Zwanger & werken als poetsvrouw

• Zwanger & werken als poetsvrouw

Hallo,

Ik heb een vraag aan de poetsvrouwen onder ons. Ik werk 32u/week met dienstencheques. Wat mochten jullie niet meer doen tijdens je zwangerschap? Mochten jullie vanaf het begin niet heffen of pas na een aantal maanden?

Hoelang bleven jullie werken?
    Hadden de mensen wat begrip voor jullie als jullie na verloop van tijd minder gedaan kregen of het wat trager ging?

Groetjes
  • Hoi,

ik heb er geen ervaring mee en ik weet eigenlijk niet wat dienstencheques inhouden, maar heb ook best lichamelijk zwaar werk. Ik til regelmatig 20kg zakken.

Over zwaar tillen zou ik me niet te druk maken. Voor je kindje kan het echt geen kwaad, enkel voor je rug. Pas wanneer je buik in de weg zal zitten zul je misschien wat minder kunnen bukken en tillen. Maar tegen die tijd ga je vaak toch met zwangerschapsverlof (34 weken).

Ik zou me er op voorhand niet te druk over maken en kijken hoe het gaat en eventueel je werk aanpassen. Ik heb tot het laatst toe gewoon dingen getild hoor en gewoon naar mijn lichaam geluisterd. Nu ben ik zwanger van de tweede en moet ik toch regelmatig mijn dochter tillen, dus je ontkomt er toch niet aan.
  • Hallo,

Ik ben ook poetsvrouw maar dan gewoon in een schoonmaakbedrijf. Ik ben op 17 weken al moeten stoppen met kuisen aangezien ik last heb van de rug. Ik raad gewoon zowiezo aan om niet teveel te heffen,en halve emmers gebruiken. En als het echt niet meer gaan zou ik naar de huisarts gaan. De gyne heeft me niet thuisgezet maar wel de huisarts.
    Als je nog vraagjes hebt mag je me ze altijs stellen hoor
  • Hoi Fieke,

Welke uitkering krijg je dan? Al voor bevallingsrust of is de uitkering minder, dus de 'gewone' ziekte uitkering?

Groetjes
  • als je niet meer mag werken van je gyn of huisarts, heb je de gewone ziekte uitkering, dus 60 procent van je brutoloon...
  • Ja,inderdaad, Daisy heeft hier gelijk. Ik zou ook liever langer blijven doorwerken maar heb een jaar geleden een operatie gehad aan de rug en sukkel soms nog en zeker nu dus ik kon niet anders...
  • Ik werk in een keurslagerij en ben ten eerste niet bestand tegen toxoplasmose en kom elke dag in aanraking met misschien besmet vlees of groenten, ten tweede das altijd minstens 6 uur rechtstaan en daarvan 2uur en half kuisen.... Het kan echt allemaal geen kwaad, veel mensen zijn zwanger en denken dat ze niets meer mogen doen, maar geloof me dat heeft er helemaal niks met te maken, tis gewoon hoe jij u zelf voelt voel je je goed zoals mij dan hoef je echt niet te stoppen of minder te werken. Ik ben nu bijna 30 weken en kheb zelf nog geen enkele dag thuis gezeten, ook al heb ik het soms eens moeilijk want nu begint echt die buik in de plaats te zitten vooral als ik me moet bukken, tis nu eigenlijk de 1ste week dat i kaf en toe iets vraag aan een collega ale ze vragen het aan mij of ze kunnen helpen omdat ze wel beginne te zien dat het soms beetje té wordt. Ik zou ook veel liever al thuiszitten net zoals die mensen die in het onderwijs staan (tis niet eerlijk) maar hoe meer je nu thuis zit hoe minder lang erachter en kwil graag zolang mogelijk thuis zijn bij mijn kindje ook omdat ik ga proberen borstvoeding te geven... Dus ik heb mijn 3 weken verlof nog staan dus zal in totaal een kleine 4 maand thuis zitten als tkindje is geboren en als ik daar aan denk maakt dat alles wel goed. Oja mocht je het nog niet weten als je in je achtste maand ziek wordt en een briefje krijgt zowel van dokter als van gynec dan wordt het zoiezo van je 15 weken getrokken (nadeel)

Groetjes
  • ik ben gestopt op 19 weken, had al harde buiken van mijn 16de week, dus op aanraden van mijn HA ben ik vroeger gestopt, ik wacht nog steeds op mijn uitkering, kan daar nog niks over zeggen.
    ik moest normaal gezien stoppen op 6 maand zwangerschap.
    ze hadden er alle begrip voor, en zeker dat mijn werkgever zelf zwanger is, begreep ze me heel goed.
    maar ik stop liever vroeger dan dat ik hele dagen buikpijn en harde buiken heb.nu voel ik mij pakken beter, en heb ook een zoontje van 2,5 jaar, die veel aandacht vraagt, huishouden moet ook gedaan worden.
    ik zal dan wel vroeger beginnen werken, maar geniet dan ook van mijn zwangerschap. zonder pijn.
    en dat is ook ieder zijn keuze, en vooral luisteren naar je lichaam, je bent je eigen baas.

grtz
  • Hoi,

elke zwangerschap is anders en je moet zelf een beetje inschatten wanneer het te veel wordt.

M'n dochtertje van 20 maand weegt ook om en bij de 10kg en wordt heel graag opgepakt... als de papa er is, dan zet hij haar in en uit de auto en ontziet mij een beetje. Maar ik pak haar ook nog vaak op, hoor.
    Normaal gezien mag je tot 10 kg heffen. Als het meer is moet je extra voorzichtig zijn.
    Nu vind ik kuisen vaak ook nogal lastig, veel bukken en zo en als ik te veel doe, dan krijg ik harde buiken. Gisteren een ganse dag in Ikea rondgelopen en toen waren ze wel effe pijnlijk.
    Ik heb wel een bureaujob, dus ben niet zoveel fysieke inspanning gewend.

Maar m'n zus is 40 weken zwanger van haar 3e, kuist nog gans haar huis, pakt ook nog haar kindje van 5 jaar op ...
    Ze is wel thuis omdat ze verpleegster is, maar als ik hoor wat die allemaal doet op een dag!

Je kan het altijd eens bespreken met het bedrijf van de dienstencheques en zien of ze je tijdelijk, de laatste 8 weken of zo, lichter werk kunnen geven.

En Evelyne, het is inderdaad niet eerlijk. Vrouwen met een fysiek zware job werken vaak nog tot de laatste 2 weken (als het kan) en vrouwen in het (kleuter)onderwijs bv. zitten al meteen thuis vanwege CMV... terwijl je net zoveel kans hebt op CMV als je zelf een al klein kindje hebt.
    Zoiezo is die 15 weken erg kort, hé. Ik neem nog m'n wettelijk verlof op d'r na en een maand ouderschapsverlof of borstvoedingsverlof.

groetjes en nog een fijne zwangerschap!Aangepast door Kacie op 04/05/2010 11:15
  • hey,

Alles hangt af van hoe je zwangerschap verloopt hé, sommigen hebben geen last van zwaar werk en zware dingen te heffen en andere wel hé!

Mijn zoontje weegt nu 14 kg en ik pak hem wel op maar probeer hem zoveel mogelijk te laten stappen (vb. naar boven op de trap) dat scheelt al een heleboel.

groetjes
  • hoi,

Ik werk ook als poetsvrouw met dienstencheques. Ik ben moeten stoppen van mijn baas vanaf 28 weken.Zoals iedere zwangere vrouw die bij ons werkt.Bij ons maken ze geen uitzondering.(werk wel voor het ocmw) Ben 6 weken in moederschapsbescherming gegaan via ziekenbond en nu ben ik in zwangerschapsverlof.
    wave.gif
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld