Besmet met toxoplasmose tijdens zwangerschap

• Ik heb onlangs het slechte nieuws gekregen dat ik toxoplasmose heb opgelopen tijdens de zwangerschap...
    Dit was voor mij een grote schok.
    De gyn heeft mij eigenlijk geen extra informatie gegeven wat er moet/kan gebeuren als de toxoplasmose nu echt via de navelstreng tot bij de baby is gekomen... godzijdank bestaat het internet!!

Ik moet nu 4x2 pillen antibiotica per dag innemen tijdens het eten. (Tot aan 24augustus al zeker)want dan heb ik een afspraak voor een vruchtwaterpunctie. Ik probeer echt positief te blijven en blijf hopen dat de infectie niet tot bij de baby is geraakt.

Ik tel de dagen af... sad.gif
  • Hey Gwenna,
    Wat naar seg, ik duim zeker mee met je dat het allemaal zo erg niet is sadhug.gif .
    hou ons zeker op de hoogte hoor.
  • Och, zo erg voor jou...
    Ik heb er ook schrik voor.
    heb eventjes gegoogled voor jou...

"Hoe vroeger in de zwangerschap, hoe kleiner de kans dat uw kind besmet wordt. Naar schatting bedraagt het risico dat de parasiet de foetus bereikt :
    10% in het eerste zwangerschapstrimester,
    25 - 30% in het tweede trimester en
    60 - 70% in het derde trimester.

Maar zelfs indien de foetus besmet wordt, betekent dit nog niet met zekerheid dat het kind een ernstige handicap zal hebben. In dit geval geldt het omgekeerde: hoe vroeger de foetus besmet werd, hoe groter de kans op ernstige letsels.

?Een vrouw zonder toxoplasmose-antistoffen die griepachtige klachten heeft tijdens de zwangerschap, moet zich onmiddellijk laten onderzoeken op toxoplasmose,? vindt prof. Foulon. ?En wel omdat een behandeling met antibiotica de kans dat de parasiet de foetus besmet sterk kan verminderen. Hoe vroeger met de antibioticakuur gestart wordt, hoe groter de kans op succes." Volgens een recente Europese studie waaraan dr. Foulon meewerkte, zou een vroegtijdige behandeling de toxoplasmose-letsels kunnen tegenhouden in 70 tot 90% van de gevallen.

Uiteindelijk zetten 9 vrouwen op 10 die toxoplasmose doormaken in de zwangerschap, toch nog een gezonde boreling op de wereld.
    "
  • Ik ben negatief voor toxo, maar sindsdien is dat gewoon niet meer getest geweest. Nu heb ik me nog geen seconde grieperig gevoeld gelukkig, maar 't is toch niet altijd met zo'n symptomen. Nu ja, hoe zijn ze er toe gekomen om je opnieuw te testen?

Groetjes,
    Nickie
  • Ze testen dat standaard bij elk bloedonderzoek als je zwanger bent! Ook bij het bloedonderzoek voor de triple-test enzo. Geen paniek, ze houden het allemaal in de gaten! wink.gif
  • amai dat moet verschieten geweest zijn.
    Enig idee hoe je het opgelopen hebt?
    positief blijven denken, hoewel ik me kan inbeelden dat het niet simpel is... sadhug.gif
  • Gwenna: Wij duimen mee dat je tot één van de 9 vrouwen behoord die een gezonde boreling gaat krijgen. Weten ze met de vruchtwaterpunctie definitief de uitslag (of je baby besmet is of niet)?
  • Gwenna, knuffel... Je zult nog even geduld moeten uitoefenen he. Kan me voorstellen dat je behoorlijk wat schrik hebt. Ik duim voor je...
  • Hey iedereen,

@Blix: Als de vruchtwaterpunctie is gebeurd, dan zouden ze weten of de baby is besmet. Maar heb geen uitleg gehad. Het gesprekje hierover krijg ik pas de dag van de waterpunctie. Ik hoop dat ze het resultaat binnen enkele dagen weten of sneller...

@Nickie: bij het eerste bloedonderzoek is het opgemerkt. Dan een week erna hebben ze nog eens een bloedonderzoek gedaan om te weten hoe recent de besmetting was. Tijdens de zwangerschap dus.

@Pinchieke: totaal geen idee! Ben altijd zo voorzichtig! Ik was echt constant mijn handen. Het kan vanalles geweest zijn. Ik ga natuurlijk ook uit eten en wie weet wat er in zo'n keuken gebeurt met je eten.

Bedankt iedereen voor de reacties
  • hoe gaat het nu met je kindje?

Hey,
    Ik kwam jou onderwerp via google tegen. Hoe is het inmiddels verlopen?
    Ik had zelf ook net als jou in het begin stadium toxoplasmose. Is mij nooit voorgesteld antibiotica te nemen. Na een punctie rond 20 weken bleek er geen toxo in het vruchtwater te zitten. Ik was gerustgesteld. Maar na de geboorte bleek mijn baby wel besmet te zijn... via de navelstreng dan.
    Na heel veel onderzoeken (hersenscan, bloedafnames, verschillende oogartsen,...), bleek alles vrij normaal en de waarden in haar bloed daalden elke keer. Langzaam maar zeker. Inmiddels zijn we een 17 maand verder. Is mijn dochtertje heel gezond. Maar nu heeft ze sinds enkele dagen een rood oogje, wellicht door verkoudheid natuurlijk. Maar ik maak me plots toch zorgen.
    Heb je jouw dochter nog op regelmatige basis laten onderzoeken?
    Internet is een slechte raadgever, maar het maakt me toch bang...
    Groetjes!
  • Deze reactie werd verwijderd.
Reageer

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld