zwanger en werken voor uitzendbureau

• Hoi dames,

ik ben nu bijna 22 weken zwanger en ben bij mijn vorige werkgever ontslagen. Heb snel weer werk gevonden via het uitzendbureau. Zij weten alleen niet dat ik zwanger ben.(je bent niet verplicht dit te melden)

Nu heb ik enorme last van mijn rug en stuitje pijn wordt bijna ondragelijk, de enige houding die nog goed te doen is liggen. Kan wel zitten maar niet langer dan een half uurtje, lopen gaat ook wel maar niet te veel.

Nou wil ik me ziek melden, heb ik dan wel recht op een ziektewet uitkering van het uvw.

Wie heeft hier ervaring mee??

gr. Linda
  • Ik heb voor een uitzendbureau gewerkt toen ik 16 weken ver was. Ik had hen wel gemeld dat ik zwanger was, kon het ook niet verbergen. Ik dacht trouwens wel dat je dat moet zeggen voor je begint te werken. Enfin. Ze vonden het geen probleem dat ik zwanger was omdat ik als verkoopster moest werken en stond bij het schoolgerief. Toen ik na twee weken mij ziek meldde, na een nacht heel fel verkouden te zijn (dus niks met de zwangerschap te maken) kreeg ik een half uur nadien telefoon van het interimbureau dat ik ontslaan was. De werkgever zag het opeens in de toekomst niet meer zitten om met een zwangere te werken... Gevolg was, dat ik van vandaag op morgen gewoon terug op dopgeld viel. Ziekenkas komt niet tussen en ze betaalden ook niet die week uit. (had weekcontracten) Volgens de wetgeving kan dit omdat ik nog geen maand aan het werk was en werkte onder weekcontrachten! Dus, ik zou er nog maar eens goed over nadenken wat je doet. Anders het ACV eens bellen voor meer info... Alvast succes ermee!
  • Hoi elke.

Nou is het wel zo, dat ik niet met een weekcontract werk. Ik heb een contract voor 520 uur.

En als je op de site van het uwv kijkt, staat er duidelijk dat je niet hoeft te melden dat je zwanger bent. Je werkgever mag er bij een sollicitatie ook niet naar vragen. De keus is aan je zelf.

Maar mag ik wat vragen wat is het ACV. Kom je uit belgie??

daar zullen dan vast andere regels gelden.

gr. linda
  • Je kan je gewoon ziek melden bij het uitzendbureau. Als je ziekte te maken heeft met je zwangerschap krijg je van het uwv 100% uitbetaald. Omdat je onvrijwillig werkloos bent geworden en nu ziek bent heb je zeker recht op een uitkering.

En je hoeft niet te melden dat je zwanger bent. Pas een aantal weken voor de bevalling dien je het te melden aan je huidige werkgever als je via die werkgever ook met zwangerschapsverlof gaat. Als je maar een tijdelijk contract hebt wat toch afloopt voor je bevalling hoef je eigenlijk helemaal nooit te vermelden dat je zwanger bent. Het lijkt me alleen nogal zichtbaar...

O ja, en in principe meldt het uitzendbureau jou ziek bij het uwv. Zeker als je daar een contract hebt. Ze moeten er alleen heel specifiek bij vermelden dat jouw ziekte komt door je zwangerschap, want dan krijgen zij 100% vergoed van het uwv en jij krijgt dan 100% betaald.Aangepast door Susie op 16/10/2006 16:48
  • Hoi Linda,

Ik heb een collega gehad in het verleden die uitzendkracht was op onze afdeling. Zij heeft haar zwangerschap wel gemeld op het uitzendbureau en kreeg ook doorbetaald zwangerschapsverlof van 16 weken (uiteraard niet via het uitzendbureau maar via UWV)Het kan zijn dat je hiervoor wel een xx aantal maanden gewerkt moet hebben, maar dat weet ik niet zeker. Informeer gewoon eens vrijblijvend bij het UWV zou ik willen adviseren!

Groetjes, Angelina
  • Is alweer een tijd geleden dat ik consulente was op een uitzendbureau, maar over het algemeen krijg je gewoon ziektegeld en op het moment dat je zwangerschapsverlof in gaat, dan krijg je die ook via het UWV.
    Wanneer je voor een uitzendbureau werkt met of zonder zonder een detacheringscontract (ik denk zelf dat het contract wat jij gekregen hebt "het zogenaamde 520 uur contract" een overeenkomst is tussen het UZB en het bedrijf waar je geplaatst bent, na 520 uur gewerkt te hebben bij dat bedrijf mag dat bedrijf je kosteloos in dienst nemen met een contract (het UZb heeft dan genoeg aan jou verdiend met hun uurtarieven dat ze je zonder verlies te draaien kunnen weggeven), je hebt in feite dus wel een weekcontract, er zit niets vastigs aan, behalve dat het bedrijf waar je geplaatst bent een week opzegtermijn heeft en jij dus officieel ook. Je hebt dus geen vast contract, er zitten ook geen extra rechten etc op) dan zijn zij (UZB) je werkgever en moeten zij je ziekmelden bij het UWV. Jijzelf dus niet. Altijd het uitzendbureau en niet het bedrijf waar je geplaatst bent.
    Het kan wel zijn dat je opgeroepen wordt door het UWV, en mijn ervaring is dat wanneer je uitzendkracht ben je heeeeel snel opgeroepen wordt.
    Hou er wel rekening mee dat wanneer je voor een uitzendbureau werkt je minder uitkering qua ziekte krijgt dan wanneer je een vast contract hebt bij een bedrijf.
    Dit om het 1 dag werken en dan ziekmelden en geld vangen niet erg aantrekkelijk te maken. Toen ik er nog werkte was het 70% van je laatst verdiende loon, staat me bij dat het iets omhoog is gegaan, maar zeker niet naar de 100% die de meeste mensen ontvangen wanneer ze zich ziekmelden. En het maakt niet uit of je nu zwnager bent of niet, deze regel geldt voor iedereen die uitzendkracht is.....

Wanneer je w?l een vast contract hebt bij het uitzendbureau (een zogenaamde detacheringsovereenkomst, maar ik denk niet dat je die hebt, aangezien je pas ontslagen bent bij je vorige werkgever) die krijg je vaak wanneer je ?f heel lang voor het uitzendbureau voor je werkt en ze weten hoe je bent met invullen van functie, zeikmeldingen, afspraken nakomen etc, ?f wanneer ze een hele specifieke functie hebben en je dus aan hun willen binden, en ze dus het risico nemen om je een ast dienstverband te geven).
    heb je dit contract wel, dan ben je "echt" in dienst van het uitzendbureau en eigenlijk niet meer een uitzendkracht, dan is het uitzendbureau wel jouw werkgever en betalen dus jouw ziekteuitkering en niet het UWV. En krijg je dus wel 100% ziekteuitkering.

Kort samengevat krijg je wel een uitkering, maar dat zal ca. 70% zijn van je laatst verdiende loon, duurt ook een paar weken voor het verwerkt is bij het UWV en heb je geen vast contract (uitgaande van je 520uur opmerking, zie mijn uitleg hierboven).

Succes en anders gewoon het UZB of het UWV bellen, zij kunnen je alles vertellen, en dat je zwanger bent zul je toch moeten vertellen. Om je ziek te melden, maar ook om misschien een aangepaste functie aangeboden te krijgen, het UWV is namelijk niet heel mals en makkelijk met ziekmelden.Aangepast door Lotte op 16/10/2006 17:50
  • Aangezien ik zelf ziek ben geweest in mijn zwangerschap (vanwege mijn zwangerschap) toen mijn contract afliep weet ik dat ziekte ivm zwangerschap gewoon 100% is. Het maakt als het goed is niet uit of je uitzendkracht bent of ontslagen of dat je contract niet verlengd wordt.

70% is normaal bij 'gewone' ziekte inderdaad. Je kan alles nalezen op de site van het UWV.
  • Misschien dat dat wel veranderd is hoor, kan best.
    Ben er alweer 4 jaar uit, en uitzendbureau heeft aangepaste cao's voor uitzendkrachten, en daar werk ik niet meer mee.
  • Hallo,

Ik heb een detacheringscontract (voor 1 jaar) via het uitzendbureau Creyf's. (Nederlands) En ik heb begrepen dat als ik ziek wordt door mijn zwangerschap ik 100% vergoed zal krijgen, dit staat inderdaad ook op de site van het UWV. Alleen wanneer je gewoon ziek bent, dus griepje.. is het gewoon 70% van je loon. Normaal berekenen ze dat volgens mij over de afgelopen zoveel weken.. kijken wat je hebt gewerkt en doen daar 70% van. Snap je?

Maar goed, ik zit zelf ook een beetje in de stress.. ik hoor in januari of ik een contractsverlenging krijg... dus in dienst kom van het bedrijf waar ik werk.. niet het uitzendbureau meer... dit zou dan in april in gaan... en dan ben ik al op zwangerschapsverlof... ben heel benieuwd! Als ik geen verlenging krijg, kom ik na mijn verlof dus in de [url=http://ww">http://ww....]http://ww">http://ww....[/url] en dat is dan maar wel 70% van mijn gemiddelde loon van het afgelopen jaar... heb ik begrepen.

Maar ben je er zelf al een beetje uit Linda hoe je het gaat doen?
  • Hoi dames,

Ik ga het gewoon zolang mogelijk volhouden om te werken. Het bedrijf waar ik nu werk daar werken alleen maar mannen dus vandaar dat niemand het door heeft dat ik zwanger ben.
    En ik ben ook een beetje stevig gebouwd dus als ik wat wijds aan heb valt me buikje niet op, ik heb ook niet echt een grote buik.
    Dus ik denk dat ik het nog een paar weken probeer uit te zingen en dat ik me dan maar ziek gaat melden. Ik ga in ieder geval wel bij het uizendbureau melden dat ik zwanger ben. Dan zijn zij alvast op de hoogte.
    Het uwv weet wel dat ik zwanger ben, bij mijn vorige werkgever ben ik in de begin maanden ook ziek geweest, en toen stuurde ze direct al formulieren op met een zwangersschaps verklaring, en deze heb ik al ingestuurd.
    Ik zie het hoe het gaat lopen, volgens de site van uwv heb je dus bij ziekte door zwangerschap echt recht op een zw uitkering van 100% ook al werk je voor het uitzendbureau. Maar in ieder geval bedankt voor jullie reacties.

gr. linda
  • ben inderdaad van belgi? en vermoedt dat hier inderdaad andere regels gelden. Toch veel succes met de goede raad van al de andere nederlandse dames. ACV is bij ons de vakbond. groetjes en thumbup.gif maar!
  • Hoi susie,

Even een vraagje aan jou,

jij bent dus al thuis vanaf je 16 week. Zit je dan ook al van de 16 week in de ziektewet of niet.

Ik vroeg mij namelijk af hoelang het duurt voordat je wat verneemt van het uwv als je je ziek hebt gemeld.

Heb jij je zwangerschapsverlof ook al zelf geregeld met het UWV. Of krijg je daar vanzelf stukken van thuis gestuurd zodra ze weten dat je zwanger bent?

gr. linda
Reageer

Aanmelden

Let op: Je login van de oude site werkt hier niet! Kijk hier voor meer info.

Hou me aangemeld