lekkend vruchtwater..

• hoi allemaal .. deze keer weer niet zo een zorgeloze zwangerschap voor ons ..
    na het overleiden van younes dacht ik eindelijk een super zwangerschap , maar nu vorige week maandag kreeg ik opnieuw pijn en dus naar ziekenhuis waar de dokter zei dat waarschijnlijk mijn vruchtwater lekt , maar als ik alles rustig hou zou dit geen kwaad kunnen zolang mijn engeltje nog maar vruchtwater heeft en nog beweegd .. hft iemand hier ervaring mee?
  • Hier even een mama van het oktober 2011 forum

Wat verschrikkelijk dat je zo'n verlies hebt moeten meemaken, ik herinner je verhaal nog sadhug.gif

In verband met het lekkende vruchtwater, ik zou toch zeker eens een 2de mening vragen. En zeker eens vragen wat nog mag/niet mag. Wat ik bv zeker weet is dat je geen bad meer mag nemen, niet zwemmen, geen gemeenschap hebben,...

Ik heb ook een vruchtwaterlek gehad maar dan pas op 38 weken. Ben toen naar het ziekenhuis gegaan en daar zeiden ze mij dat het helemaal geen vruchtwater was...
    Een week later ben ik thuis heel ziek geworden, misselijk, overgeven, flauw vallen en rugweeën gekregen.
    Meteen naar het ziekenhuis en daar viel het al meteen op dat ons zoontje zijn hartslag veel te hoog was en ikzelf begon ook hoge koorts te krijgen.
    Tijdens de bevalling zelf heeft men dan pas ontdekt dat er eigenlijk zo goed als geen vruchtwater meer was... Ik was dus wel degelijk al een week kleine beetjes vruchtwater aan het verliezen (en de avond voordien had ik nog controle met echo gehad!)
    Maar wat er vooral zo gevaarlijk was in onze situatie was dat er een infectie was binnengekomen door het scheurtje in de vliezen. Dat had mij en mijn kindje zwaar ziek kunnen maken of erger... Ik ben heel blij dat ik op dat moment ook weeën kreeg toen ik mij zo ziek voelde. Anders had ik wss helemaal niet binnengegaan...
    Nu zijn we er gelukkig vanaf gekomen met een week AB via infuus. We zijn allebei goed ziek geweest maar zijn er heel goed doorgekomen.

Ik wil je niet bang maken, je ziet het kan allemaal heel goed aflopen maar ik denk wel dat het belangrijk is dat dit heel kort wordt opgevolgd en dat je weet wat mag/niet mag.
    Ik ben natuurlijk geen arts maar ik dacht dat je met zoiets in het ziekenhuis moest blijven tot de bevalling...
  • idd ik heb alle info gevraagd wat mag en niet .. maar de angst om haar ook af te geven is groot daarom heb ik ook tegen de dokter gezegt doe wat het beste is voor mijn dochter want ik heb geen zin om haar naast haar broer te gaan bezoeken ... liever een vroeggeboorte dan een dood kindje .. ik heb ook nog het probleem met mijn bloedstolling dus voor mij is het ook al een groot risico om een keizersnede te moeten krijgen omdat ik dan eventueel zou kunnen doodbloeden , maar met hulp van mijn hematologen zou alles in orde moeten komen ...
  • Hier een mama van januari 2012 forum.

Ik snap volledig wat je meemaakt. Ikzelf was wel wat verder dan jij maar toch. Op 34w6d stond ik op met bloedverlies en ben ik naar het ziekenhuis gegaan. Daar werden lichte weeën op de monitor geregistreerd. Bij het voelen naar opening kwam er plots vruchtwater mee. Ik moest meteen in het ziekenhuis blijven. Ik had wel ook al platte rust sinds 19w omwillen van reeds verkorte baarmoederhals en weeën.
    Gelukkig vielen bij mij de weeën toch stil en was elke dag een gewonnen dag.
    Elke dag monitor en om de 2dagen bloed controleren op infecties. Gelukkig was dat stabiel maar ik bleef vruchwater verliezen. Op 36w een echo gehad om te kijken of ik mss naar huis kon maar kindje had geen vruchtwater meer op overschot. 4 dagen later nog een echo en daar bleek dat er enkel nog water zat rond het hoofd en nekje. Dus toen besloten om het kindje op 37w te laten geboren worden omdat ze dan niet meer prematuur zijn.
    Bij mij moest het wel met een keizersnede want m'n eerste was ook een keizersnede. Dus inleiden mocht in geen geval.
    Ze was bij de geboorte erg uitgedroogd en nu nog steeds maar ze doet het goed!!

Hopelijk kan je hier een beetje hoop in vinden dat alles goed komt. Twijfel niet om al je vragen aan je dokter te stellen. zeg dat je meer controles wil om het vruchtwater in de gaten te houden. Probeer zoveel mogelijk te rusten,niet veel rondlopen. Hoe meer je ligt,hoe minder vruchtwater er kan uitlopen. Als je vragen hebt,stel ze zeker maar! Ik heb 2weken in het ziekenhuis gelegen met vruchtwaterverlies. Het was niet leuk maar het was in het belang van mijn kindje!

Vele groetjes en ik duim voor je dat alles goed komt!!
  • ze kunnen testen of het over vruchtwater gaat met een zeer eenvoudige test. Ik snap niet dat ze hier zo lichtzinnig over gaan. Ik had vruchtwaterverlies in wk 26 (tweeling) en ze stuurden mij naar huis! Het zou wel urine zijn, zegden ze. Diezelfde avond heb ik weeën gekregen (meestal krijg je die binnen 24 uur na de scheur, maar niet altijd) en ging terug naar kliniek. Daar hebben ze mij weeënrremmers gegeven en 's anderdaags pas onderzocht. De gyneacologe van wacht deed de test en zag direct dat het vruchtwater was. Ik moest plat, mocht totaal niet meer opstaan en lag een half uur later in de ambulance richting kliniek met MIC en Nicu. Ik moest ook daar volledig plat liggen, dag en nacht en nog eens 12 dagen latern zijn onze zoontjes geboren. Ze zijn tot op heden kerngezond. De dokters in het 2de zkh zeiden dat scheuren van de vliezen erg gevaarlijk zijn en zoals ze hierboven zegden: vaak krijgen de moeders infecties. Ik moest voor en na elk toiletbezoek (in bed!) mijn handen desinfecteren. Heb gelukkig geen infectie opgelopen. Ons zoontje zat ook volledig zonder vruchtwater en het is uitgelopen op een spoedkeizersnede toen de weeën toch doorzetten ondanks de remmers.
    als je twijfelt ga dan naar een academisch zkh met nicu eenheid en laat je testen op vruchtwaterverlies. Ik kan het niet geloven dat de behandeling op 4 jaar tijd zo veranderd zou zijn. Hoe lang heb je dit al en heb geen andere klachten? Ben je zeker dat het vruchtwater is, want dan is er een scheur in de vliezen.
  • Hey me mangav tu,
    Ik vroeg me af hoe het nu ondertussen met je gaat?
    Groetjes Tachake
  • Mijn situatie is niet helemaal hetzelfde maar ik zou inderdaad toch echt wel dringend een tweede mening vragen!

Ik was 3 dagen voor m'n uitgerekende datum toen ik plots begon te 'lekken'. Baby zat hoog en ik had te horen gekregen dat ik zeker overtijd zou gaan. Thuisgekomen en een nieuwe onderbroek aangedaan en toch opnieuw een nat plekje. Naar de materniteit gebeld ('t was een vrijdagavond) en die vroegen mij om langs te komen voor zo'n testje. Is een predictorachtig testje waarmee ze kunnen zien of het vruchtwater is of niet. Bij mij was het antwoord ja en ik moest meteen blijven.

Blijkbaar is er toch een risico op infectie van zodra je vruchtwater verliest dus de baby moest komen. Aangezien mijn bevalling niet spontaan op gang kwam hebben ze het een beetje in gang geholpen wat niet evident was want baarmoederhals zat nog volledig dicht en was lang en baby zat hoog en moest nog helemaal indalen.

Ik heb dus toch maar een raar gevoel bij het feit dat ze je zomaar wegsturen. Dat ze de bevalling niet in gang zetten kan ik begrijpen (aangezien je maar 30 weken bent) maar ik zou verwachten dat ze je toch houden om te monitoren (of regelmatig laten komen) en eventueel antibiotica geven tegen infecties?
  • Hallo dames, ik ben uitgerekend 4 mei, maar kom af en toe eens hier kijken 'wat mij te wachten staat'...
    Af en toe twijfel ik erover of ik vruchtwater verlies omdat ik soms (denk ik) urine verlies maar zonder dat ik geniest heb ofzo... Maar het is niet regelmatig en dat zou ik wel verwachten als het om vruchtwater gaat toch?
    Het is pas begonnen na tien dagen een stressvolle ziekenhuisopname voor mijn driejarige zoontje waarbij ik weinig en slecht heb geslapen, vaak moest opstaan 's nachts vanaf bijna op de grond. Voor de opname was alles koek en ei en n'a een week kreeg ik een zeer pijnlijke wee die drie kwartier aanhield en ik kon bijna niet meer rechtop staan of normaal lopen.
    Bij controle in de materniteit van het ziekenhuis was er iets een beetje open ter grootte van een vingertop, aan de ene kant, maar de andere kant was nog dicht. Weet niet precies waar ze het over had want het lijkt me sterk dat een bmh twee kanten heeft!
    Niet alarmerend, maar ik moest het wel rustiger aandoen zei ze. Het probleem is dat mijn zoontje 14 kilo weegt en sinds een jaar niet meer kan lopen dus ik ben de hele dag hem overal heen aan het zeulen. Wat ik nu doe is het strikte minimale, veel minder kan gewoon niet.
    Aan jullie de vraag, als je dus vruchtwater verliest kunnen dat ook kleine hoeveelheden zijn? En onregelmatig?
    Hoe dan ook, ik ga binnenkort naar de dokter, maar qua planning kan ik de afspraak niet vervroegen.

Groet en succes met jullie zwangerschap!
    Juliette.
  • Hey juliette,

Wat is binnenkort?
    Als je ongerust bent kan je altijd even langs gaan in decmaterniteit. Die doen dan een testje. Zou ik precies wel doen als ik het weer merkte...
    Ik weet niet of je het in stukjes kan verliezen. Misschien als je een heel klein scheurtje hebt...
    Rondlopen met een scheurtje is wel gevaarlijk omdat je infecties kan oplopen. Vruchtwater vult zich aan maar het vuil kan in de vruchtzak. Ik zou toch gaan...

Liefs,
    Nele
  • hoi allemaal lang weggeweest,
    het bleek na enkele testen toch geen vruchtwater te zijn , maar heb enorm veel last van bekkeninstabiliteit wat moeilijk maakt op te staan ... en al enkele weken dat ik wekelijks naar ziekenhuis moet wegens hevige weeen ... ik weet niet hoelang ik nog vol houd maar normaal zou ik de week van 28 maart ingeleid worden wegens te groot risico omdat ik de ziekte van von willebrand heb (stollingsziekte)...
    ik hoop dat alles in orde komt en dat ik vanaf de tijd rijp is kan bevalle ik kan niet meer ... geen energie meer geen fut alleen pijn ... pff
  • Hey Juliette,
    ik zou het toch even laten nakijken moest ik jou zijn. Ik verloor het ook in kleine geutjes. Heb dan ook 2weken in het ziekenhuis moeten blijven om alles goed op te volgen. Ik bleef een afloop hebben van vruchtwater en mocht dus niet naar huis omdat ze niet wisten waar het scheurtje zat. En als het scheurtje onderaan zit,heb je kans dat de navelstreng er zou doorzakken en dan heb je een groot probleem. Niet dat ik je wil bang maken ofzo hé,maar je laat beter eens teveel checken dan te weinig. Ik maakte geen vruchtwater meer bij aan,bij mij minderde het alleen nog maar,met als gevolg dat mijn dochter op 37weken geboren is met keizersnede omdat ze in nood dreigde te komen. Gelukkig was ik al 35w toen ik begon te lekken en hebben we het nog 2weken kunnen rekken zodat baby nog goed kon groeien en dus niet in de couveuse moest. Gewoon laten controleren!!!

Groetjes en succes xxxx
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld