Zwanger & werken als poetsvrouw

• Zwanger & werken als poetsvrouw

Hallo,

Ik heb een vraag aan de poetsvrouwen onder ons. Ik werk 32u/week met dienstencheques. Wat mochten jullie niet meer doen tijdens je zwangerschap? Mochten jullie vanaf het begin niet heffen of pas na een aantal maanden?

Hoelang bleven jullie werken?
    Hadden de mensen wat begrip voor jullie als jullie na verloop van tijd minder gedaan kregen of het wat trager ging?

Groetjes
  • Hoi,

ik heb er geen ervaring mee en ik weet eigenlijk niet wat dienstencheques inhouden, maar heb ook best lichamelijk zwaar werk. Ik til regelmatig 20kg zakken.

Over zwaar tillen zou ik me niet te druk maken. Voor je kindje kan het echt geen kwaad, enkel voor je rug. Pas wanneer je buik in de weg zal zitten zul je misschien wat minder kunnen bukken en tillen. Maar tegen die tijd ga je vaak toch met zwangerschapsverlof (34 weken).

Ik zou me er op voorhand niet te druk over maken en kijken hoe het gaat en eventueel je werk aanpassen. Ik heb tot het laatst toe gewoon dingen getild hoor en gewoon naar mijn lichaam geluisterd. Nu ben ik zwanger van de tweede en moet ik toch regelmatig mijn dochter tillen, dus je ontkomt er toch niet aan.
  • Hallo,

Ik ben ook poetsvrouw maar dan gewoon in een schoonmaakbedrijf. Ik ben op 17 weken al moeten stoppen met kuisen aangezien ik last heb van de rug. Ik raad gewoon zowiezo aan om niet teveel te heffen,en halve emmers gebruiken. En als het echt niet meer gaan zou ik naar de huisarts gaan. De gyne heeft me niet thuisgezet maar wel de huisarts.
    Als je nog vraagjes hebt mag je me ze altijs stellen hoor
  • Hoi Fieke,

Welke uitkering krijg je dan? Al voor bevallingsrust of is de uitkering minder, dus de 'gewone' ziekte uitkering?

Groetjes
  • als je niet meer mag werken van je gyn of huisarts, heb je de gewone ziekte uitkering, dus 60 procent van je brutoloon...