gezondheidsboekje kind en gezin

• Piep,

in het boekje van kind en gezin, moet je ook zelf enkele dingen invullen vanaf blz. 42 ivm de ontwikkeling van de baby.
    Ik vind het enorm moeilijk om er een leeftijd op te plakken.
    Daarom wou ik vragen of jullie de ontwikkeling van jullie kindje willen delen met mij/ons.

Zo is het hier :
    motorische onwikkeling nog niets, ze heft haar hoofdje al wel op, maar om nu te zeggen goed, ik vraag me af wat goed is tongue.gif
    fijne motoriek... ook nog niets denk ik
    communicatie :
    kijkt naar je gelaat ???
    volgt je blik (ik dacht ongeveer 4 weken?)
    glimlacht, de dag voor ze 5 weken werd smile.gif, dus ik noteer 5 weken...
    taalontwikkeling, ook nog niets...
    (nu begint ze wel geluidjes te maken als ze lacht, maar dat zullen ze ook wel niet bedoelen zeker?)

Vandaar hoop ik dus dat er hier wat mama's gaan reageren wink.gif.

Knufjes.
  • Ik vind dat ook moeilijk, want de meeste dingen zijn nogal vaag en komen ook niet van de ene dag op de andere.
    Ik heb trouwens het nieuwe kindboekje en bij mij staan die zaken vanaf pagina 52.
    Yaro is nu 10 weken.

Non-verbale communicatie
    * kijkt naar je gelaat: heeft hij toch altijd al gedaan? voor mij is dit dus 0 weken. Maar ik merk natuurlijk wel dat hij tegenwoordig met veel meer aandacht kijkt en langer oogcontact maakt.
    * volgt je blik: dat doet hij ook, maar ik weet niet meer sinds wanneer. Ook vrij vroeg hoor.
    * glimlacht: sinds hij geboren was trok hij soms een glimlach na de voeding, maar sinds 6 weken ofzo glimlacht hij naar mijn gezicht en sinds 9 weken echt vaak: als ik tegen hem praat, naar zijn speelgoedjes, naar de gordijnen smile.gif
    * huilt wanneer je weggaat: moeilijk dit, ook sinds hij geboren is denk ik, maar zeker niet altijd.
    * houdt zijn armen omhoog om gepakt te worden: nee
    * richt zijn aandacht samen met jou op iets leuk :nee

Taalontwikkeling
    * lacht luidop: nog niet, maar soms komt er wel een hèèè uit als hij breed glimlacht met zijn mondje wijd open bigsmile.gif
    * brabbelt: nog niet, hij maakt soms geluidjes als ik tegen hem praat en soms komt er een aaaab uit, maar dat is het, meestal gaat zijn mondje open en dicht zonder geluid als hij wil babbelen

Fijne motoriek
    * blijft naar handen kijken: nee (heeft de grote broer trouwens nooit gedaan!)
    * grijpt, houdt grote voorwerpen vast: nee, hij is wel met zijn handjes bezig en heeft graag iets vast, zoals dekentje, mijn T-shirt, een vinger maar als ik een speeltje in zijn handjes steek laat hij ook snel terug los. Het is meer open-dicht-open-dicht, dan echt vasthouden.

Grove motoriek:
    * heft het hoofdje goed op: ik vind van wel. Hij ligt niet graag op zijn buik, dus hij begint al snel te wenen. Hij heeft zijn hoofdje, maar duwt niet op zijn handjes. Als ik hem rechtop draag moet ik zijn hoofdje niet echt meer steunen en het wiebelt steeds minder.
    * rolt over: toen hij zes weken was heeft hij twee keer van buik naar rug gerold, per ongeluk natuurlijk. Ik denk dat hij het nu niet meer kan omdat hij steeds zwaarder wordt.

Zo, ik hoop dat je er iets aan hebt smile.gif
  • Oh, da's kei leuk om te lezen bigsmile.gif .

Ik vind het zo leuk om te zien hoe onze kindjes veranderen content.gif
  • Non-verbale communicatie
    * kijkt naar je gelaat: als hij eten krijgt en niet moe is, dan kijkt hij naar mij, en als ik hem verzorg of speel.
    * volgt je blik: nog niet op gelet
    * glimlacht: sinds 6 weken. en nu staat er bijna de hele dag door een grijns op zijn gezicht, mijn vrolijk ventje
    * huilt wanneer je weggaat: nee, behalve als er iets scheelt (honger, vuile broek)

Taalontwikkeling
    * lacht luidop: nog niet, maar soms komt er wel een hèèè uit als hij breed glimlacht met zijn mondje wijd open bigsmile.gif (idem)
    * brabbelt: nog niet, als je tegen hem praat kijkt hij naar je met grooooooooooooooote ogen en komt er soms een goedkeurende 'agrrrrraaaaooo' uit

Fijne motoriek
    * blijft naar handen kijken: nee
    * grijpt, houdt grote voorwerpen vast: nee

Grove motoriek:
    * heft het hoofdje goed op: ja, hij is wel een buikslaper dus hij traint zijn spieren in zijn rug en schouders constant.
    * rolt over: nee, heeft mijn oudste pas met 7 maanden gedaan.
  • Oh, sinds gisteren houdt ze haar hoofdje super goed omhoog als ze op haar buikje ligt...
    Voordien max. 5 seconden en nu plots direct langer dan een minuut. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Wat worden ze snel groot wink.gif.

Non-verbale communicatie
    * kijkt naar je gelaat: 1 dag smile.gif))
    * volgt je blik: 4 weken
    * glimlacht: 5 weken
    * huilt wanneer je weggaat: nee

Taalontwikkeling
    * lacht luidop: nope, juist idd die eeeeeh smile.gif (zo enorm schattig!)
    * brabbelt: nee smile.gif

Fijne motoriek
    * blijft naar handen kijken: 8 weken
    * grijpt, houdt grote voorwerpen vast: nee

Grove motoriek:
    * heft het hoofdje goed op: 9 weken
    * rolt over: nee.
  • Ik denk dat we hier een sprongetje gemaakt hebben.
    Hij is vandaag 12 weken en sinds deze week kan hij plots meer:
    - kloppen met zijn vuistje op een speeltje dat boven hem hangt, zowel met links als rechts
    - als het speeltje stilhangt met zijn handje ertegen blijven bewegen en proberen vastpakken
    - trappen met zijn voetjes op een speeltje dat boven hem hangt, grappig want hij heft zijn hele poep op smile.gif
    - sabbelen op zijn handje of likken aan een stuk stof dat tegen zijn gezichtje hangt
    - minder ongeduldig als hij honger heeft, niet zo snel brullen
    - met zijn ene handje aan zijn andere handje prullen
    - in buiklig zijn hoofdje lang opheffen (maar niet zonder protest hoor!)
    - oogcontact maken en duidelijk babbelen met verschillende klanken (alleen klinkers eigenlijk èè, aaah, ooh)
    - iedere keer hij naar me kijkt en ik lach, dan lacht hij breed terug en soms met een duidelijk hèèèèè geluid <3
  • De laatste dagen heeft hij echt plezier in dat spelen. Hij kan soms tien minuten aan een stuk naar iets liggen kijken, lachen, vastpakken. Voor zijn doen is dat heeeeeel lang, handig voor als ik eens wil eten zonder hem op mijn schoot wink.gif
    En het vertellen heeft hij ook veel plezier in.
    Zalig zo'n vrolijke baby <3
  • Ja arwen, genieten hé als ze zo goed gezind zijn ! Ik kan soms ook echt al beetje met hem spelen , en die lach is zo lief , enkel verschiet hij soms als ik dan hard terug lach , met geluid bedoel ik , dan trekt hij ineens terug een streng gezicht goofy.gif
    Ik vraag me dikwijls af hoe hij van karakter gaat zijn n braaf ,deugeniet, wildebras...er valt nog zoveel te ontdekken maar nu heb je wel al echt het gevoel dat je mekaar kent endat is zeeeeeer leuk!!!
    xxx hug.gif
  • Ja daar ben ik ook benieuwd naar!
    Bij Tiebe had ik op dit punt al echt zo een idee, en dat klopt nog steeds! Alles wat ik toen dacht van zo gaat hij worden, zo is hij nu nog altijd. Bij Yaro kan ik het nog niet echt zeggen. Omdat hij zo vaak weent en nog zoveel last heeft van reflux en krampjes vind ik dat ik hem nog niet goed heb leren kennen.
    Misschien ben ik ook teveel op zoek naar verschillen tussen hun twee, terwijl ze eigenlijk allebei heel erg overeen komen in wat ze graag willen, waarmee ze getroost zijn, waarvan ze gaan lachen...
    Dus ik denk dat ze van karakter ook op elkaar gaan lijken. Misschien maar best, dan spelen ze graag samen.
  • Goh, ik ben niet goed in schatten van hoelang zze die dingen doet. Ze is nu 18 weken schat ik (4 maand).

Non-verbale communicatie
    * kijkt naar je gelaat: Van dag 1
    * volgt je blik: Van dag 1 (de verpleegsters kregen er de kriebels van)
    * glimlacht: Al lang, de reflexglimlach sinds week 2, de bewuste al vroeg (geen idee wanneer, vanaf week of 10-11?, ik weet het niet)
    * huilt wanneer je weggaat: Ja regelmatig, ze heeft sinds een week of 3 echt verlatingsangst, waarschijnlijk een overblijfseltje van het ziekenhuis
    * houdt zijn armen omhoog om gepakt te worden: ja, sinds week 12-13 of zo
    * richt zijn aandacht samen met jou op iets leuk: ja, geen idee sinds wanneer, enkele weken?

Taalontwikkeling
    * lacht luidop: ja ze schatert wat af op een dag, maar sinds wanneer? Week 14?
    * brabbelt: ganse dagen sinds week 16 of 17

Fijne motoriek
    * blijft naar handen kijken: ja sinds week 15 of zo
    * grijpt, houdt grote voorwerpen vast: ja ook al een week of drie, maar sinds deze week echt goed

Grove motoriek:
    * heft het hoofdje goed op: ja, van week 15 of zo
    * rolt over: ja, drie weken geleden, een paar keer per ongeluk gelukt, nu probeert ze bewust maar het lukt niet zo goed (altijd een armpje in de weg)
  • En hoe krijg ik die banner in godsnaam op onzwanger? Hihi
  • Ergens bij de zwangerschapsberekening de banner uitschakelen en ergens anders een kindbanner toevoegen. Maar ik weet zelf al niet meer hoe ik dat gedaan heb. Ik denk ergens bij Babyclub (bovenaan links).
    55 weken zwanger lijkt me wel pittig tongue.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld