borsten na borstvoeding

• Hallo,

Ik ben 12weken zwanger en weet dat het misschien wat vroeg is, maar ik kan het niet laten konstant met de zwangerschap bezig te zijn. Ik weet vooral niet goed wat ik moet doen met de voeding van de baby. Ik heb er al over gepraat met vriendinnen voor ik zwanger was, maar ben er nog steeds niet uit. De meeste mensen raden borstvoeding aan, maar ik had graag geweten of dit voor mijn lichaam blijvende gevolgen heeft. Ik was voor mijn zwangerschap tevreden met mijn borsten, nu heb ik me laten wijs maken dat wanneer je borstvoeding hebt gegeven van dit moois niets meer overblijft. Enkele kilo’s meer kan ik waarschijnlijk aanvaarden. Maar als ik het enige waar ik tevreden mee was voorgoed verlies, weet ik niet of ik mij nog een volwaardige vrouw ga voelen.
    Zouden jullie mij hiermee kunnen helpen. Bedankt.
  • Hoi Lieke, ik ben 38 weken zwanger van mijn eerste.
    Borstvoeding geeft geen nadelige gevolgen voor je lichaam hoor, integendeel, als je borstvoeding geeft dan krijg je vlugger je oorspronkelijke figuur terug.
    En voor je borsten, denk ik ook niet dat het kwaad kan. Want ik had al van mijn 20 week last van lopende borsten en ze groeiden erg vlug, volgens mij zullen ze ook na de borstvoeding steviger staan, omdat je dan je borstspier hebt getraind. Denk ik.
    Het is wek beter voor zowel moeder als kind dat je borstvoeding geeft. Je herstelt vlugger.
    Natuurlijk is dat je eigen keuze en begrijp ik ook dat sommige mensen geen borstvoeding willen of kunnen geven. Daarom ben je niet slechter dan de rest.

Groetjes Hera
    wink.gif
  • Hallo,
    Ik heb eeb zoontje van bijna 6 jaar. Ik heb ook de eerste 6 weken borstvoeding gegeven. Het was een hele ervaring. Maar ik vond het nadeel ervan dat jij alleen met de baby bezig bent, qua voeding. Als er visite was of de nachtvoeding. Als hij huilde wist ik niet of het nu kwam door honger of iets anders. Je had geen overzicht.
    Nu moet ik wel erbij vertellen dat het mijn eerste kind was en ik erg onzeker en een beetje in een dipje was. Dit kwam omdat alles nieuw was, en je naar je gevoel moet handelen.
    Mijn borsten zijn nu wel slapper, doordat ze eerst groter waren i.v. m. de melk. Maar mij maakt dat niet zoveel uit. Mijn gewicht is hetzelfde als voor de bevalling.
    Nu wil ik een tweede kindje en ik zei vroeger altijd: Borstvoeding nooit meer. Maar mijn mening is veranderd omdat ik weet dat het de beste voeding is, ook met afweerstoffen e.d. Ik ben nu heel erg aan het twijfelen wat ik zou doen, maar het gezonde voor mijn kind vind ik het belangrijkste. Kijk maar een bij deze site naar de voordelen...
    Groetjes en ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen, Manuela
  • Hoi Lieke,

Je gaat je toch niet beinvloeden door iets dat je niet van te voren kan weten? Of je nou wel of niet bv geeft je kan nooit weten wat het met je borsten doet. Ik zou me niet weer houden hierdoor om bv te geven. Je lichaam maakt zowiezo een heleboel mee met een zwangerschap bv zorgt ervoor dat je weer een beetje terug naar normaal ben sneller dan als je het niet doet. Ik heb twee kinderen en de eerste gaf ik 4 weken bv en de tweede is nu 7 maanden en ik ben nog bezig. Je moet goed gaan nadenken wat er belangerijk is voor jou en je kind, en wat je ervoor over heb. Je kan het allicht proberen en aan kijken. Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken over je borsten gewoon bv geven!

groetjes
    Lisa wink.gif
  • Hoi dames,

Bedankt voor de reacties, ben er stilaan van overtuigd bv uit te proberen. Zal wel zien hoe ik er na de bv uitzie, liever een gezonde kleine met een mama met lelijke borsten dan een astmapatientje. En gezien mijn man reeds astmatisch aangelegd is wil ik dit risico niet lopen.
    Toch bedankt en wanneer er nog mama’s raad kunnen geven zal ik deze met veel plezier lezen.

Groetjes Lieke wink.gif
  • Hoi Lieke,

Gewoon borstvoeding gaan geven! Zeker als je kans hebt op allergie?n is dat het beste.
    Door de zwangerschap groeien je borsten. Of je wel of niet borstvoeding geeft, je borsten zullen na een zwangerschap dus altijd wat anders kunnen zijn! (bij mij blijvend cupmaat groter, ook ietsje slapper, maar niet desastreus).
    Het is verstandig je van tevoren goed voor te bereiden op het geven van borstvoeding, er zijn enorm veel misverstanden over down.gif . En als onzekere, "verse" moeder ben je toch vaak al heel be?nvloedbaar, dus ook voor foute adviezen! Volg bijvoorbeeld een cursus over borstvoeding geven, of koop een goed boek, zodat je tevoren weet hoe en wat! Kijk ook zeker eens op de (verzamel)site http://www.borstvoeding.nl thumbup.gif
    Enneh... je verbruikt inderdaad meer calorie?n als je borstvoeding geeft, dat is niet verkeerd (om je oude figuur terug te krijgen) wink.gif

Succes, met je zwangerschap en de borstvoeding!

Ineke (15 maanden BV gegeven)
  • Hallo!
    Inderdaad,je vraagt je heel wat af tijdens een zwangerschap. Ik was zwanger op 45 jaar en er dus heel intens mee bezig. Mijn gyn raadde me aan om elke dag m’n borsten met bodyolie te masseren naar de tepel toe en de tepel zelf met vitamine D olie, na een douche met fris [geen ijskoud] water.
    Vroeger had ik eerder kleine borsten en ik was er heel trots op dat ze uitgroeiden. Drie maanden heb ik gegeven en het waren zalige momenten hoor, die eigenlijk veel te vlug voorbij waren.
    M’n kindje is met een geplande keizersnede geboren op precies 38 weken, het lag op de rug en de dokter wilde geen risico nemen.
    Dus was het een echte pop: 2460 gr en 46cm.
    De melk kwam door de keizersnede niet zo goed op gang, maar ik ben blijven kolven [wel even ai, ai hoor] tot het goed vloeide, ondanks dat ze me in het ziekenhuis probeerden te overhalen om te stoppen. Ze viel maar 80 gr af en na drie dagen was ze weer op geboortegewicht en m’n borsten?
    Wel die zijn mooi glad gebleven, iets slapper, maar ik ben er blij mee, want ze zien er nog goed uit hoor voor m’n leeftijd!

Toi, toi voor de rest van de zwangerschap! thumbup.gif
  • Dat je borsten wat slapper worden heeft niets te maken met borstvoeding maar wel met je zwangerschap. Goed verzorgen, koude douches, wat oefeningen en in je achterhoofd dat borstvoeding een zalige ervaring is voor jou en je baby!!!!!!!!!
    Ben mama van een tweeling die borstvoeding gekregen heeft dus de mijne hebben dubbel "afgezien" en achteraf ziet het er zeker zo slecht nog niet uit!
    Succes
    Janny
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld