Borstvoeding en voedingsgewoontes

• Al altijd hebben wij gehoord dat, als je borstvoeding heeft, je best op je voeding let en geen zaken eet die krampjes kunnen veroorzaken (kolen, ajuin, look, ...).
    Nu is het zo ze in de materniteit helemaal geen rekening hielden met het eten en dat Kind & Gezin ons vertelde dat dit nog op geen enkele manier wetenschappelijk bewezen is.
    Enkele boeken vertellen net hetzelfde.

Is dit zo? Is dit afhankelijk van baby tot baby? Mogen we nog een stevig naar de Mexicaan of toch beter niet?
  • hallo fien? IK HEB 7MAAL BORSTVOEDING GEGEVEN HET ENIGE WAT IK ONDERVONDEN HEB IS DAT EEN VAN MIJN KINDEREN MEER HUILDE ALS IK CURRY HAD GEGETEN,BIJ AL DE ANDERE KON IK GEWOON ALLES ETEN,je hoort wel meer dat spicy food niet echt ideaal is maar dat kun je zelf een beetje nagaan.als je een keertje mexikaans gaat eten en je kindje is daarna een beetje onrustig of het huilt meer dan anders, wacht je beter een tijdje met gekruid voedsel.je kan in belgie ook een beroep doen op moeders voor borstvoeding,in nederland bestaat ook zo een organisatie maar ik weet niet hoe die heet. veel plezier met de borstvoeding nimu
  • Hoi Fien,

Ik geef ook bv en het een kwestie van uitproberen. Bij mijn eerste heb ik maar een maand bv kunnen geven maar nu ben ik al 6 maanden bezig met bv. Ik eet alles behalve scherpe chilli(peper). Ze heeft tot nu toe geen last gehad. De eerste maanden hebben de meeste babies zowiezo last van krampen en het dan moeilijk te zeggen of dat van het eten komt. Veel sucess...

Lisa
  • Er zijn natuurlijk een aantal kindjes die erg gevoelig zijn en er niet tegen kunnen, maar ik denk dat je er over het algemeen wel vanuit kunt gaan dat je het meeste wel kunt eten. Hoe zou een moeder in Mexico dat dan bijvoorbeeld doen? Zij zou praktisch niets meer mogen eten! Ik heb zelf bij mijn drie kindjes nooit problemen gehad, maar je kunt het het best gewoon proberen. Zeker als je tijdens je zwangerschap alles hebt gegeten, want dan is je kindje er eigenlijk al aan gewend.
  • Dag Fien,

Ik denk dat het heel erg afhangt van kind tot kind en hoe je voedingspatroon in de zwangerschap is geweest.
    Mijn dochtertje had vooral de eerste twee maanden krampjes als ik bepaalde dingen at; koolsoorten, uien, look, paprika, citrusvruchten, chocolade, drank met koolzuur ....
    Dat is wel even aanpassen maar als je ziet hoeveel pijn je kindje ervan heeft dan is de keuze snel gemaakt...
    Ze is nu bijna vijf maanden en ik kan weer alles eten, vooral de chocolade smaakt!

pip
  • Ik heb zelf gemerkt dat mijn eerste kindje heel sterk reageerde op gekruid eten (ik was getrouwd met een hindoestaanse man)
    Ik ben na 7 weken gestopt met borstvoeding omdat hij allergische reacties vertoonde zoals pukkeltjes en krampjes.
    Bij mijn tweede kindje heb ik er toen voor gekozen om tijdens de borstvoeding meer Hollands te eten en af en toe gekruid eten en zij heeft praktisch nergens last van gehad.
    Ik denk dat het echt verschilt van kind tot kind.
    Ik heb zoiets van bij de baby die we nu krijgen wacht ik gewoon af hoe hij of zij op de borstvoeding reageert na wat ik gegeten heb.
  • Hoi idereen,

Ik geef nu al 1 maand BV, en alles verloopt vlot, behalve dat ons Selena een week last heeft gehad van krampjes ik ben toe Babyfen gaan halen bij de apotheek, dit zijn venkeloliedruppeltjes en bij haar werkte die zeer goed!! Ik gaf ze bij elke voeding 5 druppeltjes gedurend 1 week en dat ben ik beginnen afbouwen, zodat ze nu enkel, bij haar nachtvoeding nog 5 druppeltjes krijgt!!! Ik eet ook alles, maar ik ben zowieso geen liefhebber van pikant eten dus....
    Ik ben van plan zo lang mogelijk BV te geven ik had gedacht tot een maand of 9, hoelang geven jullie bv?????

Tina
  • Hoi,

ik heb hier redelijk veel opzoekwerk voor gedaan, en wat mij opviel is dat de voedingsmiddelen die aangeraden werden om te mijden heel cultuurgebonden waren...m.a.w. in elk land zijn ze anders!
    Ik denk dat het heel veel van kindje tot kindje afhangt.
    Onze Lore krijgt nog altijd bv (bijna 1 jaar) en ik eet eigenlijk alles; pikant, zuur, zoet, ...het enige wat ik mijd zijn koemelkprodukten, want daar is ze blijkbaar allergisch aan...ze had van bij de geboorte reflux...die werd erger als ik kaas en melk en zo at...en verdween toen ik op soja overschakelde...
    Dus kijken naar je kindje is denk ik de boodschap.
    Er is trouwens een emailgroup bij yahoo rond borstvoeding. Ik heb daar in elk geval al heel veel bijgeleerd, het is zowiezo leuk om ervaringen uit te wisselen met andere bv mama’s, en het geeft een duwtje in de rug als het eens wat minder gaat...

groetjes, nog veel plezier en succes met de bv
    Jo (mama van Lore 23/04/01 en persoon achter www.knusjes.be)
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld