Dagindeling

• Dag allemaal
    Ik zou graag wat feedback vragen over onze dagindeling. Er gaan wat dingen niet zo goed en ik vraag me af of het misschien ligt aan iets waf wij fout doen. Dit is onze dagindeling hieronder. Als je dit leest als mama van mede-20 maanden peuters, is dit een beetje ok? Je mag kritisch zijn! smile.gif

6u: wordt vrolijk wakker, tetteren en zingen - maar soms wordt ze ook vroeger wakker
    7u30-8u00: 1 sneetje brood met wat geluk. Gewoon boter, er mag niks anders tussen. In het weekend een eitje er bij of een stukje hesp. Een stuk fruit. Water.
    9u30-10u00: appeltje
    12u00: patatjes. Als ik bloemkool of broccoli maak met een beetje witte saus, eet ze alles op. Maar veel andere dingen wil ze niet.
    13u00-14u00: slapen. Een uurtje, soms 2 uur.
    Als ze wakker wordt een potje soja yoghurt.
    18u00: soep
    18u30: eet ze een beetje mee van wat wij dan eten. We zijn pas om half 7 thuis 's avonds.
    19u30: bad
    20u00: fles van 240 ml + 8 schepjes

Ze is erg vroeg wakker. Is altijd zo geweest, het is zelfs al gebeterd want vroeger startte mijn dag om half 5 - 5 u. Ik laat ze altijd liggen tot 6u30, dus 't is niet zo dat ik haar direct ga halen als ze zich laat horen.
    Annabelle eet niet graag aan tafel. Ze wil constant spelen en zo op een stoel zitten vindt ze maar niks. Als je een filmpje opzet eet ze meteen alles op omdat ze dan geconcentreerd aan het kijken is. Maar uiteraard doen we dat heel uitzonderlijk want ik wil niet dat ze daar aan went!
    Ze eet heel graag vlees of vis. Maar we proberen daar in te beperken. Zo zit er 's middags bij haar groenten geen vlees omdat ze 's avonds als ze samen met ons eet alleen maar aast op dat en dan al de rest niet wil opeten.
    Als we haar duidelijk maken dat ze eerst haar groenten moet eten voor ze vlees krijgt kan ze daar heel nonchalant op reageren en eet ze gewoon niet meer.
    We eten 's avonds vrij laat vind ik, maar zowel mijn man als ik zijn pas om half 7 thuis.
    Doen we er verkeerd aan om haar zo laat nog mee warm te laten eten? Moeten we haar bvb om 17u een boterham geven en tot aan haar fles van 20u niks meer?
    Haar fles krijgt ze naar gewoonte in haar kamer. Da's papa-tijd, want hij geeft haar flesje in de zetel die op haar kamer staat. Dan zet hij haar nog even recht en dan wil ze altijd meteen gaan slapen. Meestal is dat zonder problemen. Behalve vandaag, op tot 22u10! Geen slaap. In haar kamertje is het altijd 16 graden, ze slaapt met een pyjama, slaapzak en deken en heeft altijd warme handjes.
    Ze wordt tegenwoordig vaak wakker 's nachts. Ze weent dan even en valt dan terug in slaap. Ik ga nooit naar haar tenzij ze brult omdat ze krampjes of zo heeft. We hebben een camera babyfoon en ik kan letterlijk zien of het nodig is om te gaan kijken of niet. Heel handig. Maar ze maakt me dus wel 5 keer op een nacht wakker door zelf wakker te worden.
    Is ons schema op bepaalde vlakken niet ideaal of kunnen we ergens beter iets aanpassen denken jullie? Ik ben de laatste tijd zo moe en ik weet me ff geen raad meer. Heel erg bedankt voor jullie eigen ervaringen!
  • Amai wat een schema smile.gif

Ons ventje is nu net 20 maand geworden, en zijn "schema" is als volgt (de dagen dat we samen thuis zijn):
    - als hij wakker wordt BV in bed
    - in zijn plop zeteltje klein flesje soja melk (max 180), met een yoghurtje of sandwichke, of toast: allemaal zonder beleg, hoogstens beetje boter
    - tussendoor cracotje
    - rond 12u boterhammetje met ons mee (opnieuw geen beleg), stukje kaas
    of tas soep
    - rond 15u 2 yoghurtjes
    - rond 17u30 grote tas soep met stukje brood, ofwel Bledina bordje 18+ (vers eten van ons weigert hij...)
    - rond 20u opnieuw flesje soja melk

Vrij eentonig zijn eten, en behalve de soep vind ik ook niet dat hij erg veel vitaminen binnenkrijgt. Maar hij weigert systematisch alles van eten dat we hem voorzetten (behalve prefab bordjes...)
    Ook schelletje kaas, of stuk hesp of iets dergelijke weigert hij
    Zeer zelden zal hij stuk fruit eten bij ons, enkel stukjes appel als hij zijn neefjes ziet...

Bij de onthaalmoeder eet hij voorbeeldig: om 15u zelfs grote fruitpap grof geraspt: mango/banaan/appel bvb...

Daarom maken we ons ook niet zo druk in zijn eten: bij de onthaalmoeder heeft hij alles van vitamientjes binnen, en enkele maanden geleden wou hij zelfs geen brood eten.

's Avonds is het ook vaak dat hij absoluut niet wil eten, enkel maar spelen en rondlopen. We maken ons er dan niet druk in, proberen het een uurtje later nog eens (vaak terwijl hij op zijn fietsje ofzo zit), en dan lukt het wel!

Hij weegt bijna 12kg, dus ondervoed is hij ook niet wink.gif

Qua nachten is het elke nacht iets anders.
    Hij weent ALTIJD nog een kleine 5 minuutjes voor hij in slaap valt, en slaapt zelden eens door tot 5u30.
  • Dag dames,

Mama van Annabelle, mij leek het schema van je meid al heel volwassen maar dat komt waarschijnlijk meer doordat die van ons echt heel lang heeft gesukkeld met vaste voeding en dus bijgevolg nog een beetje een babyschema heeft.

Bij ons ziet het er zo uit (ongeveer):

7u - is ze meestal wakker. na het opstaan meteen een boke en een fles groeimelk (ongeveer 270ml). Lise heeft teveel honger en kan dan niet wachten voor ze iets eet.

12u - pattatjes, voorlopig nog gemixt, eet ze zelf

16u - fruit (vaak fruitpap omdat het er het vlotst in gaat maar nu ook steeds meer en meer stukjes fruit)

18u - zit ze met ons aan tafel en krijgt ze wat wij eten. Soms eet ze daar flink van mee, soms ook niet. Meestal een kaasje (à la petit gervais) als nagerecht

19u30 - flesje groeimelk (opnieuw ongeveer 270ml

Onze dochter weegt net geen 11kg en is aan de fijne kant. Heel lang een moeilijke eter geweest (geen boterhammen, geen brokjes,...) maar sinds kort beter.

Ik vroeg me ook af of jullie de pattatjes 's middags al vaak vervangen door een boterham? Ik doe dit eigenlijk nog niet maar misschien klamp ik me teveel vast aan dat vertrouwde baby patroon!
  • Bedankt voor jullie reactie dames!
    Fien, dat schema ziet er mij ok uit. Ik ben blij om te lezen dat er nog kindjes zijn die vrij onavontuurlijk zijn op eetgebied smile.gif
    Mijn man en ik hebben er gisteren ook nog eens over gehad en ik denk dat we teveel proberen haar al vanalles voor te schotelen van gezonde verschillende dingen. En dat we misschien meer moeren maken wat ze echt graag heeft.
    Weet je, Annabelle heeft altijd super graag groentepap gehad. Als ik alles mixte at ze álles. Venkel, aubergine, tomaat, witloof, vis, ... Maar toen werd ons afgeraden van nog gepureerd eren te geven omdat ze anders luie darmen krijgen. Maar ze eet dan bvb wel vlotjes stukken fruit. Een banaan zo uit de hand, een volledige appel die ze zo smakelijk oppeuzelt (met klokkenhuis en al smile.gif), framboosjes, kiwi,... Alles eigenlijk. Als het maar fruit is.
    En als ik dan lees Leke, dat jij ook nog groentepap geeft, begin ik te twijfelen of ik niet terug naar dat zou moeten gaan. Wat is het belangrijkst? Dat ze brokken krijgt en bijna niks eet, of groentepap maak en álles eet?!
    Weet je, ze kunnen je zo onzeker maken vind ik. Kind & Gezin, vrienden, familie, gezondheidstherapeute,... Je moet het zo en zo en zo doen. Want anders! Maar zeg, ik word er gek van.
    Ze slaapt dan al slecht. Dan begin je te denken aan haar voeding. Eet ze te weinig of, verkeerde dingen? Ze krijgt van ons al sowieso nooit snoep en zoete drankjes of koeken. (Maar ik heb er geen problemen mee dat andere dat wel doen. Ik persoonlijk vind dat belangrijk).
    Annabelle wil 's morgens geen melk drinken. Alleen ''s avonds. Dat vond kind & gezin maar niks want ze móet elke dat een halve liter binnen hebben. Maar dat ze minder vitaminen binnen krijgt omdat ik de groentepap moet vervangen door stukken groenten is blijkbaar niet erg.
    In ieder geval. Jullie ervaringen en schema's hebben me gerustgesteld. Elk kindje is anders! En jullie doen het allemaal super mama's! We zien onze kindjes graag en willen alleen maar het beste voor hen! Niet?
  • Mama van Annabelle, niet dat ik een expert ben, maar ik ben van mening dat je je best niet te druk maakt in eten.
    Lange tijd vonden wij ook dat hij MOEST mee eten met ons. Soms wel anderhalfuur om hem 3 lepeltjes te doen eten, maar zoontje overstuur en nog moeilijk te troosten, mama en papa overstuur: en nauwelijks iets gegeten.
    Nu geven we hem een potje van 18+: zoontje trots dat hij dat helemaal alleen kan eten zonder al te veel morsen, potje zo goed als op, mama en papa trots dat hij het kan, en blij dat hij uiteindelijk een goeie portie binnen heeft.
    Kinderarts vond het écht geen probleem: hij eet wel harde cracotten en toast ed, dus de kauwbewegingen kan hij, en de potjes zijn erg streng gecontroleerd, dus moeten we geen schrik hebben dat het ongezond zou zijn.
    Kinderarts zei me dat veel kindjes pas goed leren eten op school...
    Blije peuter die goed beweegt en op gewicht blijft vinden wij het belangrijkste!

(Stiekem ben ik ook wel blij te lezen dat we de enige niet zijn met een peutertje die nog als babytje eet soms)
  • 't is een feit: de mensen maken je gek met hun 'goede raad' en adviezen allerhande.

Lise is ook ons eerste en het was allemaal een beetje zoeken en sukkelen. Aangezien zij op haar 1 jaar nog geen brokken wou eten kregen wij bakken commentaar over ons heen. We moesten het zus en zo aanpakken. We mochten haar enkel nog dat voorschotelen en dan zou ze van grote honger wel eten etc. Ik heb me er druk in gemaakt, ik heb zitten stressen wanneer ze alweer niet wou eten omdat haar eten niet goed gemixt was. Ik heb gedacht dat het nooit goed zou komen...

Sinds een dikke week eet ze flink (en vrij snel, want dat was vroeger een probleem) bokes. Zelfs dubbele bokes (met beleg er dus tussen). Dat hadden wij een paar weken geleden niet durven dromen. We zijn gewoon blijven proberen haar vanalles voor te schotelen, niet druk maken als ze eens niet wil eten, eetmomenten zoveel mogelijk rustig en met z'n allen te houden (indien mogelijk!).

Wat bij ons heeft geholpen is de bokes in kleine blokjes snijden (echt maar 1cm² groot. Die neemt ze dan en stopt ze in haar mond en die kauwt ze dan flink weg. Als het grote stukken zijn weet ze er dikwijls geen blijf mee en eindigt het op de grond.

Wij geven druifjes (de schil is nog moeilijk voor haar), banaan in stukjes, stukjes mango, stukjes aardbei en verder dus gewoon fruitpap.

Lise krijgt heel af en toe eens een stukje koek (in de stijl van een Plopkoek of een Samsonkoek - gewoon een droog koekje dus) maar dat is echt uitzonderlijk. In het weekend bij de grootouders bv.

Vorige week zijn we een dagje naar zee getrokken en heeft ze een stukje pannenkoek gegeten!

Sinds ik me minder druk maak en het allemaal wat meer ruimte geef gaat het allemaal beter. Ze geniet terug van eten en de eetmomenten en dat maakt dat ze meer en meer probeert.

's avonds mee aan tafel met ons eet ze niet bijzonder veel maar ze proeft wel alles en dat hadden we tot voor kort niet durven dromen.

Ik denk dus: relax! Als jij denkt dat je meid die groentepap nog nodig heeft, geef ze dan. Je kan 's avonds (als je laat thuis bent en geen tijd hebt om te koken voor haar) een boke geven met een een paar stukjes groenten erbij. (ik geef bv stukjes komkommer soms) Kan ze lekker proeven en experimenteren, gaat ze waarschijnlijk geweldig vinden.

Onze kinderarts heeft ook gezegd dat ze maar tot hun 2 jaar hebben om die kokhalstechniek te verleren en dus brokjes te leren eten en ik vond dit een enorm stresserende uitspraak waardoor ik heel nerveus werd. Ondertussen is ze net geen 20 maanden en gaat het dus op zeer korte tijd veel beter.

Alle kindjes hebben het geleerd hoor, de ene al wat sneller dan de andere! wink.gif
  • Mijn zoontje zijn 'eetpatroon':

-7u word hij wakker en eet hij 2 booterhammen met vlees of kaas ofzo (hij mag meestal kiezen tussen 2 dinges) en een paar lepels speciale K (wij eten dat altijd smorgens en als hij fink blijft liggen bij het verschonen krijgt hij dat als beloning) en een beker volle melk
    -rond 10u krijgt hij fruit en afhankelijk van de hoeveelheid eventueel 1 petit beurré koekje en een beetje water
    -12u weer 2 boterhammen met vlees of kaas ofzo en mag hij kiezen tss melk en water om te drinken, als hij nog veel honger heeft mag hij nog een yochurtje eten
    -in de namiddag nog wat fruit en water
    En om 18u avondeten (patatjes, groenten en een stukje vlees of vis (hetzelfde wat wij eten) en een beker water

Hij is denk ik wel een extreem goede eter en eet bijna alles! We kunnen hem meer boterhammen geven maar ik probeer het wel bewust te beperken tot 2. Hij wil wel niets meer gemixt hebben. Had overtijd nog is fruitpap gemaakt en moest het niet hebben, kon ik alles weggooien. Zijn fruit mag in grote stukken eten. Op de crèche zeggen ze ook dat hij veel beter eet als de anderen daar. Ik schat hem max 10,5kg en is niet overdreven groot. Hij drinkt wel al vanaf voor zijn 1jaar geen pap of groeimelk ofzo voor het slapen meer...

In januari moesten we naar een familiefeest en alle kinderen aten met moeite een halve pistolet en hij heeft 3 sandwiches op en toen wou hij eigenlijk nog. Een paar weken geleden had hij wel een week dat hij smiddags, snamiddags en savonds niks wou eten... Toen heeft hij dus alleen smorgens 2 boterhammen op in die week en in de voormiddag een stukje fruit.

Dit is wel als hij thuis is, in de crèche is het andere verdeling...
  • Ha ja en voor soep is hij niet zo te vinden. Maar dat eten wij niet zo dikwijls...
  • Fien, ik denk inderdaad dat we ons niet zo druk moeten maken. Ik ga ook vaker dingen maken waarvan ik weet dat ze het lekker vindt denk ik. Al dat experimenteren brengt heel wat stress met zich mee smile.gif

Leke, Annabelle eet inderdaad graag reepjes komkommer en wortel, zo uit de hand. Dat krijgt ze eigenlijk wel heel vaak. Van fruit lust ze bijna alles. Groenten is minder. Maar misschien is het ook weer de tijd van het jaar en gaat dat allemaal wat vlotter gaan in de zomer, als we zelf meer slaatjes eten en zo smile.gif

Joyce, is er een reden waarom jou kindje geen fles meer drinkt 's avonds? En 's morgens, doet hij dan wel melk drinken? Eet hij dan om 18u mee avondeten en daarna niks meer? Om hoe laat gaat hij dan slapen?

Annabelle krijgt 's avonds eten, en dan om 20u nog een fles. Ik ben bang dat ze dan 's nachts honger zou hebben als die fles er nimmer zou zijn. Nu heeft ze net, heel uitzonderlijk, om eten gevraagd. Haar pamper zat overvol daarnet met pipi, (maar ze had eigenlijk niet zoveel gedronken vanavond, raar) en bleef daarna maar huilen. En toen ik vroeg of ze honger had zei ze volmondig 'ja'. Dus flesje van 150 gemaakt en dat heeft ze helemaal opgedronken. Is dit weer een fase? Of iets anders? Elke dag is het weer iets nieuw precies!

Hebben jullie kindjes ook last van de uurwisseling? Annabelle krijgen we er voor 21u niet meer in! Vroeger sliep ze van 20u tot 6u , nu van 21u - 21u30 tot 7u. Dus ze is gewoon de uren van de winter blijven houden precies. Gaat dat zo blijven denken jullie? Zelf heb ik er geen last van, ik kan altijd slapen. Áls ik met rust gelaten word dan toch smile.gif
    Die nachtelijke sessies houden me echt tegen om aan een tweede te beginnen! Jammer wel...
  • Hij moest die avondfles ineens niet meer hebben, hij gooide die weg en als ik dan zelf de fles vasthield duwde hij die weg en draaide heel de tijd weg. We hebben hem een tijdje wel aangeboden maar moest er niets meer van hebben. Na het avondeten krijgt hij af en toe nog een petit Gervais ofzo. In het begin dat hij die fles niet meer moest hebben dacht ik dat hij snachts wel honger had maar daarvan had hij ook niet overdreven veel van op dus ben ik daar mee gestopt en elke keer zen tut terug gegeven en even doorgebeten.

Om half 8 doen wij hem naar boven om te slapen en dan is hij rond 7 uur terug wakker. Hij slaapt dan in 1 stuk door... Hij is wel ne tijd wakker geworden snachts voor zen tut. Maar ik haal hem nooit voor 6 uur uit bed want ik denk dat ze dat snel gewoon geraken. maar dat laatste is natuurlijk een persoonlijke mening hè.
  • De dagen dat het school is Bram wakker rond 7u anders is het 8u in de vakantie. Hij eet 's morgens een boterham met beleg daarna een fles van 240 ml groeimelk. Tegen de middag 2 boterhammen met beleg. In de namiddag krijgt hij een koek of fruit. 's Avonds eet hij mee van tafel mag zijn wat het is hij eet alles op wink.gif Rond half 8 krijgt hij een fles van 240 ml en gaat hij slapen. Hij slaapt de nacht goed door. Mag echt niet klagen over Bram want alles wat je geeft eet hij. Gisteren heeft hij voor het eerst geen dutje gedaan overdag en dat is goed meegevallen.
  • Zoals ik hier onlangs nog zei dat ons ventje enkel potjes eet...
    Gisteren heeft hij stukje wortel opgesmikkeld, en nadien volledig worstje met grote vork, en smaken dat het deed!

Veel kans dat hij vanavond weer enkel potje wil, maar ale, hij probeert het toch nog!
  • smile.gif Fien, geweldig! Nog even en hij is vertrokken smile.gif
    Annabelle wil alles zelf doen. Met het bijhorende geknoei. Maar das natuurlijk niet erg.

Hier voor het eerst in ... héle lange tijd een ganse nacht doorgeslapen! Van 21u30 (vroeger krijgen we ze er nog steeds niet succesvol in) tot 7u! Heerlijk! Hier kan ik wel aan wennen! Vind het nog altijd weinig slaap, maar ze is super vrolijk als ze wakker wordt, speelt heel actief de hele dag door en ia niet zeurderig of moe... Dus ja, zal ze wel genoeg hebben aan die uren slaap zeker?

Het eten gaat ook iets vlotter. Ik geef haar nu 's middags warm (vers of een potje als ik niet veel tijd heb) en dan na haar dutje yoghurt en dan om 18u soep. Om 18u30 mag ze dan nog mee eten van wat wij eten, gewoon waar ze zin in heeft zonder druk.
    En dat gaat voorlopig prima! Hopelijk zijn we die 'kwade' periode uit en kan nu de zalige nachtrust beginnen! De dagen dat ik dat heb kunnen doen het voorbije jaar waren echt véél te schaars!

Véronique, Annabelle gaat pas volgend jaar februari naar school (dan is ze 2,5) maar ik hoop dat ze het dan ook zo flink doet als Bram! smile.gif

Joyce, had mijn moeder vertelt over jou kindje dat die gaan fles meer wou 's avonds en ze zei me dat ik dat ook had! smile.gif
  • Bram gaat ook pas na de krokusvakantie volgend jaar naar school wink.gif
  • wauw, venteke daarnet 'appel', appeltje geschild, stuk gesneden en direct opgegeten
    Daarna opnieuw 'appel', heeft een volledige appel gegeten in 4 gesneden!
    Normaal eet hij thuis nooit fruit, en al zeker niet in stukken! blush.gif

om 12u soep met boterham, en ging ook vlot, qua hoeveelheid iets minder, maar die volledige appel was nog niet lang geleden thumbup.gif

Zijn slapen begint ook weer te beteren, zonder wenen om 20u30 in bedje, en 5u45 wakker en vrolijk! Het is vroeg, maar toch in 1 stuk

Binnenkort is het mooie weer er, dan kunnen we buiten spelen en eten, zal hij super vinden! (en wij ook)

Ons venteke zal ook naar school gaan na de krokus, hij zal het wel leuk vinden denk ik. Zelfde schooltje als zijn neefjes, dus dat is wel leuk
  • Dat is heel goed van je zoontje Fien. Bram eet dat ook heel graag soep. Bram die gaat in dezelfde school gaan als zijn grote broer dus die kan hem nog in het oog houden wink.gif
  • 2 goeie nachten... Daar moet ik het blijkbaar mee doen! Gek word ik er van!!!
    Ze ligt al 2 uur te woelen, huilen, spelen, brullen, zeuren, babbelen,... Pampers ververst om 22u (was half vol), even gesust en terug gelegd. En daarna laten doen. Vele stiltes tussendoor, soms wel een kwartier rustig, dan weer huilen. Daarnet binnen gegaan en op een rustige maar strenge toon gezegd dat het goed geweest is nu, dat mama heel erg moe is en wil slapen en dat het tijd is om te gaan slapen. Nu ligt ze al een half uur wakker. Soms geeft ze nog even een kik maar geen huilbuien meer.
    Ik pieker me gek over haar schema (net als wanneer ik deze topic startte!). Wat heeft ze gegeten, gedronken, gedaan?! Ma en di nacht sliep ze door in een ruk, nu weer niet. Wat is dat toch?! Ik krijg daar echt nog eens een zenuwinzinking van...
  • Is het beter gegaan Mama van Annabelle afgelopen nacht?
  • Jaaaa! We zijn er door geraakt! smile.gif
    Bedankt om te vragen Véronique.
    Annabelle is een hele tijd ziek geweest, zondag nog naar dokter van wacht om 21u. Ontsteking op haar amandelen en dus hele hoge koorts. Maar daar zijn we bijna helemaal weer door. En wat slaapt ze tegenwoordig flink!
    Sinds de verandering naar het zomeruur wil ze wel niet vroeger dan 21u in bed. Als we dat wel doen, ligt ze altijd wakker tot 21u - 21u30. Soms tevreden, soms niet. Maar als we dus wachten tot minstens 21u, slaapt ze heel goed in en slaapt door tot 7u - 8u! Wat een verademing!!! Hier heb ik 1,5 jaar op gewacht! smile.gif
    Echt, kunnen slapen is zoooo zalig! Wie weet geraak ik er nu wel eens zelf weer bovenop. Dit jaar nog nooit van m'n leven zo vaak ziek geweest.
    Maar sinds de uurverandering (is het toeval of niet, geen idee) is alles dus op z'n pootjes gekomen. Hopelijk zijn we nu de zieke periodes voorbij.
    Vind het langs de ene kant wel gemakkelijk dat ze zo laat pas wil/kan gaan slapen, want dan heb je nog iets aan je avond en aan elkaar eh. Dus momenteel genieten we daar wel van! X
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld