Borstvoeding en groei

• Mijn zoontje is nu 5 maand en krijgt nog steeds volledige borstvoeding. De laatste twee controles bij kind en gezin krijg ik echter te horen dat hij niet voldoende groeit en ook niet voldoende bijkomt. Hij is de laatste maand amper 1 cm in lengte bijgekomen en 60 gram in gewicht. Hij is wel supervrolijk en heel actief. Volgens de arts aldaar is hij motorisch zelfs een stuk sneller dan de doorsnee baby. Mijn gedacht is er dus niks ernstig aan de hand, zijn ontwikkeling laat dit althans niet uitschijnen. Bij K&G maken ze er meer problemen van. Ik zou toch maar het best starten met patatjes en misschien toch ook beter overschakelen op flesvoeding. Ik zie dit niet echt zitten, had in het verleden hetzelfde voor met mijn oudste dochter en bij het starten met flesvoeding ging het alleen maar slechter.Ikzelf zou ook liever wachten tot hij zes maand is om met vaste voeding te starten. Wie heeft met dezelfde problemen(?) te kampen? down.gif
  • mijn baby is ook aan de lichte kant betreft gewicht .
    namelijk 8.5 kg ,ze wordt op 11 maart 1.5jaar oud (18 maanden)de kinderarts maakt daar niet zo drukte over ,zolang ze aktief ,speel en goed uitziet is ze ok .
    er is wel bloed geprikt om te zien of ze geen te kort aan vitamine en ijzer komt.
    bij haar was het ijzer dat ze nu in druppels bijkrijgt.
    ik geef haar zowel overdag als snachts nog borstvoeding.
    wel eet ze ook al fruitpap ,aardappeltjes ,koekje en soep ,maar na de maaltijd wil ze nog graag de borst als toetje .dat contact vindt ik nog super geweldig!
    ondertussen heeft ze ook al 9 tandjes
    volg je gevoel en laat je niet te rap afschepen ,de een kind is te dik ;de ander te mager .
    maar je merkt zelf wel of je baby goed in zijn vel voelt of niet.hou vol en GENIET !!!!! thumbup.gif wink.gif
  • Yvonne,
    Bedankt voor je reactie. Heb zelf ook het gevoel dat ik er gewoon moet mee doorgaan. Als ik zie hoe zeer hij geniet van de BV-momenten, heb ik echt geen zin om dat van hem af te nemen. Trouwens ikzelf ben ook niet van de grootste en zwaarste. Ik vind het wel spijtig dat er altijd wel iets gevonden wordt om te stoppen met BV. Ik ga me niet van de wijs laten brengen. Ik kan best wel wat aanmoediging gebruiken.Merci voor de opkikker. wink.gif
  • He, ik zou ook zeggen: volg gewoon je gevoel en ga ermee door. Zolang je kleine spruit niet vermagert... Ons spruitjes wegen nu ook nog geen 7 kg, en dat terwijl ze ook al bijna 8 maand zijn. Ze zeggen wel: ze zijn met twee, maar eten doen ze toch alleen !!! En evenveel of meer als ??ntje. Maar hun groei gaat toch iets trager.

Ga op je gevoel af...

ps: ik geef ook nog steeds bv en mijn kleintjes vragen er na hun groetenpap ook nog naar... Super gevoel he...

Groetjes.
    Virginie, Stan en Mats
    http://stanmats.up.to
  • Hoi,

Ik zou ook gewoon door gaan! De statistieken van K&G zijn gebasserd op fleskindjes, en die zijn heel vaak overvoed! (omdat het flesje op MOET h?!)

Nena is sinds woensdag 1jaar, is 69 cm en weegt 8kg. Zolang ze vrolijk zijn en gezond is er toch geen probleem! Niets van aan trekkeen , gewoon je gevoel volgen en door gaan. Nena krijgt nog steeds ’s morgens en ’s avonds de borst. Verder eet ze middag, fruitpap, koekjes,...

Veel succes ermee!

Nele
  • Hier een reactie van een mama van twee flessekindjes. Ik had het ook liever anders gezien maar telkens viel de melkproductie volledig stil na slechts 1 week.
    Terzake nu, mijn dochtertje woog op 1-jarige leeftijd ook slechts 8,100 kg en was 70 cm groot. Dus laat je aub ?cht niet wijsmaken dat ze met flesjes beter of sneller zouden groeien hoor !! Elk kindje is tenslotte toch anders ...
    Mijn zoontje daarentegen weegt nu op 9 maanden reeds 9,5 kg. Toen hij op z’n 5 maanden ook slechts 1 centimetertje gegroeid was, maakte niemand zich zorgen. "Hij zat trouwens toch boven het gemiddelde ..."
    Kortom, als je kindje vrolijk is en jij voelt je er goed bij: volhouden hoor die borstvoeding !! thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif

Chrisje.
  • Ik sluit me aan bij de meerderheid wink.gif
    Als jij als mama ziet dat je kind gezond en allert is, trek je dan maar niets aan van kind & gezin, want hun curves zijn inderdaad gestaafd op metingen van flesse-kindjes.
    In de eerste maanden is er een mimien verschil, maar later zijn borstvoedingskindjes over het algemeen minder zwaar.
    Onder Mats is nu al lichter dan z’n neefje van 10 dagen jonger...hij woog in het begin meer (3.590Kg tegen 3.240Kg bij de geboorte), maar na ??n week kreeg z’n neefje de fles en is dan sneller beginnen aankomen dan Mats, die nu toch ook al een dikke 5.5Kg weegt. Dinsdag weet ik meer, dan komt Kind & gezin nog eens langs.
    Zo, en nu vlug gaan douchen....

Conny
  • Sorry dat ik zo laat reeageer op al jullie leuke berichtjes. Mijn 2 grote meiden (Julie en Charlotte)zijn dit weekend terug thuisgekomen van een weekje vakantie met hun grootouders. Geen tijd gehad dus. Voel me al een stuk beter en al jullie reacties sterken me enkel in het feit dat ik moet doorgaan. Trouwens mijn ’klein lichtgewichtje’ sinister.gif heet Vic.
    Virginie: leuk dat je het zolang kunt volhouden om je twee kleintjes zelf te voeden, het is inderdaar een super-gevoel wanneer ze je zo dankbaar aankijken terwijl ze aan je borst liggen. Echt genieten,... .
    Nele: Vic lijkt me plots een zwaargewicht te zijn bigsmile.gif . Misschien moeten ze bij K&G hun curves maar eens gewoon aan de kant leggen en afgaan op de algemene ontwikkeling van het kind. Zal het daar eens voorstellen.
    Chrisje: Jammer dat de Bv geen succes werd. Ben blij om ook eens een reactie te krijgen van iemand die flesvoeding geeft.
    Conny: succes met de keuring van K&G. Zal eens thumbup.gif voor je. Maar laat je ook niet van de wijs brengen als blijkt dat Mats geen body-builder is. Ik ben nu wel overtuigd, hoor.
    Groetjes.
    Sjoukje, mama van Julie, Charlotte en Vic
  • Hallo iedereen,ik heb hier wat gelezen en wou een paar goeie tips geven i.v.m.BV.Mijn oudste dochter heeft 14 maanden BV gehad en als je let op wat je eet kan normaal elke mama zolang BV geven.(zelfs nog langer)Als je baby niet genoeg bijkomt kun je muesli pap of havermoutpap eten(moet je lusten natuurlijk)elke morgen voor ontbijt.Tussendoor koekjes van Sultana en cashewnoten(k’weet niet of jullie die kennen)die zijn heel lekker.Venkelthee is natuurlijk ook heel goed en bruin tafelbier en als je goed wil slapen drink dan een goede donkere trappist voor het slapengaan thumbup.gif Je gaat goed onder zeil zo.Je zal zien dat je baby goed in de pamper doet ?n goed bijkomt.Ik hoop dat jullie er iets aan hebben want borstvoeding is nog altijd de beste voeding voor een baby en aangenaam voor de mama. bigsmile.gif bigsmile.gif bigsmile.gif Mieke & Malientje (5maand) thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
  • Hoi ,

Ik ben Tina, mama van Selena (morgen 13 maand). Ik geef ook nog bv. En ik wil jullie zeggen, Selena is ook altijd aan de kleine kant en mager, in het begin was ik er het hart van in, als ze bij K&G zeiden dat ze te klein of te licht voor haar leeftijd was. Maar nu als ik haar bezig zie, tegenover andere kinderen van dezelfde leeftijd (die mooi de curve volgen) is ze heel goed ontwikkeld, en heel levendig, gewicht en lengte zeggen niet altijd alles hoor. Als je je echt zorgen maakt of je kind wel genoeg binnen krijgt, moet je de luiers in het oog houden (4-6 natte (katoenen)luiers), ook moet je de alertheid en ontwikkeling wat in het oog houden.

Mijn dochterke drinkt nu nog zo’n 4-6 keer bij me per dag, waarvan nog 1 voeding ’s nacchts.

Het beste middel om j emelkproductie op te drijven is vaker en korter aanleggen, liefst gedurende 24 uur.

Zo meiden, ik ga eens er vandoor.

Liefs,
    Tina & Selena
  • Sjoukje,

Ik kan me ook alleen maar aansluiten bij wat iedereen hier al tegen je gezegd heeft.

Mijn dochterje is bijna 7 mnd en krijgt ook nog altijd de borst, zaaaalig is het gewoon als ze aan de borst liggen.

Lente eet ook nog zo’n 6 ? 7 x de borst, + fruitpap, patatjes en een gervaiske.

Maar haar tietjes-tijd kan ik echt niet van haar afnemen hoor, ik heb al wel eens een flesje geprobeert toen ik wat minder melk had, maar dat is gebleven bij 1 keer.

Geniet van vic, het zijn zo’n kostbare momenten, als je je door druk van buitenaf laat leiden zal je spijt krijgen denk ik.

Probeer ook zo vaak mogelijk te rusten en te drinken, een rustige mama is altijd beter, of je kindje nu een flesje of de borst krijgt.

Cheers, linda & lente (augustusforum) <3
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld