Beter tanden poetsen met Ben De Bever!

, 1.627 keer bekeken
Kinderen die deelnemen aan het project Ben de Bever poetsen beter hun tanden en verkiezen gezonde snacks boven ongezonde tussendoortjes. Het spelen van educatieve computerspelletjes is daarbij een meerwaarde. Dat wijst onderzoek van de UGent naar het CM-project Ben de Bever uit.

Meer dan een derde van de kinderen (36 procent) poetst zijn tanden te weinig (één keer per dag of minder). En 9 procent van de kinderen gaat nooit naar de tandarts. Nochtans doet de overheid inspanningen: ze stimuleert het halfjaarlijks preventief tandonderzoek en alle tandzorg tot 18 jaar wordt volledig terugbetaald.
Het CM-project Ben de Bever probeert daar iets aan te doen. Kinderen van het derde leerjaar werken gedurende een half jaar rond tandhygiëne met het sympathieke figuurtje Ben. Via dagelijks in te vullen poetskaarten worden ook de ouders betrokken.
Opvallend hierbij is ook het effect van de online spelletjes op www.bendebever.be. Computergames botsen soms op vooroordelen, maar die blijken niet altijd te kloppen. Uit een onderzoek van de universiteit van Gent blijkt dat computerspelletjes best ingezet kunnen worden voor gezondheidspromotie. De resultaten tonen aan dat kinderen die deelnemen aan het project, Ben de Bever erg leuk en geloofwaardig vinden en dat ze de educatieve computerspelletjes graag spelen.
Na vergelijking met traditioneel lesmateriaal (zoals een boekje of een verhaal) blijkt dat computerspelletjes even doeltreffend zijn om het gedrag van kinderen (o.a. kiezen van gezonde voeding) en hun intentie om in de toekomst beter te gaan poetsen, te beïnvloeden.

Maar dat is niet alles. Uit de resultaten blijkt ook dat het interessant is om de spelletjes te gaan integreren in de klas. Leerkrachten die hun les combineerden met de spelletjes van Ben de Bever konden rekenen op meer enthousiasme en meer aandacht van de leerlingen. Bovendien blijkt het leereffect even hoog te zijn als wanneer kinderen enkel een traditionele les volgen. Maar hoe ga je als leerkracht nu best aan de slag om de spelletjes te integreren in je les? Uit het onderzoek blijkt dat het spelen van de spelletjes het meest doeltreffend is bij het begin van de les. Zo wordt de interesse van de kinderen opgewekt, en letten ze vervolgens beter op in de les.

In dit onderzoek werden 392 leerlingen uit het derde leerjaar van vijftien deelnemende Vlaamse scholen bevraagd.
Sinds de start van het project, twee jaar geleden, hebben al 35 000 kinderen via de klas deelgenomen aan het Ben de Bever-project. Ook volgend schooljaar kunnen scholen zich inschrijven in het project.

Meer informatie:


Inloggen

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld