monitor wiegendood

• hoi allemaal ,
    ik heb eigenlijk een vraag voor de mama's die er al eens mee te maken hebben gehad omwille van het overlijden van mijn zoon zou ik recht hebben op een monitor maar volgens het ziekenhuis krijg ik deze pas na 6weken en ik vind het niet normaal om een risico te nemen terwijl mijn zoon de 4 weken niet heeft gehaald daarom zouden wij een medische monitor willen aankopen maar tot nu toe vind ik alleen het merk graseby weten jullie misschien nog andere goede merken van monitors?
  • Iedereen kan een monitor krijgen vanaf geboorte!!
    Je moet wel huur betalen als na 6w de verplichte slaaptest zegt dat je gee
    Verhoogde kans hebt op wiegedood bij je kind.

Ik had hem bij 3 van de 4 kinderen wegens allen onder de 37 wel geboren.
    Bij de jongste zelfs tot 1 jaar gehad.

Je hebt er zeker recht op!
  • Gewoon bij je ziekenfonds dan Sterretje?
  • volgens het ziekenhuis krijg ik geen vanaf de geboorte maar vanaf 6 weken na de slaaptest , maar heb ondertussen contact met een firma in wemmel die deze verkopen en we overwegen wel eentje aan te kopen
  • gewoon op de kinderafdeling/neonatologie.
    hier geven ze het in alle ziekenhuizen als je het vraagt. ik heb er eentje gekregen indertijd in oostende van de kinderarts.
    in ieper op neonatologie (bij zoontje en dochtertje)
    en hier in de straat hebben er nog mensen zo'n MR10 bakje gekregen in veurne ook.

ik denk dat ze verplicht zijn het je uit te lenen.
    6weken na de slaaptest is toch je reinste zever (sorry voor mijn uitspatting)

bij ons is het zo dat het gratis is tot aan de slaaptest en die wordt 6weken na geboorte (of uitgerekende datum bij prematuren) gedaan en indien deze slecht is kan je het gratis verlengen tot aan volgende slaaptest of aan een jaar of zo. indien hij goed is kan je OF hem inruilen OF tegen betaling (vergoeding per maand) gaan verder gebruiken. is echt overal zo hoor, vraag maar na in je ziekenhuis.

als je ongerust bent kan je het echt altijd krijgen, zo heb ik me al door meerdere kinderartsen uit verscheidene ziekenhuizen weten te vertellen!

wave.gif
  • Hallo,

Ik zag toevallig je berichtje. Mijn oudste dochter en nu ons zoontje hebben een MR20 gehad. Bij onze dochter hebben we dit gekregen vanaf ze naar huis ging omdat ze prematuur was en ze had ook kans op wiegendood. Nu heeft ons zoontje ook een monitor omdat hij aan 8 weken niet meer ademende toen ik hem in zijn park vond. Ik denk wel dat jullie zeker wel recht hebben op een monitor. Ik ken je verhaal van op het meitopic 2011, ons zoontje is nl ook van mei. Ik zou het ergens toch ook wel eisen in het ziekenhuis om een monitor te krijgen of te huren. Want wat jullie hebben meegemaakt is gewoonweg vreselijk, niemand wil zijn kind afgeven. En als jullie toch een monitor willen kopen zou ik jullie de monitor MR20 aan te kopen. Deze registreert ademhaling en hartslag. En geeft een heel luid alarm mocht het nodig zijn.
    Als je meer info wilt mag je me gerust een pb sturen.

Groetjes
    wave.gif
  • Hey,

ik kan hier geen antwoord op geven wegens geen ervaring, maar heb wel een vraagje ...

Zijn er dames onder jullie die een Angelcare hebben? Wij zijn aan het twijfelen om zo'n Angelcare aan te kopen ipv een gewone babyfoon, al was het maar op iets geruster te zijn. Zijn er hier die daar ervaring mee hebben? En zouden jullie het dan aanraden of is het niet nodig?

Groetjes
  • Wendyke een angelcare registreert enkel maar beweging en geen ademhaling of hartslag dus dit geeft een vals gevoel van veiligheid. en kan ook voor valse alarmen zorgen. als er geen enkele aanleiding is om je zorgen te maken en je kindje geen verhoogde kans zal hebben op wiegendood of geen prematuurtje wordt, denk ik dat een gewone babyfoon evengoed volstaat. het beste is ook nog altijd om je kleintje de eerste 6 maand bij jou op de kamer te leggen.
  • Ik zie dit topic hier nu toevallig,
    Wendyke een angelcare kan een vals gevoel van veiligheid geven maar het kan ook het leven van je kindje redden...
    vorige week ging het alarm voor het eerst af bij mijn zoontje en hij ademde echt niet meer... De nacht nadien opnieuw! Zonder de angelcare was hij er wss niet meer geweest... (en toch krijgen wij geen monitor van het ziekenhuis!!!!!!)
  • @liska
    hoi idd ik weet hoe het voelt je kind terug te vinden als hij niet ademd ... hebben jullie al een slaaptest moeten doen ? bij mij was het ook zo dat ik younes 3x heb terug gevonden dat hij niet ademde , maar ik dacht ook dat angel care niet betrouwbaar was dus heb deze dan ook niet aangeschaft waardoor de 4e x dat onze kleine engel niet ademde we het niet hebben gemerkt en hebben doorgeslapen , dus als ik jullie kan aanraden een dokter van het ziekenhuis heeft me gezegt bij eventuele problemen voor een monitor hebben de ouders altijd recht om naar de sociale dienst van het ziekenhuis te stappen en hierover te bespreken tot je eentje krijgt ... dit wist ik ook niet tot 3 maand geleden... nu weet ik zeker dat ik al een monitor ga hebben tot de slaaptest en dan afwachten ...
  • Ik heb je verhaal toen gelezen... Heel veel sterkte nog!

Hij heeft idd een slaaponderzoek gehad maar dat is naar mijn gevoel niet volledig correct verlopen. Hij was toen 7 weken en vroeg 's nachts nog om de 3u een voeding. Daar bovenop was er ergens een kabeltje niet goed aangesloten waardoor die monitor heel de nacht gemiddeld om het kwartier een luid alarm gaf... Maar dat was dus echt zo'n heel hoog, schel geluid dat op heel de gang hoorbaar was zodat de verpleging het ook zou horen. Ja natuurlijk werd hij daar ook elke keer wakker van of toch zeker halvelings wakker. Helemaal anders dan nu hij doorslaapt natuurlijk...

Dit weekend heeft de angelcare nog eens 1 keer alarm gegeven. Allé echt alarm was het niet het was de waarschuwingstoon van 15sec en dan heeft hij zich herpakt. Als hij nog eens écht alarm doet ga ik idd blijven aandringen voor zo'n monitor en een nieuw slaaponderzoek. (nu kreeg ik die niet mee omdat volgens haar de angelcare hetzelfde is... Maar de angelcare registreert hier ook beweging als er een heel zware vrachtwagen ofzo voorbij rijdt...)
    Ik vind de KA haar redenering wel raar: hij is al 5 maanden en weegt al zoveel (weegt nu al bijna 9kg) dus hij heeft geen risico meer. Maar er is toch een risico tot 6 maanden of zelfs een jaar?
  • m'n kleine vent heeft tot 1,5jaar een graseby gehad. type MR20.
    Voor m'n volgende zal ik normaalgezien vanaf geboorte een toestel krijgen, tot de slaaptest (2maand oud). Dan zien ze of ik monitor krijg, afhankelijk van resultaten slaaptest.

sowiezo zou ik nazien dat ze een toestel geven als broer of zus risico zijn geweest, tot een goede slaaptest.
    Wil je eigen kinderarts dit niet geven, dan navragen aan sociale dienst van ziekenhuis (doet uitleendienst) of desnoods naar hoger ziekenhuis (hier is dit Brugge) die de monitors verdeeld per provincie.

Wijzelf nooit iets ondervonden, maar slaaptest beweest het tegendeel. Uiteindelijk op 8maand 3x moeten reanimeren in 1maand tijd. En hij was ook een grote flinke kerel die met alles goed mee was. Slaapappneu heeft toch niks te maken met groei of gewicht...
  • @Liska: ja, wij hadden ondertussen al de Angelcare op onze geboortelijst gezet hoor, we vonden het sowieso beter omdat we dan mss toch iets geruster zouden slapen 's nachts, anders ben ik denk ik geen 2 sec op mijn gemak, want je weet maar nooit he. En ik had dan idd jouw verhaal gelezen een tijdje terug en heb dat toen tegen mijn vriend gezegd en hij zei het toen ook direct "ja, beter een beetje meer geld uitgeven als ge ziet wat zo'n ding kan doen". Ok het zal mss af en toe vals alarm geven, maar liever dat dan geen alarm he als het toch nodig zou zijn ...

Kleintje gaat nu sowieso int begin nog wel op onze kamer slapen hoor, maar ja, dat maakt niet uit he ...
  • Amai Inge 3 keer op een maand? Ik zou gek worden denk ik!

Wendyke maakt idd weinig uit dat kleintje op de kamer slaapt hé... Allé het risico zal wel minder zijn maar als ze stoppen met ademen hoor je het natuurlijk niet als je zelf slaapt...
    Ferre ligt nu sinds kort bij ons Amber op de kamer, ik denk dat dit ongeveer hetzelfde effect heeft als dat hij bij ons op de kamer zou liggen.

De angelcare heeft juist weer een kort alarm gegeven na 15sec en toen herpakte hij zich weer... heb het even in't oog gehouden en hij ademde toch nog even vrij onregelmatig. Het gaat weer een slapeloze nacht worden vrees ik sad.gif
    Ik begrijp echt niet dat de artsen mij niet serieus nemen... Ons zoontje heeft op korte tijd nogal veel problemen gehad, nu moeten we elke keer dat hij koorts heeft meteen naar het ziekenhuis. Maar daardoor lijkt het soms alsof ze denken dat ik daar voor mijn plezier sta ofzo...
  • toch even ter info. ikzelf had ook een angelcare van z'n geboorte tot 2jaar gebruikt. Ik heb nooit alarm gehad met angelcare, toch is hij na 2maand als risico gescreend bij de slaaptest en kreeg hij een monitor.
    volgens de KA registreerd de angelcare niet alle ademstops. Als je kind bv bij een ademstop stuiptrekkingen krijgt, dan registreert de angelcare beweging en is volgens dit toestelletje dus alles oké....
    thumbdown.gif
    Onze KA raadt monitor steeds aan bij risicopatienten en/of zusjes/broertjes. Angelcare is meer voor eigen gemoedsrust volgens haar.
  • @Inge: mja, ik kan erin komen wat je zegt, het is niet sluitend he, maar idd, zoals je al zegt, voor de eigen gemoedsrust doet het toch ook veel he, als je zelf slaapt en er gebeurt iets merk je het mss niet en als zo'n angelcare dan alarm slaat heb je toch ergens iets wat je alarmeert. Zelfs al weten we dat het een machine blijft he en dus niet foutloos ... wij hebben er toch voor gekozen. Ik denk dat ik anders zelf niet veel zal durven slapen ...
  • @wendyke, idd, ik raad angelcare echt aan iedereen aan! ik heb er veel gebruik van gemaakt en m'n zus ook (die bij K&G werkt).

Maar moest er wiegedood bij broer of zus zijn, zou ik toch opteren om een effectieve monitor te krijgen via het ziekenhuis.
  • op 9 maart ben ik 7 weken te vroeg bevallen van onze dochter, morgen mag ze naar huis, er werd me gevraagt of ik een MR 10 mee wou doen naar huis, had vrij de keuze, daarmee heb ik ingestemd. dacht dat het standaart was omdat ze prematuur is.

maar zaterdag vertelde een andere vroedvrouw me, dat ze er geen recht op had en het me 1,61 euro per dag zal kosten als huur van het toestel. eenmaal je zo'n toestel mee meeneemt naar huis, moet je het bij houden tot na de slaaptest, die ze doen na 6 weken van de uitgerekende datum.

je hebt er enkel recht op als je kindje bij de geboorte minder dan 1k700 weegt of jonger dan 30 weken zwangerschap of wanneer het alarm regelmatig afgaat in de couweuse.

onze dochter woog 1k870 bij de geboorte en het alarm heeft enkel de eerste dagen eens afgegaan en daarna niet meer, dus is het volgens hen niet nodig. heb er toch nog es over nagedacht, en heb toch zo'n toestel aangevraagt, ze is mss geen risico kindje, maar zal me er toch veiliger bij voelen, ze ligt al 3 weken onder controle en van de ene dag op de ander dag meedoen naar huis zonder iets,

het zal me wel wat kosten, maar wilhet niet op m'n gewetenn hebben als er iets zou gebeuren.

met de angelsound heb ik geen ervaring.
  • mama van tu

ik snap niet waarom jij niet gelijk een monitor krijg
    ik ben mijn dochter ook verloren
    bij een volgende zei de dokter dat ik gelijk een monitor mee naar huis krijg en mijn dochter is niet overleden aan wiegendood

lieska ik zou toch wel zien dat je een monitor krijgt
    want dat klinkt niet best
    al moet je die huren geld is niet zo belangrijk als het leven van je kind en wiegendood kan zelfs tot 2 jaar maar meestal tot 1 jaar
  • Ik kan er ook over meespreken, wij hebben onze dochter Noa* in mei 2011 moeten afgeven aan wiegendood, het was de tweede dag dat ze naar de créche giing gaan samen met haar grote zus Amber! Nu ben ik terug 16 weken zwanger van een derde kindje... Ik zou ook graag in het ziekenhuis onmiddellijk een monitor willen meekrijgen, geven ze dit niet mee, dan denk ik dat er daar een bom gaat barsten, zowel bij mij als bij mijn man! Ik wil het niet nog eens meemaken om nog eens een kind te verliezen... Kunnen ze da nu ni gewoon van bij de geboorte meegeven, in plaats van 6 weken erna... ppppfffff... daaraan zie je maar dat die ni snappen hoe je je voelt hé! Een kind afgeven is het ergste wat er in je leven gebeurt en dan doen ze er nog niks aan, da snap ik ni zenne... Sorry maar dees maakt mij dan kwaad... een kind verloren en dan nog niet direct een monitor meekrijgen... Als ik van jou was, ik zou er eentje eisen... het zal nu al moeilijk genoeg zijn als het kindje geboren is, da gaat zo al stresserend genoeg zijn, je gaat constant aan het bedje staan, constant aan het kijken of hij/zij nog ademt!!!! Er staan ons nog emotionele en stresserende tijden te wachten!
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld