteraard wat gaan drinken als je hem aanlegt maar hou goed in het oog of je baby blijkt drinken of na een paar slokken alleen zuigt. Als het bij zuigen blijft moet je toch even streng zijn vrees ik want dan is het aanleggen alleen maar puur confort. Als je dat fijn vind en het je niet stoort een hele dag je baby aan de borst te hebben is dit prima natuurlijk maar in jou geval lijkt het me niet het geval.
    Mijn meisje heeft nooit zo lang aan de borst gehangen, enkel de allereerste dagen wel eens tot mijn vroedvrouw me zei daarop te letten want dat een "voeding" van een uur echt niet meer alleen voor de voeding is. Ze raadde me ook aan niet bij elk signaal haar aan te leggen en eerst andere dingen te proberen (tenzij er natuurlijk al ruime tijd tussen de voedingen zat). Dit om te leren of je baby echt honger heeft het het gewoon wat liefde, een nieuwe pamper, krampjes heeft,....
    Na een tijdje wist ik perfect wanneer haar huilen of zagen al van de honger was of iets anders bigsmile.gif

Borstvoeding is niet altijd simpel... zeker niet in het begin!!! Maar laat je zeker niet zomaar ontmoedigen maar eerder steunen door andere mensen om verder te gaan. uiteindelijk is het echt de moeite wel waard!!!!
    Niet iedereen begrijpt dit hoor, of begrijpt waar BV over gaat. Ik stoorde me enorm aan mensen die, zodra er een kreetje uit Emma kwam, zeiden "ah ze zal honger hebben". Sommigen denken echt bij BV, omdat er gezegd word op vraag, dat elke kreet de borst tot gevolg moet hebben en dat dat echt de enige reden nog kan zijn dat ze al eens huilen of het wat moeilijker hebben wink.gif

Hopelijk heb je er wat aan!! thumbup.gif thumbup.gif hug.gif hug.gif
  • Ik kan me hier aansluiten bij de rest, maar wil toch ook nog even vermelden dat je echt geen schuldgevoel moet hebben als het toch te zwaar wordt en je wil overschakelen naar flesjes. Zelf heb ik vorige keer ook 2 maanden koppig volgehouden, al had ik onvoldoende productie en moest ik kunstvoeding bijgeven. Ik was er bijna de hele dag mee bezig: live voeden, vervolgens flesje kunstvoeding bijgeven en dan nog eens kolven in een poging om mijn productie verder op gang te krijgen. Ik werd boos als mijn vriend voorzichtig zei dat ik er misschien beter mee zou stoppen omdat het precies toch niet ging lukken. Maar op een bepaald moment heb ik toch zelf de klik gemaakt en beslist om volledig over te schakelen op flesvoeding en wat een verademing was dat! Ik had ineens tijd om te rusten, om eens te gaan wandelen met mijn baby... Ik wil niet zeggen dat je het al moet opgeven he; als je het gevoel hebt dat je het nog aankan, kan je best nog wel even doorgaan. De eerste weken is het inderdaad doorbijten en het betert echt wel. Maar weet dat het ook geen ramp is als je toch zou overschakelen. De eerste weken zijn de belangrijkste om de antistoffen binnen te krijgen en een gelukkige mama is gewoon ook heel veel waard!
  • Deze reactie werd verwijderd.
  • Zoals de anderen ook al zeiden, laat eens een lactatiekundige komen om mee te volgen.

En nog een tip als je moe bent, ipv rechtopzittend te voeden: leg je op je zij, baby tegen je aan... dan rust he zelf ook meer...
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld