Prestatiemaatschappij zet fantasie kinderen onder druk

, 1.381 keer bekeken
Het gros van de ouders (88%) vindt fantaseren een belangrijke pijler in de ontwikkeling van hun kind. Ruim een derde van de ouders is echter van mening dat kinderen minder tijd hebben om te fantaseren door de huidige prestatiemaatschappij. Dat heeft op de eerste plaats te maken met de overvolle agenda van de ouders (87%), maar ook met het drukke schema van kinderen zelf (10%). Meer dan zes ouders op de tien wil graag weten hoe ze zelf de fantasie van hun kind het beste kan prikkelen. Dit blijkt uit onderzoek van PLAYMOBIL onder 1.000 ouders en 1.000 kinderen in de leeftijd 6 tot en met 10 jaar.

Minder fantasie in vergelijking met vroeger


Van de ouders is 78 procent van mening dat zij vroeger, toen er nog geen computerspelletjes en minder televisieprogramma's waren, meer hun eigen fantasie gebruikten. Ook denkt 48 procent dat kinderen tegenwoordig minder tijd hebben om te fantaseren dan toen zij klein waren. Eefje Raedts, klinisch psycholoog-psychotherapeut: "Fantaseren is erg belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Door fantasie verwerken kinderen gebeurtenissen uit het echte leven en leren ze hoe mensen en de wereld om hun heen in elkaar zit. De tijd en middelen om te kunnen fantaseren raken steeds meer op de achtergrond. Het dreigt een onderbelicht onderwerp te worden, waarbij ouders ook niet goed meer weten hoe de fantasie wereld van hun kind te stimuleren.".

Positieve effecten van fantasie


Het merendeel van de ouders is op de hoogte van de positieve effecten van een eigen fantasiewereld op latere leeftijd zoals de creativiteit (67%), een betere omgang met verveling (44%) en het verwerken van emoties (33%). Om dit te bereiken lezen ouders voor (56%), prikkelen ze de nieuwsgierigheid (62%) of vergroten ze het referentiekader van hun kind (56%). Leen van Reeth, Consumer Marketing Manager van PLAYMOBIL Benelux: "In het onderzoek geeft meer dan een derde van de vaders aan te kiezen voor speelgoed waarmee zij zelf vroeger speelden als ze de fantasie van hun kind willen stimuleren. Speelgoed dat geen kant en klaar beeld schetst zoals een game dat vaak doet, daagt kinderen uit hun eigen verhaal te verzinnen. Dat was onze visie 35 jaar geleden en dat is het nog steeds. Wij willen kinderen inspireren om met onze speelsets hun eigen avonturen te beleven en hun fantasie de vrije loop te laten en op die wijze onze bijdrage leveren aan de ontwikkeling."

Ouders versus kinderen


Vaders en moeders besteden maar liefst 59 procent minder aandacht aan het stimuleren van de fantasiewereld dan zij graag zouden willen. Dit komt onder andere door een overvolle agenda van de ouders, maar ook door de (sociale) verplichtingen van het kind zelf, zoals school, sport en hobby's. Toch vindt 10 procent van de ouders een eigen fantasiewereld niet belangrijk. PLAYMOBIL vroeg ook kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 10 jaar naar hun mening. Van hen geeft bijna 9 op de 10 kinderen aan meer tijd te willen om te fantaseren. Slechts 7 procent zegt hierbij altijd hulp van zijn ouders te krijgen.

Belgiƫ versus Nederland


In Belgiƫ investeren ouders meer tijd in de fantasiewereld van hun kind. Van de Belgische ouders helpt 42 procent hun kinderen regelmatig tot altijd te dagdromen of fantaseren. In Nederland ligt dit percentage met 23 procent een stuk lager.

(*) Onderzoek (2012) uitgevoerd door Direct Research in opdracht van Playmobil onder 1.000 Nederlandse en Belgische ouders met kinderen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar en onder 1.000 kinderen in de leeftijd van 6 tot 10 jaar.

Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld