Beleg boterham baby 11 maand

• Beleg boterham baby 11 maand

Hoi,

Mijn dochtertje eet enkel boterham als er confituur op ligt.
    Nu zou ik ook graag hebben dat ze wat ander beleg eet.
    Welk beleg geven jullie op de boterham?

Alvast bedankt!
  • Smeerkaas, smeerpathe, pindakaas, chocopasta?!
  • Smeerkaas.
    Confituur van alle soorten fruit of zelf een papke maken .
    Kippewit.
    Ei.
    Geplette banaan
    Gewoon boter.

• Smeerkaas is veel te zou, paté mag een kind van die leeftijd nog niet eten, pindakaas en choco zijn pure suiker.
    Geen van die dingen lijkt mij dus heel gezond voor een kind van die leeftijd smile.gif

Gewoon boter, geplette banaan of ander geplet fruit, hesp, kippewit, andere onbewerkte vleeswaren, dat zijn dan veel betere opties.
  • Smeerkaas is veel te zout dus, niet veel te zou wink.gif

Ik begrijp eigenlijk echt niet dat er mensen zijn die dingen als choco en pindakaas geven aan een kind van nog geen jaar oud?
    Kinderen mogen pas mee-eten van tafel vanaf dat ze 1 jaar oud zijn en dan nog moet er gelet worden op zout- en suikerinname. Dingen als choco, pindakaas, paté, andere bewerkte vleeswaren,... horen zeker nog niet bij het dieet van een 1-jarige.
  • Je kan natuurlijk ook smeerkaas kopen die wel geschikt is e 😁.
    Wij gebruiken bijvoorbeeld la vache qui rit met zo streepjes aan het deksel.
    Eru kids zou ook geen probleem vormen, maar die heb ik nog niet bekeken.

Paté, choco, pindakaas,.... zou ik persoonlijk ook nog wat mee wachten.

Ohja wat die van ons, ook wel lust is geplette avocado op de boterham.

Aangepast door Neuzeke op 07/09/2018 19:31
  • Wij gaven op die leeftijd boter, pure fruitstropen (dus 100% fruit zonder bewaarmiddelen, E-nummers en andere toevoegingen) van dadel peer of appel
    Geplette banaan, geplette avocado (of de twee samen)
    Soms eens confituur maar was toen nog echt uitzondering

Charcuterie (kippenwit of gekookte hesp) pas na 1 jaar mee begonnen
    Nu is hij bijna 2 en eet heel soms ook eens de bio boerinnekes choco.
  • Wat een onzin, mijn kinderen eten gewoon van alles. Mijn middelste at zelfs vanaf 9 maanden met de pot mee. Nou ze heeft er niks aan overgehouden hoor. Kwa suikers en zouten kan je gewoon het juiste product kiezen die dit zo min mogelijk bevat. Daarbij, ze gaan echt niet dood van een beetje chocopasta en hapje aardappels savonds.. smug.gif
  • Ik geef alles... choco, confituur, kaas, schelletjes,...
  • Hier eten ze ook meteen met de pot mee, maar je moet oppassen met zout omwille van de nieren en suikers, nja, omdat ik mijn kinderen dat niet gewend wil maken. Ik maakte zelf confituur (met fruit en chiazaad, zonder suiker dus) toen zoontje zo jong was, of hij at er appelmoes (verse) bij. Heel soms eens kaas of charcuterie, meestal (ongezouten) echte boter.
  • Hier was Emma op 11 maanden nog steeds niet erg gek op boterhammetjes…
    Als ze die at was het ook gewoon met boter of wat confituur, geplette banaan vond ze maar raar in't begin maar vind ze nu ook wel lekker.
    Probleem met "gewoon" beleg zoals hesp of kaas dat ze deze gewoon tussen de boterham uithaalde tongue.gif Nu nog probeert ze eerst het lekkers eraf te likken om dan pas de boterham op te eten want uiteraard krijgt ze anders geen nieuwe goofy.gif
    Ze is gewoon meer fan van hartige dingen zoals rauwe hesp, paté, coppa, allerhande kazen van zacht tot sterke smaken…. een echt fijnproevertje love.gif

Maar ben absoluut van het principe dat je je kind gerust van de pot moogt laten mee eten als je ziet dat je kindje daar klaar voor is . Die 1 maand vooraleer ze "1 jaar" zijn en al die dingen wel zouden mogen eten gaat het toch niet maken? Als wij een toastje met paté aten was ze er zelf niet van weg te slaan dus waarom zou zij dan niet eens een toastje met paté mogen? Bovendien maken wij die zelf dus ik weet precies wat erin zit.
    Alles is toch met moderatie??? Uiteraard moet je geen hele pot choco op een dag opsmeren hé? Eens een boke met choco of confituur of .... moet kunnen zodat ze ook alles leren apprecieren, zowel zoet als zout. Een dun laagje is voor hen meestal al voldoende om toch lekker alles op te smullen.

Trouwens… voor de hesp en kippewit fanaten die denken dat dit onbewerkt vlees is zou ik toch nog maar eens kijken…. dan moet je echt wel opletten welke je koopt want ook daar zitten een hoop bewaarmiddelen, zout en zelfs vaak suikers in. Ik denk dat de enige echte pure zaken gaan blijven bij geplette banaan, avocado of zelfgemaakte ongezoete confituren maar alles wat je in de winkel geprepareerd koopt bevat wel iets wat ze zogezegd niet zouden mogen eten…. tired.gif

Pindakaas kan trouwens heel voedzaam zijn…. zitten ook veel goede vetten in maar als ik een tip mag geven: maak hem zelf! goofy.gif
    Is zoooooooo simpel….. en dan kan je pindanootjes kopen die niet gezouten zijn als je zo tegen zout bent. Ikzelf koop gewoon de zoute pindanootjes maar nogmaals, als Emma nu een boke met pindakaas eet zit daar echt geen dikke laag op hoor. En dan ben je zeker dat er geen E-stoffen of dergelijke inzitten die je zou willen vermijden…..

• @HappyJ jaaa pindakaas zelf maken is hier ook zeker een succes. Wij gebruiken dan wel de ongezouten noten. Maar wat vinden de meiden zelf gemaakte pindakaas lekker!

Probeer het ook eens met cashewnoten. Dat is ook erg lekker!!
  • Hoe maken jullie dan juist zelf pindakaas? blush.gif dat zou ik dan ook wel eens willen proberen. Mijn zoontjes moesten wel allebei hypoallergene melk drinken omdat ik een paar allergieën heb, dus misschien moet ik daar dan wel nog mee wachten? Aan de andere kant ik ben allergisch aan penicilline, maar zij allebei niet. Vanaf wanneer mag pindakaas?
  • Als ik zo een vraag lees, ga ik er vanuit dat ze willen weten wat je nu eigenlijk al mag geven.
    Dat er paté, choco en andere smeertoestanden bestaan, zal de opstarter ook wel weten zeker.
    Je kan al alles geven uiteindelijk.
    Of dat de bedoeling en eigenlijk al nodig is, is nog wat anders.

Ik ben het wel eens,dat je veel kan geven door de juiste producten te kopen en zelf te maken.
    Ik maak veel zelf en gebruik bijna enkel groenten zn fruit uit eigen tuin of die van vrienden of familie en word bijna altijd voor gek verklaard, door vriendinnen met kinderen. Dus ik ging er vanuit dat de meesten gewoon pakken en in de kar leggen 😄😃.
    Leuk om te zien dat er nog mama's, zelf bepaalde zaken maken.

2 keer aangepast. Laatste keer door Neuzeke op 10/09/2018 13:31
  • Hier op die leeftijd gewoon boter of fruitmoeses (ongezoet, gemaakt o.b.v. de totale vrucht).

Wat later kwam er af en toe ook pindakaas bij (zoals iemand anders hier ook zei, pindakaas is niet per definitie zo ongezond. Als je een merk pakt met een hoge concentratie aan noten (ca. 90%) [of hem zelf maakt natuurlijk] zitten er ook een boel positieve stoffen in. Ik zie m'n kindjes dus alleszins liever pindakaas eten dan choco), en af en toe ook een half schelletje kaas. Maar nu nog steeds worden de fruitmoeses frequent gebruikt, en eten ze soms ook gewoon een geroosterd boterhammetje met boter.

• @HappyJ jaaa pindakaas zelf maken is hier ook zeker een succes. Wij gebruiken dan wel de ongezouten noten. Maar wat vinden de meiden zelf gemaakte pindakaas lekker!

Probeer het ook eens met cashewnoten. Dat is ook erg lekker!!Lynne @ 10/09/18 12:24

Ga ik zeker proberen!!!

Hoe zelf pindakaas maken:
    Je doet pindanootjes in de blender en begint te blenden tot je een mooie crème hebt.
    That's it

Ik moet zeggen, ik was sceptisch toen ik begon te blenden want eerst word dat gewoon poeder natuurlijk tongue.gif Maar dan moet je gewoon blijven doorgaan en door de warmte die gegenereerd word door het mixen (denk ik) begint die poeder het natuurlijk vet van de noten los te maken en krijg je dus een crème.

Ik zei toch dat het super simpel was goofy.gif

en ook nog veeeeel goedkoper dan de gekende merken in kant en klare potjes want bij bepaalde merken kan je heel goedkoop pindanootjes kopen.

en het kan dus blijkbaar ook met cashews volgens @Lynne

@Neuzeke Ik denk dat er zelfs meer en meer families zelf dingen beginnen maken. Ik heb de indruk dat "onze" generatie zich daar toch weer meer van bewust is. Wat de volgende gaat doen weet ik niet natuurlijk maar wij proberen in ieder geval op dat vlak wat aan te leren (of zullen dat proberen blush.gif)
  • Even komen melden dat ik de tip in dit topic om zelf pindakaas te maken heel leuk vond! Ik heb het ondertussen een keer geprobeerd, en dan nog een keer, en nog een keer, ... smile.gif

Heel gemakkelijk inderdaad, en heel fijn dat je op die manier toegevoegd zout kan vermijden. Voor de allerkleinsten (en zelfs voor de iets ouderen) is dat zeker een meerwaarde!

Zonder dit topic had ik nooit geweten hoe eenvoudig het was om zelf pindakaas te maken. Bedankt aan de tipgeefsters wink.gif thumbup.gif
  • Hier was de pindakaas geen succes 😳.
    Ik had het wel gedacht maar kijk, weer een les rijker.

De kweepeer gelei is dan weer wel een succes.
    Wel wat te veel werk naar mijn zin 😜😁.
    Dus tzal deze pitten opgebruiken zijn en de volgende keer bij de boer gaan kopen 😂
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld