bewust alleenstaande moeder worden?

• Hallo iedereen,

Ik heb deze avond nogmaals een gesprek gehad met mijn ouders over mijn beslissing om alleenstaande moeder te worden.
    Ze zeggen me wel te steunen als ik de beslissing neem (die heb ik al genomen) maar proberen het uit mijn hoofd te praten. cry.gif
    Hun argumenten om het niet te doen:
    - ze zijn te oud om te helpen voor het kind te zorgen (iets waar ik niet op reken, behalve eens in nood)
    - ze horen enkel negatieve verhalen over alleenstaande moeders (te lastig, niet aankunnen, ...
    - financieel zou het te zwaar zijn (hoewel ik vastbenoemd ben in het onderwijs, geen super wedde maar toch redelijk)
    - als er iets met mij zou gebeuren wie zal dan mijn kind opvangen, ...
    - te lastig, nooit geen moment meer alleen, ...
    Kortom volgens hen is het onmogelijk om alleen een kind op te voeden alhoewel ze zeker zijn dat ik wel een kind 'goed' kan opvoeden.

ik zeg hen dat ik dit alles goed overdacht heb, maar dan is hun antwoord dat ik nog geen ervaring heb en dus niet kan weten wat het betekent om alleen dag en nacht voor een kind te zorgen.

Zijn er hier bewust alleenstaande moeders die mij hun ervaringen willen delen.
    Ik wil dolgraag een kind, denk er al verschillende jaren over, maar vooral de laatste maanden krijg ik het moeilijk, daarom heb ik dan ook de knoop doorgehakt en een afspraak gemaakt in het UZ Gent.

grts
  • Ah, Vit
    Ik herken wel de reactie van je ouders hoor. Die fase zijn die van mij ook doorgegaan. Bij mij moesten ze vooral wennen aan het gedacht hun enige dochter alleen een kindje wou. En al die argumenten die jij hier geeft hebben de mijne ook wel gegeven.. Het voordeel bij mij is wel dat ik nog jonge ouders heb (halverwege 50)Maar vooral mijn moeder vond zichzelf al te oud om nu nog oma te worden (al haar zussen zijn oma geworden toen ze halverwege de 40 waren). Maar kijk, ondertussen is zij ongeduldiger dan ik, ze kan niet wachten tot haar kleinkind er eindelijk gaat komen.. Na 6 IUI ga ik nu beginnen met IVF, wat de kans op een 2-ling aanzienlijk verhoogd, en nu zijn ze al zo ver dat ze mij steunen om effectief 2 embryootjes terug te laten plaatsen! Ik hoop dat jouw ouders ook bijdraaien, want als je één keer bezig bent met die hormonen kan je emotioneel best wel wat steun gebruiken. Ik werd nogal depressief van die hormonen, kribbig ook en dan is het toch wel fijn dat ze er begrip voor hebben..
    Ik duim voor je! Uiteindelijk willen ouders maar één ding voor hun kind en dat is dat je gelukkig bent. Als jij zo verlangt naar een kind zullen ze je uiteindelijk wel steunen. En als dat kindje er eenmaal is... Mijn moeder heeft al gevraagd of ze toch zeker mee zal mogen naar de eerste echo! En ik ben niet eens zwanger!
  • Dag nijnemijn,

Bedankt voor je steun, ik was gisteren wel danig in de war na het gesprek.
    Ik wist niet dat je voor KID hormonen moest nemen. Verhoogt dit ook de kans niet op een tweeling ? Want eerlijk gezegd 2 ineens alleen ... ik weet niet of ik dat zou aankunnen.
    Ik ben blij voor je dat je de stap hebt gezet naar IFV en duim voor jou. thumbup.gif
    Hopelijk draaien mijn ouders ook bij. Ik ben er zeker van dat ze zullen bijdraaien eens de kleine er is, maar ook nu heb ik inderdaad hun steun nodig. Als er dan niet gemakkelijk over gepraat wordt, heb je niet echt het gevoel gesteund te worden.
    Een vriendin van me steunt me wel volledig, maar da's nog niet helemaal hetzelfde. Ook mijn broer staat achter mijn beslissing, maar ja da's een man hé ... dat praat op een andere manier en van die stemmingsschommelingen verstaat dat al helemaal niets. wink.gif

groetjes en bedankt wave.gif
  • Dag Vit
    Dat je ouders bezorgd zijn, is volgens mij heel normaal. Ook de psychologe in het UZ Gent, beaamt dat de ouders het meestal het moeilijkst hebben met de beslissing om KID te proberen, maar dat dit inderdaad uit bezorgdheid is. Het is denk ik heel belangrijk dat je dan van andere mensen voldoende steun emotionele steun krijgt. Mijn ouders waren ook niet superenthousiast, integendeel. Ze hadden vooral problemen met het feit dat het kind geen vader zal hebben. Maar ze zullen mij wel steunen zeggen ze. Maar momenteel praten ze er niet over als ik er niet over begin. Ik laat het maar een beetje zo. Ik krijg heel veel steun van vrienden en collega's. Dat geeft echt moed. Als het lukt om zwanger te worden, zullen mijn ouders wel meer een rol gaan spelen, denk ik.
    Het is niet zo dat je automatisch hormonen moet slikken bij KID. Als je normale cyclus hebt, moet je je eisprong opsporen dmv ovulatietesten en dan bellen als je een positieve test hebt. Dan moet je meestal de volgende dag gaan voor de inseminatie.
    Bij mij zal het wel met hormonen moeten, omdat mijn cyclus stil ligt door endometriose. Ik moet dan regelmatig naar de gynaecoloog om follikelmetingen te doen. Maar zover is het nu nog niet. Morgen moet ik bellen om te weten of het donorzaad al toegekomen is en wat er nu verder moet gebeuren.
    Dat het lang wachten is tot in april, daar kan ik ten volle inkomen. Het wachten is héél lastig!! Maar ja, 't is (hopelijk) de moeite waard.
    En wat jouw beslissing betreft: als je het echt heel graag wil en je staat stevig in je schoenen (financieel, emotioneel, praktisch), moet je het gewoon doen! Dan kan je er later geen spijt van hebben dat je het niet geprobeerd hebt!!
    Veel succes en geduld!
    Joke
  • hulp

Dag allemaal,
    Ik ben op deze site terecht gekomen omdat ik een beetje hulp nodig heb! Ik zit momenteel nog in een relatie maar mijn vriend (die al een kindje heeft) wil geen kinderen meer. Mijn biologische klok tikt daarentegen zeer hard. Ik ben momenteel 35 jaar en wil dolgraag zelf kinderen. Ik heb het gevoel dat ik geen tijd meer mag verspillen en waarschijnlijk beter zonder mijn vriend verder ga aangezien we beiden een ander toekomstbeeld hebben.
    Ik ben echter nog niet goed geïnformeerd over het hoe - wie - wat - wwar -... om alleenstaande moeder te worden. Kunnen jullie mij opweg helpen?
    Alvast bedankt
    Marijke
  • Dag Joke,

Bedankt voor de informatie en de peptalk. Hopelijk lukt het bij mij zonder hormonen, maar één stap met een keer, nu nog even wachten tot april, gelukkig ga ik nog opreis, zo gaat de tijd nog wat sneller vooruit.
    De wil en het enorme verlangen is meer dan aanwezig en het is nu ook niet dat ik van vandaag op morgen heb beslist. Ik heb er zowat 2 jaar overgedaan om deze beslissing te nemen.
    Ik versta het ergens wel dat ze zich zorgen maken en zeker willen zijn dat ik het echt wil. Ik denk dat het ongeveer zoals bij jou zal lopen, stilzwijgen als ik er niet over praat en dan eens ik zwanger ben er wel dichter bij betrokken zijn.

Ik duim voor jou en hopelijk krijg je vandaag positief nieuws over het donorzaad. thumbup.gif Eens je een tijdslijn krijgt, en dus meer zicht krijgt op wanneer wat zal gebeuren, dan is de actie al in zicht ... wink.gif

Grts
    Vit
  • Vit
    Ik heb gebeld en 't 'pakketje' was al toegekomen van vorige week. Nu nog twee weekjes geduld hebben en dan weet ik weer hoe en wanneer het verder zal verlopen. Je hebt gelijk: eens je groen licht gekregen hebt, kan de actie beginnen, maar 't is toch soms lastig wachten.

Marijke
    Je zal denk ik moeten starten met een ziekenhuis te kiezen, als je concrete stappen wil zetten. Ikzelf zit in het UZ Gent, maar veel vrouwen gaan naar Jette (VU Brussel). Die zijn het meest bekend, maar hebben volgens mij ook de langste wachtlijst. Brussel werkt met een vragenlijst die ze opsturen en die je eerst moet invullen. Dan krijg je te horen of je op gesprek mag gaan of niet. Ik heb geen ervaring met Brussel. In Gent mag je direct een afspraak maken bij de gyn en bij de consulente. Enkele weken later mag je bellen of je toegelaten bent of niet. (Zie mijn uitleg hieronder.) Enkele vereisten zijn of je een vast inkomen hebt, je leeftijd (28+), niet meer bij je ouders woont, je omgeving ingelicht hebt, je nagedacht hebt over de praktische kant (opvang en zo), voldoende steun krijgt, al lang genoeg alleen bent, ... M.a.w. je moet er dus al een tijdje mee bezig zijn en alles goed op een rijtje gezet hebben.

Wat je ook beslist: alvast veel geluk en doorzettingsvermogen!

Joke
  • reportage

Beste,

Ik ben student journalistiek aan de Katholieke Hogeschool Mechelen. Voor het vak portfolio moeten we dit tweede semester een magazine maken. Ik en m'n twee groepsgenoten maken een cultuur en lifestyle magazine. In dat magazine verschijnen ook een aantal reportages. Graag had ik een reportage geschreven over bam's. Ik heb hiervoor al een en ander opgezocht maar ben nu nog op zoek naar een aantal mensen die BAM zijn en die bereid zijn mij over hun ervaring en situatie te vertellen en zo bij te dragen aan het artikel.
    Je kan mij altijd mailen!

Alvast enorm bedankt!
    Vriendelijke groeten

Lieselotte Van Dooren
  • uz gent

Hoi ,
    Ik ben Cisca en ik mag volgende week donderdag voor mijn eerste gesprek in Gent. Ik kijk er enorm naar uit maar vind het ook spannend. Ik moet je wel eerlijk zeggen dat ik ook bang ben dat ik niet toegelaten woord, omdat ik 2 jaar bezig was met adoptie en daar ook al was afgewezen door dat China de regels had verandered, geen fout op mijn kant weet ik, maar toch, as je droom in iemand anders handen ligt, vind ik eng.

Vit , zou jij het leuk vinden om contact te leggen? volgens mijn volgen wij nu het zelfde project.

ps, sorry voor de spelling, ik ben orspronklijk engels smile.gif blush.gif
  • Dag Gessler,

Dag Cisca, we volgen inderdaad een beetje hetzelfde pad, maar jij wat eerder dan ik. Veel succes volgende week. Joke zit ook een beetje in dezelfde lijn, misschien wel eens interessant om samen af te spreken en onze ervaringen te delen. Wat denk jij Joke, Cisca en mss nog anderen die interesse hebben. Bij welke dokter gaan jullie. Ik heb een afspraak bij Dr. Cabri, heb op de website van UZ Gent een foto gezien, ziet er toch al een vriendelijke arts uit, da's al veel wink.gif
    Nog wachten tot 9 en 11 april voor mijn eerste gesprek arts en consulent. Maar het duurt lang hoor. down.gif
    Ben er elke dag mee bezig... Ik ondervind wel veel steun aan jullie allemaal op deze site. Hier en daar een baby die geboren wordt in de vriendenkring... Babyboekjes, babywinkels,... ik kan het niet laten om erin te kijken en te snuisteren. Zou nu al vanalles willen kopen tongue.gif

Groetjes aan jullie allemaal
    Vit
  • uz gent

hoi Vit en Cisca en misschien ook B?(Heb je al gebeld naar Gent ondertussen?)

Goed idee om beetje ervaringen uit te wisselen. Ik kan dat ook wel met vriendinnen, maar dat is nog iets anders dan met mensen die precies hetzelfde meemaken. En elders op internet zijn niet zoveel praatgroepjes te vinden. Toch niet voor bewust alleenstaanden. Ik heb wel al twee kinderen, dus dat maakt het voor mij wel iets makkelijker om de spanning te dragen. Ik zou het heel graag willen, maar als het niet lukt, heb ik natuurlijk al twee (grote) schatten van kinderen die mij goed kunnen bezig houden ponder.gif . Gaan jullie voor je eerste kindje?
    Vit, ik zit ook bij dokter Cabri. Hij is heel vriendelijk, alhoewel ik de indruk heb dat hij niet steeds luistert en voort wil doen, maar ja, dokters hebben hun tijdschema's natuurlijk. Als consulente had ik Lien Van Glabeke: zéér lieve vrouw, of beter gezegd 'meisje', ze is nog erg jong, maar zeer begrijpend. Ik heb met haar eigenlijk gewoon lekker gekletst.

En dat wachten en (weer) naar babyspullen beginnen kijken en al reedss plannen maken hoe ik de kamers zal moeten veranderen... ik kan het ook niet laten hoor. Maar heb mij nog steeds kunnen inhouden om de babyspullen van twee kids terug te zoeken op de zolder. Eerst echt van start gaan... pffff. ponder.gif

Zijn er hier ondertussen nog dames die al in de medische molen zitten? Het is hier zo rustig de laatste tijd... En wij, wachtenden, hebben natuurlijk niet zoveel te melden...

Geduldige drunk.gif groetjes en tot later!
    Joke
  • prof de sutter

oh ja, nog een weetje... ik werd door mijn gyn eerst doorverwezen naar prof. De Sutter. Ze zei: ''t Was vroeger Paul en nu is het Petra'. Hij heeft zich dus helemaal laten ombouwen tot vrouw. En ik moet zeggen dat het zeker geslaagd is. Heb hem/haar zien lopen in de gang.

Om maar te zeggen dat je met niks moet inzitten, ze zijn daar veel gewoon. Wat ik daar allemaal zat te vertellen, was voor hen dagelijkse kost, zei de consulente. Dus dames: laat de zenuwen maar thuis, is echt niet nodig, iedereen is daar super vriendelijk.

Misschien nog iets praktisch. Je moet je eerst aanmelden aan de kassa (K1, recht tegenover de parking, eerst ticketje trekken en dan wachten tot je je nummer ziet op de schermen en je naar de aangegeven kassa begeven). Je krijgt dan je ziekenhuiskaartje en ze leggen je uit hoe je in P moet raken. Eens je in die gang bent, moet je gewoon je ziekenhuiskaartje + je sis-kaart in het rekje aan de muur naast de bureau of zo steken, dus niet speciaal nog eens aanmelden of inschrijven. En dan gewoon in de wachtzaal zitten wachten tot ze je naam roepen. Dat was een beetje een eigenaardig systeem. De tweede keer dat je gaat, mag je direct naar P3 en moet je niet meer naar K1. Je moet ook niet betalen voor je weggaat. Je krijgt de factuur thuis (trouwens nog steeds niets gekregen).

Voila,
    dat was de praktische kant van de zaak. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust.

groetjes
    Joke
  • Dag Joke,

Ik was al op de hoogte ivm Prof Desutter, een collega van mij is bij haar geweest. Ikzelf had een afspraak bij haar gevraagd, maar het ging te lang duren voor een afspraak, heb dan maar gekozen voor een andere arts en kortere (maar nog lange wink.gif ) wachttijd.
    Moet ook wel zeggen dat het telefonisch contact ook al heel vriendelijk en losjes verliep. Ook op de site van het UZ Gent voor reproductieve geneeskunde is veel uitleg te vinden, maar alles wel op een toffe en vriendelijke manier.
    Zal dus de eerste keer zeker op tijd gaan, zodat ik voldoende tijd heb om me aan te melden. Bedankt voor de tips.

grts hug.gif
    Vit
  • Hallo Vit
    Mijn gyn zei trouwens dat het niet uitmaakt bij wie je gaat, dat het allemaal capabele mensen zijn. En je aanvraag komt toch voor de volledige medische staf. Waaneer mag je precies gaan?

greetz
    Joke

PS: Hoe doe jij dat precies met die banner? En bij sommigen hun naam staat ook een fotootje, maar ik weet niet hoe dat moet...
  • Dag Joke,

Ik heb nu pas gezien dat jij 2 berichten had gepost blush.gif maar nu je eerste ook gelezen.
    Het maakt inderdaad waarschijnlijk niet veel uit bij wie je gaat, het is toch één team.
    Er zijn hier inderdaad voorlopig weinigen die al bezig zijn, bij deze ook van mij dus een oproep aan jullie. wink.gif
    Joke,
    die banner heb ik gemaakt via vruchtbaarheid, handig uitrekenen, dan banner maken en aanvinken dat het getoond mag worden op het forum.
    een foto denk ik via je eigen profiel, maar zelf nog niet gezocht.

Wanneer ik precies mag gaan ... 9 april bij Dr. Cabri en 11 april bij de consulent ... nog lang hé
    Wanneer mag jij voor ene volgende stap ?

grts

Ps mooie foto bij je profiel
  • afspraak uz gent

Hoi Vit
    Ik mag op 12 maart om 15u naar Dr. Cabri om de uitslagen van mijn bloed en om af te spreken hoe het nu verder moet. Ik heb geen cyclus voor 't moment. Dus dat wordt weer pillen slikken denk ik. En ik moet ook nog een afspraak hebben voor een hsg-onderzoek, brrrr nervous.gif

groetjes
    Joke
  • Dag Joke,

Allee nog even afwachten voor jou! Nog 12 dagjes, dat valt best mee, zelfs niet meer van elke dag 2, als je op de kalander kijkt dan is het maar 1 donderdag niet meer ... klinkt veel beter hé wink.gif
    Wat is een HSG onderzoek ?

Ik ben aan het afwachten wat mijn cyclus zegt, ben 8 februari gestopt met de pil. Vroeger was ik vrij regelmatig, maar had steeds heel veel pijn bij maandstonden. Mijn laatste uitstijkje in oktober was niet volledig in orde, maar bij nader onderzoek werd mij meegedeeld dat ik in PAP 3A zat, maar niets speciaals moest doen, behalve alle 6 maanden controleren zolang ik op dat niveau blijf. Volgende controle was gepland in mei, maar vermoedelijk zal het nu wel in gent gebeuren. Hopelijk dan weer gezakt naar PAP 2 dan moet ik daar al niet meer aan denken.
    Ik hoop toch stilletjes op een normale cyclus zodat hormonen in eerste instantie niet nodig zijn. nervous.gif

Grts
    Vit
  • Hallo Vit
    Het begint nu inderdaad een beetje te korten. 't Zal wel vlug gaan vanaf nu. En eens ik geweest ben is het ook gauw jouw beurt!
    Ben benieuwd of B. nu al de stap gezet heeft en hoe het met de andere dames hier gaat.
    Een hsg is een hydrosalpingografie als ik het goed spel. Ze spuiten dan een soort kleurstof in je baarmoeder en eileiders terwijl ze ondertussen röntgenfoto's nemen. Als de vloeistof uit de eileiders in de buikholte stroomt, is dat een teken dat alles nog goed doorgankelijk is. Ik moet dat laten doen omdat ik geopereerd ben aan endometriose en omdat de kans op verklevingen volgens dr. Cabri heel groot is. Dus zolang ik niet weet of dat in orde is, durf ik niet echt hopen dat er nog een kindje komt.
    Mag ik ook iets vragen? Wat is PAP??
    En een normale cyclus is natuurlijk leuk, aan de andere kant heb je met hormonen wel telkens een echo om je follikels te controleren en moet je niet met ovulatietesten beginnnen prutsen. Want ik lees hier en daar dat dat ook niet altijd zo simpel is.
    We zullen dus maar weer verder afwachten hé... ieder nachtje slapen brengt weer een dagje minder wachten... altijd de zaken positief bekijken is mijn motto!!

Slaapwel!
    Joke
  • Hoi Joke en VIt,
    Of je hormonen toegediend krijgt hangt niet alleen af of je cyclus regelmatig is of niet hoor. Ik heb namelijk wel een regelmatige cyclus en heb toch hormonen gekregen, weliswaar in de laagste dosis. Dan hebben ze je cyclus helemaal onder controle. Misschien hangt het van ziekenhuis tot ziekenhuis af?
    En een HSG is een hysterosalpingografie <3
    Ondertussen zit ik zelf ongeduldig te wachten tot het mei is. Dan start ik met mijn eerste ICSI poging (na zes mislukte IUI)
    Veel succes allemaal
  • Nijnemijn, ...

Hoe zit dat dan met die lage dosis hormonen en kans op meerlingen, of brengt dat geen hoger risico mee?
    Ook voor jou terug wachten nu, momenteel zijn we hier allemaal wachtende ... nog goed dat we elkaar wat kunnen steunen en helpen bij de vragen die bij ons opkomen. content.gif Eerst Joke, dan is het aan mij en dan komt jou afspraak in de buurt ... als er nog zijn ertussen, laat van uw horen !

Joke,
    Die PAP is gewoon het niveau dat ze aan de resulaten van je uitstrijkje (ook PAP-test genoemd) geven. Bij 1 en 2 niets aan de hand. Vanaf 3 verdere onderzoeken,...
    Bij mij was het uiteindelijk maar 3A en dus voorlopig niets ernstigs aan de hand, maar wel frequenter controle nodig.
    Van B. en Cisca inderdaad nog niet veel gehoord de laatste dagen, mss druk bezig
    Hopelijk heeft de HSG (ik hou het bij de afkorting tongue.gif )het goeie resultaat, dan kan je ook verder plannen ... ik duim alvast !

Slaapwel
    Vit wave.gif
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld